Granulaire synthese op NordLead?

Is granulaire synthese op de NordLead (1 of 2 of 2X) mogelijk?
Ik zit er tegenaan, maar wil toch even heen en weer brainstormen, liefst in het Nederlands.

Wout

Ik heb ergens gelezen (zou best hier op het forum kunnen zijn) dat dit niet mogenlijk is.

Je hebt voor de EPS16+ en ASR10 de Waveboy effect disks en een van die disks (soniq demolition) staat een granular effect.
Is volgens mij veel gebruikt, onder andere door Autechre en Boards of Canada.
Autechre had nog een heel bullshit verhaal erover opgehangen in SOS dat ze een nerd kenden in Amerika die voor hun custom software zou hebben geschreven voor de EPS16+ / ASR10, maar dat zijn dus gewoon de Waveboy effects :)
Granular synthesis is sowieso een effect trouwens, en de EPS16+ en ASR10 kunnen geluiden erdoorheen doen (ook externe) en dan intern resampelen zodat het nog een rondje door filters en effecten enzo kan.
Ik weet niet hoe het met nieuwe hardware staat maar bij mijn weten is er geen andere oude hardware die het kan.

http://www.chickensys.com/products/sounds_cat.php?sounds_cat=Waveboy+Effects

edit: de eerdere EPS16+ (niemand weet precies welke, zou om misschien de helft van de EPS16+ gaan) draait juist het Granular Synthesis effect niet goed.
De EPS16+ rack heeft dit probleem waarschijnlijk niet, en de ASR10 soweiso niet.

Pseudo Granular Synthese?

Pseudo Granular Synthese?

Als ik ervan uitga dat granulaire synthese gemaakt wordt door kleine stukjes geluid, de grains oftewel 'korrels', in grootte variërend van 1/10 tot 1/100 seconde, welke in toonhoogte en andere parameters elk apart veranderd kunnen worden, om dan vervolgens snel achter elkaar afgespeeld kunnen worden, dan is dit in principe op een NordLead mogelijk.

Voor het volgende heb je natuurlijk wel een NordLead nodig, maar misschien gaat het op andere hardware synths ook wel.

Een kort geluidje is erg eenvoudig te maken met een korte Attack en een korte Decay, dat gaat bij granulaire software synthesizers ook zo.
De Arpeggiator (LFO2) heeft zeer snelle Rates, de snelste heeft een tijdsspanne van 0,017 sedconde tussen de trigger momenten, dat is toch wel bijna 1/100 van een seconde. De Arp maakt een 'grain table' oftewel een 'korreltjestabel' mogelijk.
Door LFO1 in een gelijke Rate te zetten (door [Shift+LFO1-Wave form] in te drukken > de waarde van een parameter wordt in de LCD weergegeven) en bijvoorbeeld het Filter, de FM, Pulsbreedte of toonhoogte via een Random signaal te sturen, dan is ieder korreltje anders dan de voorgaande, etc. Verder is de toonhoogte altijd via het toetsenbord te regelen. Wat? Het geluid is gewoon bespeelbaar: Vader Jacob is mogelijk!
Om de korrels te laten overlappen is de AmpRelease erg nuttig. Dit is ook een voorwaarde in granulaire synthese.
En dan de korrelwolken? Die kunnen gemaakt worden door meerdere toetsen in te drukken, het liefst in de Hold functie. Zo'n wolk is dan nog stembaar ook. Een pentatonische reeks indrukken en de Arp in Random laten draaien geeft een mooi effect. PitchStick, ModWheel toegewezen naar de SemiTone parameter en de FM/RingModulator knop geven directe controle mogelijkheden. De MP3 'etude_01' is een voorbeeld van een 'bespeelbare' wolk,

Natuurlijk gebruikt granulaire synthese normaal gesproken stukjes uit een audio file en dat is bij de NordLead onmogelijk, dus lijkt me de term 'Pseudo Granular Synthese' wel grappig.

Een interessant gegeven is het aantal beschikbare Voices. Een korreltabel gaat door alle beschikbare Voices heen, om dan weer opnieuw te beginnen, wat betekent de de eerste korrel verdwijnt om vervangen te worden. Dat is waarneembaar. Al met al betekent het dat er een verschil ontstaat bij verandering in het aantal korrels (ingedrukte toetsen), wel of geen Unison (gebruikt de helft van alle Voices) en de Range van de Arpeggiator.
Natuurlijk zijn de verschillen tussen de uitgebrachte modellen ook van kracht: NL1 4 tot 12; NL2 16 en NL2X 20, dus PGS op een NL1(4) klinkt anders dan op een NL2X!

Verder zijn de parameters anders dan in normaal gebruik, maar dat laat ik nu even zitten.

Deze gedachten kwamen opborrelen (in een wolk :) toen ik me zat af te vragen waarom Clavia toen-der-tijd van die extreme LFO waarden introduceerde. Muzikaal gezien nagenoeg onbruikbaar, terwijl ze voor de Hammond emulatie de Pseudo Additieve Synthese brachten: een grappig bedachte manier om die verschilende boventonen te realiseren...

Commentaar?

Wout

Attachments

• Granular_Etude_01.mp3
    989,3 KB · Bekeken: 79
  • Frere_Jaques.mp3
    247,7 KB · Bekeken: 79
Laatst gewijzigd:
Toen ik het eerste mp3tje hoorde dacht ik dat je beter je tijd anders had kunnen besteden.
Maar ik neem dat helemaal terug bij het horen van de 2e :)
Klinkt erg gaaf.
Is eigenlijk meer echte granular synthese dan het effect wat gewoonlijk granular synthese genoemd wordt.
Is het trouwens echt niet mogenlijk met externe audio / samples? met een sample delay semi random getriggert en pitchschifters? (ik ken de nords niet goed)

Toen ik het eerste mp3tje hoorde dacht ik dat je beter je tijd anders had kunnen besteden.
Maar ik neem dat helemaal terug bij het horen van de 2e :)
Klinkt erg gaaf. Is eigenlijk meer echte granular synthese dan het effect wat gewoonlijk granular synthese genoemd wordt.
Het eerste is wat ik vaak bij granulaire synthese te horen krijg, inderdaad...
Bij het tweede heeft de speeltechniek ook een grote invloed!
Is het trouwens echt niet mogenlijk met externe audio / samples? met een sample delay semi random getriggert en pitchschifters? (ik ken de nords niet goed)
No! Niks is extern mogelijk. Ik noem het daarom Pseudo...
De Nords zijn best wel grappige synhesizers, ontworpen door behoorlijke freaks op dit gebied. Bovendien zijn de dames en heren uit Stockholm, in tegenstelling wat vaak van hen beweerd wordt, uiterst open en vriendelijk tegen iedereen die wat wezenlijks te zeggen heeft anders dan dat ze graag een gratis synthje van ze willen.

Dank voor het commentaar en ik ga maar eens een een stukje schrijven over dit geheel.

Wout

AAAAAAAA BEETJE UITLEG NOOIT WEG
zijn wel softsynth die t doen / kunnen
samplers lijktme ook wel ?

uhh is dus fragmentjes uit een sample cycle ,
kan dat dus met de transwave synths van ensoniq ?

Als ik ervan uitga dat granulaire synthese gemaakt wordt door kleine stukjes geluid, de grains oftewel 'korrels', in grootte variërend van 1/10 tot 1/100 seconde, welke in toonhoogte en andere parameters elk apart veranderd kunnen worden, om dan vervolgens snel achter elkaar afgespeeld kunnen worden, dan is dit in principe op een NordLead mogelijk.

Voor het volgende heb je natuurlijk wel een NordLead nodig, maar misschien gaat het op andere hardware synths ook wel.

Een kort geluidje is erg eenvoudig te maken met een korte Attack en een korte Decay, dat gaat bij granulaire software synthesizers ook zo.
De Arpeggiator (LFO2) heeft zeer snelle Rates, de snelste heeft een tijdsspanne van 0,017 sedconde tussen de trigger momenten, dat is toch wel bijna 1/100 van een seconde. De Arp maakt een 'grain table' oftewel een 'korreltjestabel' mogelijk.
Door LFO1 in een gelijke Rate te zetten (door [Shift+LFO1-Wave form] in te drukken > de waarde van een parameter wordt in de LCD weergegeven) en bijvoorbeeld het Filter, de FM, Pulsbreedte of toonhoogte via een Random signaal te sturen, dan is ieder korreltje anders dan de voorgaande, etc. Verder is de toonhoogte altijd via het toetsenbord te regelen. Wat? Het geluid is gewoon bespeelbaar: Vader Jacob is mogelijk!
Om de korrels te laten overlappen is de AmpRelease erg nuttig. Dit is ook een voorwaarde in granulaire synthese.
En dan de korrelwolken? Die kunnen gemaakt worden door meerdere toetsen in te drukken, het liefst in de Hold functie. Zo'n wolk is dan nog stembaar ook. Een pentatonische reeks indrukken en de Arp in Random laten draaien geeft een mooi effect. PitchStick, ModWheel toegewezen naar de SemiTone parameter en de FM/RingModulator knop geven directe controle mogelijkheden. De MP3 'etude_01' is een voorbeeld van een 'bespeelbare' wolk,

Natuurlijk gebruikt granulaire synthese normaal gesproken stukjes uit een audio file en dat is bij de NordLead onmogelijk, dus lijkt me de term 'Pseudo Granular Synthese' wel grappig.

Een interessant gegeven is het aantal beschikbare Voices. Een korreltabel gaat door alle beschikbare Voices heen, om dan weer opnieuw te beginnen, wat betekent de de eerste korrel verdwijnt om vervangen te worden. Dat is waarneembaar. Al met al betekent het dat er een verschil ontstaat bij verandering in het aantal korrels (ingedrukte toetsen), wel of geen Unison (gebruikt de helft van alle Voices) en de Range van de Arpeggiator.
Natuurlijk zijn de verschillen tussen de uitgebrachte modellen ook van kracht: NL1 4 tot 12; NL2 16 en NL2X 20, dus PGS op een NL1(4) klinkt anders dan op een NL2X!

Verder zijn de parameters anders dan in normaal gebruik, maar dat laat ik nu even zitten.

Deze gedachten kwamen opborrelen (in een wolk :) toen ik me zat af te vragen waarom Clavia toen-der-tijd van die extreme LFO waarden introduceerde. Muzikaal gezien nagenoeg onbruikbaar, terwijl ze voor de Hammond emulatie de Pseudo Additieve Synthese brachten: een grappig bedachte manier om die verschilende boventonen te realiseren...

Commentaar?

Wout

AAAAAAAA BEETJE UITLEG NOOIT WEG
zijn wel softsynth die t doen / kunnen
samplers lijkt me ook wel ?
Daar wordt het hoofdzakelijk toegepast. Lees dit maar eens: zo'n beetje alle bekende softsynths worden vermeld :)
http://www.soundonsound.com/sos/dec05/articles/granularworkshop.htm
uhh is dus fragmentjes uit een sample cycle, kan dat dus met de transwave synths van ensoniq ?
Dat is de vraag. Ik ken die synth niet goed genoeg, maar ik sluit het niet uit.

Wat ik hier te berde breng is pure speculatie en een gedachtenspel, met leuke resultaatjes, maar... Is het nu wel zo of niet? Op het sampletje na, is het granulaire synthese of lijkt het er maar een beetje op? Ik hou een slag om de arm door het maar Pseudo te noemen :)

Tijd om maar eens met de bazen van Propellorhead te gaan praten c.q. mailen. Immers zij zijn de ontwerpers van de NordLead, toen ze nog bij Clavia werkten!

Wout

Laatst gewijzigd:
Back