BCF2000/BCR2000 DB-meters in cubase?

Terracide

Superheld
Ik zag iemand die doen in reason:

Weet iemand of je die LEDs in cubase ook kan gebruiken als DB meters? Ziet er wel spacey uit... !

Kan je me naar een artikel verwijzen ? Ik heb hem in mackie emulation staan volgens mij....
Zit er ergens in generic remote een optie als db meters oid?

Ben hier ook wel benieuwd na :-)

Maar zoals ik lees kan je dus niet meer pannen dan? Maargoed. Opzich is een metering wel leuk!

Ik wil hier ook wel meer van weten :-)

Here we go : (zowel voor de bcr2000 als de bcf2000)

- open een project in cubase met bv. 2 mixer-kanalen

- ga via menu "devices" en maak een "generic remote" aan

- maak in het bovenste menu van de aangemaakte generic-remote de control aan voor de eerste led-vu , met per tabel de volgende gegevens :
name: boven1
midi status: controller
midi channel: 1
Address: 111
MAx value: 126
Flags R,T (= receive & transmitt functie op je rotary van je bcr)

- maak vervolgens in dezelfde tabel op de lijn eronder de control aan voor je 2de led-vu, met per tabel de volgende gegevens :
name: boven2
midi status: controller
midi channel: 1
Address: 112
MAx value: 126
Flags R,T

...ga nu naar de onderste tabel van de aangemaakte generic-remote, en maak in de overeenstemmende tabellijn een control aan opnieuw voor de eerste vu-led met gegevens :
name: boven1
device: mixer
channel/category: kanaal1 van de lijst
Value/action: Meter
Flags: none

... herhaal dit in dezelfde onderste tabel voor je 2de led-vu

Vervolgens op je bcr instellen :
...druk edit and draai aan je bovenste linkse ecoder, en wijs devolgende parameters toe :
type: CC
CH: 1
Par: 111
Val 1: 0
Val 2: 127
mode: Abs
Encoder 7: Bar

druk 2 maal op "store"

herhaal dit voor de 2de bovenste encoder.

Jaag vervolgens audio door je cubase mixer-kanalen, en je ledkringen zullen zich gedragen als vu-meters.

In dit voorbeeld zijn het 2 mixerkanalen,... het is evident dat je dat evengoed voor meer kanalen kan doen.

Als het van de eerste keer niet lukt,... geen probleem, dat deed het na lang uitzoeken bij mij ook niet,... maar dat is lekker kennis proeven en ermee knoeien,... en daar doen we het toch voor hé !

Hey patrickpincher,

Ik heb dit ook eens geprobeerd, bedankt voor de hulp.
Het is gelukt maar de uitslag van de led´s is veel kleiner bij mij.
Indien ik de mode verander naar iets anders krijg ik betere resultaten.
Maar ik vermoed dat ze in de video met NRPN werken ipv. met CC´s.

Indien ik echter mijn draaiknop op de bcr2000 NRPN maak, herkent de generic remote hem niet als NRPN.
Weet jij hier raad mee?

Ik gebruikte voor onderstaande ook NPRNs
de cc values zijn te beperkt.
Bovendien moet je in (de oudere versies van) Cubase iets in een bestandje wijzigen omdat anders de flags niet goed worden herkend. t is voor mij echter al weer een tijdje geleden dus ik zal even moeten opzoeken wat ik ook alweer heb gedaan toen :) hieronder een extreem voorbeeld van wat er mogelijk is door meerdere led knoppen aan delen van het VU bereik toe te wijzen :) T is even vogelen met de juiste overlappingswaardes maar als je dat voor elkaar hebt kun je echt gekke dingen doen.

UpdateL ik zie net dat ik in de omschrijving van die video al de nodige pointers heb geplaatst :) Eigenlijk moet ik nog eens een update maken met wat stampende house zodat je die 128 segmenten beter kunt zien bewegen..

Hey Lynxxx,

Ik had het hele internet al afgeschuimd naar info, ook die video van jou had ik gevonden, kijk maar naar je laatste commentaar :)
Kan je dat met die flags nog ven verduidelijken? Er is een link naar de steinbergwebsite in je video info, maar die werkt niet meer.

Ben niet zeker of mijn cubase 5.5.3 ook onder "oudere cubase versies" valt en weet ook niet over welk bestandje dat je spreekt. Heb je die sysex of xml toevallig niet meer?

Indien ik de VuMeters aan cc´s toewijs is het resultaat echt treurig met het 0-127 bereik.

Zelf heb ik de laatste jaren een aantal zeer leuke projecten gemaakt met de BCR2000, ik zal ze hier binnenkort uploaden.

Bump

Ik ben er nog steeds niet uit.
Is er echt niemand die nog een tip kan/wil geven?

Je zou even kunnen kijken naar de refresh/update interval van je VU meters in je Cubase preferences.
Daarnaast is het inderdaad zo dat de NPRN waarden niet 1:1 vertaald worden. Ik meen me te herinneren dat niet het volledige bereik wordt gebruikt voor de VU. Als je t truukje met multi segment VU's (dus over meerdere rotaties) wilt uithalen zul je bovendien wat moeten prutsen met overlappende ranges omdat sommige leds anders niet of nauwelijks oplichten. Verder maakt het soort signaal uiteraard sterk uit mbt de weergegeven VU uitslag. Een vrij 'druk' signaal beweegt nauwelijks. Een dikke stamp kickdrum doet alles als een gek uithalen :)

Je zou even kunnen kijken naar de refresh/update interval van je VU meters in je Cubase preferences.

Recht erop daar :) In global mixer settings heb ik "hold peaks" en "fast release" gekozen.

Verder maakt het soort signaal uiteraard sterk uit mbt de weergegeven VU uitslag. Een vrij 'druk' signaal beweegt nauwelijks. Een dikke stamp kickdrum doet alles als een gek uithalen

daar had ik zelf op moeten komen hehe...toen ik een drumplugin aan de mixerkanalen toewees gaf de volume-uitslag wel het gewenste resultaat. Voordien had ik geprobeerd met automation op verschillende (drukke) audiosporen, vandaar dus.

Verder heb ik het uiteindelijk toch op midi CC's gehouden omdat de knoppen zelf toch niet gebruikt worden om waardes te veranderen.

Dank hiervoor!

Mocht iemand het kunnen gebruiken: https://copy.com/YKVlUFrCCgYjIHEY

Laatst gewijzigd:
Back