Geld verdienen met produceren alleen?

Ik houd best wel van commerciële dance, zolang het maar niet te kazig in elkaar gestoken is. Die Duck Sauce track, ook al is het zwaar gejat, vind ik wel erg lekker. Waarom de beste man er achter ons jarenlang met die andere kutmuziek heeft geterroriseerd is mij volstrekt onduidelijk. Of dat nummer van Deadmau5 wat je zo vaak op de radio vind ik ook gewoon lekker netjes. Ik zou het niet kopen maar ik kan er niks aan afkraken. En ik kraak makkelijk dingen af. Tot op de grond. Electrohouse :duivels:

Vaak zijn het toch de beter geproduceerde nummers die niet van clichees aan elkaar hangen die het het beste doen. Of een nieuwe twist geven aan een bestaand clichee. Miike Snow - Animal vond ik haast als de wat nieuwere minder commerciele house klinken waar ik vaak naar luister.

Hier een keek in de financieele keuken van de top 5 best betaalde DJ's/producers

Nr. 1: Wessel van Diepen bewijst, dat je als DJ niet op de voorgrond hoeft te treden om succesvol te zijn. In 2006 schatte het blad Quote zijn vermogen op 20 miljoen euro. Het half miljoen per jaar dat Van Diepen jarenlang verdiende als radio-dj bij 538, investeerde hij in zijn eigen platenmaatschappij en het opzetten van muzikale projecten zoals LA Style en Venga Boys. Beide scoorden wereldwijd hits en dat leverde Van Diepen bakken met geld op. Aangezien de Venga Boys bezig zijn met een comeback, zou het zomaar kunnen dat Van Diepen nog maar aan het begin staat van zijn succes.

De andere 4 vind je hier

Je hoeft zelf ook geen topkok te zijn om het kwaliteitsverschil tussen de MacDonalds of een echt restaurant te proeven.

Precies!

Kijk, de mensen die vaak al het commerciële af zitten te kraken, maar er zelf niets van bakken zijn zeg maar de Big Mac Bakkers! Het lijkt allemaal wel interessant enzo, maar er is weinig talent vereist om het in elkaar te zetten.

De topproducties, hoe cheesy en cliché vaak ook, zitten net zoals een goed bereidde maaltijd vaak uber-perfectionistisch in elkaar. Er is aan elke detail de volle aandacht geschonken. Uiteindelijk betaalt de consument hier veel voor en worden de restauranteigenaren heel rijk en het is hun vanwege hun combinatie tussen kwaliteitsproduct en commercie zeer gegund!

Maargoed... smaken verschillen... :W

Precies!

Kijk, de mensen die vaak al het commerciële af zitten te kraken, maar er zelf niets van bakken zijn zeg maar de Big Mac Bakkers! Het lijkt allemaal wel interessant enzo, maar er is weinig talent vereist om het in elkaar te zetten.

De topproducties, hoe cheesy en cliché vaak ook, zitten net zoals een goed bereidde maaltijd vaak uber-perfectionistisch in elkaar. Er is aan elke detail de volle aandacht geschonken. Uiteindelijk betaalt de consument hier veel voor en worden de restauranteigenaren heel rijk en het is hun vanwege hun combinatie tussen kwaliteitsproduct en commercie zeer gegund!

Maargoed... smaken verschillen... :W

Hij is te gemakkelijk om te laten liggen;

Subgroover Productions

;):D

Ik denk dat we toch iets vergeten hier. Vooropgesteld, iedereen doet maar waar hij zin in heeft, en als iemand geld kan verdienen met zijn 'hobby' of iets wat hij leuk vind heb ik daar niets op tegen.

Wat het punt wel is dat commerciele ELECTRONISCHE/POP muziek specifiek gemaakt wordt voor een specifieke doelgroep. Deze doelgroep zit als het ware gevangen in het web van commercie want iedere producer maakt hetzelfde. De mainstream media in Nederland (vreemd genoeg schijnt het in andere landen wel anders te kunnen) draaien ook alleen maar wat het publiek wilt horen.

Het resultaat is, totale vervlakking en eigenlijk kun je dit ook geen muziek noemen aangezien het 1 heeeel belangrijk ingredient mist, soul.

Vreemd genoeg zie je dit met name gebeuren in de commerciele dance en pop hoek waar een "sound" heel makkelijk gemaakt kan worden. In de rock/indie hoek gebeurt dit veel minder en als we het over MUZIEK hebben ben ik van mening dat daar veeel interesantere dingen gebeuren dan in de dance hoek (nog afgezien van het performance aspect).

Je zou kunnen redeneren dat het allemaal niet uitmaakt en tot op zekere hoogte maakt het ook niet uit. Wat wel gaat gebeuren is dat Dance steeds minder interessant wordt, op een gegeven moment ook voor het grotere publiek. En dan verdient niemand meer een rooie cent eraan.

Ik ga hier niet de heilige jezus uithangen ofzo, maar ik denk echt dat de 2010's een dieptepunt gaan vormen voor de 'dance' in zijn algemeenheid tenzij er iets onverwachts op technologisch gebied gaat gebeuren wat tot een doorbraak / nieuwe stroming leidt.

Ik denk dat we toch iets vergeten hier. Vooropgesteld, iedereen doet maar waar hij zin in heeft, en als iemand geld kan verdienen met zijn 'hobby' of iets wat hij leuk vind heb ik daar niets op tegen.

Wat het punt wel is dat commerciele ELECTRONISCHE/POP muziek specifiek gemaakt wordt voor een specifieke doelgroep. Deze doelgroep zit als het ware gevangen in het web van commercie want iedere producer maakt hetzelfde. De mainstream media in Nederland (vreemd genoeg schijnt het in andere landen wel anders te kunnen) draaien ook alleen maar wat het publiek wilt horen.

Het resultaat is, totale vervlakking en eigenlijk kun je dit ook geen muziek noemen aangezien het 1 heeeel belangrijk ingredient mist, soul.

Vreemd genoeg zie je dit met name gebeuren in de commerciele dance en pop hoek waar een "sound" heel makkelijk gemaakt kan worden. In de rock/indie hoek gebeurt dit veel minder en als we het over MUZIEK hebben ben ik van mening dat daar veeel interesantere dingen gebeuren dan in de dance hoek (nog afgezien van het performance aspect).

Je zou kunnen redeneren dat het allemaal niet uitmaakt en tot op zekere hoogte maakt het ook niet uit. Wat wel gaat gebeuren is dat Dance steeds minder interessant wordt, op een gegeven moment ook voor het grotere publiek. En dan verdient niemand meer een rooie cent eraan.

Ik ga hier niet de heilige jezus uithangen ofzo, maar ik denk echt dat de 2010's een dieptepunt gaan vormen voor de 'dance' in zijn algemeenheid tenzij er iets onverwachts op technologisch gebied gaat gebeuren wat tot een doorbraak / nieuwe stroming leidt.

Technologische doorbraak zoals? Je bedoelt eerder, dat een technologische uitbraak lijdt tot meer mensen die gaan producen...

Het is zeker mogelijk!
Ik ben ook begonnen met dit als droom, kunnen leven van de muziek.
Nu ongeveer 5 jaar later (waarvan nu ongeveer 2 echt serieus) heb ik het punt bereikt dat ik er van kan leven (geen dikke boterham, maar er kan er van leven).
Het kost gewoon heel veel energie en doorzettingsvermogen!
Alles is mogelijk als je er maar hard genoeg voor strijd.
Ik heb van te voren mezelf nooit een tijdslimiet opgelegd omdat ik wist dat dit erg lang zou gaan duren.
Anyways, ga ervoor zou ik zeggen :) het leven is te kort om niet je dromen na te jagen!

Het is zeker mogelijk!
Nu ongeveer 5 jaar later (waarvan nu ongeveer 2 echt serieus) heb ik het punt bereikt dat ik er van kan leven (geen dikke boterham, maar er kan er van leven).
Ik heb van te voren mezelf nooit een tijdslimiet opgelegd omdat ik wist dat dit erg lang zou gaan duren.
Anyways, ga ervoor zou ik zeggen :) het leven is te kort om niet je dromen na te jagen!

mag ik vragen, wat waren voor jou de belangrijkste stappen om dit voor elkaar te krijgen? :)

Ik ben r al een tijdje uit,. Ben me destijds op grafisch werk gaan richten omdat ik dit al zag aankomen.
In de jaren 90 ging t prima,. maar destijds kreeg je voor iedere lauwe scheet die je ritmisch verpakte 1500 gulden voorschot.
Die tijd is op zeker voorbij.
Als je het alleen met house wilt proberen denk ik dat je t niet gaat redden.
Ik zou zeggen,.. ga es kijken in de hiphop en rnb scene,.. daar zijn een hoop zangers, zangeressen en rappers die goeie beats zoeken en er ook wat voor willen betalen.
Maak 30 beats per maand en zorg dat ze je kennen.
Probeer ook in duitsland en frankrijk. Daar ben je als nl producer al snel een hele bink.
Ik kan iedere week in duitsland betaald livesets doen als ik daar de puf en t leven naar zou hebben. Maar dat is wel puur mazzel met connecties,..En opbouwen is een lange struggle en afbreken is in een onoplettend uurtje gebeurd!

Mijn tips,.. Verzin een uniek concept,.. zoek de juiste mensen bij elkaar,. werk tot je erbij neervalt,.. laat je niet ontmoedigen,. en maak alles waar je aan begint af!

Succes!

Het is zeker mogelijk!

Da's wel cool. 8)
Sprak een (net nieuw in de commerciële 'scene') house maker en die maakte dus ook enige tijd muziek en sinds vorig jaar, of eigenlijk 2008, wordt er van hem veel uitgebracht. Zo ook draait DJ Chucky zijn mixen. Echt leuk hoe iemand z'n droom waarmaakt. :kroon:

Wat het punt wel is dat commerciele ELECTRONISCHE/POP muziek specifiek gemaakt wordt voor een specifieke doelgroep.

Yes. Bij voorkeur de groep die centen neer legt voor muziek, optredens of merchandise. Daar heet het commercie voor.

Deze doelgroep zit als het ware gevangen in het web van commercie want iedere producer maakt hetzelfde.

Elke "stijl" kent zo z'n eigen kader en sound. Maar dat is in alle soorten muziek zo. Soul, funk, rock, metal, trance en niet alleen maar aan de "commerciele" kant. Mensen houden nu eenmaal van hokjes en labeltjes. Elk genre heeft zo zijn eigen sounds en conventies: Acid kende zijn eigen 303 geluid. Gabber had vooral overstuurde bassen en veel pestherriesamples in combinatie met vocal samples uit bekende films. Trance omarmde de supersaw en climaxjes. Momenteel is de laatste samen met elektro / dirty house of hoe die shit ook heet nu de dominante stroming. Dat de boel naarmate je er langer naar luistert steeds meer op elkaar gaat lijken is dus niet zo vreemd maar zelfs in deze genres zie je een ontwikkeling als je een beetje oplet.

De mainstream media in Nederland ...draaien ook alleen maar wat het publiek wilt horen.

Er is tegenwoordig bijna geen droog brood meer te verdienen met releases. Producties kosten geld en moeten dus geld opleveren. Niet zo vreemd dus dat men op safe speelt. Je moet namelijk wel knap vermogend zijn om je als maatschappij 500 experimentele en waarschijnlijk commerciele floppers per jaar te kunnen veroorloven. Veel handiger is om 10 commerciele plaatjes uit te geven zodat je af en toe ook eens een underground dingetje kunt doen zonder over de kop te gaan meteen.

Datzelfde geldt uiteraard ook voor de mainstream media die je noemt. Radio verdient geld met reclame. Reclame levert meer op als er meer mensen naar een station luisteren. En dus speelt men muziek waarvan men weet dat het luisteraars trekt. En een concert waar alleen maar onbekende namen optreden die allemaal hun eigen wazige kutsound neerzetten is ook niet echt een formule voor succes (uitzonderingen daargelaten) Een partij die geld moet verdienen om te overleven doet wat het publiek wil. Klant is immers koning. Als er een gigantische behoefte was aan emotioneel geladen indie-emopop songs dan zou men zich daar nu massaal op storten.

Ik geloof eerlijk gezegd niet zo in de noodzaak van een technologische doorbraak om een nieuw genre in te luiden. Alle huidige muziek wordt geproduceerd met technologie die al bijna 50 jaar voor handen is. Vroeger wilde je niet dood gevonden worden met die ielige square waves. Nu heet dat elektro. En de analoge synths en drummachines die in de jaren 80 bij het grof vuil gezet werden dienen nu als inspiratie voor de complete trance en techno hoek. De rest is voornamelijk hergebruik door sampling. Ik verwacht dus eerder dat men sommige instrumenten zal `herontdekken´ ipv dat men op radicaal nieuwe technologie over gaat.

Ik klooi zelf overigens als sinds begin jaren 90 met muziek en heb tot op heden nog geen enkel behoorlijk nummer kunnen releasen. Maarr... de technische kennis die ik in die jaren heb opgedaan in de electronica, synth en techno hoek kan ik sinds enkele weken tot mijn grote vreugde toepassen op producties voor derden die er zowaar nog voor betalen ook :-) Het is een volstrekt ander muziekgenre en nee ik moet er niet aan denken dat ik het de hele maand moet aanhoren (tis nog net geen frans bauer gelukkig hahaha) maar het betaalt straks WEL mooi de rekening voor een nieuwe DAW die ik weer voor mijn onverkoopbare underground shit kan misbruiken.

Tip van de week is dus ´kijk eens hoe je al die electronica en technische kennis van je kunt inzetten in andere gebieden waar mensen nog wel een paar centen over hebben voor een productie´. Je leert er ontzettend veel van en remember knowledge is power.

interessante topic! mij lijkt het natuurlijk ook geweldig om met draaien en produceren een boterham te verdienen. maar als dit niet gebeurt dan vind ik dat ook niet erg! ik heb natuurlijk wel een droom en dat is gewoon ooit een track releasen ergens maakt me niet uit waar maar wel in mijn stijl natuurlijk ;) zoals het nu gaat vind ik het wel leuk, ik kloot wat rond met plugins e.d gewoon om er wat feeling voor te krijgen en af en toe een hele track te maken (die in mijn ogen nog nergens naar klinkt maargoed) en ja om volledig te kunnen leven van muziek is natuurlijk de ultieme droom!
voor de mensen die het gelukt is: petje af!

Back