Wat is er zo uniek aan een TR-909 ?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
volgens mij is het vrij simpel: als je meer geeft om het maken van originele (percussie) geluiden, dan maakt het geen hole uit waarmee je ze maakt; doepfer / reaktor / micro modular / sk-1 / fruityloops.

als je ge-inspireerd wil worden door het apparaat zelf, je een bepaald positief gevoel krijgt bij machines uit een bepaald tijdperk of met een bepaalde uitstraling waar de 909 toe gerekend kan worden, dan doe je dat toch. persoonlijk heb ik altijd wel iets met zulke apparaten, het zijn net een soort machinale wezens met een eigen karakter. en dan moet je gewoon helemaal vergeten dat ie ook in 1001 producties is gebruikt want die zijn toch niet belangrijk.

volgens mij is het een kwestie van praktisch tegenover romantisch: praktisch is een 01v of protools met een stapel softsynths en een midicontroller en een powerbook als sequencer (bij wijze van spreken). romantisch is een analoge mixer met 2 mid sweeps, geen effecten behalve een distortion pedaal, een monopoly, een 909, een 303, een 606 en een juno-60 (ook bij wijze van). misschien kies ik over een paar jaar voor het eerste (m'n behringer is inmddels als door een 01v vervangen) maar m'n analoogjes ga ik echt niet door 96stemmige virtual modelling (soft)synths vervangen.

Misschien ook leuk te vermelden dat ze juist de 909 kochten omdat hij zo goedkoop was omdat geen hond (lees: de massa) hem wilde hebben. Die mannekes begonnen ook niet als ster met lots o' money in the bank. En door het feit dat ze niet naar 'zo realistisch mogelijke' sounds zochten, was het mooi meegenomen dat hij deels analoog is.

Origineel geplaatst door BCA303
Ken je Thrash van Cybersonik? Pompende track met alleen een 909.

ja idd - stom die hoe kan ik DIE plaat nou vergeten; ik ken die plaat door en door ken (vrij simpel nummer overigens ik weet het). die komt wel degelijk op m'n lijstje. moest ik toen al heel erg om lachen en ook op dansen: alleen een 909!

erg leuk forum dit trouwens. het gaat soms helemaal nergens over en dan weer wel. heerlijk 8~

x0x zijn maar voor twee dingen goed :

* om eindeloos over te blijven leuteren & zeiken, als je s ff geen zin hebt in muziek maken/spelen
* om leeg te samplen & daarna onder een mooi lampje in een verzamelkast/museum te zetten

Origineel geplaatst door JazzMann

* om eindeloos over te blijven leuteren & zeiken, als je s ff geen zin hebt in muziek maken/spelen
* om leeg te samplen & daarna onder een mooi lampje in een verzamelkast/museum te zetten

:okdan: :luv:

Origineel geplaatst door Breed
Misschien ook leuk te vermelden dat ze juist de 909 kochten omdat hij zo goedkoop was omdat geen hond (lees: de massa) hem wilde hebben. Die mannekes begonnen ook niet als ster met lots o' money in the bank. En door het feit dat ze niet naar 'zo realistisch mogelijke' sounds zochten, was het mooi meegenomen dat hij deels analoog is.

toen nog wel ja. jammere is dat iedereen zich nu bewust is hiervan, dus worden nu al goedkope potentiele opvolgers die niet lijkt te willen hebben toch ook al veel gevraagd. bijv. die casio vl en sk dingetjes. ik denk dat er niet snel meer een soort underground scene zal komen die bepaalde afgeschreven goedkope apparaten gaan gebruiken die een uniek karakter hebben. misschien een suzuki omnichord? of een amiga 500 met protracker? of een c64 met rockmonitor?

je vergeet er een:

- als je geen lol meer haalt uit de rest van je studio setup en lekker dom wilt drukken en draaien op je x0x en weer plezier te maken

Origineel geplaatst door Chinetti
Die lui leenden elkaars 909, het was simpelweg de enige drumcomputer die ze hadden.

cool!
van wie mag ik een keer voor de gein een TR-909 lenen
mag je mijn TR-808 zolang wel ff hebben 8~

Origineel geplaatst door jes303
je vergeet er een:

- als je geen lol meer haalt uit de rest van je studio setup en lekker dom wilt drukken en draaien op je x0x en weer plezier te maken

...euhh

dat zei ik toch net...

"...als je ff geen zin hebt om muziek te spelen/maken":erm:

...euhh

dat zei ik toch net...

"...als je ff geen zin hebt om muziek te spelen/maken":erm:

nee jij had het over het leuteren erover als je geen zin hebt om muziek te maken. ik bedoel als de rest van je studio je niet meer inspireert en je gewoon hands-on pretentieloos muziekplezier wilt hebben.

Origineel geplaatst door jes303
nee jij had het over het leuteren erover als je geen zin hebt om muziek te maken. ik bedoel als de rest van je studio je niet meer inspireert en je gewoon hands-on pretentieloos muziekplezier wilt hebben.

jaaaa grapje.. Jesx0x

maar in het geval van hands on pretentievol muziekplezier, zet ik me liever achter de piano, bas, sitar of percussie
..jezelf afr*kken is nog steeds plezanter dan je xUx in de stofzuiger te rammen & het knopje "aan" te zetten.. if you begrijp what I bedoel.

LOL :D

ik zou er zo een willen hebben, maar ik ben niet zo rijk en heb niet de hoop dat een of andere gek me er 1 aanbiedt voor €200... maar ik ben ook zo'n het-gaat-om-het-gevoel-persoon (daarom gebruik ik ook 100% hardware, al is het niet veel)

en op ze daarna weer te verkopen aan de volgende;)

Origineel geplaatst door cadra
maar ik ben ook zo'n het-gaat-om-het-gevoel-persoon (daarom gebruik ik ook 100% hardware, al is het niet veel)

Als het om het gevoel gaat, maakt het volgens mij niet uit of je nu hard- of software gebruikt.

conclusie...

conclusie...

zo meneer De Voorman...

heeft u nu antwoord op uw vraag?
wij (ik spreek nu even namens alle betrokkene)
hebben u graag willen helpen met deze vraag
wij hopen ook dat u nog eens vaker een vraag aan ons wil stellen

geen dank

Re: conclusie...

Re: conclusie...

Origineel geplaatst door bounce
zo meneer De Voorman...

heeft u nu antwoord op uw vraag?
wij (ik spreek nu even namens alle betrokkene)
hebben u graag willen helpen met deze vraag
wij hopen ook dat u nog eens vaker een vraag aan ons wil stellen

geen dank

wat was de vraag ook weer :)

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back