mentaal probleem

Wat je vooral niet moet doen is gedemotiveerd geen muziek meer maken omdat het toch nergens naar toe lijkt te gaan. Heb altijd van die periodes en als je gewoon muziek blijft maken komt het vanzelf weer goed. Maar je moet er wel doorheen, als je stopt stel je het enkel uit.

Heb het trouwens ook andersom, als het dan goed gaat en je maakt dingen waar je tevreden over bent komt er bij mij altijd zo'n punt dat ik iets krijg van te gek nummer, maar wel weer zo'n nummer in die stijl. Als je dat dan niet opneemt krijg je er fiks spijt van omdat ervaring me leert dat je later altijd nog wel "zo'n nummer" kunt gebruiken, zeker als je even niets uit je vingers krijgt en je een verzoek of zoiets binnenkrijgt om iets uit te brengen.

Qua opruimen setup heb ik in ieder geval echt gewoon periodes, kan ik nog zoveel of weinig spullen neerzetten. Moet er dan gewoon doorheen, dan maar houterige ellende voor een maand of wat.

Ik heb wel eens met het idee zitten spelen om gewoon met een lege tafel met alleen een mixer en speakers te beginnen, en in een aangelegen hok alle apparatuur op te bergen.

En dan gewoon ieder item wat ik nodig denk te hebben pak en dan pas ga aansluiten. En dan gewoon kijken hoe mijn setup eigenlijk langzaam organisch groeit rondom de track.

dat heet patchbay zonder kabels ingestoken, spaart je het schouwwerk

Ik heb al bijna een jaar niets meer (af)gemaakt en hoewel dat ook wel andere oorzaken heeft, omdat 2009 door diverse oorzaken gewoon echt een waardeloos jaar voor mij is geweest, is het op zichzelf best triest. Deels speelt daarbij ook het probleem dat de topicstarter aangaf een rol. Voor een ander deel heb ik ook een sluimerend gevoel van: wat denk je zelf nou toe te voegen aan al die mooie muziek die al gemaakt is, what's the point? Op zich is dat natuurlijk ook heel demotiverend, als je jezelf onbewust maar met mensen als Jeff Mills etc. blijft vergelijken en het enige dat je uit de oven haalt zijn harde aangebrande koekjes die niemand lekker vindt. Nou ja, is wat overdreven natuurlijk maar het maakt het wel duidelijk :D

Gelukkig blijft mijn interesse voor muziek wel overeind; is alleen maar sterker geworden eigenlijk. Idem voor synths, want daar piel ik nog regelmatig mee ook al heb ik dit jaar dus maar weinig in de studio gezeten. Meestal pak ik een bepaalde synth met een of ander effectpedaal erbij en dan zit ik in de woonkamer wat te freaken. Soms borrelen de ideeen daarbij wel weer op hoor, gek genoeg. Ik zit al een tijdje te spelen met een combinatie Teisco 110 f, Ekdahl Moisturizer en Line 6 Echo Park en dat klinkt dusdanig lekker dat ik echt weer inspiratie krijg. Ik krijg daar een sound uit die ik eigenlijk altijd al heb gezocht. Op de een of andere manier ben ik echter bang dat als ik het spul aansluit in de studio, de magie wat dat betreft weer verdwenen is. Puur omdat er al zoveel leuke ideeen gesneuveld zijn zeg maar.

Nou ja, het zal vast wel weer overgaan. Wat ik gewoon moet leren is dat als ik muziek maak, ik het puur voor mezelf doe en me niet steeds onbewust afvragen hoe een ander het zou vinden. Is eigenlijk totaal niet belangrijk. De mooiste tracks zijn per definitie de tracks die ik zelf nog met plezier terug hoor, en daar moet je dus naar streven denk ik. En het blijft een hobby dus niets moet :)

misschien ook eens ophouden met "trackies"
maak eens wat mooie klanken of seq loopjes, bewaar ze en als je er veel hebt ...

dat heet patchbay zonder kabels ingestoken, spaart je het schouwwerk

Dan staat je apparatuur iedere keer op de zelfde plek nog steeds op de zelfde manier aangesloten.

Ik weet dat ze in Limburg sjouwen schouwen 8o)

4. ga eens gewoon geluiden maken, presets voor je synths of samples voor drums/stemmen.

Dat zorgt vaak weer voor inspiratie

zoiets ja

alsk geen inspiratie heb , maar tog "muzikaal"bezig wil zijn
hang ik mn mpc aan de tv

beetje random samplen , hou je de vetste dingen aan over

Herkenbaar probleem, daarom zocht ik deze thread denk ik ook op :D

Het spelen zelf gaat goed (heb gewoon mijn live-band dingen enzo) maar als ik dan weer thuis bezig ben, is er die neiging om toch zelf weer iets in elkaar te zetten.

Het is heel vaak heel vloeiend gegaan, maar ik denk dat het in mijn geval te maken had met 'doelen' . Ik wist bijvoorbeeld voor wie ik het deed, en wist dat het uiteindelijk ingezongen zou worden. Het totaalplaatje is er dan al enigszins en verder vul ik dat plaatje dan d.m.v. creativiteit etc.

Zelf vind ik het leuk om piano-gerichte smooth-jazz achtige nummers in elkaar te zetten. Okee, ik heb dan ideeen die ik uit wil voeren, maar dan verval ik al snel in 'herhaling' . Niet zozeer letterlijk, maar ik probeer dan allerlei akkoordenschema's uit, thema-melodieen etc. maar daarna is de 'drive' om het nummer af te maken weg.

Ik denk inderdaad dat het te maken heeft met steeds hetzelfde horen, maar bijvoorbeeld ook het voor jezelf complexer maken dan nodig is. Als ik dan weer naar bestaande nummers luister, denk ik weleens: nou ja, hoor eens hoe lang ze binnen dat ene akkoord improviseren etc. etc. dan moet je jezelf toch niet gek maken met allerlei complexe combinaties etc. :(

Aan de andere kant wil ik wel 'bezig blijven', heb soms weleens het gevoel dat als ik te lang geen 'poging' doe mijn vaardigheid en groei te langzaam gaat, of zelfs stil kan blijven staan.

Maar goed, veel van wat hier eerder gepost is herken ik :okdan:

er is meer dan alleen akkoorden en melodie, wat mij erg hielp is niet te denken in het "nummers" te willen maken...
laat het los dat je een zoveelste 3:30 "liedje" wil maken

er is meer dan alleen akkoorden en melodie, wat mij erg hielp is niet te denken in het "nummers" te willen maken...
laat het los dat je een zoveelste 3:30 "liedje" wil maken

T zoveelste livesetje van 3uur en dertig minuten!:D

Ik herken het wel maar zoveel last heb ik er niet van, dat komt denk ik omdat ik gewoon dingen in een avondje of 2 in mekaar pleur en er dan 3 weken niet naar omkijk, de avond erna begin ik gewoon aan iets nieuws. Dan na een paar weken ga ik dingen weer eens terug luisteren en dan neem ik het op met mn harddisk recorder of niet. Als het dan opgenomen is kijrgen de mensen in mijn maillijst een fijn mailtje met 8 beats ofzo en dan zie ik wel weer wie waar intresse in heeft. Ik blijf eigenlijk nooit hangen in een beat voor 5 dagen. Zou helemaal gek worden denk ik :)

Maak een paar kutnummers. Probeer zo fout mogelijk te doen. Soms krijg je dan ineens inspiratie voor iets leuks/moois.

Raar, maar bij mij werkt dat ooit..:D

ga eens in 'n band spelen

ik herken het probleem ook helemaal. vaak is het ook zo dat als ik halve
stukkken bewaar voor later en deze later eens doorspit, merk ik dat
mijn setup, mijn vst's en de bekabeling dan alweer zijn veranderd en de halve
track niet eens meer bruikbaar is. resultaat - recycle bin.

dit gaat in mijn geval zo ver dat ik niet één (je leest het goed)
complete afgemaakte track heb. als ik iemand iets wil laten horen,
moet ik het ook live spelen en alle opnamen die ik op youtube heb staan,
zijn live gespeeld. De kwaliteit van de mix en de timing kan men zich dan
goed voorstellen...it sucks.

tipperdetip:
zet bij bandrepitities het bier , gekoelt, IN de oefenruimte !

mijn grote probleem is dat mn nieuwe nummers nog steeds altijd beter klinken als oude qua afmix..dus dan sluiten ze niet mooi bij elkaar aan een..ja moet die oude maar weers onder handen genomen worden

Dat probeer ik wel, maar zodra ik een noot aansla rent de rest van de band de oefenruimte uit....
Dan zoek je bandleden die andere bandleden ook de oefenruimte uit laten rennen... en daarmee maak je dan een kutband voor kutnummers :okdan:

Back