Is er verzadiging van de synthesizer-markt?

Bass

Gepokt en gemazeld
Hallo,

Tja ik zag weer op dit forum en op Internet allerlei aankondigingen van 'nieuwe' synths enzo..

Bv de Roland V-synth, MFB synth en Microkorg van een tijdje terug enz.

Ik vind eerlijk gezegd dat de hele markt niet ECHT nieuwe dingen brengt, maar bekende vindingen in steeds maar weer nieuwe jasjes...
Die Roland V-synth heb ik op gespeeld en vond het niets bijzonders ; veel te kant en klare presest en te gelikt ..

En dan weer Moog die een Minimoog van nu maakt..
Al die Roland JV/XV klonen..
Korg MS2000 en de Microkorg daarna....

Is de markt niet verzadigd met alle merken en types synths zo langzamerhand???
Alles is toch al gedaan toch op synth-gebied??

D'r is zat vernieuwend de laatste tijd uitgekomen hoor. En het kan nog veel verder, maar door dat hele software gedoe is het voor de fabrikanten oppassen geblazen. Die spelen op safe en dan krijg je van die behoudende synths.

Maar een Hartmann, Clavia modular of een Karma lijken met toch redelijke vernieuwende concepten hoor. Maar inderdaad al die romplers lijken veel van hetzelfde. Maar daar is wel een hele grote markt voor, dus daar valt ook wel weer wat voor te zeggen.

Autos hebben ook al 100 jaar 4 wielen een stuur en een motor. Zolang het elke keer weer net iets anders is zijn mensen bereid om hun zuur verdiende geld er aan uit te geven. Of het nou echt vernieuwend is of niet maakt eigenlijk niets uit.

Of de markt verzadigd is? Nee..

Ik ben het eigenlijk wel met Bass eens, dat de markt wat verzadigd begint te raken.

als je kijkt naar het verschil tussen de eerste VA's en de nieuwere, dan zijn deze niet zo heel erg groot. Ze voegen wel wat betere LFO's toe, extra golfvorm en nog iets meer filter, maar het zijn geen veranderingen die je mogelijkheden enorm uitbreiden.
De meeste geluiden die je wil maken kunnen zonder die dingen ook wel.

Je ziet het ook aan de updates die fabrikanten doen: neem bijvoorbeeld de korg MS2000 die geupdate is, het verschil is echt minimaal.

Maar er komt wel weer een dag dat er weer een revolutie in muziekland aanbreekt.

Ik vind dat er op analoog gebied nog zeker wat mag bijkomen. Het nadeel is dat vele nieuwe fabrikanten gewoon analoge synths maken zonder echt vernieuwingen te brengen, dan bedoel ik zonder bv. patch geheugens etc. 'k denk moest je nu een analoge drumsynth uitbrengen (gebaseerd op een 808 ;) ) of bv. een multitimbrale MS20 clone met dus routings geheugen etc. , dat je echt wel scoort!!

Hardware VA interesseert mij gewoon niet meer, geef me dan maar software , waar nog wel interessante zaken gedaan worden.

Tja, hoe vernieuwend moet het zijn dan? Alles is al gedaan. Simpel dat er dan alleen nog variaties op variaties komen. De klankkarakter verschilt, de techniek blijft uiteindelijk in grote lijnen gelijk.

Zolang WIJ maar niet verzadigd zijn, zeg ik maar :), anders zou ik geen uitvlucht meer hebben om op het forum rond te hangen.

Boffen!

Boffen!

Groot voordeel van een oververzadigde synthesizermarkt is dat die bakken op een gegeven moment voor dumpprijzen in de winkel liggen. En aangezien het mij niks kan schelen wat voor synths ik gebruik, als er maar een goed geluid uit komt, vind ik dat wel behoorlijk fijn.

de synthesizermarkt is harstikke verzadigd en het wordt hoog tijd voor iets anders.

een en ander heeft volgens mij te maken met de achterliggende gedachte van fabrikanten om zoveel mogelijk vanuit geluid uit te gaan ipv het maken van een muzikaal expressie instrument.

het gaat er de fabrikanten om om een zo groot mogelijk aanbod van presets aan te bieden maar het aspect muzikale expressie wordt volledig verwaarloosd omdat er nagenoeg geen vraag naar is. wat dat betreft zijn alle zgn. "nieuwe" synth van de afgelopen jaren eigenlijk een pot nat.

Als je nagaat dat ambitieuze projecten zoals de yamaha cs80 eind jaren 70, de ultieme muzikale expressie synth ooit gemaakt (op de GX1 na wellicht) het commerciaal niet heeft gehaald vanwege het commerciele succes van de prohpet5 en de dx7 dan kun je zeggen dat sindsdien is gekozen om alleen op zoveel mogelijk ingelblikte presets/ geluiden te concentreren ipv te experimenteren met expressiemogelijkheden van het keyboard.

met het "virtuele" tijdperk is nu uiteraard veel meer mogelijk om zelf geluiden te creeren t.o.v. de voorgaande worksationachtige apparaten maar van een evolutie van de toetsen zelf is sinds 25 jaar geleden geen sprake meer, helaas.

Hoezo de laatste 25 jaar niets meer fatsoenlijks uitgekomen?

Is het fenomeen VA je dan voorbijgegaan?
Of de vernieuwing op modulair gebied. Misschien niet zo opzichtig maar er zijn nu toch modules die vroeger nooit gekund hadden.
Of de retrofits van bijv SE die gouwe ouwe synths klonen maar dan met veel meer mogelijkheden en midi functionaliteiten uitgerust hebben.
Uitwassen zoals een Sidstation. Een Oasys die niet uitgebracht wordt omdat hij te duur zou zijn. Yamaha die met een kopie komt en die flopt (ja de EX5).
Recentelijk de Evolver die toch wel vernieuwend is of een Andromeda die meer analoge synth is dan alle vorige analoge modellen (voor die prijs).

Origineel geplaatst door fuse

Ja, inderdaad, er is toch een en ander veranderd.

Bv softsynths en zo. Vroeger moest een hele vrachtwagen voorrijden om je setup op het podium te krijgen, tegenwoordig kan het met een laptopje zoals bv Kraftwerk. Da's toch niet niks vind ik.

En als we wat 'breder' kijken dan is er voor de amateur toch ook een en ander veranderd. Vroeger kon je met wat geluk een afdankertje van iemand kopen voor een prijsje, nu kan je met bv Magix Musicmaker wel heel eenvoudig leuke dingen doen. Music for the masses, kon vroeger allemaal niet zo makkelijk hoor

Origineel geplaatst door fuse

Is het fenomeen VA je dan voorbijgegaan?
Of de vernieuwing op modulair gebied. Misschien niet zo opzichtig maar er zijn nu toch modules die vroeger nooit gekund hadden.
Of de retrofits van bijv SE die gouwe ouwe synths klonen maar dan met veel meer mogelijkheden en midi functionaliteiten uitgerust hebben.
Uitwassen zoals een Sidstation. Een Oasys die niet uitgebracht wordt omdat hij te duur zou zijn. Yamaha die met een kopie komt en die flopt (ja de EX5).
Recentelijk de Evolver die toch wel vernieuwend is of een Andromeda die meer analoge synth is dan alle vorige analoge modellen (voor die prijs).

ik zeg niet dat er niks fatsoenlijks is uitgekomen. ik vind het alleen jammer dat er de afgelopen 25 jaar niks is ontwikkeld aan de mogelijkheid om verschillende paramaters vanaf het toetsenbord zelf te kunnen beinvloeden. de yamaha cs60 of 80 werden gebouwd vanuit de gedachte om een oprecht musician's keyboard te maken. het belachelijk weinig aantal presets op die machines doen er niet toe, het gaat erom wat je ermee kunt/kon doen en de unieke feeling van het toetsenbord.

veel van die sample-based synthesizers klinken mijnsinziens levenloos. als je een toets aanraakt dan gebeurt er wat en als je 'm loslaat ook, maar er tussenin gebeurt niks..... tenzij je de mogelijkheid hebt om vanaf het keyboard rechtstreeks dmv van polyfone aftertouch bijv. een grote hoeveelheid paramaters aant spreken. en helaas is de ambitie om daarmee te experimenteren 25 jaar verdwenen, voornamelijk vanwege het gebrek aan vraag ernaar.

VA is/was uiteraard vernieuwend, maar het heeft niets te maken met het achterblijven van een ontwikkeling van het keyboard. het gaat meer om geluid designen. wat ik vaak hoor over nieuwe synths is of ie goed of vet "klinkt", maar zelden hoe die "voelt"

Re: Is er verzadiging van de synthesizer-markt?

Origineel geplaatst door Bass

Alles is toch al gedaan toch op synth-gebied?? [/B]

Nou 1 ding wat ze nog zeker een keer moeten uitvinden is een soort van synth van ik bedoel eigenllijk dat je gewoon een stekker in je kop moet kunnen douwen en de geluiden die je daar in hebt in het echt te kunnen gaan gebruiken.

Dan kun je eindelijk eens echt de dingen doen die in je hoofd zitten.

Hahaha..

De Brain Synth...

Tja ik bedoel alle synths bevatten toch :

Oscillator -> mixer -> filter -> amplifier.....

En variaties daarop....

En dat is het...

Hier een sukje uit een interview met Vangelis uit de jaren 80 wat mooi aansluit op dit onderwerp.
Kijk, ik ben zelf maar een na-prater hoor maar dit is wat ik nou eigenlijk bedoel.

Vangelis describes the electronic instrument market during the early and mid-seventies as a 'low-key situation: synthesizers were still quite basic, but they weren't really all that expensive, either'. Nowadays, he views the hardware scheme of things in a detached and philosophical manner rarely found amongst the synthesizer world's elite.

'One half of the market is now completely oriented towards domestic users, with the Lowrey and Hammond organs and little Casio keyboards, while the other side embraces the Fairlights and Emulators of this world. Those instruments are very sophisticated and - I think - unnecessarily expensive. You could say there's also a kind of middle-ground made up of the programmable polysynths from the likes of Roland and Korg, which I think is going through a bit of a crisis at the moment.

Well, perhaps crisis is too strong a word, but those polysynths haven't offered anything really new for quite a while.' Nothing really new? What about MIDI? What about the DX7? Vangelis has sensed my disagreement.

'The DX7 is a nice, commercial little toy, at a reasonable price. But it's a little bit noisy, and I think the main reason so many people have bought it is that it has such a clever library of sounds. I don't want to criticize it too much it's good for studio work and nice to have around. I've used one myself quite a bit, but to me it's the equivalent of what the Korg 700 was ten years ago. A popular instrument, it is to the synth world what the Renault 5 is to cars. The Renault 5 was a hit because it was very versatile and you could park it anywhere . . . What I really don't like about it is that, for Yamaha, it's a step back from the CS80.' It transpires that there is no instrument Vangelis admires more than Yamaha's late seventies synthesizer flagship.

In the couple of hours I spoke with him, his individual command of English was used to describe his feelings on the CS80 more than any other subject.

'The most important synthesizer in my career - and for me the best analogue synthesizer design there has ever been. It was a brilliant instrument, though unfortunately not a very successful one. It needs a lot of practice if you want to be able to play it properly, but that's because it's the only synthesizer I could describe as being a real instrument, mainly because of the keyboard - the way it's built and what you can do with it.'

'Today, the only thing that matters to synth makers and synth players is the supply of different sounds - nothing else. I think the manufacturers have a responsibility to fit synthesizers with better keyboards so that people get some encouragement to play better, because if all you do is use synths as a source of sounds, you'll never be a complete performer. You'll never be a player in the practical sense, you won't acquire fast reactions.'

But if the likes of the DX7 are enough for most players, what's wrong with the manufacturers giving them what they want ?Nothing, really. I can understand why manufacturers do what they do for the middle ground, but that should only be one part of the market. Take Yamaha, which is an enormous company: they can go ahead and sell DX7s, but there's no reason why they can't also build an extraordinary instrument. There's the DX1, but to me that's a disappointment - awkward to use, and really quite inflexible. When Yamaha created the CS80, I expected them to refine it and improve it, make it lighter, put new sounds on it, but they didn't. 'I think what I'm saying will make more sense in 10 or 15 years' time. By then, someone somewhere should have created The Instrument - the ultimate synthesizer. I don't mean in terms of sound, because we can create anything we want these days, but in terms of being an extension of the performer a true performance instrument.

"To explain, if you look at the piano today, it's the result of about 2OO years' continuous development, but there's not one synthesizer that's been developed over anything like that length of time. When a synthesizer comes out it's Top of the Pops for two years, then it's scrapped and replaced by another one with more memories or whatever. When manufacturers stop adopting that attitude, that's when they'll get closer to creating the sort of instrument I'm after - a tune performance synthesizer. "

So we're still quite a long way from that?

'Well, nothing since the CS80 that I've used can act as a natural extension of a player's ability. Nothing can be as immediate. The situation is even worse now with the arrival of computers.'

Re: Is er verzadiging van de synthesizer-markt?

Origineel geplaatst door Bass
,

Is de markt niet verzadigd met alle merken en types synths zo langzamerhand???
Alles is toch al gedaan toch op synth-gebied??

...Ja dus....8)

Dan koop je toch gewoon een CS80?

Ben je klaar voor de rest van je leven. 8~

Je kunt wel zeggen dat de markt verzadigd is maar de argumenten om dat te onderbouwen zijn zo slap.

Alleen al het feit dat Reaktor bestaat kun je niet tegenspreken dat er geen vernieuwing heeft plaatsgevonden. Aannemende dat je een redelijk ervaringsnivo met Reaktor hebt.

Als er iemand op het idee komt om in de Creamware Noah wat analoge oscilatoren en filters die digitaal aangestuurd kunnen worden te bouwen lijkt me dat net zo revolutionair als met een piano hamertjes ipv pinnetjes (bij het clavercimbel) te gebruiken.

Verzadigde markt... Je kan natuurlijk een bak maken die 16 golfvormen en 16 oscilators hebt, een envelope die uit 16 delen maximaal bestaat, zoiets als bij de CZ3000, Kweet niet hoeveel filters met een Equalizer oid... Polyfone aftertouch heb je niet veel aan denk ik. Je moet dan onderhand doctorandus zijn om een geluid te kunnen maken.

Ik heb net een NordRack 2 gekocht en als ik het verschil in bediening met de 3 bekijk, is daar al een enorme verbetering! Geen echte potmeters meer, dus gewoon editen vanaf de positie die de ledjes rondom aangeven. Mooie verlichte LCD's... Dat noem ik nog eens verbetering.

Qua polyfonie kan het natuurlijk nooit genoeg zijn en opslag van geluiden ook niet.

Synthesizers blijven verrassen, ookal heb je m al tijden (net als mijn monofone Eminent stringsynthesizer...)

Back