v-synth (GT) vs Korg Z1

JD800!!

Nieuwkomer
Hoi,

Zoals de titel zegt: ik zou willen weten wat de reacties zijn wanneer de (ouderling) Korg Z1 vergeleken wordt met de (jonge snaak) Roland v-synth (al dan niet GT-versie).

Ik heb niet zo lang geleden een Z1 gehoord (en even mee mogen 'spelen') en ik was zeeeeer aangenaam verrast van deze machine. Na wat research op het Net blijkt dit door de specifieke architectuur van de machine.

Als ik echter naar de v-synth ga kijken, dan heb ik de indruk (maar ik kan dus totààl mis zijn) dat deze eigenlijk ongeveer hetzelfde zou moeten kunnen, maar dan nog iétsje meer.

Laten we even het prijsverschil vergeten...... heeft er iemand ervaring met beide machines, en wat zijn zijn/haar voorkeuren?

PS: ik heb al wat zitten zoeken op dit forum, maar heb geen thread gevonden die mij hierop een antwoord geeft. Maar ook dat kan aan mij liggen, hé.

Alvast bedankt voor de hulp/eventuele reacties.

Laatst gewijzigd:
Hoi, welcome ;)

Ik ben een groot fan van de z1
MOSS architectuur van korg kwam er met de Prophecy in 1995 of het SOLO-TRI kaart voor de trinity
Later werd het polyfoon met de Z1 en MOSS-TRI kaart voor de trinity

Wereldspul toen en nu ook nog leuk om te hebben/gebruiken

De V-synth GT is wereldspul van nu
Je kan hem meten aan synths van andere merken die nu in de winkels liggen, hij komt er zeer goed uit.

Maar om hem nu aan een Z1 te meten....De oude grijze korg zal toch het onderspit delven.
De V-synth GT is stukken beter op alle gebied,

De Z1..

.. klinkt anders dan de V-Synth en heeft een zeer specifiek karakter, ondanks de vele mogelijkheden en verschillende manieren van het opwekken van geluid.

.. heeft meerdere soorten oscillatoren, waaronder bijvoorbeeld een snaarinstrument en een elektrische piano (gebaseerd op algoritmen, niet op samples).

.. kan überhaupt niet overweg met samples.

:)

Ik heb sinds kort een Z1. Ik heb geen ervaring met de v-synth.
Over de Z1,
Verwacht geen echt piano geluid uit de Z1.
De Z1 werkt niet met samples, maar is gebaseerd op oscillators, deze kunnen ook als virtueel akoestisch modellen worden geconfigureerd.
Verder kunnen vele parameters aan verschillende envelopes, en lfo's worden toegekend. Veel routing mogelijkheden, 2 configureerbaren filters.
De arpeggiator lijkt me niet zo geavanceerd als de Karma techniek.
wat verder een nadeel van de Z1 is, dat in multi mode, de user controllers voor slechts 1 sound werken, en dat je de sounds niet kunt editen in multi mode.

Toch ben ik erg tevreden over de Z1, de toetsen spelen erg lekker, en de aftertouch is heel dynamisch, x-y pad, + hold functie is erg handig.

Kwa geluiden programmeren, kun je jaren zoet zijn met dit apparaat. Vooral als je van echte synthesizer sounds houdt.

De Z1 heeft geen USB of ram voor samples.
De prijs van de Z1 is dan wel een stuk lager dan de Roland v-synth.

Back