Beginnen met sampling: hard- of software

makkelijk opzich (hoewel wel een racksampler) de akai s5000
als je perse een soort van controller wilt, check dan een korg triton of roland fantom
zeer goeie sampler

@bikkel Waarom zou je dat willen als je "af en toe een sample gebruikt" zoals Kalusi wil? Gezien de rest van zijn setup lijkt een compacte hardwaresampler als een MPC500 me ideaal. Of misschien inderdaad dat Korg ding, maar die ken ik niet.

Toch met die MPC zie ik het wel voor me, paar geluiden onder die pads en live knallen of via de sequencer. Lijkt me ideaal ding voor zijn situatie. Misschien dat ik er zelf ook nog wel eens eentje koop (al zou ik dan voor de MPC1000 gaan vanwege de 16 pads).

thangt er allemaal vanaf wat voor soort samples hij wilt gebruiken
als het one shot samples zijn dan is mpc wel makkelijk idd
maar als het echt multisample samples moeten zijn dan heb je aan een mpc (behalve de 4000) ook niks. (inladen van akai cdroms op 4000 is gewoon een breeze)

wat makkelijk werken kan ook zon triton of fantom bijv, de sampler in die bakken is zeker goed

Een MPC (500 of 1000) zou wel in mijn setup passen maar daarnaast ontkomt ik denk ik niet aan software. Dus ook de daarbij benodigde audio interfaces. Welke audio interface hebben jullie en hoeveel inputs heeft die?

@bikkel Waarom zou je dat willen als je "af en toe een sample gebruikt" zoals Kalusi wil? Gezien de rest van zijn setup lijkt een compacte hardwaresampler als een MPC500 me ideaal. Of misschien inderdaad dat Korg ding, maar die ken ik niet.

Toch met die MPC zie ik het wel voor me, paar geluiden onder die pads en live knallen of via de sequencer. Lijkt me ideaal ding voor zijn situatie. Misschien dat ik er zelf ook nog wel eens eentje koop (al zou ik dan voor de MPC1000 gaan vanwege de 16 pads).

Ja halverwege het antwoorden twijfelde ik toch al een beetje :o:

Maar ik ben op de een of andere manier niet gecharmeerd van de nieuwere MPC's. Zo'n "doe dan maar een PC" gevoel.

Ik vind de MPCs juist leuk omdat je ze zonder PC kunt bedienen :D

Al moet ik zeggen dat ik er zelf nooit een heb gekocht omdat ik de interface niet zo prettig vind. Ik gebruik momenteel een Akai S5000 met Ak.sys op de PC en record/knip alle samples op de PC met Audition. Maar goed, ik heb dan ook geen live-opstelling.

Een MPC (500 of 1000) zou wel in mijn setup passen maar daarnaast ontkomt ik denk ik niet aan software. Dus ook de daarbij benodigde audio interfaces. Welke audio interface hebben jullie en hoeveel inputs heeft die?

tja, ik blijf het appelen en peren vergelijken vinden

plus wat wil je nu feitelijk ?

als je in software verschillende audiosporen tegelijk wil opnemen, moet je inderdaad een geluidskaart hebben met meerdere inputs (ikzelf heb mixer met ADAT dus ik neem als't moet 8 kanalen tegelijk op)...da's niks 'ableton' related , zo zit software (en hardware) nu eenmaal in mekaar.

maar in een MPC kan je ook maar één stereo (of twee mono) sporen tegelijk opnemen hoor...afspelen op verschillende out's kand dan weer wel (maar op een 5OO is er maar enkel een stereo uitgang !). Sommige modellen hebben standaard verschillende out's dus die kan je apart mixen in je mixer, maar opname blijft 1 spoor tegelijkertijd.

Maw de functionaliteit van MPC500 'vertalen' naar Ableton wil zeggen dat je gewoon een normaal 1 stereokanaals geluidskaart nodig hebt.

Ik vind het al met al een heel rare vergelijking en bizarre argumenten.

trouwens je kan perfect een MPC gebruiken zonder computer...kwestie van gewoon je samples op een CF kaartje te zetten (vanop iemand ander's computer dan maar) of samples rechtsreeks opnemen in de MPC, dan heb je niks anders nodig

Het begint idd een beetje door elkaar te lopen... Aanvankelijk wilde ik alleen (evt. met loops) samplen. Al gaande kwam ik erachter dat ik alleen met hardware niet echt flexibel ben en ook handen te kort kom om een track spannend genoeg te houden. Geïnspireerd door wat reacties hier breidde zich mijn vraagstelling uit naar welke software is bruikbaar om mijn jam sessies ook later nog wat te kunnen bewerken/arrangeren. En daar vloeide weer de vraag uit hoe kan ik dat het beste op meerdere sporen opnemen zodat ik elk instrument afzonderlijk in bijv. ableton kan bewerken/arrangeren.

ok, je hebt dus meerdere instrumenten die je perse tegelijk wil kunnen opnemen ?

als je maar één synth hebt heeft dit weinig zin
je kan ook gewoon een paar stereo tracks na mekaar opnemen eh

als je perse tegelijk een aantal audiokanalen wil opnemen, dan moet je naar een audiointerface zoeken die meerdere inputs heeft...

Kijk, mijn werkwijze is ontstaan omdat ik in den beginne puur voor mezelf wat lag te freaken met mijn synthesizers/drummachines etc. Dat nam ik natuurlijk wel eens op, dat was het enige waarvoor ik een PC gebruikte. Omdat ik het ook "aanhoorbaar" wil maken voor anderen (want als ik het zelf goed vind klinken kan het me niet lang genoeg duren :)) wil ik het weleens nabewerken en wat knippen/plakken/schuiven etc. Een paar stereo tracks na elkaar opnemen haalt de intuïtiviteit weg voor mij dus neem ik liever mijn hele sessie op en rafel die daarna uiteen. Los daarvan dacht ik dat voor mijn live gespeel een MPC wel goed zou staan. Maar bij eventuele aanschaf van bijv. ableton zou die gedeeltelijk overbodig worden.
Is het nog te volgen?

Back