Ze analoog tegen mij!

fuse

Gepokt en gemazeld
Gebruiken jullie je analoge bakken ook voor meer dan bassen en leads?

Zo ja, wat dan?

Re: Ze analoog tegen mij!

Origineel geplaatst door fuse
Gebruiken jullie je analoge bakken ook voor meer dan bassen en leads?

Zo ja, wat dan?
Achtergrondvulling. Hoge vreemde filter sweeps enzovoort.. Appregiator dingetjes.
Ik heb eigenlijk bijna geen digitaal..

Ik gebruik bv mijn MS-20 heel veel als filterbak en dan vooral om een beat mee te filteren.
Verder gebruik ik mijn analoge bakken ook veel om "vage bleeps" mee te bouwen om mijn nummers mee op te vullen naast een beat, bas en of lead geluid..

Voor alles...
Er zijn ook nog andere analoge synths naast de juno's en de X0X-doosjes...

De huidige DSP-synths (en softsynths) hebben allemaal een massa ingebouwde digitale effecten, terwijl ouwe analoge synths hooguit een Chorus (of helemaal niets) van effecten hebben. Voor een synth-noob, kan het dan soms lijken alsof die dingen alleen maar bassen en leads kunnen fabriceren, omdat die klanken niet zoveel effecten nodig hebben.
Maar als je aan die analoge machientjes een berg effecten hangt, krijg je wel een betere en veel warmere klank dan enig welke DSP-doos.
Probeer ook eens op een DSP-synth alle effecten uit te schakelen... dat klinkt meestal zeer artificiëel. Persoonlijk heb ik dit eens gehoord bij een AN-1X en dat was vrij c*t!
Ik wil natuurlijk niet zeggen dat alle digitale synths slecht zijn of zo... tegenwoordig worden DSP-chips sneller en kan men analoog iets beter emuleren dan vroeger. Vroeger (bvb. JP-8000) gebruikte men gewoon te perfecte theoretische formules om alles te emuleren.

Ik gebruik voor bijna alles alleen maar analoge synths, behalve zo hier een daar
een electrische piano of bell achtige dingen uit een JV of FM synth of gekkigheden uit de sampler...

Is denk ik vooral een kwestie van effort die je erin wil steken om goede geluiden uit een
analoge synth te krijgen...en saw lead of doorsnee bass sound lukt iedereen wel.

equate

zo vaak mogelijk :)

Als filterbank, om effecten doorheen te sturen, om vage loops te creëren (sq10/ms10/ms20-combi :halleluja ), om effecten doorheen te laten feedbacken, etc etc etc....
Eerlijk gezegd gebruik ik ze meer voor dat soort dingen dan voor basjes. Kep gelukkig 6 onafhankelijk analoge synths met filters die ext. input accepteren, en das meestal wel genoeg :D

Hmmm pads en drones en sweeps en metaalgruisklanken.

Wat kun je niet met analoog en een berg effecten wat je wel met een VA kunt?

De Six-Trak excelleert in extrentriek analoog geluid.

Ik gebruik analoog (en VA) eigenlijk voor alles. Het is gewoon leuker om je sounds from scratch te ontwerpen ipv een sample als uitgangspunt gebruiken. Het leukste is nog het maken van de meest vreemde bliepjes en piepjes die niet eens bruikbaar zijn voor muziek. Ik kan natuurlijk ook andermans patches gaan gebruiken, maar dan mis je volgens mij de lol van het freaken en belangrijker nog, het leerproces.

En idd bikkel, 6Spoor heeft het allemaal goed in z'n bolletje zitten. Zoals hij me even wat uitlegde over de theorie van allerhande geluiden en hoe hij het maakt... f*ck, heb nog veel te leren...

Zelf zat ik laatst met sounddiver te klooien en m'n polaris te editen. En in sounddiver kun je ook een randomize functie op een patch loslaten. En da's dan wel erg geinig wat eruit komt. Als je analoogje niet via midi editable is dan is misschien een blindoek opdoen en aan knoppen draaien ook wel een optie. ;)

Trouwens over randomize gesproken. Een random LFO vinnik ook wel relaxed voor bliepjes enzo. Maar zoveel analoge bakken met randomize LFO zijn er eigenlijk niet. Wel op VA's.

Origineel geplaatst door thegreatmuffin
Ik gebruik analoog (en VA) eigenlijk voor alles. Het is gewoon leuker om je sounds from scratch te ontwerpen ipv een sample als uitgangspunt gebruiken. Het leukste is nog het maken van de meest vreemde bliepjes en piepjes die niet eens bruikbaar zijn voor muziek. Ik kan natuurlijk ook andermans patches gaan gebruiken, maar dan mis je volgens mij de lol van het freaken en belangrijker nog, het leerproces.

En idd bikkel, 6Spoor heeft het allemaal goed in z'n bolletje zitten. Zoals hij me even wat uitlegde over de theorie van allerhande geluiden en hoe hij het maakt... f*ck, heb nog veel te leren...

Six-Trak, de synthesizer, niet het DSF lid :)

3 envelopes en FM modulatie op bijvoorbeeld ruis staat garant voor atonale takkeherrie waar de kat van wegrent met zijn staart tussen zijn benen.

Origineel geplaatst door fuse
Een random LFO vinnik ook wel relaxed voor bliepjes enzo. Maar zoveel analoge bakken met randomize LFO zijn er eigenlijk niet. Wel op VA's.
Hmmm... ik denk dat er toch wel redelijk wat analoge bakjes zijn met random LFO... Mijn JX-3P en Matrix-6 hebben dat toch.

Random settings ben ik persoonlijk nogal weinig mee. Bij ingewikeldere synths zoals bvb. de Matrix-6, krijg je dan 80% van de keren een patch waar geen klank uitkomt, omdat de 1 of de andere envelope-parameter (of iets anders) te extreem staat.
Draai dan gewoon met losse vinger willekeurig aan de knopjes als je dat persé wilt...

Vanaf midden jaren tachtig hebben de meeste (ook analoge) synths toch een deftige MIDI-implementatie met sysex. Voor veel van deze toestellen zijn dan ook allerlei handige editors te vinden...

Origineel geplaatst door bikkel
Six-Trak, de synthesizer, niet het DSF lid :)

:o: 8o) 8) :biertje:

Oh je had het over het lievelingetje van eh... heh,,, nah, laat maar haha.

Back