Stage Piano?

@ SimonV

Jaa, maar stel: ik neem een preset ofzo met trage leslie, en stel vervolgens mijn pedaal ook in op traag. Vervolgens zet ik mn pedaal op snel. Heb je dan niet gewoon dat leslie-effect

Bij de Motif ES, MO, S90ES enz. is dat inderdaad mogelijk. Ik denk niet dat je bij de S80 ook een pedal kunt toewijzen voor de lesliespeed.
Vaak zit je vast aan een 'modwheel' (dat je omhoogdraait en daarmee ook de lesliesnelheid) of bijv. een expressiepedaal, dat is toegewezen als leslie.

Maar pin me hier niet op vast; tenslotte heb ik geen S80
Wat ik wel zeker weet is dat de S80 in elk geval een 'rotary' insert-effect heeft, en dat je dus sowieso een beetje in de buurt komt bij een hammond.
De P90 zal ook hammond-geluiden hebben, maar die zijn gesampled op een bepaalde instelling van de rotary.

Het punt is dat de leslie vaak al in de samples zelf zit. Daar kun je niets meer aan veranderen.

Nee hoor, hooguit de vibrato/chorus instelling van je (meestal de) B3 is meegesampled, zo goed als nooit de leslie. Komt (lees goed: BIJNA) altijd uit je insert-effectsectie of nagemaakt met behulp van modulatie via je wheels (LFO)...

Wat betreft dat leslieverhaal: gebruik altijd een statisch signaal (droge signaal) van je orgel voor je de leslie-simulator ingaat! Gewoon een mono-lijntje uit je synth (losse output bijvoorbeeld) naar de input van je pedaal, goed gainen en kijken hoeveel oversturing je wilt hebben, en gaan! Gebruik het wisselen van je leslie-snelheid ook tijdens het opnemen, het gaat bij hammond spelen juist om de interactie tussen je spel op je toetsen, je volume pedaal en je leslie aan en uitzetten...je gaat ook anders spelen namelijk op die manier, wat juist je partij ten goede komt

Even voor de duidelijkheid:
Ik wil een leslie-effectpedaaltje van een gitaar tussen m'n output en monitor stoppen he! Ik wil niet een assignable pedaal ofzo gebruiken.

@ Manu:
Ja, die leslie en volume mis ik nu nog heel erg als ik orgelsolo's speel. Ik moet ook nog wel op m'n spel oefenen, maar toch.. die leslie maakt gewoon zo'n sound af, zonder klinkt het zo droog.

Oh Manu, jij had het in de eerste reactie over een tweedehands PC-88, vind je die ook nog geschikt nu ik m'n eisen over orgelsounds heb bijgesteld?

Als je de sounds zoekt die je beschrijft ben je een speler, hoogstwaarschijnlijk live onstage...dan heb ik inderdaad altijd bepaalde eisen aan een apparaat. Als je dan gaat kijken naar budget vind ik een PC-88 nogsteeds te gek! Super muzikale bak, goed geprogrammeerde sounds, heel dynamisch en niet duur meer....alleeeeeeeen TERINGGGGGG ZWAAR!!!! Dat dan weer wel. De S-80 is een mooie bak, try it

Ene mijn voorbeelden waren wel m.b.t. het gebruik van een extern effect pedaal, is wel aan te raden, niet omdat de interne leslie-effecten niet goed zijn (wat helaas wel vaak het geval is hahaha maar toch, je moet tegenwoordig zo voorzichtig zijn met dingen zeggen en beweren hier op het forum) maar om je orgel sound te 'breken', iets los te trekken van je andere sounds, iets een randje mee te geven wat je niet intern kan doen(! Heel belangrijk)

Even voor de duidelijkheid:
Ik wil een leslie-effectpedaaltje van een gitaar tussen m'n output en monitor stoppen he! Ik wil niet een assignable pedaal ofzo gebruiken.

@ Manu:
Ja, die leslie en volume mis ik nu nog heel erg als ik orgelsolo's speel. Ik moet ook nog wel op m'n spel oefenen, maar toch.. die leslie maakt gewoon zo'n sound af, zonder klinkt het zo droog.

Oh Manu, jij had het in de eerste reactie over een tweedehands PC-88, vind je die ook nog geschikt nu ik m'n eisen over orgelsounds heb bijgesteld?

Ik werk ook wel (een beetje) in mijn mini-homestudio, maar daarbij gebruik ik eigenlijk alleen vst's, en daar is deze stage piano toch niet voor, die is idd voor live-gebruik.

Gewicht is van ondergeschikt belang voor mij, het maakt me niets uit of hij nou 10 of 20 kilo is. Mijn X50 is 4,5 kilo, die kan ik achterop de fiets meenemen da's wel ideaal, maar dat zal met zowel de S80 als de PC-88 waarschijnlijk niet gaan lukken ;) (ik ben 16, autoloos en rijbewijsloos :P)

Stagepiano
Hoi Coen,

Ik zie dat je op zoek bent naar een stagepiano?
Ik heb een Roland RD-100 voor je te koop.
Er zit een goede gesampelde piano in en ook goede e-piano sounds (Rhodes), de rest van de klanken (orgel, strings. sunth etc.) klinken wel wat gedateerd.
Mag weg voor weinig. Ik hoor het wel als je interesse hebt.

groeten,

Anton

Bovenstaande is een privébericht dat ik van iemand kreeg, stelt dat ding nog iets voor? Ik weet wel dat et een erg oude is, en hij heeft het zelf al wel over de gedateerde orgel, maar zijn er nog mensen die hier een andere mening over hebben?

Niet doen...al helemaal niet als de P-90 en S-80 een goede oplossing vond. Klinkt niet eens gedateerd maar dynamiekloos bijna, niet muzikaal. En dan is de piano sound nog hun main feature! Laat staan de rest. Was het instapmodel van Roland destijds t.o.v. de S-80 een topmodel van een paar jaar terug (recenter nog)...de P-90 zelfs heeft, omdat ie echt piano georienteerd is en de rest alleen maar bonus, de sound van hun dure modellen home-piano's.

No no no...pianogeluis prikt ook voor geen meter door een band heen, zelfs niet de rock/pop variaties

Ene...als je lekker wilt spelen, en een goede sound (en 850,- zou hebben) staat er ook nog een Kawai MP-9000 te koop op Marktplaats zie ik net, mooie piano, groot maar dat komt door het mechaniek.

S80 is mooie bak. Erg lang met veel plezier gebruik van gemaakt.
Maar was voor mij te lomp en zwaar als student in Amsterdam die alles met OV moet vervoeren.
Mooie piano's. Fantastische Rhodes (check preset Herb Roadz!!). En prima synthsectie. Prima blazers en strijkers. Orgels heb ik weinig gebruikt, dus kan en ga ik niks zinnigs over zeggen.
Voordeel van de S80 tov de P80/90 is dat je er sounds in kunt editten en kunt uitbreiden dmv pluginboards.
Succes met je zoektocht.
Tipje: Er staan nu een aantal S80's op MP. Misschien kun je daar gebruik van maken qua onderhandelingspositie.
FYI: Ik heb de mijne 1,5 maand geleden verkocht voor € 500,-.

Super muzikale bak, goed geprogrammeerde sounds, heel dynamisch en niet duur meer....alleeeeeeeen TERINGGGGGG ZWAAR!!!! Dat dan weer wel. De S-80 is een mooie bak, try it

Ik liep net een beetje internet te checken, en de S80 is toch echt zwaarder dan de PC-88 :P

Ik heb wat demo's gecheckt, en de S80 is toch wel erg leip ja, ik denk dat ik er wel een beetje uit ben :)

Toch moet je ze allebei in je handen hebben gehad wil je dan snappen wat ik bedoel hahaha...die 1kg maakt ook het verschil niet ene het gewicht is niet lekker verdeeld bij die PC-88

Ga niet voor de S-90 maar check een S-80! wil je voor de 90 gaan ga dan in een keer voor de S-90ES!

Grtz wederom

Hier nog een vergelijk tussen wat verschillende Yamaha's (Sxx enzo)

http://www.sninety.com/btm/comp_chart.php

De enige reden waarom een S80 te prefereren is boven een S90 is budgetair denk ik toch hoor. Alleen al om de piano zou je naar een S90 (Motif) om willen zien. Bovendien kun je daar een (piano) expansion board in hangen.

Hier nog een vergelijk tussen wat verschillende Yamaha's (Sxx enzo)

http://www.sninety.com/btm/comp_chart.php

De enige reden waarom een S80 te prefereren is boven een S90 is budgetair denk ik toch hoor. Alleen al om de piano zou je naar een S90 (Motif) om willen zien. Bovendien kun je daar een (piano) expansion board in hangen.

Mensen geloven altijd in specs: vergelijk, zet ze naast elkaar en beoordeel dan please! De piano van de S-90 is veeeeeel platter dan de S-80, en van dat piano-board wordt je al helemaal niet blij, die verkoop je gelijk weer binnen een maand, durf ik bijna geld op in te zetten...dan kan je beter die S-90 piano gebruiken. In een S-80 voegt hij wel wat toe aan het assortiment...ja daar kan ie ook in!

Budgetair is de S-80 interessanter maar OOK qua sound, klank ballen (luister naar het frequentie-spectrum dat eruit knalt t.o.v. de plattere minder volle sound van een Motif, en in dit geval ook van de S-90), lay-out en keys...maar vooral dat laatste is erg persoonlijk...touch is totaal anders dan een S-90

Mensen geloven altijd in specs: vergelijk, zet ze naast elkaar en beoordeel dan please!

dat is een goeie tip, alleen is het dan wel iemands eigen beslissing om iets mooi te vinden. Want vergelijkingen zijn natuurlijk extreem subjectief. Als jij een s80 beter vindt klinken dan ik, dan is dat natuurlijk gewoon een mening van beiden :). (is trouwens maar een voorbeeld, want ik ken de s80 helemaal niet kwa sound :D)

maar wat ik er maar mee probeer te zeggen is dat zelf dingen uitproberen het meest verstandig is, afgaan op wat anderen zeggen is dom als het gaat om gear kopen, aangezien praktisch niemand objectief een synth / piano beoordeeld. Belangrijkste is dat je uiteindelijk met een enorme smile elke dag in je studio zit :)

dat is een goeie tip, alleen is het dan wel iemands eigen beslissing om iets mooi te vinden. Want vergelijkingen zijn natuurlijk extreem subjectief. Als jij een s80 beter vindt klinken dan ik, dan is dat natuurlijk gewoon een mening van beiden :). (is trouwens maar een voorbeeld, want ik ken de s80 helemaal niet kwa sound :D)

maar wat ik er maar mee probeer te zeggen is dat zelf dingen uitproberen het meest verstandig is, afgaan op wat anderen zeggen is dom als het gaat om gear kopen, aangezien praktisch niemand objectief een synth / piano beoordeeld. Belangrijkste is dat je uiteindelijk met een enorme smile elke dag in je studio zit :)

Hij is meer voor live gebruik eigenlijk :P

Maar ik weet ook wel dat ik niet op andermans mening af moet gaan, maar ik wist uberhaupt geen budget-stage piano met lekkere orgel te noemen. Wat dat betreft heb ik al erg veel aan deze thread gehad, de P90 leek me bijvoorbeeld eerst wel interessant, maar is nu van mijn lijstje afgestreept.

Verder weet ik dat meningen verschillen, maar je moet toch toegeven dat als zoveel mensen zeggen dat de S80 tof is, daar toch wel een kern van waarheid in zal zitten he ;)

Verder weet ik dat meningen verschillen, maar je moet toch toegeven dat als zoveel mensen zeggen dat de S80 tof is, daar toch wel een kern van waarheid in zal zitten he ;)
zeker,

maar toch maar even uitchecken kan nooit kwaad lijkt me. tenzij je geld zat hebt :D

Als ik geld zat had had ik een Nord Stage (EX) en zocht ik zeker niet naar een budgetbak:P

Tuurlijk koop ik niets zonder te checken ;)

Hij is meer voor live gebruik eigenlijk :P

Maar ik weet ook wel dat ik niet op andermans mening af moet gaan, maar ik wist uberhaupt geen budget-stage piano met lekkere orgel te noemen. Wat dat betreft heb ik al erg veel aan deze thread gehad, de P90 leek me bijvoorbeeld eerst wel interessant, maar is nu van mijn lijstje afgestreept.

@ Quifster: wat sommige vergeten is dat er genoeg mensen zijn met een erg lange ervaring in de muziek, en dan eens niet achter de pc maar op het podium. Sommige met veel spullen in de collectie en misschien nog meer gehad, die toch een redelijk oordeel kunnen vellen, en vanuit die achtergrond reageren.

Neemt niet weg dat het altijd "ik vind" blijft, maar sommige dingen zijn wel degelijk objectief te constateren, waarnemen. Of die kenmerken je ding zijn moet je zelf weten, maar dat heb ik zelf in een eerdere post al geschreven.

Gelukkig heb je nog steeds wat aan deze thread. nu nog ff zelf checken...let vooral op karakter en ballen van een synth voor live, en daar zit absoluut een groot verschil tussen de Motif Classic/S-90 en de S-80

Misschien handig om de S80 'te plaatsen': De S80 heeft dezelfde engine als de CS6x en daar vind je vast ook wel wat info over op het internet, youtube,...

De P-series van Yamaha zijn niet 'tweakbaar'. De S80, CS6X,... zijn wel echte synths en dus ruim voorzien van parameters om de klanken te verbouwen.

Vergeet ook niet dat je de handleidingen bij Yamaha kan downloaden. Altijd handig als je wil weten of een bepaalde handeling kan ( of niet).

http://www.yamahasynth.com/downloads/manuals/

Back