nord rack2 of micro modular

Jur

abstract
hallo mensen even een vraag,

wat zouden jullie kopen en waarom:

een nordrack 2 of micro modular??

jur

Tsja, als je het leuk lijkt om veel tijd te spenderen aan het bouwen van je eigen synths, dan is de Micromod natuurlijk de meest flexibele van de twee, maar de Nord 2 veel meer hands-on (en je hebt ook geen computer nodig om hem te editen).

Als dit alleen is om de meningen te peilen, geef dan ook je eigen mening 8)

Als dit is omdat je zelf niet weet wat je moet aanschaffen, vraag je dan twee dingen af:
1. ga ik voor de meest flexibele en leerzame synth (micromodular)
2. ga ik voor het snelst bruikbare (NR2)

Ikzelf heb een Nord Modular gehad en gebruik nu een Nordrack3.
Welke ik prefereer? De Nordrack3 omdat hij erg hands-on werkt. Maar de Modular zou er nu weer naast komen te staan zij het niet dat Clavia stopt met de ontwikkeling van de editor. Of er is een nieuwe Modular in de pijplijn of ze laten de Modular vallen (maar wat doe ik als Windows straks een paar versies verder is en de software niet meer compatible is...). Ik wacht het allemaal nog maar even af.

Ik zou ze allebei kopen. En dat heb ik ook gedaan.

De Micromod moet je eigenlijk als monofone synth zien. En/of als brute filterbank/effectenbak. Zelf gebruik ik 'm alleen als filter/effect. Hij kan polyfone patches natuurlijk, maar je loopt dan wel snel tegen beperkingen op. Het editten trekt je aan of niet. Zie andere threads over de Micro.

De NordRack is 'n 4parts multitimbrale, polyfone 'hands-on' synth. Goed voor alle typische 'analoge' geluiden; bass, lead, pad, string, etc. Zelfs 'n beetje FM. Zelf heb ik de versie 3 die 'n decadent-luxe interface heeft, meer FM mogelijkheden, en meer stemmen en meer patches.

Waarom vraag je het eigenlijk? Ik weet niet wat je al hebt, maar als het je eerste (enige) synth zou worden zou ik zeer zeker voor de rack gaan. Kun je tenminste vier (polyfone) sounds in je track gebruiken. Maar dan zou je ook voor Access, Waldorf of Novation kunnen gaan. Krijgen we dat weer.

ik heb zelf een microwave xt met computer met sonar en andere plugins,
ik kan kiezen uit een nordrack 2 of micro modular, aan de ene kant vind ik het wel interessant om zelf eens `synths` te bouwen met de modular maar ik ben gewoon benieuwd of het lekker werkt en daarom vroeg ik jullie mening

Jur

Ik zou echt voor de NordLead gaan. Hands-on, zoals vermeld. De micromodular heeft als groot nadeel dat ie altijd aan je compu moet hangen als je wilt editten. In feite is het gewoon een plug-in alleen komt je geluid nu uit een extern kastje (heel simpel gezegd). Met de NordLead ben je veel meer in staan om het overzicht te bewaren

Altijd aan de computer?? hoe bedoel je dat, ik kan hem toch gewoon via sonar bespelen?? als een midi module?
of niet?? ik had begrepen dat je als je er een ander `geluid` in wil hebben hem alleen aan de computer moet hangen

jur

Je creëert eerst je eigen modules. Hiervan kun je letterlijk elke knop/functie aan een midicontroller toewijzen. Dus heb je idd niet altijd je pc nodig. Alleen als je een sound from scratch wil maken.

Ik heb de modular en gebruik hem vooral omdat er zoveel presets(meer dan 10.000) op het net te verkrijgen zijn.
Voor mij een geluidenbak dus. De Nord2 is sneller te editten en heeft dus minder direct op te roepen sounds wat dat betreft.
Ik zou daar echter toch voor gaan in jouw situatie, gewoon om het feit dat de Micro maar twee outputs heeft en de Nord 2 meer. Je hebt toch al snel een hoop synths tegelijk in je sequense lopen.
En by the way, ik merk dat ik m'n modular toch niet veel gebruik in vergelijking met m'n hands on synths...

gr. Tom

Origineel geplaatst door Tom Thomas
Ik heb de modular en gebruik hem vooral omdat er zoveel presets(meer dan 10.000) op het net te verkrijgen zijn.
Voor mij een geluidenbak dus.

Wat een verspilling... koop dan beter een geluidsmodule...

Een NordRack is toch gewoon maar standaard VA-synth???
Een Nord Modular is ook virtueel analoog, maar dat ding heeft karakter!
Daar kun je alles mee...

Ik gebruik hem zelfs als voorversterker voor mijnen Technics-pickup... Ik heb hem zelfs ooit kunnen veranderen in een MIDI->Trigger convertor om de Step-sequencer van mijn JX-3P te syncen...

Origineel geplaatst door Jur
Altijd aan de computer?? hoe bedoel je dat, ik kan hem toch gewoon via sonar bespelen?? als een midi module?
of niet?? ik had begrepen dat je als je er een ander `geluid` in wil hebben hem alleen aan de computer moet hangen
jur

Ja hoor, het is gewoon 'n midi-module, met 99 geheugens, en 3 realtime controllers die ook midi uit kunnen sturen; je kan 'm ook realtime bedienen vanaf je XT, zoals ik dat met m'n NordRack 3 doe. Super handig als je dan dus je A,D,S,R knoppen etc aan dezelfde of soortgelijke functies in je MM toewijst; hoef je niet te zoeken. Als je patches wil saven of echt editten op je MM, dan moet je 'm inderdaad aan je computer hangen. Let wel dat ie dan dus 4 midikabels nodig heeft: 2x in, 2x uit. Wederom: zoek ff de andere threads over de MM op, en lees de SoS review als je meer wil weten. Of download de steengoeie manuals van de Clavia site.

Je zegt 'ik kan kiezen uit de MM en NR2', gewoon uit nieuwsgierigheid, hoezo is dat? Krijg je ze toevallig allebei aangeboden? Er zit namelijk nog 'n aardig prijsverschil tussen, vooral tweedehands. De keuze hangt IMO gewoon af van wat je ermee wil doen; het zijn compleet andere bakken. Wat wil je toevoegen aan je muziek? Of wil je puur experimenteren en meer leren over synthese?

Origineel geplaatst door Tom Thomas
Voor mij een geluidenbak dus.......En by the way, ik merk dat ik m'n modular toch niet veel gebruik in vergelijking met m'n hands on synths...

gr. Tom

Heb jij dan niet meer aan een sampler? Ik heb er nog wel eentje te ruil voor je hoor!! ;)

Origineel geplaatst door oli303

WEET JE WEL WAT JE DAAR ZEGT?! ;)

Een NordRack heeft zeker geen karakter wou je zeggen? Het is niet voor niets zo ongeveer de populairste onder de VA synths.
Het blijven gewoon twee hele verschillende apparaten. De modular is natuurlijk veel flexibeler maar je zult er waarschijnlijk een hoop tijd in moeten investeren om hem te programmeren, als je tenminste niet alleen dingen wilt downloaden van anderen. Verder heeft de modular gewoon minder knoppen en minder polyphonie. Nog even voor de duidelijkheid: Ik zou zelf voor de NordRack gaan (oké ik heb er al een), puur omdat ik geen zin heb om een ingewikkelde synth zelf te gaan bouwen, daar heb ik het geduld niet voor. Toch lijkt het me wel cool om er nog eens een keer een te hebben, en ze zijn zeker niet duur.

Ik heb ze ook beide, maar grijp toch sneller naar de nord.. de micromod is daarintegen 1000 maal veelzijdiger, maar met minder stemmen, zoals boven beschreven. Voor gefreakte dingen zou ik de micromod halen, voor een lekkere knoppenbak zou ik de NR2 nemen.. gewoon ff ergens gaan luuster'n. :)

Wat wil je ermee gaan doen?

Origineel geplaatst door oli303
Wat een verspilling... koop dan beter een geluidsmodule...

Daar kun je alles mee...

Ik gebruik hem zelfs als voorversterker voor mijnen Technics-pickup... Ik heb hem zelfs ooit kunnen veranderen in een MIDI->Trigger convertor om de Step-sequencer van mijn JX-3P te syncen...

Dat is dus dé reden dat ik de Nord modular als 'geluidsmodule' prefereer....:eureka:

Origineel geplaatst door King of Snake
Nog even voor de duidelijkheid: Ik zou zelf voor de NordRack gaan (oké ik heb er al een), puur omdat ik geen zin heb om een ingewikkelde synth zelf te gaan bouwen, daar heb ik het geduld niet voor.

Daar heb je het mee gezegd denk ik...
Persoonlijk heb ik al genoeg synths met VCO's, VCF's, LFO's en ENV's waar deze onderdelen in een vaste configuratie zitten... Ik vind het zeer leuk dat je met een Modular eigen synths of effecten kan gaan maken. Je kan zowel een subtractieve, additieve, FM, ... synth maken en nog veel meer... De mogelijkheden zijn onbeperkt!
En zoveel werk is het nu ook weer niet, hoor. Bvb. een 303-achtig kloontje maak je gerust op een half uurtje...

Ik heb ook genoeg herriemakers staan en betrap me erop dat ik voor het maken van sounds toch vaak dezelfde pak...
Misschien moet ik inderdaad eens met die modular aan de slag....

Ok dan,

Ik ga voor de modular, denk ik......
lijkt me wel wat om me eens wat meer te verdiepen in de geluiden maak materie, en dat je hem ook kan gebruiken als effectenbak wist ik niet. In iedergeval bedankt voor de reacties zoveel mensen zoveel meningen

Jur

Back