digitale piano in cubase

joanne

Ingeburgerd
Hallo hier ben ik weer, hoop dat het hier goed staat gepost.
Ik heb deze week een digitale piano gekocht (Korg SP-250) en hier hiermee probeer ik op te nemen in cubase, maar dat is me nog niet gelukt. Ik heb alle cubase filmpjes op internet al zo'n beetje gezien en ik snap dat ik bij de VST connections de instellingen moet aanpassen, maar ik krijg hiet niet voor mekaar.
De piano is aangesloten via een kabel met 2 plugs aan elke kant aan mijn E-MU tracker pre kastje (die weer met usb in de laptop zit)
Nu ga ik even echt domme vragen stellen: er zit een rode en een zwarte plug aan de kabel, zowel aan de piano kant als aan de Emu tracker kant. Maakt het nog uit of rood onder of boven zit?
De aansluiting bij de EMU tracker is bij 'inserts 1L, 2R' (tenminste dat staat ernaast) en bij de piano zijn er maar 2 openingen waar de plugs inpassen, dus dat kan niet missen.
Ik weet dus niet of het daaraan ligt of gewoon aan de cubase instellingen. Ik begreep dat een piano een stereobus moet hebben.
Bij de stereobus kan ik bij device port alleen kiezen tussen Mic in A en Mic in B, ik had verwacht dat ik daar kon kiezen voor de piano of iets dergelijks. Iemand misschien tips? Ik kan niet wachten als ik voor het eerst iets kan opnemen met piano!

trackerrear.jpg

Zorg er iig dat de outputs van de Korg naar de inputs (grote zwarte combo aansuitingen) van de E-mu gaan. Volgens mij herkent de E-mu zelf wat voor signaal er wordt ingestuurd. Bij vst-connections zou je bij de stereobus die goede ingangen moeten kunnen kiezen.

Je hebt de manual: http://www.emu.com/support/files/storage/tracker_manual.pdf neem ik aan gelezen? En ook blz 19 "getting started"?

Ja die heb ik gelezen hoor.
Ik heb de aansluiting nu zitten in de middelste 2 gaten boven elkaar. (op jouw plaatje net links van het woord inserts) en dan de rooie plug in de bovenste en de zwarte plug in de onderste.
Ik werk met Cubase LE4, weet niet of dat nog uitmaakt? hij herkent het iig nog niet.

Bij Device pots kan ik maar 2 dingen kiezen: 'Mic in A [VSL In] [stereo In - left]' en 'Mic in B [Stereo In - right]'
Dat is op zich al vreemd, aangezien er ook een microfoon ingeplugd zit (helemaal rechter ingang) dan zou je toch 3 keuzes verwachten?
Met de microfoon opnemen was nooit een probleem, maar die wil ineens ook niet meer ( terwijl ik daar niks veranderd heb...zucht.. fijn)

Ja die heb ik gelezen hoor.
Ik heb de aansluiting nu zitten in de middelste 2 gaten boven elkaar. (op jouw plaatje net links van het woord inserts) en dan de rooie plug in de bovenste en de zwarte plug in de onderste.
Ik werk met Cubase LE4, weet niet of dat nog uitmaakt? hij herkent het iig nog niet.

Bij Device pots kan ik maar 2 dingen kiezen: 'Mic in A [VSL In] [stereo In - left]' en 'Mic in B [Stereo In - right]'
Dat is op zich al vreemd, aangezien er ook een microfoon ingeplugd zit (helemaal rechter ingang) dan zou je toch 3 keuzes verwachten?
Met de microfoon opnemen was nooit een probleem, maar die wil ineens ook niet meer ( terwijl ik daar niks veranderd heb...zucht.. fijn)

De uitgangen moeten ook niet in de inserts, maar in de inputs (dus die 2 grote zwarte ingangen helemaal rechts. Je kan dus niet je microfoon en piano tegelijk aansluiten (tenzij je de piano in mono aansluit op 1 van de 2 inputs).

In principe maakt het niet zo heel veel uit in welke in/uitgang je rood of witte plugjes steekt, maar let er wel op dat als je de witte plug op je piano in de links-uitgang hebt gestopt dit ook in de links-ingang (of ingang nr. 1) op je geluidskaart aansluit, anders wordt je stereobeeld omgedraaid.

In de regel gebruikt men de witte plugjes voor links en de rode voor rechts.

de uitgangen passen alleen in de inserts. Misschien hebben ze mij een verkeerde kabel meegegeven?
De piano heeft ook een midi uitgang, dus zou ik beter een kabel van die uitgang naar de midi ingang van de interface kunnen laten lopen??
(de kabel van de MXL 990 microfoon past er niet in in ieder geval, net geprobeerd)

Als je op je rood/witte tulp stekkertjes verloopjes hebt zitten (naar jack), dan zouden ze er wel in moeten passen.

Verloop-Jack-Male-Contra-Tulp-AT190.jpg

Door een MIDI kabel gaat geen audio.

Hier heb je er twee van nodig:

http://www.enjah.co.uk/images/products/3polejack.jpg

Eentje gaat er in de SP250 line out (links) en die gaat dan in de grote 1L Mic/Line/Hi-Z. Dat gigantische gat in het midden is daarvoor bedoeld, omdat het voor zowel XLR als jack ruimte biedt. De andere gaat in de SP250 line out (rechts) en die gaat dan in de grote 2R Mic/Line/Hi-Z in hetzelfde gat.

Zorg er wel voor dat die inputs NIET op Hi-Z staan en dat Phantom Power (+48v) UIT staat.

Laatst gewijzigd:
wauw jullie zijn briljant, dat past! (wist ik veel...)
en... HIJ DOET HET! Yes, eindelijk lekker opnemen! Had ik al gezegd dat jullie briljant zijn? :D

Nou, da's waarom dat er dus "Line" staat :). Hi-Z is voor gitaren, mic is voor microfoon. Mooi om te horen dat 't allemaal gelukt is.

idd, mooi dat je nu lekker kan jammen :P

Zo, alvast iets opgenomen, heb het even op youtube gezet, want heb nog wel wat tips nodig:
1. af en toe klinkt de piano alsof hij clipt. In cubase hoor je dit niet, dit was pas toen het naar mediaplayer ging. (mss ligt het aan mijn pc?)
2. af en toe hoor je nog een zuchtje of iets dergelijks, is dat in cubase weg te werken?
alle tips en commentaar is welkom, behalve commentaar op timing en dat soort dingen, want dit is allemaal heel snel opgenomen dus vandaar :)

Mooi Jo 8)

Staat wat hard hier en daar lijkt me ?
Met F3 kan je de mixer zappen/wegzappen op je scherm en de meters goed in de gaten houden.

Als je dubbel klikt op de audio track die je juist hebt opgenomen verschijnt de editter en zie je in een oogopslag als het over de hele lijn goed is gegaan, het moet er allemaal netjes tussen passen.

je bedoelt de sample editor? En ehm waar moet het dan precies tussen passen? Want ik zie bij alle 6 de tracks maar hele kleine golfjes...
De meters van het F3 scherm gaan trouwens nergens in het rood.

Die helemaal rechts (master) staat die niet te hard ?

Groetjes

Vic

Mooie muziek. Piano lijkt me inderdaad wat te vervormen. Mogelijk te hard opgenomen. De stemmen kunnen ook nog wat verder bewerkt worden. Beetje EQ en reverb doen al wonderen denk ik. Hoe neem je de vocalen op? Met welke mic?

ja de master (helemaal rechts in F3 scherm) staat inderdad maximaal, maar anders klinkt het zo zacht??
EQ en reverb ben ik nog niet tegengekomen. In welk scherm kan ik die vinden?
de microfoon is de MXL 990.

Eerder te zacht opgenomen dan, maar dat verklaart niet waarom de piano opname soms wat vervormt klinkt. Als de meter van de master fader ook niet in het rood gaat, dan moet het probleem buiten Cubase gezocht worden, denk ik. Je geeft tenslotte aan dat de piano opname goed klinkt wanneer je deze in Cubase afspeelt. Of er gaat iets mis bij het exporteren van je song naar audio bestand.

je bedoelt de sample editor? En ehm waar moet het dan precies tussen passen? Want ik zie bij alle 6 de tracks maar hele kleine golfjes...
De meters van het F3 scherm gaan trouwens nergens in het rood.

De golfjes kun je met een schuifje op + en - teken rechtsonder groter maken.

In diezelfde editor kun je ook de 'zuchtjes' ed weghalen, als ze tenminste niet samenvallen met andere audio in dezelfde track, maar dat verwacht ik bij een mono zangspoor iig niet.

De golfjes kun je met een schuifje op + en - teken rechtsonder groter maken.

Daar gaan ze overigens niet harder door klinken. ;)

Als je op de piano speeld zie je dan de EMU tracker clippen ?
Rood en groen ledje op de voorkant, nog een hulpmiddel om de volumes in de gaten te houden.

Even zoeken in de richting die Lotuz voorsteld,
Bij mixdown eens wat anders proberen,, een .wma of .wav maken en eens luisteren ?

Het eindvolume van je track heb ik vergeleken met één van mijn tracks en de jouwe is al aan de stille kant ??

Weet het zelf niet meer zo goed ??? ben benieuwd 8D

Suc6

Back