[mackie] hr824 of hr624

da goose

DaGooseMusic.nl
Ik zit er aan te denken om binnen zeer afzienbare tijd (binnen nu en 2 maanden ofzo) een setje mackie hr824's te kopen maar nu zat ik een beetje rond te snuffelen en kwam ik uiteraard ook de hr624 tegen, de iets kleinere broer van de hr824 (ook iets geopdkoper maar het gaat me niet om de prijs) en nu lees ik (copy paste) "De Mackie HR 824 is ondertussen een wereld standaard. De nieuwe, kleinere, eveneens actieve, HR 624 gaat nog verder met een nog gedetailleerdere sound!! "

Nu zit ik dus een beetje te twijfelen 624 of toch 824...

Wie kent beide en weet of het geen hierboven echt zo is?

Mocht er ook iemand zijn met een setje van een van boven en een studioruimte van iets van 3x3 of 4x4 meter hebben zou ik graag eens willen komen luisteren, ik heb ze namelijk alleen in een grote ruimte gehoord en ook nog eens midden in die grote ruimte en dat klinkt toch anders.

DaGoose, bij de studiomaten die jij opgeeft, lijken de 624 een betere maat. Ik ga bij deze grootte ervan uit dat ze relatief dicht tegen de muur komen te staan. Ik gebruik zelf Genelec 1030A monitoren. Deze staan zo'n 10/15 cm van de muur. De bass heb ik nog moeten afrollen dus dat zal je denk ik op de 624 ook al moeten doen.

Dus toch he? ;)

Het meest ideale zou zijn dat je ze allebei thuis uit kon proberen. Denk dat zoiets er niet in zit, mja je kunt het proberen. ;)

Mijn boxen moet ik ook een eind van de muur afzetten voor het geluid, mja het is ook kwestie van wennen.

Qua prijs wel gunstig om die 'kleintjes' te nemen.

Origineel geplaatst door thegreatmuffin
DaGoose, bij de studiomaten die jij opgeeft, lijken de 624 een betere maat. Ik ga bij deze grootte ervan uit dat ze relatief dicht tegen de muur komen te staan. Ik gebruik zelf Genelec 1030A monitoren. Deze staan zo'n 10/15 cm van de muur. De bass heb ik nog moeten afrollen dus dat zal je denk ik op de 624 ook al moeten doen.

Beter te groot dan te klein !

De hr624's klinken inderdaad iets sprankelender (echt hootbaar ?? minimaal !!) ... maar naar mijn mening niet per definitie beter !! Feit blijft dat de
hr824 heerlijk duidelijk laag heeft waar de hr624 weer niet aan kan tippen.

ja en? die hr824 zijn naar mijn en die van mackie (!!!) niet echt geschikd voor kleine kamers, zij bevelen ook die hr 624 aan voor de kleinere kamer

goose > sebastiaan heeft die 824 ook misschien dat je iets kan regelen dat je die 624 mag testen op "locatie" bij sebastiaan misschien dat je ze zo via een omweg kan vergelijken ;)

Heb geen ervaring (zelfs niet als demo) met de HR624's ,maar heb wel de HR824's in een ruimte van 3m x 6m diep. in de helft van de ruimte gaat deze schuin over in 2m breed met een wand. Ze staan in de hoek op een staander 30 cm x 30 cm van elke kant van de hoek. Instellingen van de speaker zijn de VOLLE graad (geen bass rol-off, the whole space dus), de volle kracht.
Ik moet zeggen, heb dikwijls de nijging om nog harder te willen gaan, maar dan gaan de OL lichtjes flikkeren, dus... dan moet ik dimmen. 6m is redelijk qua diepte. Nu weet ik niet hoe dat zou klinken met een muur achter jou op 3meter. Ik heb pas een staande golf achteraan tegen de muur voor de rest weinig reflecties. Ze staan wel ook in een perfecte gelijkzijdige driehoek, met de punt van de driehoek als mijn bureaustoel/afluisterplaats. Het laag is enorm goed, alles gedefinieerd. alleen als je snoeihard gaat, klinken ze harsh in het midden en het hoog. Maar ik gebruik dit mankement als een voordeel om te mixen, als het niet te harsh klinkt loeihard, dan staat de mix goed ;-) (zoiets in dien aard) Ik mix er heel veel mee op zeer laag niveau en dan kan je alles pas goed afregelen, ook het laag en het sub hoor toch nog zeer gedefinieerd en aanwezig. Geen vergoeilijkingen op die boxen, maar dat is niet de bedoeling natuurlijk. Moesten ze morgen hunne geest geven, ik kocht me terug dezelfde denk ik. Al zou ik ook graag eens de actieve dynaudio's eens horen van hetzelfde kaliber.
Het hangt er van af welke ruimte dat je hebt Goose, ik denk dat ze alle twee de moeite zijn. Maar omdat je er op laag volume altijd goed mee uit de voeten kan, moet je volgens mij niet te rap bang hebben ze. Als je kan probeer ze te testen, ik had ze eenmaal ergens gehoord en ik moest en zou ze hebben. (klinkt arrogant, maar als ik ergens achter sta dan ga ik er ook voor, is meer wat ik hier bedoel)

:koffie:

prophet> jij hebt een studio waar het hard kan lijkt me, maar goose heeft zijn studio in zijn appartement meen ik dus zo hard kan hioj het niet zetten dat die lampjes gaan flikkeren bij hem anders staat het hele apprtementencomplex bij hem voor de deur dan 8)
die mackie's gaan ECHT heel hard ik heb ze gehoord in de studio van mijn platenmanager en die lampjes begonnen niet eens te flikkeren en ik vond het al gruwelijk hard!

da goose denk echt voor jouw kamer de hr624!

Origineel geplaatst door endonyx

goose > sebastiaan heeft die 824 ook misschien dat je iets kan regelen dat je die 624 mag testen op "locatie" bij sebastiaan misschien dat je ze zo via een omweg kan vergelijken ;)

I know, ik denk dat ik ook van de week ff bij 'm een bakkie ga doen.
Ze staan bij hem alleen in een grote ruimte in het midden vandaar dat ik ze liever in een wat kleinere ruimte hoor.
Misschien dat ik toch wel voor de 624's ga, niet om de prijs maar meer omdat ze misschien wat meer geschikt zijn voor wat kleinere ruimtes

Origineel geplaatst door endonyx
prophet> jij hebt een studio waar het hard kan lijkt me, maar goose heeft zijn studio in zijn appartement meen ik dus zo hard kan hioj het niet zetten dat die lampjes gaan flikkeren bij hem anders staat het hele apprtementencomplex bij hem voor de deur dan 8)
die mackie's gaan ECHT heel hard ik heb ze gehoord in de studio van mijn platenmanager en die lampjes begonnen niet eens te flikkeren en ik vond het al gruwelijk hard!

da goose denk echt voor jouw kamer de hr624!

Ik kan best hard draaien hier in mijn studio zonder gezeik, ten eerste makkelijke buren en ten 2e, mijn studio is behoorlijk goed geisoleerd, zwevende wanden enzo en zit recht voor mijn monitoren.
Ik ben alleen niet het type wat hard afmixt (word ook al een daggie ouder :erm: ) omdat ik dat te vermoeiend vind werken en je geen defenitie hoort.
Af en toe heel ff om te kijken of iets hard ook geod klinkt doe ik wel maar dat is heel soms, meestal op iets harder dan huiskamer niveau.

ja ik heb ze een paar weken geleden in de studio van a&a dus gehoort (van moh) en daar stond dus de 824 en ik vond het wel kunnen maar hij had ze wel volgens mij afgesteld, en der was een lichte terugslag trilling ofzo op de achtergrond. maar hij had er geen last van , viel mij wel op, maar niet zo erg meer naar de achtermuur toen en die studio was ook 3 bij 3 ongeveer

maar goed is geen miskoop welke je ook mocht kopen 8o) :D

Ik heb net ff een afspraak gemaakt om die hr824's te gaan beluisteren, ik ben er alleen nog steeds niet uit of ik voor de 624 of 824 ga, de 624 schijnt wat meer geschikt te zijn voor wat kleinere studio's maar van de 824 weet ik dat ze goed zijn (alleen nog ff mezelf overtuigen door een goede luistertest)

Is er toevallig iemand in ons midden met de hr624's ??

Waarom Mackie ?

Waarom Mackie ?

Waarom Mackie ? Niet dat het slechte monitors zijn.. maar er zijn veel alternatieven.. zeker voor de wat kleinere studio (qua afmeting).

Een absolute aanrader is bijvoorbeeld de DB1 van PMC. Dit zijn relatief kleine speakers.. maar door de transmissie-lijn techniek komt er een verrassend strakke en diepe bas uit. In combinatie met een goede versterker weet ik zeker dat je een top-resultaat behaalt.

Even een plaatje..

db1ban.jpg

Re: Waarom Mackie ?

Re: Waarom Mackie ?

Origineel geplaatst door CraZ
Waarom Mackie ? Niet dat het slechte monitors zijn.. maar er zijn veel alternatieven.. zeker voor de wat kleinere studio (qua afmeting).

Een absolute aanrader is bijvoorbeeld de DB1 van PMC. Dit zijn relatief kleine speakers.. maar door de transmissie-lijn techniek komt er een verrassend strakke en diepe bas uit. In combinatie met een goede versterker weet ik zeker dat je een top-resultaat behaalt.

Even een plaatje..

db1ban.jpg

zegt me niks die dingen niet dat dat wat uitmaakt hoor maar ken niemand met die dingen en ik wil juist actief, geen losse versterkers meer maar gewoon een goed uitgebalanceerde versterker IN de monitors.
maar ik ga wel ff googlen op die dingen hoor.. ik zal is ff kijken wat ik er over kan vinden

esoterisch..

esoterisch..

Ik snap het overigens wel.. het heeft doorgaans helemaal geen zin om "esoterisch" te gaan doen.. en een of andere high-end oplossing voor je studio bij elkaar te zoeken. Wat dat betreft zijn 1030's van Genelec.. of inderdaad die 624's (er is nog een nieuw type trouwens.. de 626) van Mackie een recht-toe-recht-aan keuze, waarmee je je zeker geen builen zult vallen.

Hehe, zo ken ik er ook nog wel een paar.

Waarom geen Genelec 1030's? Da's een wereldstandaard. Toch?

Of ehm... waarom geen Dynaudio BM6a's?

Het is zowieso knap dat die Mackie HR serie al zolang goed blijft presteren. Maar je zou het misschien niet denken maar door de techniek van tegenwoordig worden qua masterialen van speakers en technische modellen er gigantisch veel geinnoveerd op dat gebied en wellicht dat de goed merken van weleer geen klap meer waard zijn (JBL bijv) zijn er zat modellen die hun oudere voorgangers overtreffen.

En ach ja, ik weet niet veel van speakers maar wel dat je die krengen moet horen om te weten of ze je bevallen. En ze moeten in je budget passen natuurlijk. ;)

Je kan nou wel weer honderdduizend alternatieven voor die Mackie's gaan lopen opgeven, maar daar vraagt heer Goose niet om. Dan wordt het alleen maar weer een "wat is de beste monitor" thread en daar zitten we al vol mee op het forum toch?

Ik heb trouwens de 624's in bestelling staan bij Feedback, en krijg ze hopelijk binnen een paar dagen binnen. 824's waren echt buiten mijn budget (deze eigenlijk ook maar goed). Uiteraard mag je dan eens komen luisteren Goose. Ik heb een lekker klein zolderkamertje waar ze denk ik goed tot hun recht zullen komen.

Origineel geplaatst door King of Snake

Ik heb trouwens de 624's in bestelling staan bij Feedback, en krijg ze hopelijk binnen een paar dagen binnen. 824's waren echt buiten mijn budget (deze eigenlijk ook maar goed). Uiteraard mag je dan eens komen luisteren Goose. Ik heb een lekker klein zolderkamertje waar ze denk ik goed tot hun recht zullen komen.

graag !!!!! laat ff weten als je ze hebt, kom ik langs met koek of gebak en wat cdtjes om ze te beluisteren !
De 824's ga ik van de week al luisteren

Doen we! :)

ik heb zelf 20/20bas[jes] van event staan. luister daar ook eens naar :)
erg fijn, al zeg ik het zelf.

ik d8 dat er nu een opvolger voor is... geen probleem ofcourse, klinkt vast beter...
maar ja mackies. tja.. neusje van de zalm voor (semi)profs

Back