Roland JX3P ervaringen

Holy :halleluja:halleluja:halleluja:halleluja8~

Is dat met de interne stepsequencer of met een externe sequencer aangestuurd (zoja, welke)? En welke instrumenten hoor ik nog? Of is het multitracked 3P? Ik hoor in ieder geval iemand die even langs de chimes aait...
Wel om eerlijk te zijn, het is de module van de jx3p, die heeft geen sequencer (jammer).. maar is klankgewijs hetzelfde.

live ingespeeld met een midi arpegiator

die chimes is 727 die nog aanstond, komt uit een jam sessie.
kan zijn dat er wat overdrive over zit enzo (hoor de ruis, denk cheapo tube preamp) ;)
dit is echt puur live 'jx3p', lexicon alex fx, geen multitrack. mam map-1 arpeggiator en cme uf8 keyboard als je het helemaal moet weten.
:biertje:

knoppendraaien live op de pg200

Heeft iemand wel eens geexperimenteerd met die MIDI velocity optie? Is dat bruikbaar? Kun je ook instellen waar naar geroute wordt of is het alleen basic volume?

Wat ik mijzelf eigenlijk al een tijd afvraag is waarom de JX3P populairder is dan de JX8P? Komt het door de prijs, of omdat hij iets vuiger klinkt, of vanwege de sequencer ???

Wie kan mij de grootste verschillen uitleggen tussen de jx8 en jx3p? Het engiste dat ik weet is dat de JX8 Crossmodulatie, velocity en aftertouch heeft, en de JX3 een sequencer.

De JX8P is populairder, alleen hebben we vandaag de dag een JX-3P hypeje op SynthForum. Zo wilde ooit ineens iedereen een Six~Trak hebben. Hoor er nu helemaal niemand meer over. Desalniettemin een dikke 9 in de categorie "funky poly analoog voor weinig". Ik zou zelfs zeggen: liever mijn Six~Trak dan mijn JX-3P.

Beiden hebben crossmod, maar de 8 heeft meer vormen. De 8 heeft velocity en aftertouch in het keyboard, de 3 reageert alleen bij bepaalde versies op velocity via MIDI.

De 8 heeft velocity en aftertouch in het keyboard

Voor zover die nog werken...

Een 8P klinkt wat liever en romiger; een 3P kan wat meer opvallen. Hoewel de song whistle van de 3P ook wel heel schattig is. :) Ik vind de 8P meer een one trick pony (die diepe donkere pads&strings) en de 3P meer allround.

Voor zover die nog werken...

Een 8P klinkt wat liever en romiger; een 3P kan wat meer opvallen. Hoewel de song whistle van de 3P ook wel heel schattig is. :) Ik vind de 8P meer een one trick pony (die diepe donkere pads&strings) en de 3P meer allround.

Mwah, de 8p kan wel iets meer dan pad&strings. De orgeltjes en de bellen klinken ook best wel goed. Leuke synthbassen kan je er ook wel uit halen, maar die klinken bijna allemaal hetzelfde.

Voorderest is ie heel erg goed voor italo leads, maar volgens mij kan iedere synth dat wel redelijk.

Ik heb pas zelf de filtertuning met de interne calibratie pots aangepast en de resonance wat gecranked dus opgeschroefd met behulp van een schroevendraaier en een gitaartuning plug-in in Protools. Daar zullen vast andere manieren voor zijn. Het apparaat klinkt nu best wat ruiger door de andere resonantie en meer smooth ook op een manier door het getunede filter. De fabriekspresets klinken hier en daar wel een tikkeltje anders door de andere filter instelling. Die presets zullen me echter een worst zijn. Maar als ik probeer een sound te maken met "alleen" een zelf-oscillerend filter klopt de klank niet geheel qua stemming, en gaat vals klinken wanneer die wordt gemixt met andere bronnen of oscillator. Doe ik iets fout moet ik nog iets doen of zal ik de synth maar weer terug calibreren?

Ik vin um ook erg tof! Lekkere sound, makkelijk resultaat te halen, ook zonder programmer prima mee te werken. On the fly tweaken doe ik nog niet zo makkelijk, maar wellicht een kwestie van de synth nog wat beter leren kennen en uit mijn hoofd leren onder welke knoppen die parameters ook alweer zitten. Sequencer werkt super vin ik. Alleen jammer dat ie geen accents en slides heeft hehe.
Ik heb ook van die leds die soms nie willen, zal um is openmaken en kijken of het zo makkelijk opgelost is als jullie zeggen. Heb ook een vreselijk krakende mastervolumepot(tijd stil gestaan voor ik um in handen kreeg), maar is vast op te lossen met paar honderd keer rustig open en dicht te draaien(ben lui).
Mis wel een lfo trigger in, zou leuk zijn.

Hoe gemakkelijk is die midi upgrade van organix? Die installatie, je moet daar iets solderen, en pootjes ombuigen... is dit moeilijk?

Zodat je er een BCR of zoiets kan aanhangen. Is't easy om de CC's van de parameters te vinden?

Wat voor midi expansion is dat precies en is dat makkelijk in te bouwen?
in de tijd dat je dit gepost hebt kon je het al gegoogled hebben

nederlandse makelij als ik me niet vergis
http://organix.inque.org/index.php?page=jx-3p-upgrade

Als ik me nog goed herinner kon je niet midi en de programmer tegelijk gebruiken op de jx3p zonder hem te modden.
op de mks-30 is dit safe

mks-30 midi kit:
http://www.retrosynth.com/docs/mks30/mks30upgrade.html
kan je mee de chorus speed instellen oa

Die van mijn is effe out of order... maar als ie het doet, gebruik ik um in elk dingetje wat ik maak.

Mijne ligt momenteel ook in een diepe coma :( halverwege januari gaat ie of naar Twiki of naar Jeroen, 30 volt op 5volt parts is genoeg om in 1 seconde de boel niet meer werkend te hebben.. :(

Overigens een heerlijke vuige rauwe synth, beetje dunnetjes misschien, maar gewoon super met de interne sequencer en een 808 eraan :peukie:

in de tijd dat je dit gepost hebt kon je het al gegoogled hebben

nederlandse makelij als ik me niet vergis
http://organix.inque.org/index.php?page=jx-3p-upgrade

Als ik me nog goed herinner kon je niet midi en de programmer tegelijk gebruiken op de jx3p zonder hem te modden.
op de mks-30 is dit safe

mks-30 midi kit:
http://www.retrosynth.com/docs/mks30/mks30upgrade.html
kan je mee de chorus speed instellen oa
Chorus speed is ook in te stellen in de JX zelf met interne trimpots toch? De brilliance pot moet daar wel aan te koppelen zijn en dan een cv-in voor de brilliance/filter

lijkt me wel wat :P

Overigens een heerlijke vuige rauwe synth, beetje dunnetjes misschien, maar gewoon super met de interne sequencer en een 808 eraan :peukie:

Die setup heb ik nog eens samen met R-ond uitgeprobeerd, JX-3P aan Tr-808. R-onduit fantastisch resultaat; lekkere livetrack uit enkel die 2 bakjes samen.

Hij bijt precies op die plek waar eigenlijk alleen de 808 clap komt, voor rest siste en bonkt de 808 er netjes omheen :luv:

Back