FireWire en/of USB 2.0 voorkomt latency?

Opzich maakt het tegenwoordig niet veel meer uit, het verschil kwa latency tussen usb en firewire. Persoonlijk laat ik alles lopen via firewire. Vaak heb je gedeelde usb poorten en dat wil je dus niet. Ik heb gewoon een firewire kaartje met Texas Instruments chipset erop. En gaan :-)

Maar ik snap je vraag eigenlijk niet? Je wilt nu weten of je met firewire en usb geen latency hebt? dat heb je dus altijd wel. Maar het is te verwaarlozen. Maargoed het ligt aan meerdere dingen, wat voor hardware je koopt. Vooral is het kwestie van kijken hoe de drivers zijn.

Oke, bedankt! Ik snap dat je altijd wel wat latency hebt.. maar ik wou weten of je het minder maakt met FireWire of een betere USB poort. Ik heb zelf alleen maar USB 1.1 poorten op mijn pc, maakt het dan veel verschil uit qua latency of andere prestaties als je bijv firewire of een 2.0 USB poort gebruikt?? Ik gebruik nu ASIO4ALL, waardoor ik mijn latency met een 1.1 poort verminder..

een usb kaart kost max. 15 euro
koop dat gewoon.. meeste geluidskaarten vereisen toch USB 2.0

welke usb interface heb je?

Wordt je latency dan ook lager als je van een 1.1 poort naar 2.0 usb poort kijkt?

Ja, puur op sample timing bekeken wel, maar dat is niet de latency die je hoort. Als je 44k1 16-bit stereo werkt op USB 1.1 (12Mb/s) dan kost het 32/12000000 = 0,00000267 seconden om een sample over USB bij je geluidskaart te krijgen. Via USB2 kost dat inderdaad minder tijd, maar laten we wel zijn: dat verschil ga je niet horen. Het kan wel nuttig zijn om een extra kaart te nemen om de host controller te ontlasten, waardoor de timing allemaal wat beter wordt. Maar als je last hebt van hoorbare latency (en dat is in de praktijk ongeveer > 10ms) dan zit je probleem elders.

Wat voor geluids kaart heb je eigenlijk? of moet je die nog kopen?

Volgens mij snapt deze TS niet waar het precies om gaat.
Latency is de vertraging door de weg van bron naar output, inspelen op controller/keyboard naar audio door speakers/koptelefoon. In dit geval de conversie van digitaal-analoog (DA) of zelfs ADDA. Omdat de vertraging van connectoren en kabels, FW of USB te verwaarlozen is, komt het bij een computer aan op de processor die moet rekenen voor de (AD)DA conversie. Met een externe geluidskaart/interface vang je dat goed op omdat die gemaakt is voor ADDA conversie, dus vermindert je latency.

Maar als je alleen USB 1.1 poorten hebt, dan heb je niet echt een nieuwe en dus niet een hele snelle computer. Ben benieuwd of je een bruikbare situatie mee creëert.

Met een externe geluidskaart/interface vang je dat goed op omdat die gemaakt is voor ADDA conversie, dus vermindert je latency.

Maar als je alleen USB 1.1 poorten hebt, dan heb je niet echt een nieuwe en dus niet een hele snelle computer. Ben benieuwd of je een bruikbare situatie mee creëert.

Ik heb inderdaad geen snelle computer en ook geen goede geluidskaart. Ik ben momenteel op zoek naar een externe geluidskaart, maar ik denk er ook aan om gewoon gelijk een nieuwe computer te kopen. Als je nog adviezen hebt hoor ik het graag ;)

Wat voor geluids kaart heb je eigenlijk? of moet je die nog kopen?

Ik heb gewoon een standaard geluidskaart met alleen mic, speakers en .. nog iets ;). Niet echt goed dus.. Ik ben momenteel op zoek naar een betere geluidskaart. Kan je me iets aanraden? <<<€200

Mijn ervaring is dat het grootste verschil in latency afhangt van de drivers. Verschil tussen FW/USB is miniem.

Mijn ervaring is dat het grootste verschil in latency afhangt van de drivers.
True, de manier waarop de hardware correspondeert met en reageert op de software. Zeer belangrijk.
Z.g.a elke 'echte' geluidskaart ('echt' in de zin van: voor muziek-maak-doeleinden), heeft fatsoenlijke eigen drivers (uitzonderingen daargelaten). Maar als je het van je (crappy) onboard geluidskaart moet hebben, dan is Asio4All een uitkomst.

om te beginnen heb je een redelijk snelle pc nodig. daar naast zou ik sowiso usb 2.0 en firewire poort aanschaffen die zijn best goedkoop. overigens als je een redelijke pc aanschaft heb je al wel firewire en usb onboard. en wat betreft een interface en of een geluidskaart, ligt er aan wat je wilt gaan doen?? opnemen, produceren, of gewoon 4 the fun.??

Als je firewire onboard hebt heb je meestal geen TI chipset.

Toevallig hebben veel toshiba laptops bijv het wel vaak :-).

Maargoed zo'n kaartje kost ook niet veel :)

Back