Help... Mijn eerste Mac!

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Ola Synthforummers!

In navolging van dit draadje is de kogel door de kerk. Hier zit momenteel een trotse eigenaar van een Mac Pro Xeon Quad 2.66! :P

Dus en tja... nu begint het dan allemaal he.
Ik ben eigenlijk een ontzettende computernerd met een hoop kennis van PC-hardware en software. Maarja... OSX is allemaal weer even net iets anders, voornamelijk wennen lijkt me.

Nu schieten mij dagelijks allemaal vragen te binnen die ik graag op een forum zou willen stellen, maar probleem is. Ik heb geen zin om lid te worden van een of ander Mac forum en om deze vragen op bijvoorbeeld tweakers.net te stellen, dat zie ik niet zitten.

Misschien dat mijn vragen allemaal iets te veel computer-gerelateerd zijn en iets minder studio-gerelateerd. Ik struin graag om dit forum rond, ben er altijd goed geholpen en help anderen ook altijd graag met hun vragen.

Dit opgeteld bij het feit dat er hier een hoop Mac gebruikers zijn die hun Mac voor hetzelfde doel gebruiken als ik, is de reden dat ik mijn verhaal hier post en ik hoop dat het een nuttig draadje gaat worden voor Mac n00bs zoals ik!!!

---

Enfin...

Mijn doel van mijn Mac:
PC met Logic Platinum 5.5.1 vervangen door Mac met Logic Studio 9.
Mijn PC'tjes met Logic zijn altijd mijn trouwe werkpaarden geweest, maar nu is toch de tijd aangebroken om de grote overstap naar Apple te maken.

---

Om het overzicht hier niet te verliezen lijkt het mij handig om de vragen te nummeren, zodat het duidelijker wordt op welke vragen er antwoorden komen.

Ik begin maar gewoon met hetgeen mij binnenschiet, zit verder geen logica in de volgorde van de vragen.

1. Ik wil graag met mijn PC toegang hebben tot de bestanden op mijn Mac. Hoe werkt deze file-sharing? Als ik nu bij Netwerkomgeving kijk, zie ik natuurlijk geen Mac.

2. Ik ga straks mijn RME fireface 800 aansluiten. Dit ga ik doen via een IEEE1394b (FW800) kabeltje. Moet ik nu (net als op PC) eerst de drivers installeren en dan pas het apparaat aansluiten? Of toch liever eerst het apparaat aansluiten en dan pas de install files aanklikken? (dit vraag ik in verband met het eventuele verkloten van mijn driverconfiguratie, dit is bij Windows namelijk geen uitzondering).

3. Ik ben van plan een extra harde schijf in mijn Mac te zetten (dit heb ik expres niet gedaan bij Apple zelf, omdat ze daar 270 euro voor 1TB vragen, belachelijk natuurlijk). Op deze schijf zal al het audio werk plaats gaan vinden. Het is een feit dat ik hier elke SATA schijf in kan zetten welke ik wil, maar de vraag is; welke schijven (merk / type) zijn het meest geschikt voor dit doeleinde? Welke schijven gebruikt Apple bij het bouwen? (Ik weet het mods, dit is echt zo'n tweakers vraag, maar nogmaals, ik denk dat dit audio-gerelateerd genoeg is en nuttig genoeg voor andere gebruikers van dit forum, om hier gepost te kunnen worden).

4. Als ik een lege harde schijf gekocht en geplaatst heb, hoe configureer ik deze dan (op een juiste manier) in een Mac? Hoe maak ik de partitie? Welk bestandssysteem moet ik kiezen om te formatteren?

5. Overige tips van Mac users. Waar specifiek op te letten bij audio gebruik van je Mac?

Natuurlijk heb ik nog veel meer vragen, maar je zult altijd zien dat die me nu niet te binnen schieten... Ach, die volgen vanzelf!

Ik ben ontzettend benieuwd naar andere gebruikerservaringen en ik hoop dat dit een nuttig audio-Mac draadje gaat worden!

1. Ik wil graag met mijn PC toegang hebben tot de bestanden op mijn Mac. Hoe werkt deze file-sharing? Als ik nu bij Netwerkomgeving kijk, zie ik natuurlijk geen Mac.

bij system preferences kan je naar Sharing of Delen (welke taal heb je? ik kan Engels aanraden, dan heb je meer resultaten in google ;)).

Onder dat paneel kan je bestandsdeling inschakelen, en ook aparte mappen sharen op het netwerk. in de finder zie je dan die mappen duidelijk aangegeven als Shared/Gedeeld.

2. Ik ga straks mijn RME fireface 800 aansluiten. Dit ga ik doen via een IEEE1394b (FW800) kabeltje. Moet ik nu (net als op PC) eerst de drivers installeren en dan pas het apparaat aansluiten?

gewoon aansluiten, je mac ziet hem automatisch. daarna kan je de software installeren.

3. Ik ben van plan een extra harde schijf in mijn Mac te zetten

elke SATA is goed, welk merk Apple mee werkt wisselt per model. Ik gebruik altijd Western Digital schijven, en geen LaCie. Lange garantie, en zelden een dode schijf. Echter, iedereen heeft andere ervaringen dus het is ook een beetje geluk hebben.

4. Als ik een lege harde schijf gekocht en geplaatst heb, hoe configureer ik deze dan (op een juiste manier) in een Mac? Hoe maak ik de partitie? Welk bestandssysteem moet ik kiezen om te formatteren?

hoogstwaarschijnlijk ziet OSX hem al. zo niet, open Disk Utility en doe Erase. daarbij kan je kiezen voor het filesystem, ik gebruik altijd Mac OS Extended Journaled.

5. Overige tips van Mac users. Waar specifiek op te letten bij audio gebruik van je Mac?

gewoon lekker aan de slag gaan, en als je stress en/of problemen hebt en er echt niet uitkomt de Future Store in Utrecht bellen.

ow, en als je op zoek bent naar zoveel tweaks zal je zeker merken dat mac een verademing is. Het is allemaal al voor je geregeld :)

1. is al beantwoord

2. vorgorde maakt normaal niet uit.. in het verleden waren er wel toestellen met slechte drivers waar eerst inpluggen afgeraden werd.

3. als je een rappe schijf wil kan je voor Raptors gaan, toch ben ik hier geen voorstander van (luid, vereisen veel koeling)
Persoonlijk ga ik voor Western Digital altijd. WD Green heb ik veel vetrouwen in wegens de lagere temperatuuruitstoot, maar die zijn iets trager dan gewone schijven dacht ik.

4. Schijfhulpprogramma->Selecteer schijf->klik Partitioneer->
Volume indeleing: 1 partitie
Opties: "GUID partitieindeling"
Structuur: mac os uitgebreid (journaled)

5. algemene tips:
- leer spotlight gebruiken voor zowat alles (appeltje spatie, 2 letters, enter, raak)
- leer andere tools van het OS gebruiken (exposé, spaces)
- geen paniek (nooit)
- steek een HD voor Time Machine (lifesaver!)
- gebruik de vele gratis opensource software (bvb. Max converter) en schuw de software van apple niet.
- hou je systeem op orde, ga niet gaan wildstrooien. gebruik de door apple aangeraden locaties, hou user specifieke dingen op user account niveau, plaats stacks in het dock met je veelgebruikte mappen, wees niet koppig in een oude werkwijze en probeer het te doen op de apple manier-meestal gaat het beter/handiger/sneller

Download Perian voor filmpjes
En flip4mac voor windows media player
en adium voor msn

met macfuse kun je ook gewoon lezen en schrijven op ntfs, dus dan kun je gewoon je windows schijf erbij hangen.

maar waarom zou je dat willen, das enkel maar risico's nemen.

hfs+ met journaling is echt wel betere error correctie dacht ik
spotlight gaat er ook beter en vlugger mee om vermoed ik.

met hd's vermijd ik nu al een tijdje Seagate na een heleboel slechte ervaringen bij mij en kenissen.

bij system preferences kan je naar Sharing of Delen (welke taal heb je? ik kan Engels aanraden, dan heb je meer resultaten in google ;)).

Onder dat paneel kan je bestandsdeling inschakelen, en ook aparte mappen sharen op het netwerk. in de finder zie je dan die mappen duidelijk aangegeven als Shared/Gedeeld.

Dank voor de snelle reacties en tips!!!

Net even het e.e.a. uitgezocht. Ik heb Sharing aangezet, maar dit wil nog niet zeggen dat de Mac vanuit een Windows PC via Netwerkomgeving zichtbaar wordt.

Ik kwam op deze site terecht:
http://www.mac-connect.com/win_mac_samba.php

Ziet er allemaal veel belovend uit, maar helaas zitten deze opties helemaal niet in Snow Leopard...

zelf ben ik een groot fan van samsung hdd's maar das idd subjectief. denk dat het verschil tegenwoordig niet heel groot meer is.

Ja ik ook! Zelf ook een hele hoop Samsung schijven gehad.
Mijn oog is nu gevallen op deze schijf:
http://www.alternate.nl/html/produc...?tn=HARDWARE&l1=Harddisks+/+SSD&l2=Serial-ATA

Het is maar een 5400 rpm schijf, maar door het aantal platters toch wel een stuk sneller dan menig 5400 rpm schijf. Niet zo snel als een gemiddelde 7200 rpm schijf, maar wel een stuk stabieler en blijft koeler. Ik neem aan dat de 100mb/s gemiddeld toch wel snel genoeg zal zijn voor de wat zwaardere audio multitracking...?

ja in snow leopard is dat windows delen een beetje veranderd.

gewoon vinkje aanzetten nadat je bestandsdeling aanzet "Share files and folders using SMB(Windows)", dan kan je al via smb verbinden

verder kan je ook hem in een workgroup toevoegen .. euh .. sorry ik zitnu op Leopard dus hier is het anders

Verschil tussen hd's is wel redelijk groot. Laptops hds helemaal :-).

Ik zou persoonlijk gewoon voor WD gaan als je 3.5 inch moet hebben.

2.5 inch absoluut geen wd of seagate. Dan is hitachi de winnaar :-)

Verschil tussen hd's is wel redelijk groot.
Ik zou persoonlijk gewoon voor WD gaan als je 3.5 inch moet hebben.

Waar baseer je dat op? ik lees dagelijks reviews en benchmarks van vele hdd's, ben zowel nerd als techie ;)

Samsung komt daar altijd uitmuntend uit en ik lees nergens dat WD 'helemaal de shit' is ;)

Het netwerk probleem is al opgelost.
Bij Systeemvoorkeuren (System preferences) ga je naar Accounts. Daar naar opties. Daar kun je SMB en ook FTP aanvinken (staat standaard uitgevinkt).

Nu is mijn Mac Pro zichtbaar in mijn Windows Netwerkomgeving! Daarin zie je de gedeelde mappen (nu nog even uitzoeken hoe ik elke gewenste map kan delen).

Ook kan ik de OS X via FTP benaderen door ftp://ip.adres.van.mac en dan username en pass. Nu kan ik letterlijk in elke map door de Mac heen bladeren zonder restricties. Das wel leuk natuurlijk, maar wil ik een file accessen, moet ik deze eerst downloaden.

OKDAN!!! :okdan:

Enfin... qua harde schijven ben ik erg ongeduldig en heb ik geen zin om een hdd te bestellen via internet (vervelend qua garantie etc.).
Aangezien ik een bijbaantje bij Dynabyte heb en we daar de Samsung 1.5TB 5400rpm schijven verkopen (en ik daar korting krijg :P), denk ik dat ik die ga kopen en even flink uitproberen. Mocht ie niet bevallen, kan ik hem altijd nog terugbrengen!

Ben op dit moment trouwens Logic Studio 9 aan het installeren! 8)

hier heb je natuurlijk niks aan maar waarom stap je over op mac terwijl je met je gewone pc alles kon doen wat je wilde?
ik heb zelf nog nooit een mac gehad en weet er dus ook helemaal niks vanaf maar ik ben wel benieuwd wat de reden is dat je overstapt.

in ieder geval succes ermee.

ik ben wel benieuwd wat de reden is dat je overstapt.

De hoofdreden dat ik overstap is doordat ik mijn brood verdien als muziekproducer en ik nog steeds met Logic 5 op PC werkte. Een hopeloos verouderd systeem. Logic 5 begon ook steeds meer moeilijk te doen op een te snelle PC.

Dus 2 opties: Overstappen op andere DAW, bv. Cubase. Heb ik meerdere malen uitgeprobeerd -> ramp! Logic is net zoiets als roken, eens verslaafd, altijd verslaafd.

Bij kennissen Logic 9 uitgeprobeerd en gelijk verslingerd.

Ik kon inderdaad nog steeds wel wat ik wilde met Logic 5, maar ik werd steeds minder serieus genomen als ik vertelde dat ik nog met Logic 5 werkte.
Plus het feit dat Logic 9 vele malen beter klinkt dan Logic 5. Betere summing algoritmes, nieuwe plugins etc. etc.

Ook is het wel fijn om nu een echt eigen serienummer te hebben! Ik gun die mannen van Logic namelijk van harte mijn centen... Of eigenlijk de centen van de belastingdienst, want alles is aftrekbaar natuurlijk! 8~

Of eigenlijk de centen van de belastingdienst, want alles is aftrekbaar natuurlijk! 8~

Die centen hoef jij niet aan de belastingdienst te geven omdat zij dat al aan de belastingdienst geven :D
Wat betreft hdd, ik gebruik als media discs 1tb Seagate Barracudas, staan met z'n vieren al 2 jaar in Raid0 en ben er erg tevreden over.

dit is ook een goeie site voor antwoorden op je vragen... veel behulpzame, bekwame en enthousiaste forummers daar.

4 kapotte seagates gehad in korte tijd (in het eerste jaar) de afgelopen jaren

bij mij is het zo'n beetje alles behalve Seagate geworden.. Maarja, das allemaal relatief.

Overigens om te testen ofje schijf wel degelijk werkt, check het programma "Smart Utility" (niet gratis, maar de demo werkt ook)

Waar baseer je dat op? ik lees dagelijks reviews en benchmarks van vele hdd's, ben zowel nerd als techie ;)

Samsung komt daar altijd uitmuntend uit en ik lees nergens dat WD 'helemaal de shit' is ;)

Dan weet ik niet waar jij je testen leest.

Ik lees testen en heb zelf veel ervaring ermee. (Helaas wel).

Wd schijven in laptops zijn echt een hell dan hebben we het dus over de 2.5 inch. Had 3 wd schijven in me laptops.. allemaal maakte ze click geluiden net alsof je hd ging overleiden. Snelheid was ook niet zoals ze in bepaalde tests voorschreven. En dat lag niet aan mijn systemen.

hitachi daar in tegen, is wel rete snel als laptop hardeschijf. Verslaat WD echt met gemak.

Seagate heeft hetzelfde euvel als WD helaas. Niet echt leuk dus.

Maar WD als 3.5 inch schijven zijn wel top en stabiel.

Komt een beetje omdat ze allemaal een graantje mee willen pakken op deze markt. het 2.5 inch verhaal is toch nog vrij specifiek imo.

Ze willen de zo grootst mogelijke schijf maken, en dat werkt dus niet echt.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back