Hoe krijg je een DnB sound

boyd

Ballenbreker
Beste forummers, vraagje over Drum & Bass:

Hoe krijg je die lekker sound, acoustisch, eigenlijk zoals je al in vele drumloops vind? Ik heb een aardige verzameling lekkere loops, maar wil toch echt over op een originele sound.

Ik haal ook mijn samples waarmee ik zelf zo'n sound creeer voornamelijk uit soundpacks, maar wederom, wil ik origineel werken.

Wie helpt me uit de brand?

Ik gebruik FL Studio, en aangezien dat ook daarmee gemaakt moet kunnen worden, ga ik geen andere programma's gebruiken

Welkom. Als je origineel wil zijn moet je zelf samplen denk ik. Of je loops bewerken.

Ja maar dat is juist het probleem: ik kan de basis drum & bass loop gewoon niet voor elkaar krijgen, om het nog maar niet over de acoustics te hebben.
In ieder geval bedankt voor je reactie!

ga met een recordertje naar een muziekwinkel.
zeg dat je opzoek ben naar een heel mooi drumstel.

zet je recorder aan.. en speel een paar maten op dat drumstel
iets wat lijkt op een lekkere losse amen-beat achtig geroffel..

ga naar huis.. en knip je drumloop in losse hits.. je zal er ongetwijfeld
een paar mooie hebben.. iets van
kick+cymbal..
losse cymbal..
snare+cymbal
cymbal + snare-roffel ,
kick + hihat open..
Kick+crash..

voila je acoustisch klinkende "drumset"
eq de bass wat uit de kick.. doe de pitch van de snare iets omhoog..

klaar :)

Of lekker old school: sample zelf van LP's (of CD's..)

Dat is t m nu juist: ik wil niet sampelen, maar zelf maken uit de basis samples in FL of packs, in ieder geval niet bestaande breaks/DnB sampelen

Maar toch, thanks voor de link man!
Ik ga de drum loops wel slicen en kijk of ik er met wat effecten iets leuks uit krijg

Dat is t m nu juist: ik wil niet sampelen, maar zelf maken uit de basis samples in FL of packs, in ieder geval niet bestaande breaks/DnB sampelen

Ik snap wat je bedoeld...maar als je basis samples gebruikt klinkt zo een break al snel flut.

Gewoon die break zoeken die naar jou idee lekker klinkt en amper gebruikt is...en daar dan mee te keer gaan.

Heb zelf in de loop van de tijd een enorme breaks library verzameld die zichzelf over tapes naar DAT naar wav files spannen.
Punt wat ik hiermee wil maken is dat je wel even de moeite moet nemen om aan die breaks te komen die je bevallen om daarmee je ding te kunnen doen....niemand die dit je even kan aan komen dragen.

DnB is een van de meest gesamplede genre's als je het mij vraagt
De hele ritme sectie is gebaseerd op een gesampled loopje :P
Samplen wil niet zeggen dat je niet creatief kan zijn! knip gewoon alles wat los en vast zit en bewerk het tot het klinkt zoals jij het wilt ;)

DnB is een van de meest gesamplede genre's als je het mij vraagt
De hele ritme sectie is gebaseerd op een gesampled loopje :P
Samplen wil niet zeggen dat je niet creatief kan zijn! knip gewoon alles wat los en vast zit en bewerk het tot het klinkt zoals jij het wilt ;)

Als je het over de amen hebt dan heb je het mis.. die word nog maar zelden gebruikt..

Maargoed.

Hier trouwens voor de maker van dit topic een mp3tje met wat uitleg erbij. Misschien heb je er wat aan.

DnB gaat niet zozeer over sound,.. maar meer over arrangen,..
Bij goede breaks is iedere maat is een micro-arrangementje,. net ff anders als de vorige maat.
Het is zaak veel verschillende sounds te gebruiken,. en een goeie strakke beat te slaan.
Bv niet 1 soort snare maar zoek r rustig 5 bij elkaar en tweak en bend ze ook nog es als je je beat hebt geslagen.
Belangrijk zijn subbassen en de downbeat en offbeat goed te combineren,.
Wat echt helpt is een electronische kit of drumpads,.. dan lekker langzaam en funky de basis inslaan en dan het tempo terug opschroeven. NIet te veel quantizenmaar gewoon lekker swingen!
Als je dnb luistert op laag tempo zul je zien dat er veel jazz- en funk-breaks gebruikt worden.
Dus als je goeie dnb wilt leren slaan moet je dat bestuderen. Koop een setje sticks en mep je bankstel verrot!

funk/soul drumsamples samplen (of online ergens vinden). Deze vervolgens stretchen/pitchen en dan met bijv. recycle in stukjes hakken. Je kunt dit dan met verschillende loops doen en combineren.

Ik zou me kunnen voorstellen dat de loopmash in cubase5 hier wel handig voor is. Of gewoon oldschool in een of andere EMU sampler laden en spelen met filters.

DnB gaat niet zozeer over sound,.. maar meer over arrangen,..
Bij goede breaks is iedere maat is een micro-arrangementje,. net ff anders als de vorige maat.
..
Dus als je goeie dnb wilt leren slaan moet je dat bestuderen. Koop een setje sticks en mep je bankstel verrot!

1. Dat noemen ze in songwriting ook wel call en return.

2. Ik maak al lang drum & bass, maar de drum en bass die ik luister zijn de bass en snaredrum zo strak als iets op de maat, en de achterliggende shuffle patronen zijn gewoon geslided en thats it.

Op dat filmpje van Mistabishi.. Tja.. Hij heeft wel wat leuke nummers maar is echt niet "the leading" dnb artiest. Hij word tegenwoordig zelfs gehaat schijnbaar omdat hij niet eens live draait maar een cdtje opzet.. Voor degene die dit nog niet heeft meegekregen.

Maar goed. Drum & Bass is in mijn ogen bijna doe wat je wil. Niks moet alles mag. Maar ligt eraan wat je wil. Plus ga niet luisteren naar mensen die zitten te zeuren of het te blij klinkt of niet er zijn namelijk ook genoeg mensen die dat blije dan weer leuk vinden. Ik zelf ben een van beide kanten, dat kan ook werken!

Je mag altijd PM-en als je vragen hebt, no problem! Succes!

ik hou me verder helemaal niet bezig met drum&bass, maar nummers als printer jam van mistabishi zitten echt wel goed in elkaar.. of die nou kan draaien of niet :)

maar een rede waarom ik dat ook aanhaalde is omdat hij z'n kick van een voetbal maakt en zn snare van een basketbal en dus niet alleen maar standaard drumloops opknipt zoals de meeste mensen hier suggereren... ik denk dat dat een beetje is wat de topic starter bedoelde, originele beats maken.

Dank jullie, de tips hebben veel geholpen!

Heeft iemand nog een tip van een VST die de acoustische sound meegeeft aan een snare? grtz

Denk nog eens heel goed na over wat je nu precies vraagt, en dan snap je wellicht dat dat niet kan.

Een drumkit staat in 1 enkele ruimte. Elke drum heeft een microfoon. De microfoon van elke drum vangt ook de geluiden van de andere drums op; dit heet bleeding, en daar is niks aan te doen. Een enkele kick-sample uit een loop heeft er dus een stukje snare en hihat bij als die op datzelfde moment gespeeld worden.

Een drumkit staat in een ruimte. Niet een [ame=http://nl.wikipedia.org/wiki/Dode_kamer]dode kamer maar een waar het geluid tegen de muren ketst en weer terugkomt, dus er zit (min of meer) nagalm op.

Een drummer legt accenten op een drum; het volume gaat nooit elke keer precies gelijk zijn, omdat dat niet mogelijk is als je een menselijke speler hebt. Een drummer verplaatst de noten ietsje naar voren of naar achteren als je 't op een ruitjespapier zou uittekenen, omdat 'ie nooit precies op tijd kan spelen en automatisch mee leunt met de groove. Een drummer gebruikt ook ghost notes - noten die niet aangegeven staan op de partituur maar die bijvoorbeeld het resultaat zijn van de techniek.

< zie je wat 'ie in het begin speelt? Er worden noten van de snare toegevoegd op laag volume en dat komt omdat de drumstick als een stuiterbal terugketst van het trommelvel.

Laat de nagalm, de extra noten en de variatie in timing weg en je hebt een drumcomputer. Met andere woorden, gooi het idee dat dit soort dingen wel even voor je gedaan worden door 1 pluginnetje maar snel in de vuilnisbak; het is hard werken en nadenken over wat je doet.

"Nietbestaande breaks" bestaan niet. Wat je bedoelt zijn breaks die nog niet gebruikt zijn, en da's een hopeloze queeste. Niet doen. Pak een bestaande break en ga 'm analyseren; knip 'm in stukjes. Vervang dan vervolgens de stukjes snare of kick door andere samples maar behoud de timing. Programma's als ReCycle kunnen je hier mee helpen. Dit heet beatslicing.

Vergeet het gebruik van de ingebouwde meuk in FL, dat gebruikt namelijk iedereen die net met het programma is begonnen.

Verder vond ik D16 Devastor geweldig om van een beetje fletse akoestische snare een snoeiharde DnB snare te bakken.

Back