Beste goedkope synth

thx Yoozer voor de uitgebreide uitleg van de NM ! Ik ging er idd van uit dat ie over voldoende DSP-kracht zou beschikken om een volledige synth na te bouwen. Maarjah, dan zou meteen de vraag volgen "wat is een volledige synth".

Nu vind ik de NM meteen een stuk minder aantrekkelijk. (ik computer niet graag)
Maar het is en blijft natuurlijk een modulair voor erg weinig geld.

Deed ik ook op mijn twaalfde ook op een VIC20. Maar een patch bouwen op een modulaire synth is wat anders hoor.

Cool, bij mij was dat ook op m'n VIC20 :okdan: Een modulaire synth patchen lijkt me niet ingewikkelder dan een spel bouwen eigenlijk.

Ik had nog drie mensen in m'n klas zitten die toen ook al programmeerden en dat was nog op de LTS. Misschien zijn de tijden veranderd wat dat betreft.

thx Yoozer voor de uitgebreide uitleg van de NM ! Ik ging er idd van uit dat ie over voldoende DSP-kracht zou beschikken om een volledige synth na te bouwen. Maarjah, dan zou meteen de vraag volgen "wat is een volledige synth".
Nou, gelukkig kun je prima een 2- of 3-osc synth nabouwen die polyfoon kan spelen, met voldoende modulatie. Dus dat telt in mijn ogen wel als compleet :).

Nu vind ik de NM meteen een stuk minder aantrekkelijk. (ik computer niet graag)
Maar het is en blijft natuurlijk een modulair voor erg weinig geld.
Klopt. Het mooiste is dat 'ie zich niks aantrekt van welk signaal je voor wat gebruikt, omdat je niet te maken hebt met voltages. Je kunt zelfs een stepsequencer op voldoende snelheid gebruiken als een wavetable-oscillator.

Nou is het an sich wel te doen om de Modular (niet de Micro) vol te laden met patches en bij elke patch een aantal knoppen te assignen; dan haal je de computer eraf en kun je vooruit voor een hele tijd. Je moet dan wel eerst een week erachter zitten om het werk te doen, dus da's minder :D.

Ik had nog drie mensen in m'n klas zitten die toen ook al programmeerden en dat was nog op de LTS. Misschien zijn de tijden veranderd wat dat betreft.

Ja. Computers zijn minder vergevingsgezind geworden (probeer 't ding maar eens uit en aan te zetten zonder dat 'ie gaat klagen!) en er wordt bij Windows geen programmeertaal meer geleverd die wat voorstelt. Goed, je hebt natuurlijk Javascript in je browser, maar echt leuk programmeren is dat niet. Bij andere OSen wel, maar die zijn al gelijk een stuk minder toegankelijk.

Ben je familie van Kees 'Pier' Tol? Of heeft iemand anders dat al gevraagd?

Daarom een beetje eeuwige twijfel...een beperkte moduaire synth als de Nord Modular waar alles "kant en klaar" is, maar beperkt in DSP, of een programmeertaal waar je nog enkele generaties computers met voortkunt mits de nodige problemen)

Wat was nu ook alweer de beste goedkope synth?

SYNTHEDIT! (met alle reserves)

Om toch ff inhoudelijk te reageren:

Het bouwen van patches op de NM (Classic) is een oefening in besparen. Hoe kun je zoveel mogelijk uit je beschikbare DSP-kracht halen?

Een aantal patches demonstreren dit ook op verbluffende wijze; LFOs (die minder DSP kosten) worden als oscillators gebruikt. Je kunt hiermee zelfs op een Micromodular tot 8 stemmen komen in plaats van de 4 die je maximaal hebt.

Ten koste van de kwaliteit. 8 Lfo oscillators op een nyquist frequentie die x maal lager is....dit heb ik er niet voor over. Op deze samplerate kan aliasing echt een verschrikking zijn (zonder aan snobistische kwaliteitkanker te doen).

Een DX7 heeft 6 operators. Op de NM worden dat 6 oscillators die zodanig aan elkaar worden gehaakt dat je PM krijgt (fase-modulatie, wat de DX7 eigenlijk toepast en stukken goedkoper is). Elk van die operators heeft een volledige keytracking erop zitten plus een complexe envelope.

Allemaal verspilling van CPU-kracht. De enige reden dat ze daar erin zitten is omdat het algoritme wat een hele ris DX7 sysex heeft vertaald naar .pch files niet zo slim is om het dood hout eruit te halen.

Was de keuze voor phaseModulation niet bepaald door de stabiliteit van de grondtoon tov FreqMod? Dit heeft volgens mij niets te maken met de zuinighed van de oscillators. De keuze tussen parabool en sinus oscillators wel.

Om toch ff inhoudelijk te reageren:
Ten koste van de kwaliteit. 8 Lfo oscillators op een nyquist frequentie die x maal lager is....dit heb ik er niet voor over. Op deze samplerate kan aliasing echt een verschrikking zijn (zonder aan snobistische kwaliteitkanker te doen).
Goed.

Maar het kan! :D

Was de keuze voor phaseModulation niet bepaald door de stabiliteit van de grondtoon tov FreqMod? Dit heeft volgens mij niets te maken met de zuinighed van de oscillators. De keuze tussen parabool en sinus oscillators wel.
Met zuinigheid bedoel ik de vereiste rekenkracht :). 16 stemmen en 6 operators per stem is niet niks.

Hoe een loze draad toch plots interessant kan worden.
Hopelijk leest ie mee en leert hij er nog wat van :P

Nord Modular....bwaa:L

Een hardware synth moet je kunnen proggen zonder pc..:biertje:

Wat gebeurd er over een paar jaar, zeg maar een paar PC generaties verder. zal het software gedeelte nog draaien ?

Er had gewoon een groot lcd scherm moeten inzitten, een edit section zeg maar.

Hoe meer ik deze intussen zeer intersante draad lees, hoe meer ik die NM als een misbaksel zie.
Jammer want hij klinkt wel goed.
Leuk preset bakje in de toekomst (jaar of 10)voor €80 of zoiets :bekdicht:

Kunnen sommige van jullie ook een beetje rekening houden met mensen die niets weten van synthese?

Ik bedoel:
Een aantal patches demonstreren dit ook op verbluffende wijze; LFOs (die minder DSP kosten) worden als oscillators gebruikt. Je kunt hiermee zelfs op een Micromodular tot 8 stemmen komen in plaats van de 4 die je maximaal hebt.

Zijn er nog meer mensen die hier niets van snappen of ben ik de enige?

Kunnen sommige van jullie ook een beetje rekening houden met mensen die niets weten van synthese?

mja je ziet voor 500 euro heb je gewoon heel veel keus, vooral ook 2e hands...
misschien moet je wat specifieker zijn in hoe je hem wil gebruiken

ik zeg an1x,.. kost max 200 en staat garant voor nachtenlang freaken.
Bevalt t niet zet je m weer op MP voor dezelfde centen,. wel wat gewonnen,..niks verloren!

Doen we ook!

Zijn er nog meer mensen die hier niets van snappen of ben ik de enige?

Wil je iets van synthesizers begrijpen, dan is een drang om te leren en te zoeken het meest waardevolle stuk apparatuur in je studio.

Weet je iets niet, vraag het niet op een forum; zoek op een forum. Zoek in Google. Zoek op Wikipedia. Doe je dat niet, dan blijf je afhankelijk van aardige mensen die je keer op keer uitleggen en kom je alleen verder op het glaciale tempo van een forum. Nou is DSP wat lastiger omdat de afkorting voor meerdere dingen gebruikt wordt, maar zoek naar "DSP audio" of "DSP synthesizer" in Google en dan kom je al terecht waar je moet zijn.

Nou hoor ik mensen zeggen - "ja, maar waar is een forum dan voor?" - nou, voor afkortingen opzoeken is het niet ideaal. Als je vraagt "hoe maak ik op mijn synthesizer het geluid van liedje x door artiest y na" - daar is een forum stukken beter voor, want dat zijn de interessantere vragen waarover je kunt discussieren :).

ik zeg an1x,.. kost max 200 en staat garant voor nachtenlang freaken.
Bevalt t niet zet je m weer op MP voor dezelfde centen,. wel wat gewonnen,..niks verloren!
En zo ist.

Lennaert, geen idee waar de dichtsbijzijnde 'synth shop' zit bij jou, maar wellicht is het een goed idee daar eens een dagje rond te hangen.. (boterhammetjes/drinken mee :P ) Ik was vroeger niet weg te slaan uit feedback, direct uit school erheen, lekker synths proberen, koptelefoon mee..

Ben er ook een beetje van teruggekomen, mbt m'n advies voor de NordModular na het lezen van diverse posts.. sta nog steeds achter wat ik vind van de NM ; de ideale leerschool. Maar misschien is het toch handiger om met een simpele (maar toch veelzijdige) bak te beginnen. Als het niet voldoende is, dan is dat een gezonde drang naar een complexere bak.. kan niet inschatten wat je ervaringen zijn met synthesizers (al met softsynths gewerkt? plugins/vst etc)

Lennaert, ik had je al een PB gestuurd maar ik weet niet of je die hebt gezien.

Ik heb hier nog wel eventueel een Korg X3 staan? Absoluut van alles wat en niet ingewikkeld! :okdan: Het was/is ook mijn eerste synth *D Mocht je interresse hebben stuur even een privé-bericht en dan komen we er wel uit :)

:kroon:

Back