Heb ik nu een midi interface nodig?

DJ Stimpy

Stamgast
Ik heb een klein probleempje.
Ik heb momenteel de MIDI out van het masterkeyboard aangesloten op de MIDI in van mijn Virus. En aangezien ik geen midi interface heb, en de Virus geen MIDI thru, heb ik de MIDI in van mijn RM1X verbonden met de MIDI out van de Virus.
In de Virus staat de functie soft thru aan zodat het midisignaal dat op de ingang binnenkomt ook doorgestuurd wordt naar de uitgang.
Maar als ik nu een noot speel, dan hoor ik een combinatie van de geluiden van de Virus en van de RM1X.
Ik vermoed dat dit probleem in de RM1X zit. Waarschijnlijk een instelling ofzo.
Want nu ontvangt de RM1X op alle MIDI kanalen veronderstel ik. Zou dit het probleem kunnen zijn?
Of is de enige oplossing een midi interface, omdat dat verhaal van die soft thru op de Virus niet helemaal klopt?

Misschien nog handig om weten, ik sequence in Cubase.

Alvast bedankt voor de eventuele reacties.

Re: Heb ik nu een midi interface nodig?

Origineel geplaatst door DJ Stimpy

...
Want nu ontvangt de RM1X op alle MIDI kanalen veronderstel ik. Zou dit het probleem kunnen zijn?
Of is de enige oplossing een midi interface, omdat dat verhaal van die soft thru op de Virus niet helemaal klopt?
...

Je geeft het antwoord zelf al een beetje: de RM1X ontvangt alle midikanalen, en dat geldt waarschijnlijk ook voor je Virus. Over welk kanaal je ook speelt met je masterkeyboard, beide apparaten zullen op alle midisignalen over alle kanalen reageren.
Wat je kunt doen: stel je Virus en je RM1X in op 1 verschillend midikanaal (bijvoorbeeld 1 en 2), laat de soft-thru gewoon aan (anders ontvangt je RM1X niks meer). Als je met je masterkeyboard over kanaal 1 speelt, dan zal alleen je Virus klinken, speel je over kanaal 2, dan zal logischerwijs alleen je RM1X klinken.

Heb je een midi-interface nodig?
Hoeft niet, met de bovengenoemde configuratie kun je ze allebei gebruiken, zij het met 1 kanaal per apparaat. Maar als je beide apparaten over meerdere kanalen wilt laten spelen, dan is een midi-interface onvermijdelijk, zodat beide apparaten over een eigen midi-circuit kunnen beschikken met de volle 16 kanalen.

Oplossing is simpel: kijk even op wel kanaal het signaal binnenkomt, en zet de tone generator van de RM1X voor dit kanaal uit. 3x op de setup knop van de RM1X drukken en je zit in het menu hiervoor.

Dit ligt waarschijnlijk aan mezelf, maar ik krijg het niet voor mekaar.

Ik heb op kanaal 1 wat hi hats opgenomen
op kanaal 2 de bassline
op kanaal 10 de bassdrum
op 13 geloof ik de melody.

Ik heb momenteel de tone generator uitgeschakeld op alle kanelen (van de RM1X)
Dan klinkt dus enkel kanaal 13, die door de virus wordt gespeeld. Voorlopig geen enkel probleem dus.
Maar nu wil ik hier graag de bassdrum bij horen die gespeeld wordt door de RM1X. En zet ik dus kanaal 10 van de RM1X terug op. Dan gebeurt het rare: die bassdrum krijg ik ook te horen, maar nu zitten hierbij nog hi hats, die de noten spelen van de melody (kanaal 13 dus). Maar voor de rest staan alle kanalen uit op de RM1X! Hoe kan dit???
Heztzelde probleem op de andere kanalen. Ze spelen het geluid dat ze moeten + een ander (mij onbekend) geluid op het ritme van de melody.

Als ik in cubase kanaal 13 mute, dan speelt die bassdrum en al die andere kanalen wel alleen verder zoals het hoort.

Ik begrijp het echt niet meer. Ik heb volgens mij alles geprobeerd + alle manuals nog eens doorgenomen, maar ik kom er echt niet uit.

Misschien weten julie de oplossing, alvast bedankt.

Je moet je setup anders aan sluiten..

Matser kb out --> Rm1x in --> Rm1x out --> Virus in

de rm1x moet je als ik het nog goed onthuoden heb op thru zetten in de setup.. heb mijn rm net verkocht
dus kan niet checken hoe het nou precies heet.. zit iniedergeval in de setup...

Je moet je setup anders aan sluiten..

Dit heb ik ook geprobeert, maar zonder succes.
En in feite zou het toch niet mogen uitmaken welke synth ik eerst aansluit.

Ik heb in de RM1X alle MIDI outs uitgeschakeld in de setup, en toch blijft ie nog geluiden produceren.

Dit moet toch gewoon ergens een instelling zijn, dat kan toch niet anders. :confused:

En hoe zit dit dan als ik een midi interface ga gebruiken? Dan ga ik waarschijnlijk nog steeds hetzelfde probleem hebben.

kunde die local on/off zetten die rm1x? je moet dan als hij in multitimbrale mode(verschillende kanalen gebruik, multi) staat (local off) dus, gewoon alleen die midikanalen laten op of afstaan die je nodig hebt of aan maximum wil gaan gebruiken. Afhankelijk van het aantal stemmen waardat je over beschikt tegelijkertijd hoorbaar.

Maar ik ken die rm1x niet dus.... maar over het algemeen is dat in alle synths /modules dezelfde zever.

8)

Origineel geplaatst door DJ Stimpy
Dit heb ik ook geprobeert, maar zonder succes.
En in feite zou het toch niet mogen uitmaken welke synth ik eerst aansluit.

Ik heb in de RM1X alle MIDI outs uitgeschakeld in de setup, en toch blijft ie nog geluiden produceren.

Dit moet toch gewoon ergens een instelling zijn, dat kan toch niet anders. :confused:

En hoe zit dit dan als ik een midi interface ga gebruiken? Dan ga ik waarschijnlijk nog steeds hetzelfde probleem hebben.

Je moet juist de MIDI OUTS van de kanalen AAN zetten die je extrerne gear gebruiken en de TG kanalen UIT zetten (dit is het onderste rijte) van de rm1x en het is makkelijker als je de midi outs van de rm1x gebruik om externe apparatuur aan te stuuren (heb hier zelf ook lang meegestuntelt)

Je moet juist de MIDI OUTS van de kanalen AAN zetten die je extrerne gear gebruiken en de TG kanalen UIT zetten

OK. Maar dit is enkel het geval als je eerst de RM1X aansluit, en op de MIDI OUT de Virus aansluit.
Maar ik heb beide geprobeert eerst Virus en dan RM1X. En Eerst RM1X en dan Virus (Toen stonden de MIDI OUTS uiteraard wel aan) Maar geen enkele van de 2 werkte.

verandert de virus niet de Voices van de rm1x? De rm reageert namelijk op allemidi kananlen.. als ik jou zou ik het als volgt doen..

Mster KB --> Rm in (kanalen 1 tm 8 midi OUT's uitschakelen kanalen 9 tm 16 TG uit schakelen) Rm out --> Virus kanalen (van de virus 1 tm 8 uitschakelen als dit mogelijk is).
dit is de meest logische aan sluit wijze omdat je de rm als sequencer gebruikt.. en als hij het nu nog niet doet dan weet ik het ook niet meer.. hoe heb je de midi instellingen staan? (2x setup geloof ik)

Back