mentaal probleem

microphlexx

Affected user
Ik heb een zwaar probleem als muziekmaker/producer or whatever. Het probleem is hetvolgende, ik ben iets aan het maken en daar ben ik in het begin superenthousiast over. De volgende dag werk ik er aan verder en ik vind het nog altijd super leuk. Uiteindelijk ben ik er zodanig lang mee bezig dat ik het zodanig veel heb gehoord dat ik het al beu ben. Meestal begin ik dan iets anders of ik laat het links liggen voor enkele dagen/weken. Dan denk ik ok dat gebeurt wel eens vroeger had ik dat wel eens maar er is altijd wel een track die toch lekker loopt en toch uiteindelijk een leuke track wordt. Maar de laatste tijd loop ik precies altijd vast. Ik vroeg me gewoon af of nog mensen dit probleem herkennen? Mss ligt het aan mij, zijn mijn produkties gewoon slecht of saai of ben ik gewoon te lang met hetzelfde bezig. Ik heb precies altijd zoiets van been there done that. Ik word er een beetje gefrustreerd van. Mss is het een slechte periode i don't know. Ik zit precies een beetje vast. Mss moet ik maar een psychiater opzoeken ofzo lol. Herkent iemand dit? Of heb je dit al gehad hoe gaan jullie ermee om?:stupid:)

Ken het.

Voorheen wat plaatjes gereleased en was ik blij. Tegenwoordig zo kritisch geworden dat ik het op het begin mooi vind, maar na een paar keer gehoord te hebben te vinden dat het nog beter moet. Resultaat, ik verkloot het dan helemaal omdat ik dan teveel aan het kloten ga.:dubbel:

Ik heb mezelf erbij neergelegd en zie de lol er van in dat het zo is.. nu ga ik gewoon lekker klooien, zonder dat ik perse iets wil bereiken.. en dat werkt zo lekker.:okdan:

Dit is superherkenbaar; ik heb er ook last van. Heb al veel tracks die ik echt de moeite waard vond hierdoor weggegooid cq. niet meer afgemaakt. Veel meer zelfs, dan ik wel heb afgemaakt ben ik bang :D

Ik denk dat het handig is om jezelf doelen te stellen. Niet alleen voor hoe lang je met de totale track bezig bent, maar ook voor de onderdelen daarvan. Het heeft bijvoorbeeld echt geen zin om bij het maken van de mix uren bezig te zijn met de effecten die je gebruikt, of met het ellenlang schaven aan een basdrum, om maar iets te noemen. Je moet je zelf aanleren hier alert op te zijn.

Voor een deel zal het altijd wel een vloek zijn die samen gaat met muziek maken...de dingen die je zelf maakt kunnen je al gauw de keel uithangen. Maar ook weer niet altijd heb ik ik gemerkt, en juist die tracks moet je dan maar gaan beschouwen als de betere:)

Ken het.

Voorheen wat plaatjes gereleased en was ik blij. Tegenwoordig zo kritisch geworden dat ik het op het begin mooi vind, maar na een paar keer gehoord te hebben te vinden dat het nog beter moet. Resultaat, ik verkloot het dan helemaal omdat ik dan teveel aan het kloten ga.:dubbel:

Ik heb mezelf erbij neergelegd en zie de lol er van in dat het zo is.. nu ga ik gewoon lekker klooien, zonder dat ik perse iets wil bereiken.. en dat werkt zo lekker.:okdan:

Ja dat herken ik ook. Op de duur ben je er zodanig lang mee bezig dat dan uiteindelijk het eerste wat je hebt gemaakt nog het beste was. Maar dat heb je dan natuurlijk al gewist. :) Maar uiteindelijk is het belangrijkste dat je er fun aan hebt maar toch kan je niks laten horen aan mensen omdat het niet af is.

Dit is superherkenbaar; ik heb er ook last van. Heb al veel tracks die ik echt de moeite waard vond hierdoor weggegooid cq. niet meer afgemaakt. Veel meer zelfs, dan ik wel heb afgemaakt ben ik bang :D

Ik denk dat het handig is om jezelf doelen te stellen. Niet alleen voor hoe lang je met de totale track bezig bent, maar ook voor de onderdelen daarvan. Het heeft bijvoorbeeld echt geen zin om bij het maken van de mix uren bezig te zijn met de effecten die je gebruikt, of met het ellenlang schaven aan een basdrum, om maar iets te noemen. Je moet je zelf aanleren hier alert op te zijn.

Voor een deel zal het altijd wel een vloek zijn die samen gaat met muziek maken...de dingen die je zelf maakt kunnen je al gauw de keel uithangen. Maar ook weer niet altijd heb ik ik gemerkt, en juist die tracks moet je dan maar gaan beschouwen als de betere:)

Dit herken ik ook heel goed. Uren zoeken naar het gepaste geluid voor die lead of bassline om dan nog een half uur te tweaken naar je zin. Nog een uurtje kicks layeren om daarna toch vast te lopen. Hahaha

Ik voel me al een stukje beter nu dat ik mijn leed kan delen.:D
Ach ja het is wss niet iedereen gegeven om constant topproducties te maken. But as long as we have fun it's worth the frustration.

Ik heb een zwaar probleem als muziekmaker/producer or whatever. Het probleem is hetvolgende, ik ben iets aan het maken en daar ben ik in het begin superenthousiast over. De volgende dag werk ik er aan verder en ik vind het nog altijd super leuk. Uiteindelijk ben ik er zodanig lang mee bezig dat ik het zodanig veel heb gehoord dat ik het al beu ben. Meestal begin ik dan iets anders of ik laat het links liggen voor enkele dagen/weken. Dan denk ik ok dat gebeurt wel eens vroeger had ik dat wel eens maar er is altijd wel een track die toch lekker loopt en toch uiteindelijk een leuke track wordt. Maar de laatste tijd loop ik precies altijd vast. Ik vroeg me gewoon af of nog mensen dit probleem herkennen? Mss ligt het aan mij, zijn mijn produkties gewoon slecht of saai of ben ik gewoon te lang met hetzelfde bezig. Ik heb precies altijd zoiets van been there done that. Ik word er een beetje gefrustreerd van. Mss is het een slechte periode i don't know. Ik zit precies een beetje vast. Mss moet ik maar een psychiater opzoeken ofzo lol. Herkent iemand dit? Of heb je dit al gehad hoe gaan jullie ermee om?:stupid:)

Heb precies hetzelfde. Eigenlijk al sinds 1997 ofzo :)

Gooi eens al je sounds en instrumenten en shit overboord. Focus je eerst op de basis, bak daarna een structuur en ga dan soundjes tweaken. Niet andersom.

Yep, zeer herkenbaar, dingen ¨stukspelen¨

ik wissel veel af tussen inspelen en gewoon droge notatie.

daarna laat ik zaken soms wel een jaar, of langer op de plank liggen, om daarna te kijken of het wat is.

de truuk is simpel, op het moment dat het je tegenstaat een nieuwe track, of een vervangende track te spelen, dan is het hoog tijd er een punt achter te zetten en iets nieuws te gaan opnemen.
als het goed is , dan druppelen na verloop van tijd nieuwe ideeen voor hetgeen je mee bezig was de grijze massa binnen en wordt het tijd om er mee verder te gaan.
en zo niet, dan was het kennelijk niet zo´n goed nummer.
:mega:

Heel herkenbaar, wat "schijnt" te helpen en wat een klein beetje bij mij werkt is de track waar je mee bezig bent niet te vaak af te luisteren, elke track gaat vervelen als je die 38x per uur hoort, en niet naar je seqeunce op je scherm kijken als je luistert, zet desnoods je scherm uit, helemaal als je het de volgende dag luistert, dan wordt het minder voorspelbaar.

volgens mij hebber de meesten hier last van. en dan bedoel ik ook heel veel. het is een proces, kerel, neem het stapje voor stapje!

Een paar klappen op je hoofd met iets zwaars wil wel es helpen!
Een nijlpaard ofzo!

dat was het,........ ja.
daarom had ik daarna altijd zo´n koppijn..........

niet vergeten daarna wat te drinken, een flesje rooie wijn ofzo...
:koffie:

ik zit ook regelmatig in een sleur maar wat wel helpt :

1 maak muziek niet omdat het moet maar ALLEEN als je er zin in hebt'

2 maak regelmatig eens totaal andere muziek, ik ben overgestapt naar sounddesign en soundscapes en dat bevalt een stuk beter dan eeuwige 'nummers' te maken... er is veel meer variatie buiten de geijkte songstructuren!

3 maak eens muziek samen met een muziekvriend/vriendin, als iemand anders aan je synths zit en er andere sounds uithaalt werkt dat weer terug op jou

Het devies is niet eindeloos kutkammer op detailniveau maar gewoon dingen afmaken, dan eventueel nog wat napoetsen. Ik maak zelf ook vaak de fout dat ik net zolang door blijf poetsen totdat het kapot is, en dat frustreert alleen maar. De beste tracks zijn die tracks die in een uurtje of 3-4 ontstaan en dan misschien nog een avondje of 2 nabewerking krijgen.

De slechtste / nooit afkomende tracks ontstaan als je urenlang op dezelfde loop van een paar maten loopt te kloten tot het 'perfect' is waarna je het zo beu bent dat je het nooit meer aanraakt.

Het is echt wel relaxed om een batterij met synths vol met zelfgebouwde geluiden om je heen te hebben en in een vlaag van inspiratie van alle kanten geluiden te kunnen pakken die je nog nooit eerder hebt proberen te gebruiken.

Ik ga zo meteen op mijn Matrix 6 een patch bouwen waar ik al een paar dagen aan zit te denken, wat ruis positief op het filter routen, tikje reso, langzaam envelope dicht laten gaan, en als je released kickt er een negatieve triangle lfo in richting het filter in plaats van de ruis lfo. Voor een soort echo effect.

Ben benieuwd waar ik uiteindelijk terecht kom ;)

herken het ook, )(het wordt wel knusjes zo )
het helpt als je eens iemand uitnodigd om te mixen/ mee te mixen , en ook als je het versimpelt naar hetbandrecorder niveua: 8 sporen en wat eq , verder niet teveel soft en hardware speeltjes .
dat gezegd hebben , vraag ik me af waarom ik dan nog weleens blijf poleisten.
misschien een groepstherapietje opstarten

Ik heb wel eens met het idee zitten spelen om gewoon met een lege tafel met alleen een mixer en speakers te beginnen, en in een aangelegen hok alle apparatuur op te bergen.

En dan gewoon ieder item wat ik nodig denk te hebben pak en dan pas ga aansluiten. En dan gewoon kijken hoe mijn setup eigenlijk langzaam organisch groeit rondom de track.

Maar misschien is het ook gewoon een hint dat ik weer eens wat met software moet gaan proberen :erm:

Back