Geld verdienen met produceren alleen?

Enfin... als je maar genoeg maakt, je goed werk aflevert, de juiste contacten hebt en misschien ook wel een klein portie geluk, dan kun je inderdaad leven als full-time producer!

Als je in de eerste instantie goed werk aflevert komen de juiste contacten toch meestal vanzelf? Niet alleen met muziek, maar eigenlijk met zo'n beetje alles.

@ subgroover: Ik wist al dat je met Joris en Michel samen heel veel hele toffe dingen geproduceerd hebt! Heb onlangs Joris voor de eerste keer ontmoet, en respect voor de manier waarop die mannen bezig zijn hoor! (en al zo lang ook!!)

Natuurlijk maak je als full time producer dingen die je zelf af en toe niet zo leuk vind (bijvoorbeeld die 14 carnavalsplaten van de afgelopen maand!). Maar t zijn vaak wel uitdagingen waar ik technisch enorm veel van leer, en daardoor word ik weer beter in wat ik doe.

@ Major-hostage: Een carriere in de muziek (zowel als producer als artiest), komt nooit vanzelf. Je kunt top dingen maken, en toch nooit doorbreken. Een carriere in de muziek word je gegunt, doordat je doorzettingsvermogen hebt getoont, en bovendien talent hebt!

Mooie bijdrages, dank allen daarvoor.

Je moet inderdaad de muziek maken die je leuk vindt, maar ik vind heel veel leuk en dan kies ik toch liever een populair genre. Als ik daar wat mee kan verdienen - en dus 'vrije tijd' kan kopen - dan maak ik de andere muziek wel later.

Ik ambieer ook niet fulltime producer te worden, maar een dag in de week een klein beetje verdienen zou al geweldig zijn.

Wat betreft die Chuckie-track: volgens mij is dit het verschil tussen dansvloer- en luistermuziek. Ik kan er ook niet naar luisteren, maar drop het op de dansvloer en er gaat een bom af. Misschien moet je het dan ook niet moeilijker maken dan het is, een valkuil waar ik vaak in trap. Gelukkig werk ik sinds kort samen met een semi-professionele Dj :)

Ik vind dit nummer enorm veel beter dan dat Chuckie vehikel en bovendien is het perfect geproduced (je hoort dat er veel tijd aan besteed is):

Spijtig genoeg, zoals ik al zei, valt er in de meeste gevallen met trance geen schatten meer te verdienen, ook al is je nummer steengoed (zoals het bovenstaande).

sja...alletwee niet mn smaak. Vind de laatste wel erg duits anaal. Opgestapelde formules en produktie tricks. Zouden ze lol hebben gehad bij het remixen denk je?

Dit soort muziek heeft geen ziel, het is gladde formulerommel. Leuk voor op de achtergrond tijdens een autorit, maar goed? Nee.

Brood van de AH is ook formule, een auto van de lopende band idem, maar je rijdt er best lekker in en ik denk dat de bouwers er best trots op zijn. Bovendien: wat is goed? Moeilijk kijken? Drie maanden sleutelen aan een nummer? Chuckie leeft van zijn muziek, dus dan doet ie toch ergens iets goed.
Maar wat wijd ik uit, mijn voornemen voor 2010: niet twisten over smaak :mega:

De vraag is natuurlijk of je een Albert Heijn bakker wilt zijn :) Als het antwoord daarop "ja" is, dan moet je ervoor gaan. Maar dat neemt niet weg dat fabrieksbrood weinig verheffend of inspirerend is (maar het vult de maag).

Een vraag kan ook zijn: wil je muziek maken voor jezelf of voor duizenden (miljoenen?) andere mensen?
In het laatste geval maak je toch maar best iets dat de massa goed vindt...
En ivm die track hierboven: het is misschien glad geproduceerd met de gekende ingrediënten, maar binnen het genre vind ik het zeer goed. Een drol kan ook mooier zijn dan een andere drol, als je maar weet hoe je hem moet leggen :)

Een vraag kan ook zijn: wil je muziek maken voor jezelf of voor duizenden (miljoenen?) andere mensen?
In het laatste geval maak je toch maar best iets dat de massa goed vindt...

Absoluut. Om jouw vraag te beantwoorden: ik maak muziek voor mezelf en vind het een bonus als andere mensen het ook kunnen waarderen. Daarom zal ik ook waarschijnlijk altijd wel een zolderkamer klungelaar blijven.

Absoluut. Om jouw vraag te beantwoorden: ik maak muziek voor mezelf en vind het een bonus als andere mensen het ook kunnen waarderen. Daarom zal ik ook waarschijnlijk altijd wel een zo lderkamer klungelaar blijven.
+1 :okdan:

Er is toch niets mis met het zijn van een "zolderkamer klungelaar" ?

Het kan altijd erger: Dief, Junk, Zwerver etc hehe

Absoluut. Om jouw vraag te beantwoorden: ik maak muziek voor mezelf en vind het een bonus als andere mensen het ook kunnen waarderen. Daarom zal ik ook waarschijnlijk altijd wel een zo lderkamer klungelaar blijven.

Dit is exact hoe ik erover denk.. Je bent lekker voor jezelf bezig.. als hobby.. Natuurlijk wil je iets moois maken, maar de belangrijkste klant ben je zelf!

Als anderen het leuk vinden en er zelfs voor willen gaan betalen, dan is dat een mooie bonus wat mij betreft..

Ik denk dat het allerbelangrijkste de passie voor de muziek is, als geld verdienen het uitgangspunt is denk ik ook dat je snel van een koude kermis thuiskomst.
Door de passie ontwikkel je een netwerk van/met andere liefhebbers en als het dan allemaal goed gaat vind je je plaats vanzelf.

Aan de andere kant kunnen ambities/interesses ook veranderen. Toen ik 20 was wilde ik ook vette clubhits maken, nu, 13 jaar later, focus ik meer op het creatieve proces en probeer ik zoveel mogelijk mijn 'eigen' ding te doen.

"als geld verdienen het uitgangspunt is denk ik ook dat je snel van een koude kermis thuiskomst"

Dit vind ik altijd zo merkwaardig als het om muziek en kunst gaat. Ik ben handig met computers en taal, dus heb ik daar mijn werk van gemaakt en schrijf ik stukken die mensen willen lezen. Een bakker bakt de broodjes die hij het meest verkoopt - als hij slim is - en zo bouwt hij een succesvolle zaak op. Maar bij muziek moet het allemaal heel principieel en geld verdienen opeens een vies woord.

Volgens mij is talent altijd het uitgangspunt, anders hou je het niet vol, en is het van daaruit helemaal niet vies om er je werk van te maken en je wat meer te concentreren op de broodjes die de klant het liefst eet. Helemaal als het alternatief het magazijn op het industrieterrein is. Toch?

Ik denk ook wel dat men commerciële muziek vaak als minderwaardig afdoet omdat men er zelf niet in slaagt om hits te maken. Als je 1 of 2 wereldhits maakt kan je heel wat gear kopen waarmee je tot het einde van je dagen naar hartelust kan tweaken en je eigen stijl maken. Maar een hit maken vereist ook bepaalde skills, nl. kunnen inschatten wat aanslaat en wat niet.

Ik denk ook wel dat men commerciële muziek vaak als minderwaardig afdoet omdat men er zelf niet in slaagt om hits te maken.

Nou, ik denk dat dat wel meevalt... er zijn genoeg mensen die lekker zitten te freaken en hobbyen met hun gear en helemaal geen hit zouden willen scoren.

Maar een hit maken vereist ook bepaalde skills

Absoluut waar! Een hit scoren vereist wel degelijk een zeer grote dosis aan talent. Heeeeel soms gaat dit niet op, maar dat zijn enkele uitzonderingen op de regel.

De regel is immers dat het goed in elkaar moet zitten, compositorisch moet het aanslaan / pakken, arrangement technisch moet het kloppen om het geheel kloppend te maken, productie technisch gezien moet het goed geproduceerd zijn. Bij bijna alle hits gaat dit wel op.
Wel is het zo dat de meeste hits heel erg 'hokjes-denken' gericht zijn. Een hit MOET aan bepaalde eisen voldoen, moet cliché zijn, moet in een bepaalde stijl passen.

De meeste synth-freaks houden juist totaal niet van dat hokjes-denken, dus kan ik me goed voorstellen dat ze de meeste hits haten.
Vaak is ook feit dat diegenen ook niet capabel zullen zijn een hit te maken. Gelukkig maar, anders zouden zij dat wel doen. Nu doen de commerciële mannen dat alleen maar, die wel degelijk weten waar ze mee bezig zijn!

Hits zijn niet beter dan synth-gefreak of underground muziek, andersom ook niet. Het zijn gewoon totaal verschillende werelden. Elke wereld heeft zijn topniveau!

Ik denk ook wel dat men commerciële muziek vaak als minderwaardig afdoet omdat men er zelf niet in slaagt om hits te maken.

Ik denk dat dat wel meevalt. Je hoeft zelf ook geen topkok te zijn om het kwaliteitsverschil tussen de MacDonalds of een echt restaurant te proeven.

Back