'Illegaal' gebruik van sounds/vocals ervaringen

glennplumber

Kneed je synth
Wie heeft hier ervaring mee. Ik heb dus regelmatig dat ik een acapella of een sample wil gebruiken waar ik geen rechten voor heb. Zo heb ik ook een persoonlijke verzameling samples die ik de afgelopen 10 jaar bij elkaar heb verzameld waarvan ik de oorsprong vaak niet eens meer weet. Dus ook niet of ik ze kan gebruiken of niet.

Is er iemand die na het gebruik van zo'n sample of vocal problemen heeft gehad of iemand kent die dat heeft gehad?

Alvast bedankt,
Glenn

Zolang je de samples gewoon voor jezelf gebruikt is er niet zoveel aan de hand. Op het moment dat je een opname gaat uitgeven op een of andere manier kun je idd problemen krijgen.

Zolang je track niet bekend is en je er geen geld met verdiend denk ik niet dat de "auteurs" moeilijk gaan doen.. tenzij het één of andere bekende persoon is.. m.j. ofzo :)

Niel, heb jou en Maurice Steenbergen hier een keer kort over gesproken op een DOTF-feestje paar jaar geleden. Toen liet je iets los over samples van een paar seconden waar in de regel niet zo moeilijk over werd gedaan bij hardcore-releases. Volgens mij bevestigde Maurice dit toen. Gaat dit vandaag de dag nog op?

ja, eigenlijk alleenmaar meer omdat de opbrengsten uit de muziek geen reet meer voorstellen tov een paar jaar terug in de hardcore scene.
Ik denk dat je allen moeilijkheden gaat krijgen als je binnen je scene gaat samplen, lange stukken, want dan weet men je toch wel te vinden en tegen te werken.

Op zich ben ik redelijk op de hoogte van de regeltjes. In het verleden maakte ik me ook niet druk. Alleen toen werd mijn muziek niet door anderen gedraaid. Dit gebeurd nu wel en vraag me daarom ook af of ik mijn regeltjes misschien wat bij moet stellen?

Ik ken ook geen ervaring verhalen ... en die ik ken zijn waarschijnlijk uit het tijdperk beatles stones enzo :P

dat iemand je muziek draait en dat men stukken geluid van je gebruikt zonder toestemming zijn wel 2 verschillende dingen

Dat snap ik. Het gaat mij er niet om wat hun ermee doen .. maar om wat ik kan en mag zonder dat mijn label ik dus ervoor aansprakelijk word gesteld :)

Nog een ander punt, bij de Buma zijn ze ook wakker geworden. Daar hebben ze nu account managers aangenomen die het web afspeuren om 'internetinkomsten te innen'. Ik had een keer voor mezelf een remix van Shut Up van de Black Eyed Peas gemaakt en die voor vrinden op mijn site gezet (wel via een index te vinden, maar wie kent mijn site nou). Kreeg ik de Buma op mijn dak of ik wilde lappen.
Heb ze toen maar een pittige mail teruggestuurd dat ik het belachelijk gedrag vond voor zo'n miezerig privésiteje gezien mijn statistieken, de mp3 eraf gehaald en nooit wat gehoord :D

Nog een ander punt, bij de Buma zijn ze ook wakker geworden. Daar hebben ze nu account managers aangenomen die het web afspeuren om 'internetinkomsten te innen'. Ik had een keer voor mezelf een remix van Shut Up van de Black Eyed Peas gemaakt en die voor vrinden op mijn site gezet (wel via een index te vinden, maar wie kent mijn site nou). Kreeg ik de Buma op mijn dak of ik wilde lappen.
Heb ze toen maar een pittige mail teruggestuurd dat ik het belachelijk gedrag vond voor zo'n miezerig privésiteje gezien mijn statistieken, de mp3 eraf gehaald en nooit wat gehoord :D

Bizar

Buma stemra zijn sowieso niet helemaal lekker... Ik heb meer dan eens gehoord dat als mensen hun eigen muziek op hun eigen internet site zetten (ter promotie dus) dat ze beginnen te stijgeren en dat mensen moeten betalen...
en ik heb ook meer dan eens gehoord dat als je dan moeilijk begint te doen dat ze opeens geen echt tegen argument hebben en het opeens laten zitten. (alsof ze het gewoon proberen ofzo)

nah ja.. ik heb wel meer verhalen over de buma gehoord :)

Back