digitale piano in cubase

Om even op al jullie vragen antwoord te geven:
In het F3 scherm gaat er geen een spoor in het rood, de meest linker, de totale zeg maar, die gaat tot in het geel. En ik heb eens beter opgelet, het klinkt wel beter in cubase, maar ook daar hoor ik de 'clipping' van de piano.
De emu tracker geeft geen rode of groene lichtjes, dus das volgens mij wel oke.
Ik krijg mijn opnames dus niet harder, dit is echt als de mixer op maximaal zit, en of het zcht opgenomen is, geen idee. De piano staat niet op z'n hards, maar wel eerder harder als zachter en de zang is opgenomen met de mic bijna tegen mijn mond aan, dus ja...
Vaag cubase...
Als een ander bestand exporteren heb ik nog niet geprobeerd, ga ik zo doen.

Oh ja, de zuchtjes weghalen heb ik geprobeerd, heb ze gevonden, heb de golfjes groter gemaakt en al, maar is er een knopje voor dat weghalen, want zo ja, dan heb ik em in ieder geval nog niet gevonden :)

oke, als wav file kan ik em gewoon niet op mij pc afspelen :S

Oh ja, de zuchtjes weghalen heb ik geprobeerd, heb ze gevonden, heb de golfjes groter gemaakt en al, maar is er een knopje voor dat weghalen, want zo ja, dan heb ik em in ieder geval nog niet gevonden :)

Selecteer hem met je muis. Cursor ervoor zetten rechtermuisknop vasthouden en naar rechts slepen. Dan heb je hem geselecteerd. Ga dan in het menu naar:
Audio -> Process -> Silence
en weg is 't ie :okdan:
Als het goed is dan.............:geslaagd:

Succes!

kreeg wel 2x een foutmelding van cubase, maar uiteindelijk is het zuchtje weg :)
Iemand nog tips voor de piano??

Om even op al jullie vragen antwoord te geven:
In het F3 scherm gaat er geen een spoor in het rood, de meest linker, de totale zeg maar, die gaat tot in het geel. En ik heb eens beter opgelet, het klinkt wel beter in cubase, maar ook daar hoor ik de 'clipping' van de piano.

Als het in de opname zit, dan kun je daar weinig meer aan veranderen. Dus dat wordt dan opnieuw opnemen.

De emu tracker geeft geen rode of groene lichtjes, dus das volgens mij wel oke.

Het verklaart de vervorming niet, maar te zacht opnemen is ook niet aan te raden vanwege de ruis die je dan tegelijk opneemt. Wanneer je namelijk de opname gaat versterken, versterk je ook de ruis.

Ik krijg mijn opnames dus niet harder, dit is echt als de mixer op maximaal zit, en of het zcht opgenomen is, geen idee. De piano staat niet op z'n hards, maar wel eerder harder als zachter en de zang is opgenomen met de mic bijna tegen mijn mond aan, dus ja...
Vaag cubase...

Ligt niet aan Cubase, denk ik. Zal eerder met je audio interface te maken hebben. Misschien een verkeerde instelling gekozen?

Jo,

Doe de sp250 volume maar 9/10 of helemaal maximaal open.

Regel het ingang singaal op de emu, niet op de sp250.

Neem eens een stukje op

;-)

tracker_front.jpg

Als het groene lampje brand zit je op een goed geluidsniveau (gaat aan op -12db en tussen dit en 0 zit je goed)

Deze heb je toch?

groetjes

Vic

ja die heb :)
Ga even iets opnemen zoals jij het zegt, es kijken wat dat doet.

Even nog zonder dat ik iets heb opgenomen:
met het geluid van de piano op 9, moet ik de twee linker knoppen op de emu wel een stuk terugdraaien, totdat de streepjes op 11 uur staan zeg maar en dan blijft ie in het groen. Zal het zo es proberen op te nemen.

Hieronder een kort stukje piano, volgens mij is het wel beter. Ik heb wel de mixers maximaal gezet, vind het anders toch te zacht blijven.

Laatst gewijzigd:
Waar komen die kraakjes vandaan? :erm:

Het is op die kraakjes na al veel beter, goed eigelijk :) en mooi muziekje

Deze heb ik de andere dag opgenomen, de luidste passages zijn net onder clip.
https://www.synthforum.be/forums/showthread.php?t=126561&highlight=koek
Je hoort, stukje luider meer geen vervorming, klippen

De EMU mag nog een haartje harder, de schuiven in cubase helemaal open is ook niet nodig, waar normaal is staan streepjes, Als de schuif daar staat dan mag de vu meter ook af en toe tot daar gaan bij de luidere noten.
't Is een beetje zoeken en er staat ook geen vaste regel op, de een neemt wat zachter op dan de andere, het moet binnen bereik van de apparatuur zijn n'tuurlijk.

En nu nog, waar komen die kraakjes vandaan????:frons:;)

ja die kraakjes, dat is eigenlijk altijd geweest, ook toen ik nog alleen opnam met de microfoon. Maakt dus niet uit wat ik opneem, ik denk dat dat in cubase zelf zit? Of mss ligt het aan mijn pc? Omdat cubase ook af en toe een foutmelding geeft of af en toe naar een soort constante stoortoon gaat (heb ik een tijd geleden een topic over gepost maar niemand wist waar het aan lag) zat ik te denken om cubase een keer opnieuw te installeren. Niet dat ik daar naar uit zit te kijken, want de eerste keer was ook erg vervelend en duurde erg lang (ben niet zo'n computerkenner maar dat hadden jullie al wel gedacht denk ik) was aan het eind allang blij dat het gelukt was. Het was zo'n pakketje met allemaal light versies, dus niet alleen cubase maar ook een paar van die andere programma's. Die heb ik echter nog nooit gebruikt, zou ik ook eens kunnen proberen, maar vind cubase wel makkelijk eigenlijk.
Ik hoor die kraakjes eigenlijk ook al neit meer haha, best erg eigenlijk, gelukkig dat jullie strenger zijn ;)

Vind jouw stukje klassieke muziek erg mooi (beetje filmmuziek-achtig en ik ben wel een fan van filmmuziek)! Klinkt op mijn pc wel echt een stuk harder dan mijn stukje.

Arggg 8D Het kan niet zijn dat je zo mooi zingt en speelt en dan een hoop kraakjes in de soep.... Da kan nie :D

Ga eens naar device setup -> VST audio connections, zet de asio driver op emu .... en eronder release background nogwat vink je uit.

kijk ook eens stapje verder als de driver active is

In het project venster boven links 2de icoontje (klockje) doe deze uit, orangje is aan wit is uit. (constrain delay compensation)

Hier vind je de laatste drivers, als je het cdtje gebruikt hebt die er bij zat dan dit als eerste doen.
http://www.emu.com/support/files/download3.asp?Centric=1020&Platform=1&File=594

Alles afsluiten, pctje opnieuw starten en Emu software installeren.

suc6

Daarna even vat inspelen, zingen,,, kijken als je het nog hebt

In de regel gebruikt men de witte plugjes voor links en de rode voor rechts.

Ofwel (ezelsbruggetje): Rood met de R van rechts.

Klinkt verder heel mooi. Zowel stem als SP250. Van die kraakjes kom je nog wel af.

Het klokje stond al uit, dus das goed
De driver release dinges had ik wel aangevinkt omdat ik dat ergens in een tutorial zag?
Die link heb ik ook gedownload, dus ben benieuwd!

hmmm dees is qua kraakjes eigenlijk alleen maar erger of hetzelfde. Ik heb alle kabels al gecontroleerd, maar die zijn nieuw en nergens beknelt, alles sluit goed aan...
:?
Die link heeft me trouwens een icoontje op de desktop opgeleverd, moet ik daar nog iets mee of gaat dat allemaal vanzelf?

@vic wat bedoel je trouwens met 'kijk ook eens stapje verder als de driver active is'

Een lastig probleem Jo ..... :frons:

Vermoed dat alles juist ingesteld is.

Die kraakjes heb je altijd ??, piano, zingen
Als je 3' niet speelt komen de kraakjes ook af en toe of alleen als je gaat spelen/zingen ?

Stel voor dat we even cubase helemaal omzeilen met bv audacity

http://audacity.sourceforge.net/?lang=nl

Een simpel gratis recorder programma
Drivers van emu in audacity selecteren en stukje opnemen....
Hier kunnen we ook heel wat mee uitsluiten.

Ik kan ook even proberen in Sonar 6 LE, die heb ik namelijk ook. Wel even uitzoeken hoe dat werkt, hij geeft daar emu tracker wel als optie maar kan em niet selecteren?

Als ik niet speel of zing hoor je de kraakjes inderdaad niet.

De kraakjes hebben te maken met de buffer size instellingen in de Emu.
Met een hogere buffer heb je minder/geen last van kraakjes. Latency (vertraging tussen inspelen en terughoren) wordt er wel hoger door. Deze stel je in waar je ook het vinkje hebt van 'Release in background' in Cubase.
Als de latency te hoog wordt als de kraakjes er niet meer zijn, kun je altijd nog even switchen naar ASIO4All http://www.asio4all.com/ in plaats van de Emu drivers.
Dat is een prima oplossing als de 'fabrieks' driver niet goed genoeg is.

Back