logic vs pro tools

mathias

Ingeburgerd
een goede dag iedereen ,

ik wil mijn eerste stapjes in de producing wereld gaan zetten en wil een sequencer kopen.
ik was aan het twijfelen tussen Logic 9 en pro tools.
ik gebruik mac.
een had toch even nog jullie mening over beide programma's welk ik moet kiezen en waarom.
ik heb geen ervaring met programma's dus zoek iets wat je snel onder de knie hebt.

al vast bedankt

gegroet mathias

wat een goede vraag!

wel een beetje een brede vraag.. dat wel
.....eigenlijk amper te beantwoorden zonder wat meer info

"Snel onder de knie" is iets dat lastig wordt bij sequencers. Natuurlijk zul je er snel een moppie muziek uit kunnen krijgen, maar software zit tegenwoordig zo vol mogelijkheden dat het als je begint wel jaren duurt voordat je alles onder de knie hebt.
Dan de keuze voor welke DAW/sequencer. Waarom streep je Cubase en Ableton Live al weg?

Van oorsprong was het zo dat Pro Tools meer gericht was op opname en afmixen van audiosporen (bv. sporen zangerts, gitaren en synths die je opnam afmixen), voor een sequencer moest je bij Cubase of Logic zijn en die software kon dan weer minder met audio. Tegenwoordig is het hele MIDI-verhaal in Pro Tool sterk verbeterd (ik gebruik zelf de laatste versie 8 als sequencer), en zijn de audio-functionaliteiten in de traditionele softwaresequencers als Cubase en Logic sterk verbeterd. Eigenlijk groeien ze dus steeds meer naar elkaar toe en kun je alle pakketten steeds beter voor alles gebruiken in het productieproces.
Imho komt het nu vooral aan op interface. Sluit de workflow aan bij hoe jij het beste werkt? Bv. ben je meer loop-georienteerd kijk dan eerder naar Ableton. Ben je meer lineair gericht kijk dan naar de andere DAW's. En zo zijn er nog veel meer afwegingen. Toen ik laatst zelf wilde overstappen van FL naar een nieuwe DAW, heb ik op internet reviews van de software gelezen, naar YouTube-demos gekeken, uitlegvideo's van de fabrikanten, etc.

As a side note: ik heb uiteindelijk voor Pro Tools gekozen omdat het a) een werkwijze en interface had die het beste bij mij pastte (meest intuitief voor iemand als ik) en b) omdat het ook prijsmatig een mooie deal was. Heb een Mbox2 gekocht en dan heb je voor 355 euro een goedklinkende audio interface mét software (PT 8 LE). Voor Logic betaal je volgens mij meer en dan heb je nog geen interface. Maar dat is echt maar een persoonlijke afweging.

Succes met je zoektocht!

"Snel onder de knie" is iets dat lastig wordt bij sequencers. Natuurlijk zul je er snel een moppie muziek uit kunnen krijgen, maar software zit tegenwoordig zo vol mogelijkheden dat het als je begint wel jaren duurt voordat je alles onder de knie hebt.
Dan de keuze voor welke DAW/sequencer. Waarom streep je Cubase en Ableton Live al weg?

Van oorsprong was het zo dat Pro Tools meer gericht was op opname en afmixen van audiosporen (bv. sporen zangerts, gitaren en synths die je opnam afmixen), voor een sequencer moest je bij Cubase of Logic zijn en die software kon dan weer minder met audio. Tegenwoordig is het hele MIDI-verhaal in Pro Tool sterk verbeterd (ik gebruik zelf de laatste versie 8 als sequencer), en zijn de audio-functionaliteiten in de traditionele softwaresequencers als Cubase en Logic sterk verbeterd. Eigenlijk groeien ze dus steeds meer naar elkaar toe en kun je alle pakketten steeds beter voor alles gebruiken in het productieproces.
Imho komt het nu vooral aan op interface. Sluit de workflow aan bij hoe jij het beste werkt? Bv. ben je meer loop-georienteerd kijk dan eerder naar Ableton. Ben je meer lineair gericht kijk dan naar de andere DAW's. En zo zijn er nog veel meer afwegingen. Toen ik laatst zelf wilde overstappen van FL naar een nieuwe DAW, heb ik op internet reviews van de software gelezen, naar YouTube-demos gekeken, uitlegvideo's van de fabrikanten, etc.

As a side note: ik heb uiteindelijk voor Pro Tools gekozen omdat het a) een werkwijze en interface had die het beste bij mij pastte (meest intuitief voor iemand als ik) en b) omdat het ook prijsmatig een mooie deal was. Heb een Mbox2 gekocht en dan heb je voor 355 euro een goedklinkende audio interface mét software (PT 8 LE). Voor Logic betaal je volgens mij meer en dan heb je nog geen interface. Maar dat is echt maar een persoonlijke afweging.

Succes met je zoektocht!

al bedankt voor het snelle antwoord !
maar ben van plan om me ook een novation X-station aan te schaffen deze kan toch gebruikt worden als audio interface? of vergis ik me hier in. ik dacht zelf aan pro tools voor de prijs het kost minder als logic. en logic leek me een zeer gebruiksvriendelijk programma. ableton dacht ik dat iets te hard gericht was op het live draaien. en cubase leek me vrij moeilijk. :)

gz mathias

Ze groeien naar elkaar toe. PT was vooral voor audio met in versie 8 is midi ook wel enorm verbeterd qua midi. Logic was vooral voor midi maar is in versie 9 en vorige heel veel verbeterd, oa met die nieuwe tool waarvan ik even de naam vergeten ben.
PT HD is wel wat duur itt de duurst mogelijk versie van logic, maar is dan weer met vaste hardware.

Enige oplossing: kijk zelf eens naar beiden. Een mooie persoonlijke A vs B vergelijking over wat jij denkt dat het beste past bij jouw werksmethode en jou de meeste creativiteit oplevert.

Gagarin

Met die novation kan je geen protools draaien heb je een m audio of digidesign kaart nodig.
En bedenk wel dat logic pro is een volledig pakket en protools le is een gelimiteerd pakket.
(Geen automatic delay compensation en max 48 tracks)

Logic bavat een aantal geniale plugins en accepteert tevens plugins in het au formaat. Pro tools werkt met het rtas formaat voor plugins en dat formaat is a. vaak duurder en b. is veel minder van te krijgen. Toch wel een belangrijke afweging.

fijne bak die x-station, maar idd voor pro tools zul je er niet veel aan hebben. Daarvoor moet je een andere interface kopen, maar dan krijg je er idd Pro Tools bij.

Om nou te zeggen dat Pro Tools LE een gelimiteerd pakket is vind ik wat erg kort door de bocht. 48 tracks kun je wel ff mee toe, en de plugins die erbij zitten zijn fantastisch. LE is absoluut aan volledig pakket, het is alleen LE tov HD dat echt in studio's gedraaid wordt. Maar ik kan thuis in LE volledig afgemixte producties maken hoor! Die delay compensation kan wel een puntje zijn als je zware plugins gaat gebruiken, maar volgens mij weet TS nog niet eens wat het is!
Punt van Mans is idd wel een belangrijke afweging. Er zitten idd wel wat minder plugins bij Pro Tools (al zijn die erbij zitten wel van topkwaliteit), Logic is voller wat dat betreft. Overigens heb je wel een mogelijkheid om voor 75 euro via een zgn. VST-wrapper vst-plugins in Pro Tools te draaien. Werkt bij mij tot nu toe prima!

Cubase moeilijker dan Logic? Dat vind ik wat kort door de bocht. Schrijf een pakket niet te snel af, zeker als je nog nauwelijks iets van DAW's weet!

Wat betreft compleetheid zou ik altijd voor Logic 9 gaan als beginner.

Dit is overigens als je voor het eerst met DAW software gaat werken al pittig zat om te leren.

Ik vind compleetheid niet het allerbelangrijkste in deze discussie. In het begin heb je echt niet alles nodig wat er aangeboden wordt in de software. Stel jezelf eerst de vraag wat je juist verwacht.

Ik vind niet dat je plots anders muziek moet gaan maken omdat je ineens veel meer ter beschikking hebt. Bij mij loopt het in ieder geval erg geleidelijk: zo nu en dan heb ik iets nieuws nodig.

Ik zou voor de rest de raad van Gijs volgen en enkele uren surfen op het net: youtube, beoordelingen, handleidingen... Dit forum bevat ook een schat aan info.
Zo had ik in het begin ook vragen over de MIDI-implementatie in PT8. Ik heb dan de handleiding even gedownload en zag dat alles wat ik nodig had aanwezig was.

Ikzelf heb voor PT gekozen en gebruik nu waarschijnlijk nog geen 25% van alle functionaliteiten. Maar elke keer als ik denk iets nieuws nodig te hebben, open ik de reference manual en vind ik wat ik nodig heb.

fijne bak die x-station, maar idd voor pro tools zul je er niet veel aan hebben. Daarvoor moet je een andere interface kopen, maar dan krijg je er idd Pro Tools bij.

Om nou te zeggen dat Pro Tools LE een gelimiteerd pakket is vind ik wat erg kort door de bocht. 48 tracks kun je wel ff mee toe, en de plugins die erbij zitten zijn fantastisch. LE is absoluut aan volledig pakket, het is alleen LE tov HD dat echt in studio's gedraaid wordt. Maar ik kan thuis in LE volledig afgemixte producties maken hoor! Die delay compensation kan wel een puntje zijn als je zware plugins gaat gebruiken, maar volgens mij weet TS nog niet eens wat het is!
Punt van Mans is idd wel een belangrijke afweging. Er zitten idd wel wat minder plugins bij Pro Tools (al zijn die erbij zitten wel van topkwaliteit), Logic is voller wat dat betreft. Overigens heb je wel een mogelijkheid om voor 75 euro via een zgn. VST-wrapper vst-plugins in Pro Tools te draaien. Werkt bij mij tot nu toe prima!

Cubase moeilijker dan Logic? Dat vind ik wat kort door de bocht. Schrijf een pakket niet te snel af, zeker als je nog nauwelijks iets van DAW's weet!

Als je met native plugins werkt valt er wel mee te werken ,
Maar sinds ik uad plugins gebruik vind ik adc toch wel een gemis.

Als je met native plugins werkt valt er wel mee te werken ,
Maar sinds ik uad plugins gebruik vind ik adc toch wel een gemis.

Mellowmuse ATA.....Ping! en alles is strak:okdan:.

Jij hebt er ervaring mee? Ik hoorde dat ie niet altijd doet wat ie moet doen?

Yep..Na wat opstart problemen met deze software loopt nu alles als een trein.
ff een template maken wil wel eens helpen:)
Hardware reverbs e.d moet je nog wel eens dichtgooien, maar dat staat ook allemaal in de handleiding.

Protools is immers ook goed, ik zou zeggen zet ze er eens alletwee op en werk er eens mee dan voel je direct aan of het èèn van beide word of beide, waarom niet, ik werk met Cubase, Acid7,Fruityloops8 en leer alle pakketten, ik switch graag al eens af heb ik de indruk, dat houd me fris, Protools is goed, Logic ook, let wel Protools is een gesloten systeem waarbij hardware van Protools nodig is in veel gevallen, de iTunes van de sequencers dus! :okdan:
Of dat een voordeel of nadeel is weet ik niet, in mijn geval wel want ik werk met saffire van Focusrite als hardwarekaart op PC!

Ik vind compleetheid niet het allerbelangrijkste in deze discussie. In het begin heb je echt niet alles nodig wat er aangeboden wordt in de software. Stel jezelf eerst de vraag wat je juist verwacht.
Het is echter wel fijn als je niet eerst nog eens een maand lang moet gaan rondshoppen voor plugins. Wat dat betreft is Logic wel een van de meest complete pakketten gezien de prijs (Ableton Suite is prijziger).

ik gebruik protools
superblij met versie 8 HD2
MAAR
koop gewoon logic.. s ongelooflijk wat je allemaal erbij krijgt

Back