de laatste versie van Live heeft een dedicated Looper instrument: http://www.ableton.com/pages/live_8/announcement/looper
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Matthew Herbert heeft hier ook leuke dingen mee gedaan. Enkele jaren geleden op Nord Sea Jazz had hij een kitchen show, waarin hij iets ging maken in de keuken op het podium. alle geluiden die hij daarmee maakte werden uiteraar gelijk in de looper gepropt en zo kwam er leuke muziek uit. Ik kan zo snel geen filmpje ervan vinden
Kid Beyond heeft het in een van zijn interviews er over dat hij een miditransformer gebruikt.
Een progje (vst?) die 1 midi-aanslag omzet naar meerdere acties in Ableton waarbij er ook steeds een nieuwe track wordt aangemaakt.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Een van deze nieuwe dingen in Main Stage is een loop player en recorder. Door de door Apple meegebrachte gitarist werd een leuke demonstratie gegeven van live looping met Main Stage in combinatie met een Apogee Gio als controller. Voor de live loopers onder ons dus zeker een aanrader.
Bij de RC-50 is een phrase gelijk aan 1 track, net zoals bij een sequencer. De RC-50 heeft er 3 dus je kunt max 3 verschillende tracks (=loops) tegelijkertijd afspelen; hij heeft ook 50 presets (= patches) waar je alle instellingen kunt opslaan, dus inclusief 3 loops. De RC-20XL heeft 11 phrases maar (ik denk) dat ze die beter presets hadden kunnen noemen. Hij heeft maar 1 track dus je kunt altijd maar maximaal 1 loop tegelijkertijd laten horen.
Kun je bij zo'n RC-20 dan wel meerdere loops achter mekaar laten lopen?
Het gaat mij om een looper waar een verse (couplet), een chorus (een refrein) en een bridge (een..... brug, dus), en eventueel een intro en een uittro kan opnemen, en deze dan in sync en achter mekaar in willekeurige volgorde kan laten afspelen?
Ik neem aan dat je met een track gewoon een opgenomen stuk muziek bedoeld, gedubs of ongedubd.
Graag nog even antwoord Sjaak.
Met andere woorden; er kan toch wel vrijelijk tussen phrases geswitcht worden. En elke phrase is dan stuk gerecorde muziek incl alle overdubs die je maar wil. En dat dan 11 in totaal met in totaal 16 minuter recording time.
Het geheim zit hem blijkbaar in een extra footswitch die je erbij moet halen om tussen de phrases te switchen.
Wat bizar dat deze, mijns inziens essentiële, feature zo onbelicht blijft. Als je reviews leest, dan weet de helft van e gebruikers volgens mij niet eens dat dit mogelijk is, in ieder geval gebruiken ze het niet.
Goed, en hetzelfde geldt voor de RC-20 (XT). En het allervreemdste is wel dat de RC-50 dus maar drie phrases heeft. Goed, je kunt erg makkelijk switchen tussen die drie, maar toch.
Dat ben ikmet je eens Sjaak, maar, ik vind het wel opvallend dat een looper van iets meer dan € 100,- (Boss RC-2) dus gewoon meerdere switchable phrases heeft. Daarmee laat dit bescheiden dingetje volgens mij duurdere apparaten zoals de jamman en de Line6 DL?, en vast nog veel meer loopers, achter zich. Begrijp me goed, alleen wat deze feature betreft, hoor.

Sjaak,
Die kende ik wel al, en die lijst bevestigt eigenlijk mijn verhaal. Op één ding na: volgens die lijst heeft de Jamman ook meerdere phrases (maar liefst 99)