Is er nog iemand die wil uitleggen wat headroom is? Wat ik tot nu toe kan afleiden uit de discussies is dat het iets met de geluidssterkte te maken heeft, meer bepaald met de beweegruimte die je daar hebt, maar voor de rest...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.

Origineel geplaatst door kymo
Al dat technische geneuzel . Bah
Luister gewoon of het goed klink en daarmee basta.
Of neem eens tijd om compressie goed te begrijpen.
(aangezien dat onvermijdelijk gebruikt zal worden)
Dan hoef je minder naar head room te kijken.
vertrouw op je oren is mijn devies.
Origineel geplaatst door Arv
inderdaad zeg, het enige zinnige wat hier wordt gezegd komt van Kymo..
Oke, soms komt er wat technisch geneuzel bij maar in 99% van de gevallen moet je gewoon afgaan op je oren. Niet zeiken over headroom, 16, 32, 64 weet-ik-ut hoeveel takke bits, gewoon LUISTEREN..
Ik word zo moe van dat geneuzel over dat bepaalde dingen MOETEN en dingen taboe zijn BAH. Gaat nergens over... Misschien dat het interressant over komt ofzo ik weet het niet?
Vergeet niet dat de leukste, interressantste muziek tot stand gekomen is door 'bending the rules' !
zo dat was het weer..
![]()
Origineel geplaatst door bobaphat
Ten eerste vind ik dit een hele iezegrimmige opmerking van je Kymo. Ten eerste stel ik deze vraag omdat ik mischien een RS7000 wil gaan kopen, en wil weten of ik er dan niet kwa dynamiek op achteruit ga op mijn huidige setup met alles op de pc.
Ten tweede: Als sommige mensen dit interessant vinden, laat ze dan lekker. Iedereen heeft zijn eigen manier. Waarom reageer je dan in deze topic (die ik zelf een hele goeie vind).
Als je nou eens gewoon de moeite neemt om de posts door te lezen zul je best nog eens wat leren.
Origineel geplaatst door koediman
ik denk dat je vraag niet beantwoord wordt omdat het nogal lastig uit te leggen is... in principe is je eigen verklaring al prima..
voorbeeldje... als je 24 bits opneemt en je geluidsnivo overstijgt nergens de -6db, dan heb je 6db headroom. je gebruikt dan echter maar 16bits, dus hebt geen echt profijt dat je met 24 bits opneemt, behalve dan dat je ruimte over hebt voor pieken die je niet over zou hebben als je tot 0db zou opnemen met 16 bits.... daarbij komt nog dat veel experts aanraden om bij digitaal opnemen altijd een aantal db headroom over te houden om de transients goed door te laten komen (zeg maar het attack gedeelte van drumsounds)
disclaimer... ik ben geen techneut en deze info is cijfermatig misschien niet geheel correct.![]()

Origineel geplaatst door kymo
Antwoord een: Ja klopt ik zag een open doel en trapte ertegen.Er brak een technische discussie uit die niet meer over Head room ging geloof ik.had ik subtieler kunnen brengen.
Je zal nu dan je antwoord gevonden hebben op de vraag of je RS goed genoeg is neem ik aan.
2: Doe ik ook![]()
Totslot Geloof ik dat compressie de key is voor je head room probleem.
de compressor haalt die pieken gewoon weg.dus heb je meer head room
Dit kan je heel subtiel doen door een lage ratio te gebruiken (2 of >2)
Limit ten kan ook heel goed werken en zal je geluids dynamiek denk ik uiteindelijk het minst aantasten.
mits voorzichtig ingesteld.
Een beetje in het rood kan geen kwaad zolang je de dyna. of distortion niet aangetast worden.
Zo doe ik het tenminste
Lees eens dit stuk http://www.soundonsound.com/sos/apr00/articles/tomlord.htm?session=84e749eb017e8aa78c55eb2ef662f2b0
Gaat over tom lord alge bekende producer die zweert bij compressie
Origineel geplaatst door fuse
En over die RS7000 met extra outputs.
Mijn stel regel is dat meer outputs altijd beter te mixen is en daardoor je beter alles op elkaar kan afstemmen. Dit dan minder afhankelijk van je kwaliteit van je mengpaneel. Die factor weegt dan minder zwaar.
Origineel geplaatst door wesko
Dat 24 bits verhaal is mij dus ook een beetje vreemd.
).. maar als je een geluidsopname van 24bits tegenover een van 16 bits zet die met precies hetzelfde volume opgenomen zijn, hoor je wel degelijk een verschil.... ook als je wat noisier, rommeliger mixen maakt als de standaard cleane, vet opgenomen dingen. het verschil tussen 44.1/96 khz hoor ik met dezelfde setup veel minder, misschien wel helemaal niet.
Als je merkt dat je mixer niet goed genoeg meer is dan moet je gewoon eens kijken naar een andere betere.![]()
Spa-ren.
Enne, elke dag brood met pindakaas is helemaal niet vies hoor.![]()
Origineel geplaatst door olafmol
bij digitale systemen is de enige ruisvloer die je hebt de input sources (dus je opgenomen materiaal) .. als je dat goed opneemt, bv op -6dB ofzo zodat je genoeg headroom hebt, en dan naar 0 of 0,1dB normalised zit dat goed...natuurlijk moet je wel je main out zoveel mogelijk tegen de 0dB aankrijgen...de headroom wordt door je software bepaald....als je op 32bits Floating point werkt heb je als ik me niet vergis een headroom van rond de 30dB (!!!) ..ik heb ergens een link gepost waarin iemand in detail uitlegt hoe dat zit met headroom en het verbruik ervan in digitale systemen..wel diep maar zeker leerzaam...
http://forum.nuendo.com/forum/Forum1/HTML/011554.html