Elektor Formant synth

Die 2 extra modules zijn voor zover ik kan zien geen Elektuur ontwerpen. Tenminste, ik heb er toch geen weet van dat Elektuur deze schakelingen ooit gepubliceerd zou hebben. Als die 2 modules goed werken dan kan je er misschien een iets leuker frontje voor maken.

Behoorlijk stevig zelfs als "basis"systeem. 3VCO's en 2 VCF's...

De COM module heeft een equalizer en een output op lijnniveau. Ik moet nog even nalezen wat exact het verschil tussen out1 en out2 is voor de mijne...

Officieel is out1 de output doorheen de EQ en versterker, en out2 een output die je achter een optionele PA versterker kan hangen. Dat laatste doet niemand, dus in de meeste COM modules vind je een kleine aanpassing waaraan out1 en out2 beide achter de EQ hangen, meestal eentje jack en eentje minijack. Minstens 1 van mijn COMs heeft die aanpassing, en volgens mij zelfs beide.

Een andere courante aanpassing aan Formants is om de hardwire van de RFM weg te laten, zodat je hem kan patchen waar je maar wil. Het is tenslotte een modular he.

Wat ik met mijn Formant ook nog doe is de hardwiring aanpassen zodat ik meerdere voices tegelijk kan maken. Je kan de hardwiring zelfs volledig weglaten, maar Formant is zo ontworpen dat je geen "last" van de hardwiring hebt indien je ze niet wilt gebruiken (door dubbele outputs internal en external).

Tenslotte ben ik ook nog zelfresonantie op de 12dB aan het uitvogelen, maar dat lees je wel in zelfbouw&onderhoud.

Ik ga m als eerste maar eens een nieuwe kast geven, en daarna alles goed in orde brengen.
Ook ben ik van plan om nieuwe voorpanelen te maken voor de nog onbekende modules, zodat ie er straks helemaal piekfijn uit gaat zien!!!!!.
Ook ga ik mezelf is eens goed inlezen wat betreft de Formant, want ik heb zo te horen nog veel te leren!!!!!!!!:halleluja

Ja heb de laatste tijd wel meer mazzel, deze kwam ik tegen bij de kringloop voor 12.50 euro in puntgave conditie:okdan:

Attachments

• images.jpg
    images.jpg
    2,7 KB · Bekeken: 105
Weet iemand van de forumleden hier, een goede manier om mijn Formantsynth te midificeren?

Dat kan met een doepfer a-190/191 midi to cv module of een midi sequencer die iig cv/gate uitstuurt met de juiste spanning.

Laatst gewijzigd:
Dus de Korg SQ 10 die vandaag hier op het forum is geplaatst is een goede kandidaat?

En is geen V/oct!

Slechte kandidaat hiervoor dus. Gewoon een midi to cv unit/moduletje kopen is het meest elegante als je al een midi sequencer (eventueel software) hebt.

En is geen V/oct!

Slechte kandidaat hiervoor dus. Gewoon een midi to cv unit/moduletje kopen is het meest elegante als je al een midi sequencer (eventueel software) hebt.

Bij de sq 10 maakt het niet uit v/oct of niet want de steps sturen een voltage uit,je stemt de step als het ware met de potmeters.Maar geen midi in dus geen midi naar cv mee mogelijk..
Verder is een midi /cv/gate converter waarschijnlijk het makkelijkst..kun je gewoon elke sequencer gebruiken..

Formant is mooi spul,ik heb er ook 3 gehad ,slingeren hier nog op het forum rond bij deze of gene..

Ah, ik dacht dat hij quantizing op zijn volts had. Als hij dat niet heeft, maakt het inderdaad niet uit.

(ai, moet ik weer geld gaan uitgeven. :D)

Mogelijk slingert één van je formants (de gele) nu bij mij?

Die gele was van Johhny Busca die heb ik daar zelf zien staan ooit,heeft ie waarschijnlijk weer met iemand geruild.Ik heb 2 zwarte en een zilveren gehad,erg mooi geluid maar wat beperkt voor de dingen waar ik mee bezig ben..

Die gele was van Johhny Busca die heb ik daar zelf zien staan ooit,heeft ie waarschijnlijk weer met iemand geruild.Ik heb 2 zwarte en een zilveren gehad,erg mooi geluid maar wat beperkt voor de dingen waar ik mee bezig ben..

ze stonden wel mooi in je studio...

Dus de Korg SQ 10 die vandaag hier op het forum is geplaatst is een goede kandidaat?

en is een van de duurdere cv aan stuur bakkies
die weinig kunnen

is eigenlijkvoor al die korg halze,...:engel:
doefer mcv 4 nemen hebbie ook nog cv over omte sturen

of een kenton pro 2 kocht ik laatst voor 150.-

die gele was wel erg mooi ook ...en geloof erg netjes build!

ik heb een electuur poly synth

die modules zijn in een oer lelijke kist gebouwd ,...
wilk ook semi modulair gaan maken ,....
3x 3340 osc init !
:engel:

Die gele was een mooie synth, maar is inmiddels veranderd in:
Wiard/Malekko Noisering, Antiosc, en een QMMG......die samen met een a155 en a1431....en ik heb in tijden niet zulke mooie sounds gehoord en gemaakt.

Naast de sounds worden de namen ook steeds mooier!!!

Ik moet zeggen dat de Gele in de staat zoals hij bij jou vertrok door een kleinigheidje ook wel erg raar klonk: doordat de RFM standaard ingepatcht is (hardwired) en niet meer goed werkt, leek er een drempel op alles te staan, waardoor hij nogal horterig klonk op osc 3 en 4. Maar dat wordt opgelost! De RFM wordt niet meer hardwired (het is tenslotte een modular), en hij wordt binnenkort in originele luister hersteld. De foutieve LF156 en helemaaaaaal foutieve 741 worden door originele LF356 en LF357 vervangen. Hopelijk werkt hij dan terug, en anders zoeken we verder. In ieder geval zal hij dan terug helemaal fantastisch klinken, want de Gele blijft de ultieme Formant qua bouwkwaliteit. Ik kan niet wachten tot hij terug 100% in orde is (en die dag komt erg dichtbij!) en al helemaal niet tot de topkast erbij aangesloten is!

Back