Verkoopt vinyl nog?

Vinyl is zeker weer terug, als dj zijnde merk ik dat steeds meer labels hun releases ook op vinyl uitbrengen, waar ik dus heel blij van word. me expeditie kast van de ikea begint lekker vol te raken. Elke maand koop ik zo een 15 a 20 nieuwe platen, stuk overzichtelijker ook dan al die losse mp3tjes overal in mapjes op je computer!

@Wootson.....want een digitale release speel je af zonder dat je daar een fysiek medium voor nodig hebt? Je steekt je vinger in de lucht en mensen horen het?

Wel goed dat je afsluit met nu "even serieus", want de tekst die daarvoor staat is inderdaad niet serieus te nemen.

Mijn laatste release was binnen 2 dagen zo goed als op en ik merk als label dat na een jaar of twee er weer meer platen verkocht worden en er meer gefeest wordt.

Ik merk het ook als ik ergens sta te draaien, in 1 x heel veel hipsters die beginnen over hun eigen 'collectie'. Collectie tussen haakjes want meestal zijn het de typische bandjes en een lp of 20 waar ze het over hebben. Desalniettemin leuk dat mensen weer geld aan muziek willen uitgeven. Al vind ik het bij de tweedehands bakken wat minder die vinyl hype.

ach Wootson, ik zie het als een open haard, als een donkere kamer voor fotografie. Als postzegels verzamelen. Als boeken kopen. Hoeft allemaal niet meer. Maar als 't nu zo fijn is om doen :-D

@Wootson.....want een digitale release speel je af zonder dat je daar een fysiek medium voor nodig hebt? Je steekt je vinger in de lucht en mensen horen het?

In principe heb je tegenwoordig enkel nog een speaker/hoofdtelefoon nodig met ingebouwde opslagcapaciteit. Dat is dan de moderne geluidsdrager en daarmee zijn alle vormen van oude media zoals bandrecorder/vinyl/cassette/cd/dvd/blu-ray/enzovoorts verleden tijd. Al deze oude media zorgt ervoor dat je extra stappen moet ondergaan om de muziek fysiek te realiseren (opnametechnieken, productie, distributie, etc.) en later af te spelen. Over een paar jaar heeft de gemiddelde burger gewoon een speaker/hoofdtelefoon met ingebouwd draadloos internet en streaming abonnementje voor bijvoorbeeld Spotify. Om dan nog een stuk mooi verpakt plastic te gaan fabriceren moet je wel héél erg veel waarde hechten aan alle hoepels waar je doorheen moet springen.

Zelf hecht ik wel nostalgische waarde aan cassettes. Maar hoe langer ik bezig was met het idee om een cassette te releasen, hoe onzinniger dat het leek.

Ook heb ik een grote collectie videogames op de plank staan uit alle jaargangen, dus ik weet ook wat iets soortgelijks voor muziekliefhebbers kan betekenen in de vorm van oude muziekmedia. Maar ik zie wel degelijk in dat in deze moderne tijd iedere vorm van fysieke media overbodig is. Ook de gelimiteerde edities met bakken extra's. En je moet wel met iets héél speciaals komen wil je kunnen concurreren met de uitverkoopprijzen op een digitaal distributieplatform zoals Steam. Geen enkel weldenkend mens gaat nog naar de lokale V&D rennen om hetzelfde te kopen in fysieke vorm voor tien keer prijs van de digitale variant. Het kan tegenwoordig allemaal zo eenvoudig, zonder de kans op productiefouten en het geleidelijke vergaan van het fysieke product.

Misschien kunnen we oner 10 jaar onze hersens inpluggen om op reis te 'zijn' - sex te hebben enz
wie zal er dan nog in de auto stappen - vrouw zoeken voor 'het echte omslachtige"

In principe heb je tegenwoordig enkel nog een speaker/hoofdtelefoon nodig met ingebouwde opslagcapaciteit. Dat is dan de moderne geluidsdrager en daarmee zijn alle vormen van oude media zoals bandrecorder/vinyl/cassette/cd/dvd/blu-ray/enzovoorts verleden tijd. Al deze oude media zorgt ervoor dat je extra stappen moet ondergaan om de muziek fysiek te realiseren (opnametechnieken, productie, distributie, etc.) en later af te spelen. Over een paar jaar heeft de gemiddelde burger gewoon een speaker/hoofdtelefoon met ingebouwd draadloos internet en streaming abonnementje voor bijvoorbeeld Spotify. Om dan nog een stuk mooi verpakt plastic te gaan fabriceren moet je wel héél erg veel waarde hechten aan alle hoepels waar je doorheen moet springen.

Zelf hecht ik wel nostalgische waarde aan cassettes. Maar hoe langer ik bezig was met het idee om een cassette te releasen, hoe onzinniger dat het leek.

Ook heb ik een grote collectie videogames op de plank staan uit alle jaargangen, dus ik weet ook wat iets soortgelijks voor muziekliefhebbers kan betekenen in de vorm van oude muziekmedia. Maar ik zie wel degelijk in dat in deze moderne tijd iedere vorm van fysieke media overbodig is. Ook de gelimiteerde edities met bakken extra's. En je moet wel met iets héél speciaals komen wil je kunnen concurreren met de uitverkoopprijzen op een digitaal distributieplatform zoals Steam. Geen enkel weldenkend mens gaat nog naar de lokale V&D rennen om hetzelfde te kopen in fysieke vorm voor tien keer prijs van de digitale variant. Het kan tegenwoordig allemaal zo eenvoudig, zonder de kans op productiefouten en het geleidelijke vergaan van het fysieke product.

Elk voordeel heeft zijn nadeel......wat nou als Spotify uit de lucht is tijdens je optreden? Vanochtend deed Soundcloud het ook niet:)

Was gisteren Cassette Story Day. Aardig wat releases gezien hoor ;) .
Heb er ook enkele gekocht.

Het kan tegenwoordig allemaal zo eenvoudig, zonder de kans op productiefouten en het geleidelijke vergaan van het fysieke product.

Eer een vinyl of stenen 78 toertje vergaan is kan het nog laaaaaaang duren (d.i. wanneer je ze netjes bewaart).
Als de virtuele versie gedelete wordt is ze voorgoed weg... zelfs niet geleidelijk (geldt ook wel voor als m'n 78 toertjes op de grond vallen.... ;) ).

Cheers,
Exo. :mega:

Oh, baai de weej, iemand nog tape? :D

10703671_10203756975659284_5434445760460524967_n.jpg

Elk voordeel heeft zijn nadeel......wat nou als Spotify uit de lucht is tijdens je optreden? Vanochtend deed Soundcloud het ook niet:)

Spotify heeft de optie om lokaal kopieën op te slaan van tracks zodat je de dienst ook kunt gebruiken zonder internet en je ook geen dataverbruik en datakosten hebt op zo'n moment. SoundCloud heeft dat volgens mij nog niet.

Of je harddisk corrupt raakt...

Dit is alleen van toepassing op goedkope lokale opslagmethoden. Een simpele mediaplayer ondersteund geen technieken om dit te voorkomen maar een online opslagdienst als Dropbox draait op een compleet serverpark met de modernste technieken op gebied van dataopslag. Wil de data corrupt raken, dan moet echt de derde wereldoorlog uitbreken op meerdere plaatsen tegelijk.

Waar wil je dan lokaal opslaan? Dat doe je toch op een medium of niet. Die zal je toch ook moeten aanschaffen en die kan stuk gaan.
En een serverpark is ook niet echt immer uitbreidbaar, dus dat koekblik is uiteindelijk ook leeg.

Waar wil je dan lokaal opslaan? Dat doe je toch op een medium of niet. Die zal je toch ook moeten aanschaffen en die kan stuk gaan.
En een serverpark is ook niet echt immer uitbreidbaar, dus dat koekblik is uiteindelijk ook leeg.

Het afspeelapparaat is dan tegelijkertijd ook de drager. Als het van enige kwaliteit is zal het jarenlang meegaan. Je zit echter niet meer met cassettes die uit elkaar worden getrokken, bekrast vinyl, discs die kapot spinnen in de drive (ook al eens meegemaakt), lenzen die discs bekrassen, kapotte jewel cases, vinylhoezen met spaghettisaus erop, enzovoorts. De losse mediadrager bestaat niet meer dankzij interne opslag en geheugen, dus kan daardoor ook niet kapot.

Serverparken zoals Microsoft en Google die nu wereldwijd aan het bouwen zijn bieden straks ruimte om de hele planeet met virtuele desktops te laten werken, inclusief tonnen aan data. De data is redundant opgeslagen, geografisch verspreid, inclusief fouttolerantie en vrijwel 100% uptime. Thuis kopieën maken/verzamelen is dan absolute nonsens. Tenzij er natuurlijk geen digitale variant van het product bestaat.

Maar goed, de komst van internet heeft zo ontzettend veel veranderd dat zelfs de grote labels en de internetgiganten geen flauw idee hebben over hoe de toekomst er uit ziet op pre-recorded muziekmedia gebied. Streaming media met op de achtergrond een hardcoded copyright- en licentiesysteem is natuurlijk wel de ultieme natte droom voor de muziekbusiness. Mede omdat het verkopen van beveiligde media en bestanden niet werd geaccepteerd door de consument maar het op deze manier wel enigszins kan worden afgedwongen. Maar eigenlijk is het dan nog zo lek als een mandje, gezien je alles wel thuis kunt opnemen en weer kunt verspreiden op 1001 manieren. In dat opzicht heeft de wereld nog altijd niets geleerd, 50 jaar na komst van het cassettebandje.

Dat verklaart ook waarom vinyl nog altijd wordt verkocht. Het is de beleving die het uniek maakt. Zolang er nog mensen zijn die waarde hechten aan grote verpakkingen en het afspeelritueel, zal het blijven bestaan. Er zijn uiteraard meer dingen van toepassing: opnieuw verkoopbaar, gezellig naar de platenbeurs, verzamelen is een hobby apart, etc. Er hangt zeg maar meer sociaal gebeuren aan vast dan bij digitale bestandjes met oneliner comments op SoundCloud.

Laatst gewijzigd:
Nee dat is een goed plan, al je data bij een ander onderbrengen....

Dat is een discussie die weinig tot niets meer met vinyl te maken heeft. Voor de distributie, en reservekopieën, van muziek is vinyl totaal niet efficiënt anno 2014.

Uiteindelijk beslist de consument wat de belangrijkste aspecten zijn van het "consumeren" van muziek. Eenvoudige toegang tot muziek op ieder moment van de dag is één van de meeste belangrijke. Vinyltjes voldoen daar niet aan en daarom werd het door de jaren beschouwd als overbodig.

Tuurlijk wel, je kan altijd bijpersen....gewoon je masters digitaal op de cloud batsen..staan die tenminste ook niet dag en nacht voor jan ... te ronken (want dat is zo efficient).

Was gisteren Cassette Story Day. Aardig wat releases gezien hoor ;) .
Heb er ook enkele gekocht.

Eer een vinyl of stenen 78 toertje vergaan is kan het nog laaaaaaang duren (d.i. wanneer je ze netjes bewaart).
Als de virtuele versie gedelete wordt is ze voorgoed weg... zelfs niet geleidelijk (geldt ook wel voor als m'n 78 toertjes op de grond vallen.... ;) ).

Cheers,
Exo. :mega:

Er bestaat gewoon datarot, dus zelfs virtueel zijn ze niet veilig voor verval. 8o)

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Data_degradation

Back