Beginnen met sampling: hard- of software

Otlen

Lid
Af en toe wil ik een sample gebruiken. Ik werk voornamelijk met een "live-setup" dwz alles gebeurt in midi/din-sync en hardware sequencers. Ooit had ik een yamaha A3000 maar ik vind dat veel te bewerkelijk en bovendien past die niet bij mijn manier van werken. Nu hoor ik veel positieve geluiden over ableton live maar akai heeft tegenwoordig voor dezelfde prijs een (2e hands) MPC500. Wat zou het meest geschikt voor mij zijn? Het gaat niet alleen om drumsamples. Is een MPC ook geschikt voor iets anders dan drums?

Laatst gewijzigd:
Ik zelf gebruik mijn mpc500 bijna alleen maar voor niet drumsamples.. voornamelijk gesprekken uit films, series etc. Ook gebruik ik hem veel voor samples die niet meer in het geheugen van mn mpc60 passen. Edit mogelijkheden zijn prima maar niks vergeleken met Ableton natuurlijk. Ik zou er gewoon voor gaan, vooral als je hem tweedehands koopt zal je er niet veel op verliezen bij doorverkoop.

Zo, laat nu iedereen het maar weer niet eens zijn met me. :D ;)

download een demo van Ableton Live dan weet je na een uurtje of twee wel of dit voor je bruikbaar is of niet...

Zou kunnen maar ik wil mijn pc liever niet besmetten met software als ik het straks toch niet ga gebruiken. En na de-installatie blijft er toch altijd rommel achter. Daarom wil ik liever van te voren uitzoeken wat de mogelijkheden zijn.
Is er niet ook een demo van een mpc te krijgen? :)

tja, eigenlijk is het vergelijken van een MPC500 (waar je op het schermpje amper iéts kan zien) en Ableton Live niet echt zinvol.
mpc demo's kan je krijgen in een winkel waar ze mpc's verkopen...

Wat bedoel je precies met een demo?

Koop een tweedehandse, verkoop 'm weer voor dezelfde prijs als je 'm moe bent :D. Dat gaat met een MPC500 wel, denk ik. Zo wordt er hier ook gestunt met Microkorgjes.

Als het alleen om drums gaat zou ik ook inderdaad gaan voor een kleine MPC, of anders de SP-404 van Roland. Zit ook wat meer leukigheid op qua realtime effecten en zo, wat er op de 1000 zat qua FX was erg braaf. Live is denk ik nog even overkill; dat gaat veel meer nut hebben als je andere zaken in je set gaat integreren. Voordeel is wel dat 't een erg makkelijke sampler en resampler heeft.

Het gaat (juist) niet alleen om drums. Maar inderdaad, ik ga denk ik maar eens kijken voor een mpc 500 of 1000.

Ja, maar je zegt er ook niet bij om welke geluiden het dan wel gaat, dus dat werkt niet echt :D.

Het spreiden van geluiden over meerdere toetsen zoals je op je A3000 kende is er niet echt bij, bij MPC en SP-samplers. Het kan wel, maar het is niet echt leuk.

Ableton heeft dat out of the box wel met iets als Simpler, maar da's ook weer heel basic. Sampler kost extra, maar als je Windows draait is ShortCircuit een geweldige oplossing.

Het gaat om o.a. stemsamples, fragmenten van liedjes, films etc. een enkele keer percussie samples (tabala en zo) en misschien synth samples. Die A3000 heb ik overigens nauwelijks gebruikt omdat ik het veel te bewerkelijk vond, spreiden over meerdere toetsen heb ik dus ook niet gedaan.

En de nieuwe MicroSampler dan? Ik heb zelf nog nooit iets met samples gedaan, maar ben wel benieuwd naar het sampelen van allerlei lawaai (ala depeche mode) als percussie. Wellicht wat synth spul voor live ook (inderdaad fragmentjes, en gewone synth sounds), dus ik zou er zeker naar kijken. Die "vintage lofi" optie lijkt me ook gaaf. Vergeet ook de ES-1 niet (al heb daar nooit mee gewerkt hoor).

Die korg... ja.. zou kunnen, heeft iig een pattern sequencer aan boord dus dat past wel bij mijn manier van werken.

Ik ben van plan er volgend jaar een te halen, voor m'n band. Zo'n rack of MPC sampler ben ik niet weg van, maar die Korg kan je lekker op spelen :-)

Rack sampler ben ik ook niet weg van, heb ik gehad en deed er nauwelijks iets mee. Ik moet echt iets hands-on hebben, geen uren pielen door menu structuren en zo, sample inladen en jammen. Hooguit even iets editten.

Precies, hier ook. Geluidje maken en knallen. Dat gepriegel vind ik super on-inspirerend. Ik heb Ableton een tijdje geprobeerd, maar vond het persoonlijk niet lekker werken. De interface ligt me niet echt, wat ik jammer vond want het is opzich een gaaf programma. Kijk anders even op youtube voor wat microsampler filmpjes, ik heb er een paar gezien en het ziet er super simpel uit. Ook spreiden ziet er niet lastig uit, kan je weer wat leuke vintage synth geluidjes in knallen.

Tja zal wel weer het halve forum over me heen krijgen maar ik vind het bij de mpc500 echt meevallen met door menu's scrollen. Uiteraard komt het voor maar na 3 dagen wist ik eigenlijk al hoe en waar ik moest zijn, enige minpunt is mischien dat je alles via het scrollwheel moet doen maar ik heb daar dus echt geen last van. Ik wijs bv filter toe aan de slider en freaken maar ;)

Jammer dat je niet in Ierland woont anders had ik em aan je uitgeleent.

Heb net die Microsampler van Korg inhuis gehaald, een aanrader... fijne workflow!

Had de demo van ableton geïnstalleerd... na 1 dag weer gedeïnstalleerd... Nu toch maar weer geinstalleerd en de tutorial/lessons gevolgd. Het is voor mij even wennen maar het lijkt toch niet al te moeilijk. Nu zit ik wel met het volgende: als ik mijn jam sessies opneem zoals ik het eerst ook deed, verandert er niets. Ik krijg dan nl. 1 spoor waar alle instrumenten in zitten. Dat is natuurlijk niet wenselijk. Nu kan ik wel spoor voor spoor gaan opnemen maar dan is mijn intuïtieve manier van werken weg. Het liefst zou ik dus een aantal sporen afzonderlijk van elkaar gelijktijdig opnemen. Daar heb ik dan weer hardware voor nodig neem ik aan (audio interface, geluidskaart met x-aantal inputs of andere mengtafel). Er is daar ongetwijfeld al een keer een draadje over volgeschreven, kan deze echter niet vinden.
Wie helpt me op weg?

Zo'n MPC-achtige controller met een rechttoe rechtaan stand alone sampler als Battery. De ongelimiteerde hoeveelheid geheugen van een PC is bij grote samples wel welkom. Maar of je multi track kunt samplen weet ik niet.

Back