Analoge synth

dvdyck1

Stamgast
Ik ben nog opzoek naar een betaalbare goede analoge synthesizer en ik dacht een Waldorf Micro Q Keyboard.

Is dit een goede zaak ?

Groeten,
dvdyck

ps Wat doen oscillators eigenlijk ?

De Waldorf Micro Q is geen analoge syntheziser. Ze noemen het virtual analog, oftewel er wordt dmv digitale technieken een poging gewaagd om het analoog te laten klinken.

Beste,

Welke synth's van tegenwoordig zijn dan analoog, goed en betaalbaar ?

Groet,
dvdyck

met alle respect, maar als je niet weet wat een oscillator is (wat 1 van DE belangrijkste onderdelen van een synth is/zijn) zou ik nog ff wachten met een synthsezier aan te schaffen, omdat een analoge of vitueel analoge zoals jij er 1 wil bedoelt is om je geluiden vanaf de grond op te bouwen en geheel te vormen (naar gelang de mogelijkheden van de synth natuurlijk).

een oscilator is een geluidsbron wat een bepaalde "golfvorm"produceert zoals de sinus of een blokgolf, gewoon een helke simpele toon, die je dan kan afstellen in toonhoogte en dergelijke.
een synth heeft meestal 2 of 3 oscilatoren en als je die in toonhoogte goed op elkaar afsteld krijg je een vet geluidje al vaakom als basis te hebben om hem verder te vormen op je synth door het bv. door de lfo's, de envelopes, de filters, ed effecten te halen en zo je geluidje te kunnen maken zoals jij wil dat die geluidje klinkt, zegt dit laatste je nou vrij weinig ga dan eens zoekn met de search functie naar die fingen en lees er wat over, en ga dan eens naar een audiozaak en ga een een uur lang ff kijken wat nou een oscilator doet en wat de filter doet en dergelijke

als dat niet is wat je wil, moet je geen synthsizer kopen, maar meer een soort van rompler , dus een soort van synth waar de geluiden al voorgebakken inzitten die je dan verder afmaakt zeg maar zoals een triton of jv-bak

als je niet weet dat een micro Q analoog is. weet je dan wel zeker dat je een echte analoge synth wil hebben?
en wat is betaalbaar? dan zou je eerst je banksaldo moeten vermelden. een studio electronics se1x of atc1 is voor sommige mensen zeker betaalbaar, deze synths zijn zeer goed en echt analoog. een spectral audio protone of neptune is ook echt analoog, een stuk minder goed (sorry marcel) dan de studio electronics, maar ook een stuk betaalbaarder.
wat verwacht je ervan (polyfoon of monofoon ook goed??) en wat mag 't kosten.
als je echt analoog wilt, echt, echt analoog, moet je oud kopen. de nieuwe spullen klinken vaak toch te strak en te netjes, die zouden soms gewoon voor digitaal kunnen doorgaan.
een geile moderator, die altijd wel op zoek is naar een gat om iets in te stoppen, zou je bijvoorbeeld kunnen zeggen dat de doepfer a100 modulaire synth analoog en goed is, en betaalbaar. maar zo'n vco van de a100 klinkt wat mij betreft, hoewel analoog, bijna net zo braaf als een roland jv30 (jawel, mijn eerste synth).

Inderdaad, ik heb nog heel wat te leren over deze dingen.

Ik wil geen ruisbakken en monofoon en mijn budget is < 2000 Euro en heb nog veel geduld.

heb je veel geduld? weet je wel zeker dat je een liefhebber bent, dan??

man, man: 'ik wil geen ruisbak'.
doe mij maar lekker een bak herrie met ruis en historie en leven.
ik heb echt liever een aad cd'tje of een krakende vinyl van iggy pop dan een ddd cd-tje van marco borsato.

Origineel geplaatst door dvdyck1
Inderdaad, ik heb nog heel wat te leren over deze dingen.

Ik wil geen ruisbakken en monofoon en mijn budget is < 2000 Euro en heb nog veel geduld.

als je een beestig synthje wil...
heb ik mn Korg Triton te koop staan voor 1500 €

gr jzz

Ik heb een D50, S5000 en een TX802 dus heb ik nog wel even geduld.

Dus geen Korg Triton (wel wat duur voor zo'n toestel en zelfs geen analoog).

Dus mij geen rommel aansmeren want dat doen de verkoper wel.
Ze hebben nog iets in stock en ja hoor dat is een goed toestel ...bla bla..

maargoed je wil een echte analoge synth, dus GEEN micro q of virus of nordlead of...........vul maar in!

dan zijn er wat neiuwe synths betreft die enigzins bekent zijn de andromeda, de studio electronics synths en de moog voryager en de macbeth de meest voor de hand liggende opties als je een nieuwe wilt. denk dat in jouw prijsklasse de studio electronics valt en de macbeth (weet ff niet precies hoeveel)

wil je oudere 2ehandse vintagesynths, dan zijn er een hoop anderen die je beter kunnen helpen, is niet mijn vlak :D

Kijk anders even in de vintage categorie rond. Er zijn ook fijne tweedehands analoge synths.

Over dat ruisen ga ik met Leo mee. :)

En mag ik je dan vriendelijk aanraden om toch maar eens wat te verdiepen wat er allemaal te vinden is.
Kijk eens op wat veilingsites en ga zoeken naar informatie over de modellen die daar te koop staan.
Er is nog zooooooo veel te ontdekken!

[offtopic]

Ben ik nou gek of weet iemand echt niet dat een micro Q niet analoog is?
(denk even aan L v Gaal)
Koop dan een Triton en hang hem digitaal aan je computer. Gegarandeerd 0.0 ruis. :D

Zelfde als met een componist een producer noemen.

Welk een schandalige taalverloedering die ons ten dele valt.

Dit moeten wij als synthesizerpurist een halt toeroepen!

Nog een iemand die vraag wat een compressor doet enne...... ;)

[/offtopic]

deze jongens sturen je op de goede weg
het feit dat je op zoek bent naar een anologe synth is ook een goed teken
vintagesynth.com is een goede basis om er achter te komen welke synth bij je past
als je daar een synth tegenkomt waarvan je denkt... ok-dan!
tik de bedetreffende synth in op de zoekmachine van marktplaats.nl, ebay.de, of soortgelijke sites en kijk of hij binnen je budget valt.
zo ja... bieden!!! kan je nauwelijks een buil aan vallen
mocht de synth achteraf tegenvallen, kan je hem zo weer verkopen en kijk dan niet raar op als je er ook nog dikke winst op maakt...

join the club ;)

PS: kijk ook niet raar op als naar verloop van tijd je hele huis vol staat met ouwe rommel :duivels:

OB8

OB8

Op de 'te koop' afdeling van dit forum staat een Oberheim OB8. Analoog.
Bieden vanaf 1500 euro dacht ik.
Echter, ik vind dat ideale toestellen als je al een mooie setup hebt en wat analoge aanvulling wenst. In jouw geval - maar dat is mijn mening - zou ik eerst nog een aantal basic spullen kopen. Een goeie multitimbrale synth a la Triton, of een JV met wat expansions erin of zo.

Ik zag gisteren nog een Nord Lead I voor 400 euro op advalvas...weliswaar virtueel analoog. Geloof me maar: Analoog is geen toverwoord, maar als je geduldig bent, spaar dan liever nog even door en ga dan voor echte exoten als een Andromeda (op en top analoog) want dat zijn toch toestellen (lees investeringen) voor het leven.

Voor 2000 euro kan je mits wat geduld en wachten tot die zich aandient ook een Oberheim Xpander op de kop tikken.

Maar nogmaals, ik zou gezien je setup, eerst een aantal andere spullen overwegen.

Koop een eenvoudige analoge bak zoals een Roland Juno 106. Dan kun je de basics van de substractieve synthese leren, en nog een hoop plezier mee hebben ook.
Later als je groot bent kun je altijd nog de geavanceerde synthesizers aanschaffen.

Het lijkt me dat je voor minder dan 1000 euro ook een hele leuke analoge synth hebt. Je moet maar kijken of het monofoon of polyfoon is (erg belangrijk).

Bijvoorbeeld:
- juno 106 of 60
- korg ms 10 of ms 20
- Teisco 110f (alleen erg lastig te vinden)
- Crumar bit one
- Roland jx3p
- Korg polysix

Origineel geplaatst door BananaWorld
Het lijkt me dat je voor minder dan 1000 euro ook een hele leuke analoge synth hebt. Je moet maar kijken of het monofoon of polyfoon is (erg belangrijk).

Bijvoorbeeld:
- juno 106 of 60
- korg ms 10 of ms 20
- Teisco 110f (alleen erg lastig te vinden)
- Crumar bit one
- Roland jx3p
- Korg polysix

ik zou dus geen korg ms synth kopen dat zijn gewoon budget synths die voor te veel geld weg gaan
een teisco 110f is inderdaad moeilijk te regelen
een bit one is leuk alleen je edit je rot
een roland jx3p is nou echt denk ik 1 van de meeste ondergewadeerde synths en die zijn goedkoop te krijgen ook
en ja een polysix is ook weer lastig met aansturen tenzij je een polysixm ken vinden (denk het niet)
ik heb zelf een jx8p met programmer te koop dat is een leuke analoog met midi (geen gezeur met converters) 500 euro
en ook nog wat andere analoogjes maar die hebben een cv/gate of trigger signaal nodig

Een Korg Mono/Poly is misschien wel wat. Heeft veel mogelijkheden, is zowel een mono als poly synt.
Heeft alleen geen midi. Das dan moet je em sampelen of een converter kopen.
Ziet er ook nog eens heel vet uit :)

Maar misschien is het toch beter om met een Juno60 (heeft geen midi) of Juno 106 (wel midi) te beginnen.
Hier kan je echt veel goede geluiden uit toveren. Kan je later altijd nog een Mono/Poly kopen.

Back