"Snel onder de knie" is iets dat lastig wordt bij sequencers. Natuurlijk zul je er snel een moppie muziek uit kunnen krijgen, maar software zit tegenwoordig zo vol mogelijkheden dat het als je begint wel jaren duurt voordat je alles onder de knie hebt.
Dan de keuze voor welke DAW/sequencer. Waarom streep je Cubase en Ableton Live al weg?
Van oorsprong was het zo dat Pro Tools meer gericht was op opname en afmixen van audiosporen (bv. sporen zangerts, gitaren en synths die je opnam afmixen), voor een sequencer moest je bij Cubase of Logic zijn en die software kon dan weer minder met audio. Tegenwoordig is het hele MIDI-verhaal in Pro Tool sterk verbeterd (ik gebruik zelf de laatste versie 8 als sequencer), en zijn de audio-functionaliteiten in de traditionele softwaresequencers als Cubase en Logic sterk verbeterd. Eigenlijk groeien ze dus steeds meer naar elkaar toe en kun je alle pakketten steeds beter voor alles gebruiken in het productieproces.
Imho komt het nu vooral aan op interface. Sluit de workflow aan bij hoe jij het beste werkt? Bv. ben je meer loop-georienteerd kijk dan eerder naar Ableton. Ben je meer lineair gericht kijk dan naar de andere DAW's. En zo zijn er nog veel meer afwegingen. Toen ik laatst zelf wilde overstappen van FL naar een nieuwe DAW, heb ik op internet reviews van de software gelezen, naar YouTube-demos gekeken, uitlegvideo's van de fabrikanten, etc.
As a side note: ik heb uiteindelijk voor Pro Tools gekozen omdat het a) een werkwijze en interface had die het beste bij mij pastte (meest intuitief voor iemand als ik) en b) omdat het ook prijsmatig een mooie deal was. Heb een Mbox2 gekocht en dan heb je voor 355 euro een goedklinkende audio interface mét software (PT 8 LE). Voor Logic betaal je volgens mij meer en dan heb je nog geen interface. Maar dat is echt maar een persoonlijke afweging.
Succes met je zoektocht!