Spectrum analyzers

er zijn diverse spectrum analyzers als plugin verkrijgbaar, de beste [naar mijn mening] is eentje die ik gebruik in ProTools, van Waves geloof ik... kan je ook gelijk je stereobeeld checken en kijken of je mix niet te veel uit fase is [slecht voor mono].
voor bijv. soundforge zijn er ook veel van dit soort plugins, volgens mij heeft sonic foundry d'r al eentje ingebouwd bij versie 5 [weet ik niet zeker, ik kom om in de plugins].
let wel op als je je freq spec gaat checken dat je niet in het scherm [de FFT] een rechte lijn verwacht, dat alle frequenties evenveel waarde hebben; een ideale mix zou onder de 20 / 30 Hz steil af moeten lopen, anders gaan de hifi boxjes van je midi-setje kraken. de basfrequenties hebben vervolgens de hoogste waarde en naarmate de frequenties hoger worden dient de waarde langzaam en gelijkmatig af te nemen.
het klinkt wat ingewikkeld maar ik kan zo snel even geen plaatje vinden om het duidelijk te maken...

er is een mastering programma voor windows genaamd O-zone..geloof dat het directX is.....daarin zitten ook een aantal goeie tools voor het monitoren en meten van bv phase-correlatie en frequency-spectrum...gebruik google ff dan vind je het vast wel...

Olaf

Attachments

• paz.jpg
    paz.jpg
    292 KB · Bekeken: 143
Aangezien het de Nationale Oude-thread-omhoog-schop-dag is...
Maar gebruiken mensen Spectrum analyzers nu echt tijdens het produceren of het masteren?

Ik gebruik de laatste tijd heel vaak een fixed filterbank (of equalizer) om geluiden los van elkaar te trekken. Dat doe ik op gehoor en niet op plaatjes. Ik denk dat een combinatie best interessant kan zijn.

Werkt dat een beetje?

Spectrum analyzers zijn leuk maar je moet ze gebruiken als hulpmiddel en niet als stuurmiddel. Dus van je gehoor uitgaan en dan evt zo'n hulpmiddel als dit gebruiken en niet andersom.

Back