Budget drumcomputer?

Waarom geen ES-1?

- beperkte sample ruimte
- kleine onduidelijke display
- beperkte sequencer
- Geen fijne (midi) sequencer
- Niet echt een lekkere punch wat de mpc wel heeft (2000 dan)
- Geen lekkere pads om op te rammen
- geen interne chopfuncties?!?
- polyfonie van 6 instrumenten
- plastic feeling van de ES1 , es mk2 is beter uitegvoerd.
- samples moeten via een bespaald type smartmedia kaart geladen worden die tegenwoordig schaars en duur is.

Waarom kiezen voor de mpc die hier aangeboden wordt ? (overigens zie je eerder op deze pagina dat eric hulzebosch met bandana ook een mpc 2000 bezit.)

- Fijne pads
- Lekker punch
- Fijne sample bewerking (heeft tijd nodig om te leren, maar als je het weet, geen probleem)
- 2 apparaten midi aan te sturen en te sequencen (ontlast je je mini laptop mee) (2 midi outs dus)
- 2 midi in poorten. Kan je eentje gebruiken om te een clock vanuit je DAW te sturen en de andere kun je bv je midi keyboard indouwen zodat je bv piano samples kun triggeren in je mpc en de sequencer gebruiken om een loopje in te spelen, met of zonder timing correctie, komt dus ook mooi uit als je een lazy toetsenist bent zoals ik)
- 32 mb sample geheugen
- mogelijkkheden om zip drive op aan te sluiten
- inputs om te samplen
- polifony van 64 samples?!? (nooit opgelet eigenlijk?)
- Uitgebreide sequencer (tot 999 bars, timing instellen, quantizing, swing, 99 sequences waarvan 64 tracks in 1 sequence)
- 16 pads met 4 banks ( full level pad, dus maakt niet uit hoe hard je erop tikt , full level geeftie altijd. 16 levels, pitch control, wat effectjes met de slider te bedienen..)
- robuust apparaat.
- 300 euro is echt niet veel geld voor zo'n bak als deze , lees, een koopje!!! De mijne heb ik ooit 500 euro incl zip drive voor betaald, vond ik al een nette koop toen de tijd)

Nou.. , wat mij betreft is de keuze zo klaar als een klontje.
Kristal helder en zo zwart als dat koffie is zonder melk.

Ik zeg :slotje:

Thanks. Maar moet ik wel eerst mijn centjes hebben :okdan:

ik vind het argument "past qua uiterlijk niet in mijn setup" nogal raar eigenlijk. je gaat toch niet voor het uiterlijk maar voor de sound? voor 2 a 300 euro zijn er behoorlijk wat drumcomputertjes te vinden. als je dat samplen/ knippen niets vind kun je ook eens kijken naar de roland x0x reeks. iemand gaf ook de 707 aan maar ook de 606 is een erg leuke drumcomp en die moet je toch ook wel kunnen scoren tussen 200/300.

sorry Boelie, maar de MPC-2000 heeft echt geen bijzondere klank hoor, wat er in gaat komt er uit. dat is het. punt. Ook zit er helemaal geen chopfunctie op net als op de es-1. Wel is het de tofste drumsampler die je voor 300 piek kan krijgen. Om het leuk te houden zou je echter het 8 uitgangen bord of het effectbord t.z.t. erin moeten schroeven.

da's dat.

Ik heb niet gezegd dat de mpc een bepaalde klank heeft. Ookal is het wel een 16bitter , niet dat dat zo bijzonder is maar feit is wel dat hij een bepaalde punch heeft. En dat heeftie.

Verder zit er wel een chopfunctie op. Ik kan mijn samples toch echt knippen in regions en deze dan los van elkaar opslaan. Even beter kijken in de manual dus of zoeken in je mpc als je die bezit.

Verder heb ik een 8 out board gemonteerd maar ik gebruik gewoon de main outs. Ik vind t niet echt noodzakelijk om de 8 outs te gebruiken.. Ik doe wel een take of wat meer.. Echter is dat ook een geval van al mijn digitale 16 inputs vol hebben en geen zin in een patchbay.

Verder heb ik het EB16 boardje gehoord maar deze effecten van ikzelf nogal mager. voor een meerprijs van 150 euries laat ik em wel liggen.. Liever nabewerking in mijn DAW.

Maar das weer ieder voor zich.

En ja, ik ben het ermee eens. voor 300 piek is het idd de tofste sampler die je kan krijgen.

attachment.php

Attachments

• 660.gif
    660.gif
    67,1 KB · Bekeken: 81
Een Boss DR3 kost zo'n 169 euro en heeft ook een effectprocessor aan boord om de geluiden aan te dikken. Is dus zeker niet duur dit bakkie!!!

Een Boss DR3 kost zo'n 169 euro en heeft ook een effectprocessor aan boord om de geluiden aan te dikken. Is dus zeker niet duur dit bakkie!!!

Die ziet er ook wel zeer interessant uit. Heb je daar ervaring mee? Of als iemand anders er al mee gespeeld heeft, ik hoor het altijd graag :)

Die ziet er ook wel zeer interessant uit. Heb je daar ervaring mee? Of als iemand anders er al mee gespeeld heeft, ik hoor het altijd graag :)

Ik heb hem zelf een paar keer gehad. Het is een leuk machientje, met standaard 100 drumritmes, elk met drie soorten fill-ins. Daarnaast kun je hem natuurlijk zelf programmeren. En er zit ook een knopje op om tijdens het ritme de drumset te veranderen, bijv. van acoustisch naar electronisch e.d.

Phochos

Kan je gewoon op record drukken en beginnen drummen? Hoeveel kan je opslaan? Ik hoor over de DR-880 namelijk dat het geheugen na 5 songs al vol zit...

En hoe zijn de electronische drums vertegenwoordigd? Dan heb ik het over electro, dance,...

Ik heb nog even wat opzoekwerk verricht naar de Alesis SR18 en die lijkt me nu eigenlijk het best. Ik hoor vaak zeggen dat de drums niet zo goed zijn, maar ik vind ze eigenlijk wel goed klinken.

Ik zou gewoon voor een mpc500 gaan en de gevoeligheid van de pads goed instellen.... dat zal waarschijnlijk ook wel het probleem in de winkel geweest zijn.... Met een mpc/sampler zit je niet vast aan 100 geluidjes waarvan je er toch minstens 70 kut vind.

Tja ik heb zelf ook een mpc60 maar ik denk dat voor iemand die in deze tijd opgegroeit is de voordelen van een mpc500 zwaarder wegen dan terug gaan naar een tijd waarin zipdisks heel normaal waren.

sja... Zou jij je 60 of 2000 omruilen voor een 500. Ik niet! Liever een 60 dan een 500.. , puur om de 12 bit sound, de punch en de lekkere swing. Dan maar geen geheugen kaartje hoor!! En natuurlijk fatsoenlijke pads..

Voor mij voldoet het werken via een zipje of gewoon samplen overigens prima.. tis het hele ''nostalgische' proces dat me niet stoort.. Kijk, met mijn Machinedrum uw pomp ik een sampe via midi over en die staat erin, hupsakee en freaken.. Maar t werken met de mpc is voor mij net zo fijn..

Maar goed , dat is weer een eeuwig durende discussie.

Ik denk dat stabby wel genoeg tips heeft gekregen om een keuze te maken!
Succes ermee stabby , laat even weten wat het is geworden.

Ik geef je helemaal gelijk, begrijp me ook niet verkeerd. Als ik moest kiezen ging die kleine er als eerste uit maar qua gebruiksgemak is het gewoon zoveel beter, vooral voor iemand die er net mee begint denk ik dan.

*wil ook heel graag een machinedrum*

Ik zie een sampler eerlijk gezegd niet meer zitten. Dan moet ik de juiste drums zoeken, knippen en een selectie maken, dan drum kits samenstellen. Ik heb liever voorgebakken drums zoals in de Alesis SR18. Zal dus waarschijnlijk de SR18 worden! :)

Nog een laatste vraag: welke Electribes kunnen drums maken (niet samplen)? Ik ken de ER-1 en EMX. Zijn er nog?

Laatst gewijzigd:
Electribe M heeft ook drums. Maar als je wat variatie wil lijkt me die Alesis beter.

Voor drums is het zeer aan te raden dat je meerdere outputs hebt. Tenminste 4( stereo mains + 2 extra) als je extra effecten/eq wilt doen. Tenzij je intern vette effecten hebt en ook goed kunt comprimeren.
Dat is vaak het voordeel van een sampler vind ik. Je hebt vaker op die meerdere uitgangen. Ga je echt missen, als je niet meer als 2 uitgangen hebt.

Er werd dus een budget drumcomputer gevraagd, dan vind ik de prijs van 300-400 toch even iets duurder dan bijv. een Boss DR3 of Boss DR670 (beide heb ik in bezit gehad, hele goede geluiden en gemakkelijk programmeerbaar). Voor Dance en Techno zeker goed te gebruiken, bijv. in combinatie met een Korg EA1.

Phochos

Iedereen mag zeggen wat ie wil maar ik vind de Electribe R toch een zwaar onderschatte drumcomputer (voor zijn geld). Echt een gebruiksvriendelijke drumcomputer en je kan er ook mee "vingerdrummen". Dat is juist het leuke aan de Electribe's, je zet ze aan en je bent vertrokken. EMX zou ik wel niet aanraden als drumcomputer, mist spijtig genoeg de charme van de Electribe R. Check Vintage Synth maar eens wie de Electribe R al gebruikt heeft http://www.vintagesynth.com/korg/etr.shtml

Back