ok ok , bijna alle nieuwelingen dan
Je kunt het gebruiken als je synth, bv bij resonantie filter sweeps, op sommige frequenties te hard piekt, dat druk je dan in (probleemoplosser). Sommige gebruiken het om de synth harder te laten klinken, omdat je dan een muur van geluid kan creëren, maar dat gaat ten koste van je gezonde dynamiek, zeker als het een verkeerd ingestelde of slechte compressor is.
Maar harder is vetter dus het del heiligd de middelen ofzo. Ik doe daar niet aan. Ik gebruik meestal alleen een (pro-L) limiter over de master waardoor alles op een naar mijn mening gezonde manier wordt ingedrukt. Het wordt dan meer één massief geheel dan dat je een synth kanaal los gat compressen, dat heeft gewoon geen nut naar mijn mening behalve als er dus een probleem is wat je daarmee oplost.
Begin dit jaar heb ik aan een album meegewerkt, het eerste wat ik deed was alle maximizers en compressors eruit flikkeren. Je kan niet goed produceren en mixen als het geluid constant door een dynamische controller wordt beïnvloed. Alleen dan kan je echt een strakke mix neerzetten. Teveel mensen doen alsof een compressor het wondermiddel is om iets vet te maken. Ik zie het als een noodzakelijk kwaad.
Als je vocalen en dergelijke op gaat nemen, ja, dan is een compressor wel bijna altijd nodig, vaak ook als de-esser. Maar ook dan is het een probleemoplosser, geen vet maker.