De grote Live Looping thread

Matthew Herbert heeft hier ook leuke dingen mee gedaan. Enkele jaren geleden op Nord Sea Jazz had hij een kitchen show, waarin hij iets ging maken in de keuken op het podium. alle geluiden die hij daarmee maakte werden uiteraar gelijk in de looper gepropt en zo kwam er leuke muziek uit. Ik kan zo snel geen filmpje ervan vinden

Ik dacht in 2007 of 2008, toen heb ik hem live gezien op North Sea Jazz.

Kid Beyond heeft het in een van zijn interviews er over dat hij een miditransformer gebruikt.
Een progje (vst?) die 1 midi-aanslag omzet naar meerdere acties in Ableton waarbij er ook steeds een nieuwe track wordt aangemaakt.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Als je een midi-converter hebt van (Midi solutions, Midi-ox) moet het denk ik wel mogelijk zijn om velocity waarde om te zetten in een CC of program change waar je dan vervolgens iets mee triggered in Ableton Live.

Een van deze nieuwe dingen in Main Stage is een loop player en recorder. Door de door Apple meegebrachte gitarist werd een leuke demonstratie gegeven van live looping met Main Stage in combinatie met een Apogee Gio als controller. Voor de live loopers onder ons dus zeker een aanrader.

Ik heb gebruik zelf ook Mainstage 2. De recorder is echt heel handig, je kunt met 1 druk op de knop je live performance opnemen. Ook ideaal voor als je ff snel een demo wilt maken. De ingebouwde looper is best aardig maar mist feedback control; dus je kunt enkel dingen toevoegen aan je loop maar niet automatisch laten uitfaden.

Jammer want dat is nou net wat heel veel loopers gebruiken. Misschien eens aardig om dat toe te lichten. Feedback control is exact dezlfde feature die je bij delay pedalen ziet, dus 100% feedback is een oneindige loop, feedback van 0% is 1 echo and that's it. Loopers zoals de RC-serie, de Akai's en Digitech Jamman hebben geen feedback control of maar zijn meer live samplers, Boss noemt ze zelf "phrase samplers". Daarom onderscheidt altijd 2 soorten loopers:

- delays met feedback control, meest bekende is de Gibson Echoplex (EDP)
- phrase samplers

Wat ik zelf vaak gebruik zijn hoge feedback waardes van 60 of 70%. Hier volgt een receptje voor simpele Ambient soundscapes. Benodigdheden: 2 loopers of 1 multitrack looper met feedback control. Je kunt dit ook heel simpel opzetten in Logic of Cubase door gewoon delay effecten als insert te gbruiken. Of met 2 Boss DD-20's kan dit ook, die hebben een delay tijd van 23 seconden.

PS: je zou dit ook met een RC-50 kunnen doen. deze heeft geen feedback control maar aangezien je de outputs met een kabeltje kunt re-routen naar de aux-input, kun je dat toch voor elkaar krijgen. Zie mijn website voor alle details: RC-50 faq

1 ) Maak een loop van 3 seconden, zet de feedback op 60% en ga gewoon eens een tijdje spelen. Zet de feedback op 100% zodra je iets hebt waar je van denkt "Yes, dat klinkt gaaf".

2) Switch naar track 2 en maak vervolgens een langere loop van bv 30 seconden, ook met bv 60% feedback en blijf doorspelen.

Je zal zien dat je na een tijdje een bepaalde sfeer en flow in je nummer krijgt die je in normale studio situatie met audio recorders en sequencers niet voor elkaar krijgt. Ik vind dat stukken interessanter dan statische loops want je creeert hiermee muziek die continue veranderend en ook nooit hetzelfde is. Je kunt dit soort technieken overigens op allerlei muziekstijlen toepassen. Voor dance zul je alles echter willen synchroniseren, maar ook daar zijn oplossingen voor.

Boss RC-20xl

Boss RC-20xl

Hallo allemaal,

Even de volgende vraag. Ik heb me even verdiept in de RC-20xl van boss, en als ik het goed heb, kent dit ding 11 phrases. Betekent dat nou dat je, met een extra footswitch eraan, on sync van de ene naar de ander phrase kan wandelen recorden/overdubben/what ever?
Het zal haast wel niet, want de RC-50 heeft maar drie phrases, en die heet meer te kunnen dan de RC-20.
Maar weet iemand hoe het dan wel precies zit?

Ik ben dus op zoek naar een hardware looper met in ieder geval drie goedwerkende phrases; verse, chorus, brigde, en als het kan intro en uittro. De opnametijd hoeft niet zo groot te zijn, want ik wil alles ter plaatse opnemen en niet opslaan, of zo. Zou deze RC-20 dan al voldoende zijn voor mijn bedoelingen?

Groeten,
Pjeut.

Pjeut,
Ik heb zelf de RC-50 gehad, dus ik heb het even gechecked voor je in de manual. De 11 phrases kun je zien als presets met eigen loops, deze kun je via een extern pedaaltje selecteren. Je moet (denk ik) wel alles in de juiste volgorde inspelen want ik weet niet of je kunt switchen van bv A-A-B-B-A-A-C-C-A-A-A-A. Ik zou dat even navragen bij Roland of in een winkel of nog eens de manual nakijken.

Mbt de phrases op de RC-50, dat zijn tracks die je onderling kunt syncen of niet. Dat werkt live wel veel makkelijker dan een RC20-XL want je hoeft minder te switchen en dat is niet onbelangrijk want een foutje is snel gemaakt ;-) Daarnaast heeft de RC-50 meer presets, namelijk 50.

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust.

Dank sjaak,

Dank sjaak,

En dan og even een vraag: die RC20 heeft dan wel 11 presets, mááár, maar één phrase? Dat is dan wel raar, want Boss heeft het wel degelijk over 11 phrases.
Misschien nog even voor mijn duidelijkheid; wat is dan precies een preset?

Bij de RC-50 is een phrase gelijk aan 1 track, net zoals bij een sequencer. De RC-50 heeft er 3 dus je kunt max 3 verschillende tracks (=loops) tegelijkertijd afspelen; hij heeft ook 50 presets (= patches) waar je alle instellingen kunt opslaan, dus inclusief 3 loops. De RC-20XL heeft 11 phrases maar (ik denk) dat ze die beter presets hadden kunnen noemen. Hij heeft maar 1 track dus je kunt altijd maar maximaal 1 loop tegelijkertijd laten horen.

Wat een stoer topic dit. Ik ben er ook mee begonnen. En dan met name met m'n stem. Zoals Dub FX en Kid Beyond.
Maar dan met Ableton i.c.m. Novation Launchpad (moet nog binnen komen) en Korg NanoKontrol. En dan meer zang en harmonien dan beats. Beats wil ik zeker kunnen, maar dat wordt flink oefenen. Zingen is meer voor mij weggelegd.
Ik houd dit topic in de gaten voor tips & trick. En zal tzt wel een keer wat posten als ik wat leuks heb.

Maar...maar...maar...

Maar...maar...maar...

Bij de RC-50 is een phrase gelijk aan 1 track, net zoals bij een sequencer. De RC-50 heeft er 3 dus je kunt max 3 verschillende tracks (=loops) tegelijkertijd afspelen; hij heeft ook 50 presets (= patches) waar je alle instellingen kunt opslaan, dus inclusief 3 loops. De RC-20XL heeft 11 phrases maar (ik denk) dat ze die beter presets hadden kunnen noemen. Hij heeft maar 1 track dus je kunt altijd maar maximaal 1 loop tegelijkertijd laten horen.

Kun je bij zo'n RC-20 dan wel meerdere loops achter mekaar laten lopen?
Het gaat mij om een looper waar een verse (couplet), een chorus (een refrein) en een bridge (een..... brug, dus), en eventueel een intro en een uittro kan opnemen, en deze dan in sync en achter mekaar in willekeurige volgorde kan laten afspelen?
Ik neem aan dat je met een track gewoon een opgenomen stuk muziek bedoeld, gedubs of ongedubd.

Graag nog even antwoord Sjaak.

Ook een baas!

Kun je bij zo'n RC-20 dan wel meerdere loops achter mekaar laten lopen?
Het gaat mij om een looper waar een verse (couplet), een chorus (een refrein) en een bridge (een..... brug, dus), en eventueel een intro en een uittro kan opnemen, en deze dan in sync en achter mekaar in willekeurige volgorde kan laten afspelen?
Ik neem aan dat je met een track gewoon een opgenomen stuk muziek bedoeld, gedubs of ongedubd.

Graag nog even antwoord Sjaak.

Ik snap helemaal wat je bedoel maar ik twijfel er aan of de rc-20 dat kan zonder onderbreking. Daarmee bedoel dat als je switch van phrase 1 naar 2, phrase 2 direct begint te spelen en phrase 1 stopt, en dat allebei op de juiste maat. De rc-50 kan dat in ieder geval (single-mode) maar dat is logisch want die heeft 3 tracks die je los van elkaar kunt stoppen en starten en ook in-sync.

Wat ik ga doen: ik leg de vraag even voor aan rc-20xl gebruikers op de Loopers-Delight mailing list, dan heb ik binnen 1-2 dagen we een antwoord.

Phrases in de Boss Loopers.

Phrases in de Boss Loopers.

Hallo allen,

Ik heb 'ns even een manual van de op dit moment goedkoopste Boos-looper, en dus ook meest bescheiden que features: de RC-2.
Tot mijn verrassing kom ik daar het volgende tegen (zie bijlage).
Met andere woorden; er kan toch wel vrijelijk tussen phrases geswitcht worden. En elke phrase is dan stuk gerecorde muziek incl alle overdubs die je maar wil. En dat dan 11 in totaal met in totaal 16 minuter recording time.

Het geheim zit hem blijkbaar in een extra footswitch die je erbij moet halen om tussen de phrases te switchen.

Wat bizar dat deze, mijns inziens essentiële, feature zo onbelicht blijft. Als je reviews leest, dan weet de helft van e gebruikers volgens mij niet eens dat dit mogelijk is, in ieder geval gebruiken ze het niet.

Goed, en hetzelfde geldt voor de RC-20 (XT). En het allervreemdste is wel dat de RC-50 dus maar drie phrases heeft. Goed, je kunt erg makkelijk switchen tussen die drie, maar toch.

De wereld zit soms raar in mekaar.

Groeten,
Pjeut.

Attachments

• rc2.JPG
    rc2.JPG
    93,2 KB · Bekeken: 144
Met andere woorden; er kan toch wel vrijelijk tussen phrases geswitcht worden. En elke phrase is dan stuk gerecorde muziek incl alle overdubs die je maar wil. En dat dan 11 in totaal met in totaal 16 minuter recording time.

Het geheim zit hem blijkbaar in een extra footswitch die je erbij moet halen om tussen de phrases te switchen.

Wat bizar dat deze, mijns inziens essentiële, feature zo onbelicht blijft. Als je reviews leest, dan weet de helft van e gebruikers volgens mij niet eens dat dit mogelijk is, in ieder geval gebruiken ze het niet.

Goed, en hetzelfde geldt voor de RC-20 (XT). En het allervreemdste is wel dat de RC-50 dus maar drie phrases heeft. Goed, je kunt erg makkelijk switchen tussen die drie, maar toch.

Mbt de rc-50: die heeft inderdaar maar 3 phrases maar let op, deze kun je 2 manieren gebruiken:
- single mode: max 1 track tegelijkertijd, dus bv couplet, refrein, bridge
- multi-mode: max 3 tracks tegelijkertijd, dus bv bass, piano, zang. Deze kun je dus ook individueel stoppen, starten, reversen, fade out/in

De rc-2 en rc-20 hebben geen multi-mode, alleen maar single mode.

Ik gebruikte zelf altijd de multi-mode omdat je bij Ambient geen vaste indeling hebt zoals in de popmuziek, dus geen couplet, refrein of bridges. Jij wilt dat wel dus voor jou kan de single-mode weer handig zijn. Overigens vind ik de rc-50 live dan veel handiger werken, gewoon om je meer dedicated switches hebt, je hoeft dus minder te tapdancen.

Dat ben ikmet je eens Sjaak, maar, ik vind het wel opvallend dat een looper van iets meer dan € 100,- (Boss RC-2) dus gewoon meerdere switchable phrases heeft. Daarmee laat dit bescheiden dingetje volgens mij duurdere apparaten zoals de jamman en de Line6 DL?, en vast nog veel meer loopers, achter zich. Begrijp me goed, alleen wat deze feature betreft, hoor.
Wat ik het voornaamste gemis vind van de RC-2 en de RC-20 is dat er geen MIDI op zit.

Dat ben ikmet je eens Sjaak, maar, ik vind het wel opvallend dat een looper van iets meer dan € 100,- (Boss RC-2) dus gewoon meerdere switchable phrases heeft. Daarmee laat dit bescheiden dingetje volgens mij duurdere apparaten zoals de jamman en de Line6 DL?, en vast nog veel meer loopers, achter zich. Begrijp me goed, alleen wat deze feature betreft, hoor.

Je moet anders nog eens op de chart van Per Boysen kijken, een muzikale vriend van mij uit Zweden. Hij is zelf een hele goede live looper en houdt een lijstje bij van de meest gebruikte loopers en de features. Heel handig als je ze wilt vergelijken.

http://www.looproom.com/looperchart.php

Ik weet ook zeker dat velen daar termen tegen komt die je helemaal niks zeggen of waarvan je nu denk "wat moet ik er mee". Maar je hebt verschillende soorten loopers:

1) Phrase samplers: Boss RC serie, Jamman. Deze kenmerken zich door het feit dat ze meestal geen feedback control hebben zoals bij een delay.

2) Delays: Line 6 Dl-4, Boss DD-serie, TC D-Two, TC 2290, Eventide Timefactor. Feedback control zit hier uiteraard op maar de sample tijden zijn relatief kort, de DD-20 gaat tot 23 seconden.

3) Geavanceerde delays/loopers: Echoplex, Looperlative, Mobius met functies zoals multiply (verlengen van loops), pitch transposing, time streching, sync, multi level undo, meerdere tracks en meestal stereo

Daarnaast heb je ook nog uitgebreide guitaar effectprocessors met een phrase sampler (looper), bv de Boss GT-10 en de Line 6 M9 en M13. Met name de laatste is echt een te gek ding want die biedt voor zijn geld echt enorm veel.

Daarnaast zijn er ook nog diverse software oplossingen. Mobius is de meest uitgebreide looper die ik ken, is gratis en daar kun je mbv scripts alles automatiseren, dus ook rc-20/50 achtige dingen maar dan met 8 stereo tracks gesynchroniseerd. Augustus Loop (vst of au plugin) is ook heel leuk, maar dat is weer heel iets anders. Het is een analoge delay dus filter, maximale delay tijd is 3600 seonden, pitchshiften mbv midi note nummers, sync etc. Als je deze plugin nu parallel opzet in Ableton Live of Mainstage kun je daar echt waanzinnige dingen mee doen.

In ieder geval, er dus veel te krijgen, het is maar net wat je zoekt :)

Sjaak,

Die kende ik wel al, en die lijst bevestigt eigenlijk mijn verhaal. Op één ding na: volgens die lijst heeft de Jamman ook meerdere phrases (maar liefst 99), en eigenlijk waag ik dat te betwijfelen. Of bedoelen ze bij de jamman dan soms multible loops, zoals waar de RC-50 er drie van heeft?
Liever zou ik die multible loops eigenlijk "tracks" willen noemen. Sluit meer aan bij wat in recording en sequencing onder phrases en tracks wordt verstaan.

Sjaak,

Die kende ik wel al, en die lijst bevestigt eigenlijk mijn verhaal. Op één ding na: volgens die lijst heeft de Jamman ook meerdere phrases (maar liefst 99)

De sheet is hier niet helemaal duidelijk. Bij de Jamman worden memory locaties bedoeld waar je je loops in op kunt slaan, bij de rc-50 staat 3 tracks terwijl die dus 50 memory slots heeft. Ik zal het Per eens vragen ;-)

Pjeut, ik heb tot nu toe 1 reactie van Loopers Delight.

Q: I'm looking for a hardware looper which can switch from verse, chorus, brigde and use record, overdub etc. This is possible with the rc-50 (within 1 preset) but can this also be done with just 1 rc20xl? Is has 11 phrases.

A: Hello Sjaak, the RC20XL isn't able to do this "on the fly". You can only switch between phrases after they have been saved. And as far as I know, you can't save without stopping the current loop.

Ik heb de manual nog eens gelezen en daar staat dat je eerst je phrase moet saven met de save button. Technisch gezien kopieer je de ingespeelde loop van het tijdelijke geheugen naar 1 van de 11 memory locaties. Als je dus niet saved ben je je ingespeelde loop dus kwijt en dit zou betekenen dat je dus niet dat gene kunt wat jij wil. Wellicht dat er nog meer reacties komen.

Voor live gebruik is dit dus niet handig, maar zoals ik al vermoede zijn de phrases dus memory locaties en geen tracks zoals bij de rc-50.

Hoi Sjaak.

Hoi Sjaak.

da's inderdaad een zware tegenvaller voor die RC-20, en eentje die hem meteen voor mijn toepassing laat afvallen. Dank je wel voor het uitzoeken.

Mijn grote voorbeeld voor de toepassing die ik zoek, is het volgende heerschap:

Maar ja, hij gebruikt dus twee(!) Gibson/Oberheim Echoplexen. Hoewel die apparaten al behoorlijk op leeftijd zijn, zijn ze gewoon niet te krijgen, en dus blijvend kostbaar.

Een week geleden stond er op marktplaats een Lexicon Jamman (zo mogelijk nóg zeldzamer dan een Echoplex, maar, met minder capaciteit en ouder).

Tja...............toch maar niet gedaan, te oud, te nineties, te...te, gewoon.

Met andere woorden; mijn queeste gaat verder, ik heb al prachtige nummers, sequenties, dromerige akkoorden klaar liggen om loos te gaan, nu alleen nog wachten op de juiste gear.
Misschien wel die RC-50, maar dan wil ik even afwacthen wat de eindejaars-gratificatie wordt.

Nogmaals Cudo's en groten,
Pjeut.

Back