Ik denk dat de kwaliteit van de standaard plug-ins die je bij Logic en Pro Tools krijgt gewoon goed te noemen is. Met deze bijgeleverde plug-ins kun je in ieder geval prima vooruit en je kunt er ook goed een song op afmixen. Natuurlijk zitten er bij beide pakketten uitschieters tussen en ook wat zwakkere plug-ins. Op basis van mijn eigen ervaring denk dat zowel de kwaliteit van de Logic plug-ins als de Pro Tools plug-ins nagenoeg vergelijkbaar is.
Als je het maandelijks item Inside Track bekijkt in Sound On Sound magazine, dan zie je daar zeer regelmatig bekende hittunes besproken worden met de mixing engineer, waarbij zeer regelmatig gebruik wordt gemaakt van standaard plug-ins uit Pro Tools. Dat zegt natuurlijk al voldoende over de kwaliteit en inzetbaarheid van deze plug-ins in de praktijk.
Met de Factory bundle haal je voor een klein extraatje een aantal leuke plug-ins binnen van Bomb Factory, waaronder de Moogerfooger bundle. Als je deze plug-ins los zou moeten kopen, dan ben je een stuk meer kwijt. Met name de de Moogerfooger Anolog Delay vind ik een erg leuke plug-in waarmee je goed oldskool delay effecten kunt creeeren.
Ik ben het helemaal met Gijs eens om Pro Tools naast Logic te gebruiken. Ik doe dit zelf ook, Logic is mijn eerste keus, maar omdat Pro Tools wel de standaard is in de muziekindustrie heb je dan altijd de mogelijkheid om in ieder geval toegang te hebben tot Pro Tools files. Ik ken genoeg mensen die hun muziek maken en arrangeren in Logic, Fruitly Loops, Cubase of Nuendo en vervolgens in Pro Tools af (laten) mixen. Dit komt natuurlijk door de historisch verschillende insteek van de verschillende DAWs. Pro Tools is min of meer begonnen vanuit een 'engineer perspectief' als vervanging van de analoge taperecorder, terwijl de andere DAWs het meer vanuit de invalshoek van de muzikant (sequencer en midi) bekeken. Over de jaren zijn alle DAWs natuurlijk erg dicht naar elkaar toegegroeid en kopieerden ze voortdurend features van hun concurrenten.