Budget drumcomputer?

Stabby

Ouwe rot
Hey, ik mis nog een essentieel onderdeel in mijn set-up en dat zijn drums. Maar ik zit met een zeer krap budget, nl €200 à €300. Welke oplossingen zijn er zoal voor dit budget?

Een aantal overwegingen zijn de Korg ES-1, Korg ER-1 en Akai XR20. Het nadeel bij een sampler als de Korg vind ik dat je zelf voor de drum sounds moet zorgen (knippen uit beats). Dit lijkt me nogal veel moeite, zoveel zelfs dat ik er wrs de moeite niet eens voor zal doen.

Nog een voordeel aan de XR20 is dat ik gewoon kan vingerdrummen. Dat is voor mij wel een redelijk groot pluspunt. Maar ik kan dit eigenlijk ook wel missen.

Op zich lijkt de Korg ER-1 me nog de beste keus? Dan kan ik zelf mijn drum sounds maken en hoef ik niet te knippen.

Zijn er nog andere mogelijkheden?

Laatst gewijzigd:
Ik heb de ES-1 en ben er zéér tevreden over voor zijn prijs.
Het laden van samples op de es-1 is niet zo'n lastig werk hoor.
En dat is nu net het leuke aan de sampler, je kan blijven nieuwe geluiden erop zetten die je leuk vindt, ipv beperkt te zijn tot een set geluiden van de er-1 bijvoorbeeld.

Tr-707 is ook wel een leuke bak denk ik voor die prijs.

Roland R8, heb je meteen mogelijkheid tot uitbreiding met kaartjes.
Of een Airbase?

De TR-707 ziet er nog wel goed uit. De Airbase is er alleen in rack-versie? Dat trekt me niet echt aan. En de R8 ziet er nogal lelijk uit. Past qua uiterlijk totaal niet in mijn set-up.

Weet iemand nog 2dehands sites (België of Nederland) waar ze die dingen verkopen? Wie nog een Korg ER-1 of ES-1 van de hand doet, mag het me altijd laten weten. Die dingen zijn steeds razendsnel verkocht.

Geloof me ..

Zoals ik eerder aangekaart heb ga je heel snel tegen beperkingen aanlopen met een korg ER1 of een XR20. De ES mk2 heb ik zelf gehad en ik was niet echt te spreken over de manier van samples over pompen (dure zeldzame kaartjes, ze slikken alleen een bepaald formaat/sample rate geloof ik) Ook dat apapraat heeft beperkingen en het scherm is irritant klein.

Het apparaat voor jou is gewoon een mpc 500, en prima te scoren voor jouw budget: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=106637&highlight=mpc+500

Niet zeuren over dat drums choppen teveel werk is.. , dat is juist het leukste.. , zelf drum libaries maken en anders zijn er ZAT , maar dan ook echt ZAT kits te vinden op internet die gratis zijn (onder andere je XR20 drumkit die je al had volgens mij?)

Ik had het al eerder aangekaart maar met een mpc 500 haal je ook een leuke midi sequencer in huis waarmee je je andere spullen mee kunt aansturen, ik gleoof dat je ook een blofeld wilde aanschaffen, kan je de mpc 500 ook gebruiken om die te sequencen. Heeft je laptopje minder te lijden.

http://www.akaipro.com/mpc500#

Hier, ga eens lezen :)

Mja, budget wordt al echt een probleem voor mij. Een Blofeld kan ik intussen niet meer aanschaffen en ik vrees dat de prijs van een MPC500 er ook nét iets over is. Als ik mijn Lexicon MX-200 verkocht krijg kan ik er één aanschaffen, maar het valt me tegen dat daar zo weinig interesse naar is.

Met een beetje mazzel kan je voor € 300,- al een xBase09 scoren....misschien iets van een Drumstation gaan ook niet voor zoveel tegenwoordig. Vaak rond de € 150,- plussusminus.

Dan spaar je toch gewoon even door lijkt me?

Door nu overhaast een apparaat te kopen ben je alleen maar een dief van je eigen spaarcenten.. Na een tijdje kom je erachter dat het niet is wat je zoekt (geluiden die je zat bent , te beperkt). Een sampler kan je alles instoppen wat je op dat moment nodig hebt en je kan lekker rammen op de pads (mits je voor de 500 gaat)

Ik heb ook zat drum computers gehad en er ook zat weer verkocht omdat het niet is wat ik wilde. Maar mijn eerste apparaat is altijd gebleven, een mpc 2000. Doet nog steeds wat ik wil en ik gebruik em ook volledig. De ene keer als midi controller voor battery, de andere keer route ik em door naar bijvoorbeeld mijn evolver desktop om die te sequencen. en de andere keer kwak ik er drum/piano samples op.

Wat DenDer zegt is ook een prima optie. Leuk apparaat die xbase09, maar ook daar zijn zat sample packs van de vinden die je in een sampler kan gooien. Zit je toch niet vast aan die sound maar je hebt wel drums die rechtstreeks uit het ding komen..

Ga gewoon eens een hoop lezen op het forum over diverse drumcomputers en samples, er is echt genoeg over te vinden ... Mijn advies is echter , denk goed na wat je nodig hebt en wat je met het apparaat wilt. Probeer een zo veelzijdig mogelijk ding te kopen. Desnoods spaar je even door totdat je wel het apparaat kan kopen wat je nodig hebt. Scheelt je een hoop centen.. , ik spreek uit ervaring.

Misschien toch beter dat ik doorspaar ja. Maar ik bots al tegen beperkingen omdat ik geen drums heb (verder alleen een Microkorg en Kaoss Pad 3) en dat steekt me tegen, het ligt nu eenmaal moeilijk om daar weer een aantal maanden mee te wachten.

Is het trouwens te vertrouwen om een MPC500 2dehands te kopen? Want de pads slijten wel sneller dan de andere onderdelen.

En als iemand mijn MX-200 kan helpen verkopen, dan heb ik al meteen het geld voor de MPC :)

De pads van een akai mpc zijn over het algemeen van super kwaliteit. de pads op mijn mpc 2000 gaan al vele jaren mee... Niet dezelfde als die van de 500, ze voelen iets anders aan maar akai is leverd kwalitatief hoogstaande producten naar mijn mening.

http://muziek.marktplaats.nl/drumco...zC5Ih2IP8g/vx778QeBs/X6xcntVQ9&fta_ind=1&fs=1

Deze is zo goed als nieuw volgens de verkoper.. Misschien wiltie wel ruilen ?

Je zou ook kunnen kiezen voor een (rack) drummert/sampler of zelfs software in combinatie met een MIDI "MPC-pad" controller als de Akai MPD24. Dan kun je lekker drumlijntjes intokkelen op de pads zonder dat je meteen een vermogen kwijt bent voor een MPC waarvan je de helft van de functies (sequencer etc.) misschien niet eens gebruikt.

Qua samples zijn er online trouwens van iedere beroemde drumcomputer (gratis) goede sets te vinden. Dus je hoeft heus niet zelf al je drumgeluiden bij elkaar te gaan samplen, knippen en plakken.

Voor de Korg ES-1 heeft iemand al allerlei samples verzameld op
http://www.walgran.com/es1/

Er staan genoeg sampletjes van drumcomputers bij. En met nog even verder sparen zijn er altijd betere mogelijkheden. Waarom geen MPC 1000 of 2000? Zo kan je aan de gang blijven. Als je wil tokkelen op pads dan moet je niet meer aan de Korgs denken.
Zijn die Boss of Alesis drumcomputertjes niks voor je? Die kan je voor een redelijke prijs krijgen. Ik heb er alleen zelf geen ervaring mee.

ik heb jou in andere threads ook al de EMU MP7/XL7 van emu aangeraden...als je dan toch zo graag pads wil om op te trommelen, die staan er op. Genoeg drums aan boord en effecten. Plus veel knoppen (je kan hem zelfs als controller voor andere synths/software gebruiken). Prima voor ambientklanktapijten. Stevig gebouwd en ziet er goed uit.
Gaan meestal voor 350 a 375 euro.
Dus 50 a 75 euro extra sparen, kan toch niet zo moeilijk zijn...en anders zet je je met iets goedkoper vast en heb je binnen x maanden toch weer iets anders nodig.

ik heb die MPC500 gehad (nu de 5000) en ik vond de pads van de 500 niet echt werkbaar (je moest er nogal hard op kloppen om er iets uit te krijgen)

Laatst gewijzigd:
sc_001.jpg

ik heb jou in andere threads ook al de EMU MP7/XL7 van emu aangeraden...als je dan toch zo graag pads wil om op te trommelen, die staan er op. Genoeg drums aan boord en effecten. Plus veel knoppen (je kan hem zelfs als controller voor andere synths/software gebruiken). Prima voor ambientklanktapijten. Stevig gebouwd en ziet er goed uit.
Gaan meestal voor 350 a 375 euro.
Dus 50 a 75 euro extra sparen, kan toch niet zo moeilijk zijn...en anders zet je je met iets goedkoper vast en heb je binnen x maanden toch weer iets anders nodig.

ik heb die MPC500 gehad (nu de 5000) en ik vond de pads van de 500 niet echt werkbaar (je moest er nogal hard op kloppen om er iets uit te krijgen)

Ik weet nog dat je die hebt aangeraden, maar ik was het al vergeten. Ik vind er alleen niet zoveel over, ook op Youtube niet op vlak van drums.

Zijn die Boss of Alesis drumcomputertjes niks voor je? Die kan je voor een redelijke prijs krijgen. Ik heb er alleen zelf geen ervaring mee.

Bedoel je de Alesis SR18? Die overweeg ik nog wel ja. Ik vind er alleen niet veel ervaringen van terug.

koop een bak waar veel voor weinig in zit rhytm trakje zoom ....
boss dr670
linn design
evt een ry 30 goede drumachine sequencer ook

asje toch midi gaat !
:eureka:
koop mn styx :duivels:

Back