Tips Dizzie Rascal - Bonkers bassline/lead?

johan

They all want cake...

rond 1:03

Iets zegt me dat het een gewone bass is met zaagtanden en veel resonantie op een analoog. Of heeft de Sherman filterbank er iets mee te maken? Ik heb wat gezocht maar ik kon geen concreet antwoord vinden...

Heeft iemand tips om dit soort geluid uit je synth te persen? Ook een hoop compressie zeker?

Dit klinkt als zaagtand door een EMU Z-Plane filtertype of door een andere formant filter of phaser. In deze gevallen krijg je dit karakter van deze bass sound.

Ik zal eens wat experimenteren... Nog tips?

Het klinkt als een gespeelde basgitaar danwel sample van een basgitaar-loopje, met een flinke lading oversturing (zo te horen via een amp-simulatie/distortion combi)...niet als een synth baslijn. Maar dat is even snel geluisterd met een 'redelijke' koptelefoon en door de speakers in mijn iMac

zo te horen via een amp-simulatie/distortion combi

Ik hoor hier toch wel behoorlijk Reason's "Scream" distortion met de "body" aan :).

Ik hoor hier toch wel behoorlijk Reason's "Scream" distortion met de "body" aan :).

Zou ook kunnen hoor, maar ik hou niet van Reason en gebruik het dus ook niet, laat staan dat ik presets zou herkennen...ben ook erg benieuwd of ze dat hebben gebruikt, ik ga er eens achteraan.

Zou me niet verbazen als het inderdaad een basgitaar riffje is, hij gebruikt wel vaker rocksamples

Back