Kick verliest zijn gehele kracht

als een brongeluid bv 1 sec een blok is wat binnenkomt
en je laat de compressor halverwege compressen, dan breng je toch meer dynamiek in je sample?

Het begin blijft hetzelfde en de rest verminder je qua dynamiek. Hoe kan het dan meer dynamiek krijgen?

als een brongeluid bv 1 sec een blok is wat binnenkomt

Dit krijg ik regelmatig aangeleverd, maar dan wel meestal met een lengte van 3 tot 6 minuten. :D
Moet ik dan gaan compressen om de dynamiek te vergroten??? Ik gebruik dan toch liever een expander; bijvoorbeeld de Barth Dynaset. De Dynaset heeft op elk kanaal tweemaal de mogelijkheid om te compressen of te expanden.

Wat ik bedoel is dat je een door compressie platte kick wat minder plat kan maken.
vb: Je sampled een kick van een plaat ofzo. Door de orginele compressie ligt de kick niet lekker meer in jouw mix. Compressor erover met lange attack en redelijk korte release en je hebt een duidelijkere transient.
Daarmee maak je de kick toch echt platter.
De transient blijft dan nog wel enigszins heel, maar hij gaat qua volume toch echt dichter op de rest van het geluid zitten.

Naast de eq zijn een gate en transient designer [die van SPL is nu als VST-plugin te koop] prachtige middelen om kicks en andere percussie geluiden te 'shapen'.

Heb je studio monitor's of hi-fi speakers?

Bij mij ging er een wereld open toen ik van hifi naar Mackie hr824 ging.
Ik had hetzelfde probleem, niks bleef staan en de dikste kick's vielen weg totdat..

of was dit al genoemd.. kzie het nus pas 3 pagina's vol met antwoorden hahah

oeiiiii

Nou lees ik dit in jouw apparatuur lijst:

-Audiophile 9624 Soundcard
-Acces Virus TI
-Roland E-16, verbonden met de midi in van de audiophile
-2 Kapotte oude brakmonitoren waardoor ik dus met m'n 2.1 setje zit

Helemaal niks mis mee behalve dat laatste :P
Ik wil en kan natuurlijk nooit in iemand z'n portomonee kijken maar ik zou eens
gaan zoeken naar een setje (aktieve) monitor speakers, moet jij eens opletten!

Groet

Mwa, eens kijken hoeveel geld ik overmorgen binnenkrijg! Daarna maar eens naar de feedback in rotterdam om wat monitoren te testen denk.. Moest sws al een hele tijd gebeuren :)

Doe es uitleggen dan Ytse. De mensen hier hangen aan je lippen. :)

Kwestie van definitie weer, denk'k.

Natuurlijk perk je de dynamiek in met een compressor...
Maar je introduceert een groter verschil in luidheid (tussen transient en wat volgt) dus je krijgt meer dynamiek :)... Tenminste als je dynamiek definieert als het verschil tussen luid en zacht. Relatief dus. Niet de (dank je Wikipedia) absolute volumeknopdynamiek.

Een compressor is trouwens altijd een paradoxale iets: bij goed gebruik (zeer belangrijk) krijg je meer beweging in de muziek, door een inperking van de beweging van de muziek.

FF snel gedaan in audicity. Resultaat verschilt per compressor en het het werkt ook niet op elke kick. Probeer het zelf zou ik zeggen.

Eerste is orgineel, tweede met compressor ratio 8:1 attack 0.7s.

Attachments

• kick_attack.png
    kick_attack.png
    28,9 KB · Bekeken: 108
Maar je introduceert een groter verschil in luidheid (tussen transient en wat volgt) dus je krijgt meer dynamiek
Weet je dat zeker? (Ja ik weet dat ik irritant overkom maar ik wil jullie even zelf laten bedenken hoe het nou allemaal in elkaar steekt.)

dynamiek is toch mate van verschil tussen hard en zacht
ik kan me die term goed voorstellen bij het voorbeeld wat ik gaf

Het begin blijft hetzelfde en de rest verminder je qua dynamiek. Hoe kan het dan meer dynamiek krijgen?

De rest verminder je qua amplitude. En aangezien dynamiek verschil is in amplitude, krijgt de sample dus meer dynamiek.

1744657_400x100.gif

A heeft minder dynamiek dan B.

Lijkt mij dan.

Komt al in de richting.
Maar vervang die rode lijn eens voor een kick sample.
Wat gebeurt er dan?

Komt al in de richting.
Maar vervang die rode lijn eens voor een kick sample.
Wat gebeurt er dan?

Als je een typisch gabber 'blokkick' hebt, blijt je metertje heel de tijd '0' aangeven. Temper je de staart van de kick, dan zal je metertje gaan bewegen. Meer dynamiek dus.

Weet je dat zeker?

Dat is wel een zeer diepzinnige vraag ;)...

Als je de envelope van de kick bekijkt, bouw je op die manier een ADSR-contour en geen AHD, dus ja, je zorgt voor extra dynamiek. Zoals Mans zei, dus.

Naast attack/release zijn er nog meer knoppen op een compressor.

Iedereen heeft het hier over compressie en andere soorten van processing die direct op de geluidsbron worden losgelaten.

Voordat je begint te sleutelen aan de dynamiek van je geluidsbron is het in eerste instantie veel belangrijker om te kijken hoe het uberhaupt zit met je headroom.
Je kunt natuurlijk je mix zo luid mogelijk proberen te maken, maar als er geen headroom meer is, dan kun je al die methodes wel op je buik schrijven.

Zorg er dus altijd voor dat je als je begint met een track, je de volumeniveau's niet direct tot de max zet. Als je de kick solo laat klinken zou de meter in eerste instantie niet verder uit moeten slaan als zo'n -5 dB. Het gebeid van -5dB tot aan 0dB is dus de headroom. Naarmate er meer elementen toegevoegd worden in de mix zal de headroom minder worden.
Maar je begrijpt dat wanneer de kick alleen al tot aan de 0dB reikt, je al snel in de problemen komt wat betreft je dynamiek. Je track gaat dus al direct een stuk minder krachtig klinken.

Een ander belangrijk punt om op te letten is de DC offset.
Het is belangrijk dat bij het begin van de sample het signaal op de nullijn begint. Als je dit vertaald naar de beweging v/d speaker, dan zal de speaker dus ook starten vanaf zijn ruststand.
Je kan je voorstellen dat wanneer het signaal boven de nul begint de speaker een veel minder krachtige uitslag maakt. Let hier dus goed op. Scheelt bijzonder veel in je headroom. In veel audioeditors zit ook de functie "DC offset". Deze functie zal dit automatisch voor je herstellen.

Je begrijpt dat je voor een extra punch in de kick hier ook een beetje mee kan experimenteren. In de meeste audioeditors zit namelijk wel een pencil functie waarmee je de golfvorm zelf een beetje bij kan tekenen.
Als je nu het startpunt van de sample onder het nulpunt gaat verplaatsen, gewoon door een lijn te tekenen met de pencil, dan zal de speaker dus een grotere uitslag maken.

Het effect is niet bij elke sample even effectief. Wees dus om te beginnen ook selectief met de samples die je gebruikt. Maar deze methode heeft voor mij al vele malen goede, harde kicks opgeleverd die niet direct buiten de meter stuiteren.

Naast attack/release zijn er nog meer knoppen op een compressor.

Yep en met die knoppen kan je de staart van een blokkick in elkaar drukken om op die manier een dynamischer verloop krijgen.

Dus zoals ik al zei een output meter die praktisch stilstaat rond de 0 en een meter die op die manier op en neer gaat bewegen.

Of niet soms?

Back