De grote Live Looping thread

Sjaak

Ouwe rot
Ik krijg regelmatig mailtjes en PB's mbt live looping. Dus ik dacht, waarom niet eens een thread starten? Dan kan iedereen die dat wil meepraten en/of meelezen :)

Allereerst, wat is nu live looping? Volgens Wikipedia is Live looping het live opnemen en afspelen van audio samples. Mijn persoonlijke definitie van een live looper is een persoon die tijdens een optreden live ingespeelde muziek fragmenten toevoegd en veranderd. Belangrijk is dus dat live looping geen genre of stijl is maar een techniek. En, indien je een looper heel creatief gebruikt, zelfs een instrument opzich. Artiesten die veel van deze techniek gebruik gemaakt (en ook deels uitgevonden) hebben zijn o.a. Robert Fripp, bekend van zijn Frippertronics systeem, en Brian Eno.

Zelf ben ik al een paar jaar heel intensief met deze techniek bezig en ik vind het wel leuk met anderen te discusieren over hard-en software loopers, over live looping technieken te bomen enz enz.

Mbt de gear, een vriend van mij uit Zweden heeft deze lijst met gear en features samengesteld, met in totaal 23 loopers. Dan tel ik "gewone" delay pedalen niet mee want in principe kun je daar ook prima mee loopen, zeker als je voor weinig geld eens iets wilt proberen.

http://www.looproom.com/looperchart.php

Tot zo ver deel 1, wordt vervolgd en als je vragen hebt, brand maar los.

Lidell... Spinvis met z'n laatste project.

Ik loop ook wel eens, maar dan met de SoundBite Micro.

Ten eerste,interessante thread! Dit is nu zo iets wat ik wel ken maar me nog niet echt in verdiept had.

Ik zie in het filmpje van Spinvis (interessant persoon,geweldige artiest/kunstenaar imo) dat hij een microkorg heeft staan.Ik heb nu wat live optredens mogen zien en ben steeds weer onder de indruk van spinvis.Hij speelt zijn nummers nooit 2x hetzelfde en er is altijd wat te doen op het podium.

Ik heb mijn fizmo gekocht van iemand, waar ik een paar uur mee heb zitten kletsen.
Hij vertelde me over hoe hij vroeger experimenten deed met meerdere bandrecorders, tapeloops en ik geloof een mixer en microfoon (of synths, weet het niet precies meer).
Fascinerend wat je kunt krijgen als je bestaande apparatuur op een hele andere manier inzet.

Ik hou dit topic in de gaten ;).

-C-

Inderdaad wel interessant, live loopen. Wat Spinvis doet is echt te gek!
Voor mij is de meest bekende loop artiest(e) van de laatste tijd toch wel KT Tunstall. Wie weet wat ze hier voor pedalen gebruikt?

Dub FX, check z'n vele filmpjes op youtube..

Laatst gewijzigd:
Matthew Herbert heeft hier ook leuke dingen mee gedaan. Enkele jaren geleden op Nord Sea Jazz had hij een kitchen show, waarin hij iets ging maken in de keuken op het podium. alle geluiden die hij daarmee maakte werden uiteraar gelijk in de looper gepropt en zo kwam er leuke muziek uit. Ik kan zo snel geen filmpje ervan vinden

Kid Beyond heeft het in een van zijn interviews er over dat hij een miditransformer gebruikt.
Een progje (vst?) die 1 midi-aanslag omzet naar meerdere acties in Ableton waarbij er ook steeds een nieuwe track wordt aangemaakt.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Lijkt mij wel wat om zo mijn photon x25 als looper te benutten... :eureka:
Liefst iedere toets een loop die latchend aan of uit kan gezet worden.

Vandaag naar de Apple Pro Studio World Tour geweest in Amsterdam. Hierbij werd Logic Pro 9 gedemonstreerd. De focus hierbij lag op de nieuwe features in Logic 9, waaronder de nieuwe gitaar plug-ins (versterkers, cabinets en stompboxen), flex time en een aantal nieuwe dingen in Main Stage (de variant van logic voor live gebruik). Een van deze nieuwe dingen in Main Stage is een loop player en recorder. Door de door Apple meegebrachte gitarist werd een leuke demonstratie gegeven van live looping met Main Stage in combinatie met een Apogee Gio als controller. Voor de live loopers onder ons dus zeker een aanrader.

Back