Geld verdienen met produceren alleen?

bombario

Gepokt en gemazeld
Dag forummers,

De vraag over geld verdienen met muziek is al eens langsgekomen, maar ik stel hem iets anders (als dat mag... :))

Kun je geld verdienen met produceren van trance - of andersoortige commerciële muziek - alleen of moet je er dan ook bij Dj'en.

Er komt zo gruwelijk veel muziek uit dat ik me afvraag of tracks tegenwoordig meer zijn dan een visitekaartje, vandaar. En of het idee om een dag in de week rendabel te krijgen voor muziek maken realistisch is, dat ook. Het is en blijft mijn droom :W

Ik kan niet anders zeggen dan succes. Zelfs grote namen hebben vaak een gewone baan ernaast. Dus of het kan? Alles kan maar je zal er wel het goede netwerk voor moeten hebben. Kijk je kan een plaat uitbrengen maar als je niemand kent die hem gaat draaien wordt het al een moeilijk verhaal. Juist de steun van anderen die jou plaat gaan draaien is belangrijk anders komt het publiek nooit te weten dat je plaatje bestaat. En dan nog is het moeilijk om er een zooi (zeg 1000 stuks) van te verkopen....al die sites als Beatport etc is ook een grote illusie je sneeuwt totaal onder in het geheel met tig releases per dag per site.

Ik denk dat het vet al enkele jaren van de soep is. Tot begin jaren 2000 kon je nog zeker wel geld verdienen met trance muziek. Als je geluk hebt kan je nog wel een hitje scoren met een of ander debiel nummer zoals dit:

pff dat heeft idd niets meer met muziek te maken, ik heb meteen hoofdpijn. Waarom kopen mensen dat toch ????

Ik vind hem wel vet, alleen die lead... hoe irri is die...

Nee man, luister naar die beat.. echt miami.. het gaat om de skills man...: bombario, zorg voor de juiste skills...

pff dat heeft idd niets meer met muziek te maken, ik heb meteen hoofdpijn. Waarom kopen mensen dat toch ????

Ben het de laatste tijd niet vaak met je eens geweest maar chuckie is inderdaad om te :r en dan wel 3x :r:r:r

Verder moet je hier in Ierland die platenzaken eens zien, Tiesto overal, je gaat mij niet zeggen dat hij geen bakken aan geld verdient met cd verkoop buiten het djen... echt halve bakken zijn hier alleen maar Tiesto.

Kijk, je hebt mensen met veel netwerken maar niet zo veel skills... die moeten het dus met name hebben van het netwerken, soms op het pathetische af. Dan heb je mensen met veel skills, die hebben het netwerken niet zo nodig, die worden zo wel gezien. Uiteraard moet je een klein netwerkje hebben anders blijf je John of Jane Doe.

Verder moet je hier in Ierland die platenzaken eens zien, Tiesto overal, je gaat mij niet zeggen dat hij geen bakken aan geld verdient met cd verkoop buiten het djen... echt halve bakken zijn hier alleen maar Tiesto.

Ja, maar wat hij precies gedaan heeft om zo groot te worden is me nog steeds niet duidelijk.........

Hard gewerkt, de juiste vriendjes gemaakt en de juiste plaatjes gedraaid voor het juiste publiek. Hij is niet voor niets de Frans Bauer van de dansmuziek.

Tiësto is dan ook een van de uitzonderingen. In elk genre vind je wel mensen die poen scheppen, dus in die zin is het altijd mogelijk. Zelfs Frans Bauer verdient veel poen...
Maar het is niet meer zo eenvoudig als enkele jaren geleden. De tijd dat de charts volstonden met dance muziek is (voorlopig?) voorbij.
Offtopic vind ik Tiësto's laatste CD trouwens dikke rotzooi.

Ja, maar wat hij precies gedaan heeft om zo groot te worden is me nog steeds niet duidelijk.........

Hij heeft zijn geile kop mee.....geile kop is altijd goed het publiek koopt eerder iets van een horny head dan van een gast/vrouw met een kop als een draak.
Ik denk eerlijk gezegt dat Tiësto geeneens weet wat een ADSR is.:bekdicht:

om maar even op de topic terug te komen: Ja, je kunt van alleen produceren best wel leven! Ik produceer nu 3 jaar full time, en dat gaat momenteel erg goed. T afgelopen jaar toch 84 platen geproduceerd, allemaal tegen betaling, dus t is mogelijk!

Maar, de weg naar "succes" als producer is zwaar. Ook ik heb er naast het full time produceren tot vorig jaar altijd nog wel iets naast moeten doen om de rekeningen te betalen. Heb momenten gehad dat ik met 2 euro in de supermarkt stond om te kijken wat ik daarvoor aan avondeten kon maken.

Ik denk wel dat in alleen house achtige dingen niet veel te verdienen is (tenzij je per ongeluk een dikke hit scoort). En je zult altijd dingen erbij hebben waar je zelf niet achter staat, maar die je toch moet produceren...

Ik vraag me af of iemand als Benno de Goeij alleen van het produceren zou kunnen leven? Hij heeft toch redelijk wat commercieel succes (o.a. met de nummers die hij voor Armin Van Buuren maakt).

Omdat de doelgroep puber is deze zijn gevoelig voor trends en trance dus zolang er pubers zijn blijft deze meuk bestaan. Wil je geld verdienen met muziek zul je jezelf helemaal moeten bijstellen en hetzelfde gaan doen.

Een ander methode is zelf iets nieuws verzinnen maar wel op een dermate slimme manier dat het ook aanslaat punt is wel dat je met zoiets in de wat moeilijkere doelgroep terecht die van de kieskeurige, dus wat de eerste keer aansloeg moet bij het volgende plaatje ook weer aanslaan.

om maar even op de topic terug te komen: Ja, je kunt van alleen produceren best wel leven! Ik produceer nu 3 jaar full time, en dat gaat momenteel erg goed. T afgelopen jaar toch 84 platen geproduceerd, allemaal tegen betaling, dus t is mogelijk!

Maar, de weg naar "succes" als producer is zwaar. Ook ik heb er naast het full time produceren tot vorig jaar altijd nog wel iets naast moeten doen om de rekeningen te betalen. Heb momenten gehad dat ik met 2 euro in de supermarkt stond om te kijken wat ik daarvoor aan avondeten kon maken.

Ik denk wel dat in alleen house achtige dingen niet veel te verdienen is (tenzij je per ongeluk een dikke hit scoort). En je zult altijd dingen erbij hebben waar je zelf niet achter staat, maar die je toch moet produceren...

Klopt helemaal!

Heb zelf ook 3 jaar full-time op deze manier gewerkt. Binnen Nederland is dit DE manier om "makkelijk" (mits je goed werk aflevert) van het produceren van muziek te kunnen leven.

In het buitenland (waar ik momenteel meer mee bezig ben) werkt het zo totaal niet. Daar willen ze niets weten van muziek maken op flat-fee basis. Dat komt doordat deze landen over het algemeen groter zijn dan NL.
In NL valt er daarentegen weer vrijwel niets te verdienen met royalty's.

Maargoed, toch wil ik je nog wel even iets op het hart drukken; maak vooral muziek die je leuk vindt!!! Ga absoluut niet tegen je zin in producties zitten maken puur en enkel voor het geld. Je gaat jezelf absoluut nog een keer tegenkomen. Ik maakte een jaar geleden ook nog zo'n 80 platen per jaar en ben het op een bepaald moment kotsbeu geraakt. Ik wist even niet goed meer waar ik het zoeken moest. Als er IETS jammer is, dan is het wel de lol van het muziek maken verliezen... dat wil je echt niet... Ik heb het zelf gelukkig weer helemaal teruggevonden!!

Enfin... als je maar genoeg maakt, je goed werk aflevert, de juiste contacten hebt en misschien ook wel een klein portie geluk, dan kun je inderdaad leven als full-time producer!

Die Miami track is echt super vet, lead geluidje alleen al zorgt dat het in je kop blijft steken dus = hit!

Super dansbaar en op de dansvloer gaan de mooie vrouwtjes er lekker op los, top electro ditzo

Back