Hardware equivalent van Arturia Analog Factory...?

pip

Ouwe rot
Iedere keer als ik die Analog Factory van Arturia zie denk ik: waarom is die softsynth + controller er niet in een hardware-variant? Ben vooral fan van de soul-, funk- en fusionmuziek waar originele synths zijn gebruikt, die zijn nagemaakt door met verschillende softsynths van Arturia (Moog, Jupiter, Prophet, Arp).

Nu vroeg ik me af of er wellicht een hardware synth is die vergelijkbare sounds heeft. Mag overigens best VA zijn. Iets met toetsen is ook wel prettig.

Een Alesis Micron lijkt in de buurt te komen, of is de sound/kwaliteit hiervan toch niet vergelijkbaar? (YouTube filmpjes zijn moeilijk te beoordelen...) Hoe sterker ook de link naar de originele instrumenten, hoe beter, wat mij betreft.

Nu moet ik er nog wel bij zeggen dat ik een tijdje geleden een tweedehands Creamware Minimax heb gekocht. Daar ben ik erg blij mee. Dus mijn tweede vraag is: voegt zo'n synth erg veel toe aan de breedte van mijn geluidenarsenaal, of heb ik simpelweg de bodem van mijn Minimax geluiden nog lang niet ontdekt?

Omdat ik hem graag gewoon aanzet en dan wil gaan spelen :)
Misschien is het voor sommige mensen wel goed te doen, maar ik heb een tijdje wat VSTs geprobeerd te bespelen op mijn computer voor piano- en Rhodes-geluiden, en het was een enorm gedoe... Nu heb ik een stage piano waar ik de schakelaar omzet, en ik ben gelukkig :)

heb zelf sinds een tijdje een plugiator van use audio en ben erg te spreken over de geluidskwaliteit..
daar kunnen 8 plugins van creamware origine in..erg vet en mooi geprijsd..

je zou een nord modular kunnen proberen, er zijn speciale patches op internet te vinden die de imperfectie van oude analoge synthesizers nabootsen.

of... minimoog + cs80 + jupiter + prophet? :D

Bedankt voor de reacties. Die Plugiator had ik ook gezien inderdaad (bevat ook 'mijn' Minimax). Hoe vind je de bediening daarvan? Ik zie een beetje op tegen het selecteren van 'genummerde' presets uit 8 verschillende synths (qua overzicht kwijtraken), of is dat goed te doen?

Bedankt voor de reacties. Die Plugiator had ik ook gezien inderdaad (bevat ook 'mijn' Minimax). Hoe vind je de bediening daarvan? Ik zie een beetje op tegen het selecteren van 'genummerde' presets uit 8 verschillende synths (qua overzicht kwijtraken), of is dat goed te doen?

alle parameters zijn real time aan te sturen met midi cc's..
je kunt inderdaad ook presets maken in de pc en die dan inladen in de plugiator.
Maar voor het geld waar ze 2e hands voor gaan is er niets beters volgens mij..
en de dsp is een stuk sneller dan die in de creamwareboxjes,meer polyfonie en meer effecten dus..en die creamwaredozen hebben toch ook genummerde presets?

Origin is een hele goede optie. Analog Factory is een hele goede budget optie. Denk dat je al hebt wat je wilt eigenlijk. Wil je echt een HW oplossing die vergelijkbaar is dan moet je gewoon flappen neertellen.

De Micron lijkt mij ook een prima optie als je kijkt naar een budget oplossing. De alesis Ion engine is top en met de editor kun je kneiters veel verschillende sounds maken.

Analoog dus geen VA kun je vergeten als je soortgelijke specs wilt en een budget hebt!

Als je serieus denkt over de Micron, zou ik in dat geval voor de Ion. Heb je wat meer toetsen om op te spelen en, nog veel belangrijker, meer knoppen! Je kan dan in ieder geval de patches fijn editten zonder een computer (want dan kan je net zo goed je Arturia plugins gebruiken).

Bevestigd, de Micron zou ik alleen kiezen als je geen moer geeft om zelf je geluiden te maken. Het is echt niet leuk. Bovendien, die drie draaiknoppen waren in mijn geval van ondermaatse kwaliteit en ik kon evenzeer zonder doen (je mocht echt doordraaien om verandering te hebben, en als je snel draaide ging het te....snel) De Ion zou ik meer aanraden.

Bedankt voor alle tips!

Ion is nog mooier inderdaad, maar mijn ruimte is beperkt... en met een Roland Stage piano heb ik een prima controller voor de Micron bedacht ik me.

Een van de aantrekkelijke kanten van mijn Minimax vind ik de optie om alles handmatig te tweaken (iets wat ik niet heel erg vaak met de PC zal doen), maar het grappige is dat ik vervolgens juist meestal weer gebruikmaak van presets. Dus 1 synth die gewoon een lading 'klassieke synthgeluiden' onder handbereik heeft zonder veel gedoe lijkt me super, naast zo'n Minimax om eindeloos aan te tweaken.

Of verzin ik nu gewoon redenen om een overbodige synth erbij te nemen? ;)
(Niet antwoorden graag...)

als je alleen maar presets wil gebruik dan vsts
en koop een degelijke midicontroller met knoppen en mapping en zo (zoals de betere novations)

eens je beseft dat je de betere geluiden zelf maakt, koop dan ne echte hardware synth

Jep, de Plugiator is zeker 1 van de kandidaten, en veel goedklinkende geluiden voor goede prijs.

Gelijk maar even in de muziekwinkel gekeken, en veel van de VA synths onder handen genomen. Was qua geluid erg onder de indruk van de Evolver, maarja, de versie met toetsen is niet erg goedkoop en de moduleversie leek mij iets dat ik niet snel onder controle zou krijgen... De verkoper raadde me aan de Korg R3 eens te proberen, en die is qua overzichtelijkheid van het oproepen van patches toch wel erg fijn! Geen geblader door presets van 000 tot 127 ofzo, maar handige categorieen met geluiden, waarna eenvoudig een aantal parameters te tweaken zijn.

Trouwens, hoe werkt zo'n sampler? Ik zie vooral hardware samplers die bedoeld lijken om drums mee te programmeren. Maar er zullen vast ook sample-modules bestaan waar je een compleet instrument kan inladen, zoals synthpatches (of piano, of orkestgeluiden)? Zoiets als de plaatjes die ik heb gezien van Kontakt, maar dan in 'standalone' vorm?

Back