Analoge synth

Origineel geplaatst door dvdyck1
Ik heb een D50, S5000 en een TX802 dus heb ik nog wel even geduld.

Dus geen Korg Triton (wel wat duur voor zo'n toestel en zelfs geen analoog).

Dus mij geen rommel aansmeren want dat doen de verkoper wel.
Ze hebben nog iets in stock en ja hoor dat is een goed toestel ...bla bla..

heb je dan ooit wel eens een Triton gehoord & heb je enig idee wat die allemaal kan ?:frons:
... ooit wel eens een cd tje van the Orb of Future Sound Of London beluistert ?

Of heeft menig verkoper je reeds afgeript ?

gr jzz

Denk dat je jezelf niet moet beperken door het modewoord analoog in de product omschrijving te willen hebben. Gewoon wat modelen beluisteren en bespelen tot je de sound hoort die je zoekt......analoog of niet.

Greetz

Yawgmoth

maak het die jongen nou niet zo moeilijk...

juno 106 is een goeie synth om mee te starten
veelzijdig
makkeljk te bedienen (zie de zeer dunne handleiding die je niet eens nodig hebt)
redelijk betaalbaar
ook niet zo moeilijk te krijgen
klinkt beter dan een nordlead
volledig MIDI aanstuurbaar
anoloog (op de digitaal aangestuurde oscilatoren na)
polyfoon
en nog vintage ook!

Origineel geplaatst door bounce

ai,... gaat er dan nu een heftige discusie komen over een juno vs nordlead ?
ik vind het in ieder geval een gewaagde uitspraak

Denk dat je jezelf niet moet beperken door het modewoord analoog in de product omschrijving te willen hebben. Gewoon wat modelen beluisteren en bespelen tot je de sound hoort die je zoekt......analoog of niet.
[/QUOTE]

totaal mee eens

Toen ik voor 't eerst een Nord Lead 2 onder handen kreeg (was al verwend met een Micro Q en een MS-2000) vond ik 'm juist als een Juno-106 klinken, go figure. Alleen zonder een ruisend chorus :D :D.

Hoe puur 'analoog' moet het zijn? Analoge filters doen al veel voor het geluid. VCO's (voltage controlled oscillators) maken het geheel nog analoger - de Juno serie heeft DCO's, en deze "driften" (ontstemmen - wordt veroorzaakt door het effect van de temperatuurverandering) stukken minder. Daarom mag je een (VCO)-analoge synth ook nog even laten 'opwarmen'. Dit zorgt (door de miniscule verschilletjes in toonhoogte) voor een "warmer" geluid.

De Andromeda is een mooie analoog die je vast wel goed zult vinden, en door de verbeterde schakelingen ontstemt deze ook niet bij een paar uur gebruik. Kost wel net wat meer, maar dan heb je ook wat. Anders is de Oberheim die aangeraden werd ook geen gek idee.

Origineel geplaatst door JazzMann
ai,... gaat er dan nu een heftige discusie komen over een juno vs nordlead ?
ik vind het in ieder geval een gewaagde uitspraak

ik vond een triton rommel noemen ook al aan de gewaagde kant (hoewel het mijn keuze ook niet zou zijn),
juno vs nordlead kan ik me iets bij voorstellen. ik heb hier een sequential multi-trak en vraag me ook af waarom ik die heb gehouden en een nordlead heb weggedaan (die toch veel meer kan).

Analoog vs VA
DCO vs VCO

Het zijn weer de bekende vragen. Maar goed, het blijft gewoon een kwestie van voorkeur. Vaak sluit het ene het ander niet uit. Een makkelijk programeerbare synth met een enorm goed geluid heb je niet voor 200 euro. Maar daarnaast een synth met een iel geluid en moeilijk te editen kost ook geen 1000 euro.

Ik zal gewoon even mijn aanraders geven:
- roland juno 106 (heeft midi en goed geluid)
- Nordlead (spreekt voor zich).

Allebei makkelijk te editten en ook nog redelijk betaalbaar.
Ik zou zeggen, gebruik ook nog eens de zoekfunctie aangezien er ontelbare threads zijn over dit onderwerp.

Origineel geplaatst door Leo
ik vond een triton rommel noemen ook al aan de gewaagde kant (hoewel het mijn keuze ook niet zou zijn),
juno vs nordlead kan ik me iets bij voorstellen. ik heb hier een sequential multi-trak en vraag me ook af waarom ik die heb gehouden en een nordlead heb weggedaan (die toch veel meer kan).

over die triton had ik reeds mijn reactie gepost...
...maar onze moderators vonden mijn feedback niet zo hrmm "estetisch verandwoord" & hebben die reply mooi verwijdert

Spoort Moog wel? Met zijn ouderwetse shit in deze tijd en dat dan ook nog voor zo'n belachelijk hoge prijs. (volgens mij leven hun nog in de jaren 80 met hun gedachten)

Origineel geplaatst door RoelRoel
Spoort Moog wel? Met zijn ouderwetse shit in deze tijd en dat dan ook nog voor zo'n belachelijk hoge prijs. (volgens mij leven hun nog in de jaren 80 met hun gedachten)

Als je gaat terugrekenen naar wat synths van vroeger -nu- zouden hebben gekost schrik je je ook te pleuris. Technisch gesproken is Moog misschien zelfs goedkoper geworden :). En natuurlijk is het de naam die 't 'm doet. Als ik dit jaar op de Messe misschien weer de kans krijg om even de Voyager uit te proberen ga ik eens kijken of ik 'm zelf ook echt 'vet' vind klinken... de vorige keer was 't wat lastiger om me uit te leven, want er stond een meneer 't ding goed in de gaten te houden, en die kon al van een kilometer afstand zien dat ik me 'm echt never nooit zou kunnen veroorloven.

Origineel geplaatst door bounce
maak het die jongen nou niet zo moeilijk...

veelzijdig
makkeljk te bedienen (zie de zeer dunne handleiding die je niet eens nodig hebt)
redelijk betaalbaar
ook niet zo moeilijk te krijgen
volledig MIDI aanstuurbaar
anoloog (op de digitaal aangestuurde oscilatoren na)
polyfoon
en nog vintage ook!

Vind ik ook wel. De juno-106 was mijn eerste synth ooit en ik heb toch heel veel geleerd van dat ding. Als je niet precies weet wat analoog doet is dit een prima basis vind ik. Bevalt het je goed of wil je meer mogelijkheden, dan kijk je gewoon verder. Tussen de € 400 en € 500 moet het lukken om er eentje te scoren. Ze staan vrij vaak te koop wel en als je het niks vindt verkoop je hem gewoon weer voor dezelfde prijs.

tjonge wat een eenvoudige vraag teweeg kan brengen :D

Als je iets zoekt om de subtractieve synthese onder de knie te krijgen zou ik idd eens kijken naar een Juno-106 of Jupiter 6 (schijnt dat het bekende winkeltje in Utreg er 1 heeft die nieuw is). Nadeel is dat je deze altijd 2e hands moet kopen.

Mijn persoonlijke keus voor nieuw zou zeker de Clavia Nordlead II zijn, deze koop je inmiddels al voor 999 pleuro's in Duitsland.

Het geluid van een apparaat is een persoonlijk ding; heb zelf een Nordlead en verkies deze boven een SCI multitrak.
Knoppen draaien levert nu eenmaal het resultaat en dat kan op elk apparaat verschillen.

Kan me voorstellen dat het moeilijk is om je niet te laten verleiden door presets wanneer je nog niet zoveel ervaring hebt.
Ga lekker uitproberen en koop een synth die je zowel qua bediening als geluid ligt, don't believe the hype!

p.s. een PG 1000 (programmer) voor je d50 kan ook heel inspirerend werken, krijg je zeg maar een beetje "de analoge feel"

Hup Q! doe een duit in het (virtueel) analoge zakje!

god zeg wat brengt zo'n vraag toch een felheid teweeg. Het lijkt erop alsof jullie zo lang achter knopjes hebben gehangen dat jullie vergeten dat een vraag simpel gesteld wordt om een simpel antwoord te krijgen. Niet bepaald vriendelijk om direct afgezeken te worden. Gebeurd wel vaker op dit forum vind ik. Niet echt een aanmoediging.....

Origineel geplaatst door The Q
Mijn persoonlijke keus voor nieuw zou zeker de Clavia Nordlead II zijn, deze koop je inmiddels al voor 999 pleuro's in Duitsland.

sterker nog, voor die prijs staan ze op het moment ook bij feedback. (www.feedback.nl). NordRack 2 kost nog maar 699,-! Dat is nog maar ongeveer 50 euro meer dan wat ik er 2e hands voor betaald heb!

Origineel geplaatst door bastardsunited
god zeg wat brengt zo'n vraag toch een felheid teweeg. Het lijkt erop alsof jullie zo lang achter knopjes hebben gehangen dat jullie vergeten dat een vraag simpel gesteld wordt om een simpel antwoord te krijgen. Niet bepaald vriendelijk om direct afgezeken te worden. Gebeurd wel vaker op dit forum vind ik. Niet echt een aanmoediging.....

Het afzeiken valt hier wel mee volgens mij, het is alleen dat er door verschillende mensen een kanttekening wordt geplaatst bij het feit dat iemand een analoge synth wil, niet helemaal weet wat ie wil, maar bijvoorbeeld ook niet weet wat een oscillator is. Daar is op zich niets mis mee. Beetje hetzelfde als wanneer iemand een Ferrari wil kopen, maar zich afvraagt in welk land die gemaakt worden. Is verder niets mis mee en er is ook al antwoord gegeven op de vraag wat een oscillator doet bijvoorbeeld en er zijn ook ondertussen al wat voorbeelden genoemd van analoge synths om naar te kijken, dus wat is je punt? Het feit dat de Triton wordt aangeprezen of afgekraakt "stoort" mij dan meer. Dat heeft niets met deze thread te maken.....

een teisco 110f is inderdaad moeilijk te regelen

volgens mij staat er op dit moment eentje bij Music House in Utrecht (030-6065009).

Volgens mij is de persoon in kwestie opzoek naar een eenvoudige analoge synt met midi.
De Teisco S-110F lijkt me nauw niet echt een beginners synth. Daar moet je echt het 1 en ander
van begrijpen om er goede geluiden uit te krijgen. En ook heeft ie geen midi.
Is meer een synt voor een enthousiaste synt freak/verzamerlaar lijkt me zo.

Ik zou echt een Juno-106 of Juno-60 met converter aanraden als eerste analoge synt.
Je moet de knoppen wel heel raar hebben ingesteld, wil je uit deze synt een slecht geluid krijgen.

Kijk andrrs eens naar de Waldorf Pulse, die vind ik nou echt een onklopbare prijs/kwaliteitverhouding hebben, is bijna volledig analoog met indrukwekkende midispecs, mja lekkrrr...:D

ik heb een sequential cricuits multi-trak die ik wegdoe. is echt analoog, heeft geen draaiknoppen maar is wel eenvoudig en overzichtelijk te programmeren. heeft midi en 100 presets die redelijk goed laten horen hoe veelzijdig het apparaat is en wat er allemaal kan. 6 aparte outputs, 6xmultitimbraal/polyfoon, 6 track sequencer, arpeggiator.
en een vintage collector's item, en dat voor 450....

maar als ik echt eerlijk moet zijn: koop een nordlead1 met 12 stemmen. klinkt anders dan echt analoog, maar dat hoeft niet slecht te zijn. heeft wel veel mogelijkheden en is redelijk uptodate.

Back