Verkoopt vinyl nog?

Laatst zag ik ook wat nieuwe persings van wat populaire bands/artiesten liggen bij de Media Markt. Onder andere Iron Maiden, redelijk wat 80's bands, de huidige grote popartiesten, en natuurlijk Mr. Jefferson. Dat eerste vind ik dan wel leuk voor de heb en zo, maar is wel even een potje duur á €25 tot €30 voor een album. Dat hoeft toch niet als je duizenden stuks verkoopt?

Wat ik me trouwens altijd heb afgevraagd is waarom er nooit is doorontwikkeld op gebied van analoge opnames en pre-recorded media. Bandrecorders, vinyl, compact cassettes, en dan een gat van 50 jaar met volgens mij enkel nog digitale zaken.

30 euro voor een nieuwe persing? Zo zal de hype snel weer voorbij zijn. Platenindustrie :')

Ja echt belachelijk van dat soort bands. Ik kwam laatst eens een geinig bandje tegen Red Fang, hebben ondertussen wat naam gemaakt op festivals enzo. Posten ze op facebook dat hun vinyl albums korting hadden. Ik kijken, was het 30 euro met korting dus! En die prijs is echt niet opgedreven door beperkte oplage want zij zaten al over de 5000 stuks,..

Zulke labels hebben in de gaten dat het een luxe product is, en als mensen het écht willen hebben ze dat dan toch maar betalen. Reinste uitmelkerij.

Als je de prijzen van hier bijvoorbeeld aanneemt dan zit er een zeer behoorlijk winstpercentage op de uiteindelijke verkoopprijs. Dat is inderdaad de reinste uitmelkerij van een luxeproduct. Zelfs de kleine afnemers kunnen makkelijk een album á €10 verkopen, gewikkeld in cadeaupapier én met een strikje erom. Als ik van die boevenprijzen zie in de winkel dan ben ikzelf ook helemaal klaar met de artiest/band in kwestie.

Plaat persen is idd niet zo duur.....tussen de 2 a 3 euro zit je gemakkelijk.
Is iets "te duur" gewoon niet kopen, dit is denk ik ook de reden dat er nog maar weinig Cd's verkocht worden. Vanaf het moment dat iedereen wist wat de kosten zijn om een CD te maken is de klad erin gekomen.

Is iets "te duur" gewoon niet kopen, dit is denk ik ook de reden dat er nog maar weinig Cd's verkocht worden. Vanaf het moment dat iedereen wist wat de kosten zijn om een CD te maken is de klad erin gekomen.

Kopt inderdaad.
Alleen vergeet men vaak dat er, voor een professionele productie, voor een band die ook van de muziek moet leven, er meer kosten zijn dan alleen de kosten van de persing.
Niet te vergeten dat de PPD (Purchase Price for Dealer) al zo'n 20% pre BTW bedraagt; van de de ex Btw verkoopprijs hou je dus slechts 80% over, en daarvan moet jij nog alle opname/mastering/persing/ontwerpkosten van betalen.
Bij een verkoopprijs van €10, hou je dan €6,50 over. Trek hier de €3 persingkosten van af =€3,50.
En hiervan moet je ook de opnamekosten/CD ontwerp van betalen en proberen een winstmarge te behalen die je dan moet delen onder 5 bandleden............

Als je hobbymatig bezig bent, is break-even of zelfs een klein verliesje geen enkel probleem, maar als je met muziek je in je levensonderhoud probeert te voorzien, werkt dat niet.

Kopt inderdaad.
Alleen vergeet men vaak dat er, voor een professionele productie, voor een band die ook van de muziek moet leven, er meer kosten zijn dan alleen de kosten van de persing.
Niet te vergeten dat de PPD (Purchase Price for Dealer) al zo'n 20% pre BTW bedraagt; van de de ex Btw verkoopprijs hou je dus slechts 80% over, en daarvan moet jij nog alle opname/mastering/persing/ontwerpkosten van betalen.
Bij een verkoopprijs van €10, hou je dan €6,50 over. Trek hier de €3 persingkosten van af =€3,50.
En hiervan moet je ook de opnamekosten/CD ontwerp van betalen en proberen een winstmarge te behalen die je dan moet delen onder 5 bandleden............

Als je hobbymatig bezig bent, is break-even of zelfs een klein verliesje geen enkel probleem, maar als je met muziek je in je levensonderhoud probeert te voorzien, werkt dat niet.

Goed punt inderdaad. Geen idee wat zo'n band voor een optreden vraagt verder, ben geen insider in de 'rock' scene, maar in de house scene moeten ze het daar juist van hebben en vragen ze zwart op wit (optredens).

Ja in de tijd dat een cd een goeie 20+ euro kosten hebben die labels hun ook doodgelachen, wat zal het zijn 10 - 15 euro schone winst per cd?

Ik ben mijn cd verzameling aan het digitaliseren en als ik dan die oude gulden prijzen zie.... 39,95 voor een cd met tien nummers erop. :D

Ik ben mijn cd verzameling aan het digitaliseren en als ik dan die oude gulden prijzen zie.... 39,95 voor een cd met tien nummers erop. :D

Dat is €18 voor 10 nummers; €1,80 per nummer.
Nu betaal je €0,90 voor één download, maar dan zonder fysiek medium als hoes, graphic design, info, etc.
Natuurlijk is die extra €0,90 teveel als je niets met de fysieke CDs doet, maar dat hoeft niet te betekenen dat het te duur is; het is wat het kost.

Als ik het er voor over heb om een uur heen en terug naar mijn werkplek te fietsen, kost het mij minder dan een taxi te bellen, maar dat betekent nog niet dat de taxi te duur is; die kan het niet voor niets gaan doen.

Wij vinden (heel erg jammer) tegenwoordig alles wat met muziek te maken heeft (incl. muziek software, plug ins etc.) te duur, maar verbrassen met gemak een honderdvoud daarvan op een avondje stappen voor een paar uurtjes bewuste plezier (kater not included), en niemand staat erbij stil wat een pilsje, die je na een half uurtje al uitplast, kost (meer dan €1,80 in ieder geval).

Mijn betoog is dan ook; het is geen kwestie van te duur, maar van prioriteit.

Nu betaal je €0,90 voor één download, maar dan zonder fysiek medium als hoes, graphic design, info, etc.
Natuurlijk is die extra €0,90 teveel als je niets met de fysieke CDs doet, maar dat hoeft niet te betekenen dat het te duur is; het is wat het kost.
.
Keer de oplages van X0.000, dat haal je met download niet hoor.

Keer de oplages van X0.000, dat haal je met download niet hoor.

Denk je dat iedereen die een CD uitbracht automatisch oplages van X0.000 haalde?
Dat gold voor de meer succesvolle onder ons, en de succesvolle spelers van nu kunnen dat met downloads ook halen.

MP3-bestanden zijn misschien €0,90 per stuk. FLAC of WAV kost meestal €1,50 of meer per stuk (cd-kwaliteit). Op Beatport ben je zelfs rond de €2 per stuk kwijt met een beetje pech. Albums in FLAC of WAV formaat zijn meestal iets van €10 geloof ik. Voor de hoge klasse commerciële muziek dan wel, niet de kleine band/artiest op Bandcamp (meestal goedkoper). Het voordeel is tegenwoordig wel dat heel veel nummers los te koop zijn en je geen filler-albums van 40 gulden meer hoeft te kopen met één of twee vette nummers en een berg troep (lees: hitsingle plus meuk, en het eventueel ook nog presteren om er een semi-mixed geheel van te maken zodat je ook nog niks had aan die ene track).

Overigens zijn de eventuele kosten voor het design van een single/album nog steeds van toepassing. Alleen het vervaardigen van het fysieke medium vervalt.

Het is maar wat je duur vind natuurlijk.

We zijn op goede weg jongens! :engel:

10313868_10152487392898068_5813918555508736284_n.jpg

Cheers,
Exo. :mega:

@Wootson, vinyl is gewoon vet en het blijft toch de troep scheiden van de inspiratie.......

Back