Welke analoog zou ik het best kopen

Ik heb bijna alle monofoontjes in de afgelopen 25 jaar al de revue zien passeren (gehad) en ben nu pas tot de conclusie gekomen dat de OSCar toch wel één van de beste is.
Basses like a MiniMoog en Vocall like sound as a Syrinx, en nog veel meer.
Ze zijn niet goedkoop en makkelijk te vinden, houd daar wel rekening mee.
Ga je voor een ''poly'' synth, dan zou ik ook voor een Jupiter 8 gaan.
Ligt er natuurlijk aan welk budget je er aan wilt spenderen ;)
Er zijn talloze (virtual analoog) goedkopere exemplaren te vinden die bijna net zo overtuigend kunnen klinken, maar ja, een Jupiter 8 blijft een Jupiter 8 :D

1000 euro maximaal.
pro-one
little phatty
etc

je wilt de sound van de jaren 80, koop dan alleen spullen van die tijd!!
en zo t horen kan ik t zelfde soort basje uit mijn pro 1 halen, dus misschien is t m wel!!
hier leuk filmpje!! met de pro1 begint op 1.50 en andere dikke synths!!

YouTube- Live in the studio 1989

Leuk dat is Rene Splinter! Bij deze gast heb ik me eerst house track gemaakt 20 jaar geleden. Hij woonde 200 meter van me ouderlijk huis. Heb ik nog op een bandje ergens. Klonk nergens naar maar toch.

Veel van die dikke bakken heeft ie niet meer zoals die synthex en die 808. Jammer genoeg.

Deze is ook redelijk space.

@TS: Je kan redelijk in de buurt komen met die Mirco Korg hoor. Je moet idd alleen leren synths te proggen.

als je buget beperkt is zou ik poly voor een goede va gaan
en mono, een degelijke( een niet zo beperkte (of ze moesten redelijk goedkoop zijn) oude/of nieuwere analoog gaan
hangt af waaraan je belang aanhecht

blindstaren op oude bakken, die je toch niet kan veroorloven, is een beetje zot

het belangrijkste ben je zelf natuurlijk

Juno 60 & JX-3P om een beetje binnen het betaalbare segment te blijven.
Jupiter 4 of 6, prophet 600, pro-one in het iets duurdere segment
Prophet 5, Jupiter 8 etc. als je echt van je geld af wilt ;)

en de a6 andromeda als je echt eens flinker wilt uitgeven ( ca 2000€)

Ja, die Andormeda komt mij over als een goed doordacht ontwerp. Interface, c.q. bediening is toch helft van het plezier.

Is wel prijzig. Al betrap ik mijzelf er op dat ik vreemd genoeg wel hogere prijzen bereid ben te betalen voor akoestische instrumenten en daar om de een of andere reden moeite mee heb met elektronische.

Ja denk ook wel een Juno-60 of Jupiter 8. Maar een Pro-one of iets nieuwer, een Prophet 08, lijkt me ook een goeie optie.
Ik denk zelfs dat t met een JP8000 ook wel moet lukken dit soort sounds te maken. Tis maar net de vraag wat je aan budget hebt ;).

Leuke tracks, die van College!

Hij is al een paar keer genoemd, maar ook ik denk dat je met een Moog Little Phatty een goede keus zou maken. Tweedehands doet deze nu volgens mij zo'n 850,- euro en het is gewoon een erg complete, goed klinkende en volledige analoge synth. MIDI zit natuurlijk al ingebouwd dus je hoeft er niet apart een converter bij te kopen (daar moet je bij die andere bakken natuurlijk ook aan denken!). Ik heb zelf ook een aantal "oude" analoge synths, maar zou mijn Moog LP niet kwijt willen in ieder geval!

Een echte vintage bak die heel veel mogelijkheden biedt is bijvoorbeeld de Pro One, ook al genoemd. Deze is wel weer even duurder dan een LP (ik denk zo tussen de 900 - 1000 euro) en je hebt er uiteraard een MIDI-CV converter bij nodig. Ze zijn niet heel zeldzaam dus als je er een wil moet het mogelijk zijn.

Ik denk niet dat het in deze draad veel zin heeft om allerlei synths te noemen die je bijna nooit tegenkomt of die superduur zijn, daar zal de topicstarter namelijk niet veel aan hebben.

Ja, die Andormeda komt mij over als een goed doordacht ontwerp. Interface, c.q. bediening is toch helft van het plezier.

Is wel prijzig. Al betrap ik mijzelf er op dat ik vreemd genoeg wel hogere prijzen bereid ben te betalen voor akoestische instrumenten en daar om de een of andere reden moeite mee heb met elektronische.
A6 is niet de makkelijkste synth om te doorgronden, maar na een jaar of zo heb je wel zeer veel analoog voor ( nu nog) relatief weinig geld.
anders die phatty misschien waarbij er , begrijp ik, een nieuwere versie bestaat met wat extra toeters en bellen ( usb en zo ?) misschien ook handig om rekening mee te houden.

dan kan je trance ook electro noemen.

dit is toch meer electronische disco achtig. of zou je Giorgio Moroder ook electro noemen ?

heb nu collage niet gehoord, maar electro komt wel voort uit de disco/funk van eind jaren 70/begin 80, dan begin jaren van hip hop, toen electro de instrumentals/dubs waren van de nummers, freestyle, breakdance dagen.

sorry voor het kapen van het onderwerp, trouwens. om er nog even op door te gaan,
ik snap opzich wel waarom de term 'electro' de laatste paar jaren voor van alles wordt gebruikt, tot Daft Punk, Justice etc. nog aan toe. mede door de 'electroclash' hype van een aantal jaar terug. alleen, het is gewoon geen electro.

maargoed. met de meeste synthesizers kun je dit soort klanken maken. een Moog is leuk, maar zeker niet vereist. met een sh-101, juno-60 of bit one/01/99 of mirokorg moet je er ook komen.

Neej, je kan hem betalen.....het kan ook zijn dat hij een erg lieve vriendin heeft die de andromeda voor hem wilt betalen....

Niets MOET, alles kan.

Back