SPL Phonitor + Volume 2: Ultieme monitor oplossing?!?

Johndoe11

Gedeactiveerd account
Ik heb op zoek naar een High End vervanger voor m'n Mackie Big Knob.
Ben op zich qua prijs/kwaliteit best tevreden over de Big Knob, maar ik merk dat ik de laatste tijd veel meer op m'n AKG 701's begin te mixen en daarvoor eigenlijk wel de ultieme headphone pre amp voor wil hebben

De Phonitor heeft een aantal unieke eigenschappen, zoals 120volts technologie, crossfeed en andere instellingen.
Het enige waar de Phonitor niet in voorziet is een volume regeling voor de monitoren, daarom zat ik te denken om er een Volume 2 achter te patchen.

Hierdoor kan ik m'n Steinberg MR816's op "unity gain" laten staan, krijg ik het lijnsignaal balanced binnen op de Phonitor en deze geeft het weer direct balanced door naar de Volume 2 die op zijn beurt het volume van m'n monitoren kan bedienen.

De monitoren direct op de 816 is geen optie aangezien:
1. De 816 headphones het lijnvolume op unity gain moeten hebben
2. je dan je monitoren niet aan wilt hebben staan.
3. digitaal volume sowieso resolutie verliest.

De oplossing is niet goedkoop (net zo duur als 2 MR816 units) maar dan heb je ook wat. Weet iemand een nog beter alternatief tot +/- 1.600 euro?

Raphie, was volgens jou de Big Knob niet juist de garantie voor de betere vette sound, en was het niet allemaal dikke onzin die highend volume controllers? Misschien kan je in de eerdere thread even je mening inslikken, staat een beetje stom zo... :D https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=99237

Maar goed, als je de SPL route wilt nemen (niets mis mee, zou ik denken) dan is een Phonitor achter een Volume 2 wel een beetje wonderlijke oplossing als je ook de 2Control kan pakken, hè?

Sorry Hanz, discussie daar gaat over active vs pasive en de 2control heeft geen 120volts technologie en mist de soundfield instellingen anders dan crossfeed. daarom is de 2control nog steeds een "compromis"

nee Raphie, je vond je Big Knob geweldig en vond het raar dat je bij Gearslutz werdt verwezen naar het "lo-End" gedeelte ;-)

maar goed dat je zelf ook tot de conclusie bent gekomen dat de Big Knob gewoon K.U.T. is ;-)

Dat jij je geld aan die dure zaken uit wilt geven is jouw zaak maar besef je wel dat die speelgoedjes we bedoeld zijn voor studios met een bepaald budget qua investeringen en dat het niet echt bedoeld is voor home studios? Wat dat betreft past die mackie veel meer in die categorie. (En dan bedoel ik niet zoals de gemiddelde gearslut op die mackies neerkijkt omdat het te goedkoop zou zijn maar eerder over de keten van componenten in je setup die toch wel min of meer in verhouding zullen moeten staan wil je de meerwaarde van dit soort componenten optimaal kunnen benutten.)

En afmixen op een headset is niet echt aan te raden. Je oren raken dan zowieso al sneller vermoeid en dat is de kans dat je onfrisse oren de mixfouten niet opmerken nogal erg groot. Dus als je iets op je headset mixt kan je vaak beter de volgende dag even met een fris stel oren de mix op je speakers nog een keer nalopen of alles goed klinkt.

Eens, maar zelfs de slutz zijn het er over eens dat de 816 zeer aardig presteren zowel DAC als pre amps, verder hangt daar alleen maar m'n directe sources aan.
de rest gebeurt volledig ITB. de AKG 701 is ook wel zo'n beetje de headphone standaard, dus qua signaalpad zit het verder wel ok.

De HR 824MKII zijn ook geen onaardige units en daar is 279,00 euro voor een Volume 2 niet te veel.

De Phonitor doet namelijk alleen pass through en heeft geen volume op z'n line out.

Aangezien ik toch het meest 's avonds werk en ik nu al zo'n 90% van m'n tijd met headphones op zit lijkt het me dus wel nuttig om deze 90% zo hoogwaardig mogelijk op te lijnen. Of het daadwerkelijk monitoren kan vervangen? durf ik nog totaal niks over te zeggen, wat ik wel weet is dat ik m'n 3.5 bij 2.5 kamer vol basstraps en diffussors nog steeds m'n sound niet optimaal heb.
headphones met een nearfield monitor achtige sweetspot simulatie kunnen dan een uitkomst zijn om tot een soort van "neutrale" uitgangspositie te komen.

Een mix kun je sowieso beter een paar keer op verschillende dagen doen Fuse...
En daarna de beste uitkiezen.

Monitoring via headphones is idd, zoals fuse zegt, verre van optimaal.
maar 3,5 bij 2,5... hmm... misschien is het nadat je de boel volgebouwd hebt met acoustic treatment wel een goed idee om Hanz z'n room-optimizer thread er eens bij te pakken....

Laatst gewijzigd:
Met zeer goede monitors en wat ervaring heb ik dat vaak genoeg niet nodig. Het is ook gedeelte kunnen trainen van concentreren. En niet mixen als je een snothoofd hebt natuurlijk.

Maar wat raphie nu uitlegt snap ik wel maar denk nog dat hij te snel twijfelt en zich om laat lullen door anderen. Misschien wat meer rond luisteren?

Met 50euro aan componenten en wat geduld kan je evt zelf ook zo'n ding bouwen en dat zal echt wel stukken beter zijn dan die mackie. En wat SPL doet is het in een fancy kastje bouwen omdat er nou eenmaal verwacht wordt dat het er geil uit moet zien.

klopt voor 49,00 euro heb je een M-Patch mini, is ook alleen maar een inline volumeknop....

Maar die heeft geen balanced out en is passief (maar is wel 5X!!! zo goedkoop)

Aan de andere kant, waar moet ik het anders aan uitgeven, high end audio is nu eenmaal een tik van me..... en op deze manier kan ik stukje bij beetje blijven upgraden

Ben happy met m'n sources, heb zowel Powercore als SSL, al m'n PCIe slots zitten vol, heb alle plugs en VSTi's die ik hebben wil
monitoring is het enige waar ik voor mijn gebruik nog vooruitgang kan boeken.

Ah, now we're talking. Prima ding hoor, die M-Patch mini, zeker voor dat geld.
Eigenlijk dezelfde volumeknop als de M-Patch 2 (jaahaaaa, daar istie weer! :D) maar dan zonder de (crappy) headphone amp en de 2e speaker aansluiting etc.
Het enige waar je voor moet opletten is het attenuaten van het volume verder dan zeg -40 dB, dan gaat hij 'trekken' (een bekend fenomeen van vrijwel alle non-stepped attenuators). En niet al te lange bekabeling gebruiken, als je de technische theorie achter passieve volume controllers volgt. Verder niets mis met passief, integendeel zou ik zeggen (als je nou de hoogdravende praat in die andere thread toch wat zou nuanceren... :eureka:)
Trouwens, wel even goed opletten hè... M-Patch mini heeft wel degelijk balanced out, alleen op TRS jack en niet op XLR.

Maar goed, het SPL Phonitor verhaal heeft 'unieke voordelen', als je gaat voor het 120v verhaal erachter (vind ik zelf lichtelijk overdreven, maar ok) en de crossfeed instellingen (die vast goed zullen zijn, maar ik nooit heb kunnen beoordelen in de Phonitor - wel is het ook mogelijk dit met software te doen). Ik vind het wel erg veel geld voor iets wat ik vooralsnog eerder zie als (mooie) gimmick.
Anders zou ik ook nog eens een beetje rondkijken op head-fi voor een inventarisatie van bijzonder goeie koptelefoonversterkers.
Maar to each his own. Die Dangerous dozen hoor ik inderdaad ook bijzonder goeie verhalen over. Wel met een tikje hoog Gearslutz-gehalte.

En in dat kader: verder mag iedereen lekker zelf bepalen of en hoe hij/zij wenst te masteren, persoonlijk betwijfel ik toch of je goed basweergave en phase / stereo imaging kan beoordelen.
Kwa room acoustics is dit niet echt de ideale thread, maar dat je een kamer ooit frequentietechnisch zo goed neutraal krijgt als een koptelefoon, vergeet het maar (binnen home producers budget). Het is ook niet een of/of keuze.
Gewoon een redelijk treated kamer met goeie monitors, en een koptelefoon ernaast. Iedere methode heeft z'n nut.

Trouwens... hmmmmmmmmm! En hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm! (want zometeen ga je toch weer aan je DAC twijfelen hoor...)
En dat over de 'headphone standard' K-701, dat vind ik weer zo'n ruige stelling zonder enige onderbouwing, don't even get me started on that.

Laatst gewijzigd:
Hanz, vind je rationalisering wel correct. MR816 is niet het summum,er zijn gevierde competitors zoals Apogee, Benchmark en Lavry. maar het is zeker wel een contender in dat segment.

de AKG-701 kom je op dit moment echt overal tegen, voor monitor/mix applicaties is de consensus toch wel dat open systemen beter zijn dan closed en dit is binnen het betaalbare segment < 500 euro toch wel een van de betere.

In ben (nog) niet op zoek naar een summing box en wil eigenlijk een desktop oplossing. met de Dangerous box win ik volgens mij niet zo veel als met de Phonitor. (tevens, hoewel nauwelijks relevant, ziet ie er ook nog eens ontzettend lelijk uit)

De Dangerous is vooral een monitor controller. Ik zou 'm toch niet meteen aan de kant zetten... Als je de kans ziet om 'm te beluisteren met je AKG dan zou ik daar zeker op ingaan.

Verder is het natuurlijk niet te ontkennen dat de Phonitor een oceaan aan functies biedt, al vraag ik me af in hoeverre die dagelijks gebruikt zullen worden. (Set it and forget it?) Ik heb ook het gevoel dat die functies op zich niet belangrijk zijn; het is de klank die telt, en dat is een kwestie van smaak. Heb je'm al beluisterd met je AKG?

De Lavry DA-11 die momenteel op de hoofdpagina staat biedt ook een crossfeed functie. Ik heb zelf een DA-10 (zonder crossfeed) en de headphone pre daarvan vind ik brilliant. (icm een AKG 240 studio) Zou dat iets kunnen zijn?

Verder ben ik het helemaal met je eens, de Dangerous ziet er niet uit. Maar dat heeft ook z'n charmes :)

Raphie, ik zou niet zo gemakkelijk de geboden alternatieven aan de kant vegen, zonder dat je je er een beetje in hebt verdiept (dwz langer dan 5 sec. de site openklikken en kijken of de kleur van het doosje je bevalt).

Dangerous D-Box is zoals Eclectus zegt niet *alleen* een summing box. Benchmark DAC-1 is niet *alleen* een DAC. Het zijn allebei oplossingen die waarschijnlijk je hele monitoring keten, van source tot headphone amp in één keer goed kunnen oplossen.
Maar als je liever een stapel dozen aan elkaar knoopt, met de daarbij behorende bekabeling, het gedoe en de kans op onderlinge storing / foute afstelling, tja...

Hanz,

Eens, Ik sluit ook niks uit, maar ik ben momenteel tevreden ovr m'n AD/DA's Alleen wil ik graag m'n analoog uit "hanteerbaar" maken en dat op een zo hoogwaardig mogelijke manier

Ik zou zelfs alleen een M-Patch mini kunnen kopen en m'n AKD direct aansluiten op de outputs van de MR816

Sterker nog als ik m'n monitoren gewoon uitzet, kan ik zelfs m'n MR volume gebruiken om m'n phones te bedienen. Maar dit is niet wat ik wil.
Digitaal signaal moet gewoon op unity gain staan en hoogwaardige hoofdtelefoon versterking staat hoog op het lijstje. daarnaast is een tabletop in mijn setup een stuk ergonomischer dan een rack module waarvoor ik uit m'n stoel moet opstaan om volume te regelen.

Zo.... kogel is door de kerk :D

1x Phonitor
1x Volume2

bestelling gaat morgen de deur uit, kunnen we volgende week gaan genieten.

met de daarbij behorende bekabeling

I second that... Bestel maar meteen wat goeie kabels bij, anders haal je'r niet het maximum uit.

En nog een tip (maar deze ken je waarschijnlijk al) experimenteer met de plaatsing van je hoofdtelefoon. Enkele millimeters meer naar voren of naar onderen kan een bijna magisch verschil maken in basweergave, stereobeeld en aanwezigheid.

klopt, plaatsing is essentieel, als kabels in m'n monitor chain heb ik alles al VOVOX dus dat komt wel goed:okdan:

Hee Hanz, bedankt voor de link... Gewoon door de tekst te lezen gaan mijn monitors al beter klinken. Raar maar waar! En enkele duizenden euro voor een flinke portie gemoedsrust, wie keert daar nu zijn hand voor om? ;)

Back