Diskdrive Ensoniq Mirage

Zo...net vandaag weer terug gekomen van m'n 2 weken vakantie die dankzij ijsland 3 weken geduurd heeft....
Tja...diskdrives zijn ook een redelijk groot probleem inderdaad

Inderdaad zijn het beiden dsk1's maar wel 2 verschillende modellen.
1 met zwarte knopjes en een met kleinere grijze, gele en witte knopjes

Is een Mirage met zwarte knopjes niet altijd een DSK-8?

Anyway, ik heb mijn DSK-8 opengetrokken en daar zit inderdaad ook een opbouw-print in met een AD7574. Schema dat ik heb is dus van de DSK-1 (het latere model).

Het probleem is geloof ik meer de aansturing van de DOC chip. Hoe dat moet gebeuren is een soort van black box

Is al door anderen geprobeerd.
Daarna moet je ook nog eens in 6502 assembly gaan zitten bitneuken..
Ik spreek geen 6502 assembly.
Nog wel een beetje Z80 assembly maar dat is toch echt anders

Ik spreek geen 6502 assembly.

dit soort shite? ;)

Code:
         LDA #$06
         LDX #$00
.LOOP
         STA $0400,X
         INX
         BNE LOOP
         RTS

hoe zit dat overigens met de processor van de Mirage? zitten daar 2x 16 bits in aangezien er ook 2x 64kb in zit?
(16 bits processor kan maximaal 64kb 'zien')

Laatst gewijzigd:
@6 trak: een z80 is een 8 bits processor met een 16 bits address bus...
6502 ook en volgens mij alle 8 bit processors.

Ja, dat zou eerst een flink stukje disassembling en reverse engineering vergen...

het is minder werk om je eigen sampler te schrijven.
ben er al intensief mee bezig geweest, en idd, de DOC is het grote probleem.

er zit trouwens geen 6502 in, maar een 6809, is net weer effe anders.
ik zie trouwens op het www steeds vaker virtuele floppiedrives langskomen.
als ik weer eens wat tijd heb, dan ga ik dat van dichtbij bekijken.
:mega:

@6 trak: een z80 is een 8 bits processor met een 16 bits address bus...
6502 ook en volgens mij alle 8 bit processors.
inderdaad maar het geheugen is in totaal 128kb dus vandaar mijn vraag of zowel de upper (64kb) als lower (64kb) een eigen processor heeft aangezien een 16 bits addressbus maar max. 64kb kan zien... of wordt er bankswitching toegepast?

En veel leuker omdat dat een veel creatiever proces is (ik heb eind jaren '80 een Z80-based sampler gebouwd)

ghe,. ik had een acorn atom (6502)sampler geschreven, 8 hele bitten en monofoon.
geen filters van betekenis, en alleen aanstuurbaar met een digitale step sequencer.
door deze vorm van multitasking waren alle recources wel opgebruikt.

:koffie:

In principe kan de bank-switching natuurlijk ook tijdens opnemen en afspelen gebruikt worden, zeker in de Mirage waar de processor dat werk niet doet maar een dedicated chip (dus de breedte van de adresbus van de processor maakt niet uit). Maar dat hebben ze blijkbaar anders besloten, mogelijk om het interface-technisch behapbaar te houden op dat twee-digit "schermpje" (16-bits kun je verdelen in 2 x 2 digits, 17-bits kost alweer een extra scherm).

Over diskdrives voor de Mirage kwam ik gisteren nog op een onverwachte plek een onverwacht iets tegen over drives voor de mirage.

Fairlight Restauratie onderaan de pagina, iets met -ready signal op pin 34 van de floppy en linkjes naar floppy mods

Back