hoe maak je goeie muziek?

Origineel geplaatst door Furious5
Dj Boozy Woozy maakt ook hits..

:-)

woehahaha!

Dat is helaas wel wat de meeste mensen onder een hit verstaan. En daar is ook al wel eens een thread over geweest.

Effe los van de lopende string met posts:

Als ik een basslijn heb die sucked, dan keer ik hem om (retrograde) en maak er wat correcties in. Misschien wordt het dan een leuke baslijn, en anders keer ik hem nog eens om.
Delen qua starttime en lenght verdubbelen en halveren is ook wel leuk soms.
Ik leg het wat knullig uit misschien, maar ik hoop dat het een beetje overkomt.
Sleep es een drumlijn op een bas track en corrigeer de toonhoogt van sommige noten iets. (uitgaande van een complete drumkit op een track).

2 verschillende synths layeren (superbassstation en mks50 voor moddervette basslijnen)

ehm...

Maar goeie muziek is natuurlijk altijd ook nog een kwestie van smaak...

Als ik zonder inspiratie zit luister ik naar een goede cd neem er één track uit waarvan ik vind dat ik hem graag zelf had gemaakt, inporteer deze dan in cubase en tracht dan deze zo goed mogelijk na temaken, automatisch komen de nieuwe ideën naar boven. (stop dan met namaken en begin aan je eigen melodie en maak deze in één trek af!! Niet afgemixt dat kan later nog)

succes :biertje:

:okdan:

OK, ik ga nu replyen zonder alles gelezen te hebben dus ongetwijfeld zitten er dubbele dingen tussen, sla die dan maar over.

> zoek niet te lang naar het geluid wat je in gedachte heb, ga patches langs net zolang tot je denk "dit is lekker" en blijf daarbij.

> luister naar andere muziek, waarom werkt iets en waarom dat van jou niet?

> samplen, wees niet bang om ook beats te samplen, zelfs al heb je alles staan is het vaak beter om beats te samplen dan te gaan maken met een drummachine, klinkt te statisch.

> loops niet te perfect knippen en plakken, dat geeft funk, knip loops van 120 bpm in een 133 bpm track bijvoorbeeld. (laat het lekker los zou extince zeggen)

> speel met startpunten van geluiden, gooi sequences helemaal om, doe onverwachte dingen oftwel, doe dingen die voor je gevoel niet kloppen maar het juist daarom wel doen.

> zoek niet te lang naar 1 bepaalt iets, ga verder, blijf niet hangen op 1 klein geluidje, als het op 1 geluidje verkeerd gaat is de basis al niet goed.

> NEEM PAUZES !!! pauzes zijn zo belangrijk, ga ook weg uit je studio en ga iets heel anders doen, je komt daarna fris terug en kijkt heel anders tegen iets aan en hoort ineens waarom iets niet werkt.

> wees heel critisch op jezelf en laat je muziek niet aan vrienden horen, ook al is het nog zo slecht ze zullen het altijd goed vinden om jou een plezier te doen.

> denk jezelf in waarom een dj JOU plaat zal draaien of dat JOU plaat op de radio is en wees reeel en eerlijk tegen jezelf.

> staar je niet blind op een megastudio, met alleen een computer kun je tegenwoordig meer dan met een megastudio, spullen zeggen helemaal niks over je muziek.

> doen doen doen doen en dan nog eens doen.

> werk niet te lang achter elkaar

> maak een goed arrangement, miet na elke 8 maten iets doen maar af en toe ervoor of erna op 12 of al na 4 maten oid, kijk niet teveel naar je scherm, als het goed klinkt is het goed.

> produceren kun je niet na 1 jaar, daar gaat jaren overheen maar blijf wel doorgaan en in jezelf geloven, luister ook veel naar je eigen muziek.

Wat kan ik nog meer zeggen?? momenteel weet ik ff niks meer maar wat belangrijk is is dat je gewoon je eigen ding doet en niet teveel gefocused bent op scoren, de grootste hits zijn vaak de meest spontane simpele dingen.
Blijf bezig met waar JIJ van houdt en ga zeker geen platen kopieeren, als je dat doet leer je misschien hoe iets in elkaar zit maar ontwikkel je geen eigen sound en loop je altijd achter de feiten aan.

En ja... je moet ook de juiste mensen kennen en veel demo's sturen.
In mijn geval komt zeker 50% van mijn muziek niet eens uit en ook ik heb regelmatig een "writersblock" en mislukt alles waar ik aan begin en dan ineens heb je het weer en ben je zo blij als een kind omdat je een goede track hebt gemaakt.

nou dat dus zo'n beetje

Ik zit nu een beetje te lezen wat andere mensen neerzetten over het maken van muziek.
Wat mij opvalt is dat veel mensen er bij blijven dat je pas goede muziek kunt maken als je een hoop dure apparatuur hebt, als er iets onzin is is dat het wel, met 1 apparaat of 1 computer kun je vele malen meer dan met een megastudio met alles erop en eraan als je maar weet WAT je doet en HOE je iets moet doen.
Verkoop die oude zooi, koop een goede computer of iets al een RS7000 en ga daarmee aan de gang, zul je zien dat je daar veel meer mee kunt en je al die spullen helemaal niet nodig hebt.

Ik ken zat mensen die alleen een computer hebben en wereldse platen maken maar ook mensen met een studio van een ton en er helemaal NIKS van bakken.

De illusie dat je alleen goede muziek kunt maken als je een megastduio hebt moet maar eens over zijn.

Mijn eerste plaatje heb ik overigens gemaakt met een tr626, jx8p en een computer met een awe32 geluidskaart (die toen net uit was en klauwen met geld kostte in mijn ogen mede omdat ik er 2 mb geheugen op had geprikt)

ik moet in de perfecte stemming zijn en alles moet constant netjes geordend zijn...

daarnaast zit ik vaak erg lang (bijvoorbeeld 3 uur achter elkaar) met een klein ideetje te klooien (bijvoorbeeld van 8 maten), en maar herhalen en maar herhalen en maar herhalen... totdat ik iets naar m'n zin heb... en die paar keer DAT ik EINDELIJK iets naar m'n zin heb, wordt 't meestal snel een volledige track (op dat moment ben ik dus werkelijk "geinspireerd")...

en als ie dan af is, zijn er 3 mogelijkheden:
- ik luister na een dag ofzo nog eens de complete track, en smijt 'm gelijk helemaal weg !! :(
- ik ben er in 't begin nog tevreden over, maar na een tijd zie ik in dat 't toch een slechte tot matige track is :frons:
- ik ben en blijf er tevreden over (kleinste kans) :okdan:

perfectionisme remt creativiteit, daarom probeer ik 't de laatste tijd wat anders te doen, maar 't wil nog niet lukken

Als ik een track af heb dan bel ik altijd met Time Life music want "zij weten wat goede muziek is als ze het horen..."

8o

Zo hadden ze laatst de 60 beste opnames van Roger Withaker, Songs 4 Worship, allemaal classics....

Origineel geplaatst door sander
Ik sta dus meestal de hele avond te jammen en dan komen er de meeste gave dingen langs, maar aan het einde van de avond heb ik nog steeds geen 1 ding opgenomen.

En dan dat is toch tof ! En dat je niks heb opgenomen is toch geen probleem. Je hebt je heel de avond toch maar goed geamuseerd ! ;)

Aiii Niet doen

Aiii Niet doen

Origineel geplaatst door Flatron
En dan dat is toch tof ! En dat je niks heb opgenomen is toch geen probleem. Je hebt je heel de avond toch maar goed geamuseerd ! ;)

AUWWW Ik sta Avond na avond te Jammen Neem alles op de leukste dingen gebeuren vaak per toeval,(of als je niet op staat te nemen) Tape kost geen flik*er , HD's ook niet dus opnemen !Tuurlijk 75% bagger , maar die overige 25% ......Ik heb al zo vaak mee gemaakt met opnames/ interviews / sessies whatever Zo gauw je stopt gebeuren de heftigste dingen, conclusie laat maar lekker opnemen, daar is ie voor , had ie maar geen recorder motten worden. !!

HihA

HihA

Origineel geplaatst door Nolet
Als ik een track af heb dan bel ik altijd met Time Life music want "zij weten wat goede muziek is als ze het horen..."

Hahaa goed idee!!

Kortom, het gaat om de tovenaar en niet om zijn toverstokje ;)

Volgens mij heeft Bounce nu wel genoeg stof tot nadenken.... euh.. denken?
Hup! Start die sequencer en gewoon DOEN!

R.

Tja ik heb op de moment alleen een RS7000 waar ik een beetje met knoei, soms de gedachte dat er met geen enkele sound iets an te vangen is en enkele dagen later komt er dan toch weer iets goed uit :)
één ding is zeker, het moet dus echt uit je kopje komen, en zeker nie denken dat het met een nieuwe synth erbij beter gaat.

Origineel geplaatst door funxiun

Volgens mij heeft Bounce nu wel genoeg stof tot nadenken.... euh.. denken?

R.
jemig .. deze thread gaat de draad vh jaar worden..................8~ 8~

Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg
goeie muziek maak je door een goed mens te zijn, creatief, vrij, eerlijk,en open.:) de rest groeit vanzelf.

muziek is een weerspiegeling van jezelf.

is een track doorwrocht, of is er teveel over nagedacht, dan hoor je dat.

en dat is muziek maken...goed verwoord naton

Origineel geplaatst door Roonan
Hier nog een nieuwe tip, tenminste het werkt bij mij:

Ik doe alles staand.
Wordt je vanzelf een keer moe en dan stop je, ik ga dus nooit meer te lang door zo.
Klinkt een beetje suf misschien maar scheelt echt. Heeft ook met Chi te maken maar daarover laat ik me hier niet uit.

Grt. Ronald.

bij mij werkt het zo:
als het erg lekker gaat en we zijn lekker aan het beuQen dan begin ik spontaan heen weer te springen,
ik ren van mixer naar computer, draai als een gek aan knoppen...maakt het allemaal wat spannender dan met je wijsvinger op de maat van de muziek op je muis tikken..doe gek! maak plezier! joehoe!!

ik denk dat die bekendheid ook een beetje overtrokken wordt, wij hebben er jarenlang alles aan gedaan om maar niet te bekend te worden...brrr interviews!
belangrijker is dat je een goed label vindt met mensen die er alles aan doen om jouw plaat tot een succes te maken!
een goede A&R manager die je nieuwe dingen laat horen, die je net het goede zetje kan geven, die je kan inspireren...
zoek een goede publisher die je in contact kan brengen met songwriters of andere producers...enz enz..

die bel jezelf op en zing iets in je voicemail truc heb ik ook vaak toegepast..midden in de nacht "poensjpaklalalalabengpoingblerk" zingen...vervolgens de volgende ochtend echt niet meer weten wat ik nou bedoelde...

andere tip: neem eens muziekles! soms loop je tegen je eigen beperkingen aan, dan zou je willen dat je die ingewikkelde accoorden zou kunnen spelen...

wat ik overigens nooit doe is 's nachts werken...maar ik ben dan ook in de luxe positie dat ik van 11 tot 18 a 19u kan werken...lekker fris.

en ga sporten!
dan voel je je lekker en fit, en dan heb je lekker veel energie om die baslijn moddervet te maken.

en als je naar buiten gaat doe dan wel je jas dicht...en let op dat het gas uit is. :smeris:

ik heb ook 't idee dat er veel 'collega's' zijn die veels te kritisch zijn op wat ze maken. DAT IS NIET GOED! want ervaring komt met de tijd, en je frustreert jezelf alleen maar mateloos, en kan ten koste van veel dingen gaan.
Het echte 'goede', dat wat een track aantrekkelijk maakt, is IMO altijd het onverwachte, het spontane. dat hoor je altijd.

ieder heeft toch zijn eigen manier van muziek maken met zijn eigen gevoel en emotie
maar wat mij erg opvalt is dat mensen te veel met hun apperatuur bezig zijn ipv muziek maken
ze kopen maar raak en verkopen weer
techniek is belangrijk maar creativiteit nog meer en daar gaat het om
muziek is een ontspanning waar je plezier van moet hebben zowel het luisteren als het maken

ik kan niet echt een tip geven maar ik denk dat je niet alleen continu op muziek moet gaan richten maar ook op andere dingen (er is toch zoveel te beleven)
waarom het vaak niet lukt is omdat mensen te veel gericht zijn op een ding en dan gaat het mis
weg inspiratie het instrument deugt niet meer bla bla bla
soms moet je accepteren dat het gewoon niet lukt en ga lekker jammen op je spullen die je hebt of doe wat anders
ik doe ook niets anders dan aankloten met het spul wat ik heb en daar heb ik het meeste plezier van en daar komen de meest creatieve dingen uit onverwachts en als ik er geen zin in heb doe ik het ook niet aan

heb er plezier van met wat je doet maar maak er geen doel van want die teleurstelling word alleen maar groter
het is ook leuk als je een plaatje kan uitbrengen of ergens staat op het podium staat en misschien ontwikkeld dat zich ook nog wel verder maar ga daar maar niet van uit omdat er naast jou nog wel 1000 man zijn die dat willen

jezelf en muziek dat moet zich ontwikkelen en de een is er creatiever in of heeft er aanleg voor en de ander minder of niet
heb er lol in wat je doet en probeer je beperkingen te verbreden als het niet lukt of ga een paar biertjes pakken met wat lekkere sletten daar daar kan je je beperkingen ook in verbreden
>:|
dat klinkt toch ook als muziek in de oren8~ :duivels:

Back