digitale piano in cubase

In dat scherm staat het volgende:
- Audio priority 'high'
- Disk preload '2 seconds'
Vervolgens de 3 hokjes aangevinkt:
- lower latency
- multi processing
- adjust for record latency
en
- record shift '0 samples'

Maar iets over een buffer kan ik niet vinden??

Klopt, helemaal gelijk.

Het staat niet onder VST Audio System, maar 1 stapje lager.
Dat heet dan VST <naam audiodevice>, in jouw geval Emu tracker oid.

Dan zie je rechtsboven o.a. de input en output latency weergegeven, en links ernaast waarschijnlijk ook een knop: "Control panel". Als je daarop klikt kom je bij de instellingen van je Emu uit, en daar kun je dan de buffer wijzigen als het goed is.

Laat maar even weten of dat lukt......en wat het resultaat is als je de buffer verhoogt.

zal ik de buffer van 10 naar 20 zetten of moet ie veel hoger?

Oh, dit kan je niet instellen bij mij, dat is automatisch
Mijn interface/driver is wel van Steinberg (MI4) vandaar.

Was ervanuitgegaan dat cubase dat altijd automatisch deed ? :stupid

Probeer maar ;) de juiste waarde voor jou pc vindt je wel :biertje:

Welke eenheid geeft hij er bij jou bij aan? ms? dat is milliseconden. 20 is dan zo'n beetje wel de max. Als het samples zijn, kun je gerust een stuk hoger gaan, voordat je last krijgt van de latency (dat de vertraging dus te groot gaat worden om goed bij te kunnen opnemen/real-time monitoren). Als je niet aan real-time monitoring doet, dan is de latency niet relevant.

Als de latency te groot wordt, adviseer ik je de ASIO4All driver te installeren, te selecteren, en dan kijken of je die wat beter in kunt stellen, of dat die meteen al storingsvrij werkt.

Dit is hetzelfde stukje piano maar dan opgenomen met de buffer op 20 ms.

Je bedoelt met samples dat je gewoon net als bovenstaand stukje iets in 1x opneemt? En als je dus een pianostuk hebt en daarna daar zang bij op wil nemen dat je dus een tijdsverschil krijgt tussen zang en piano? Ik heb het nog niet geprobeerd, maar bij 20ms zou dat dus nog steeds geen probleem zijn?
Volgens mij zijn de kraakjes dr nu in ieder geval uit...

Ho wacht even, de eerste keer dat ik em via youtube beluisterde was ie zonder kraakjes, nu speel ik em nog een keer af: alleen maar gekraak??
Hoe horen jullie em?

Bij 6 seconden hoor ik een popje en bij 30 seconden lijkt hij even te hard ingestuurd maar voor de rest lijkt het me okee.

Nu is youtube absoluut waardeloos om kwaliteit mee te beoordelen. Wat hoor je zelf als je het in cubase afspeelt? Mijn koelkast zit (helaas) op dezelfde groep als m'n PC (door een tekort aan groepen) en als die aanslaat dan hoor ik ook een popje in m'n opnamen.

Het latency probleem lijkt mij opgelost.

Ik hoor bij 6sec een soort popje, geen kraakjes anders (kan ook van de frigo zijn :D )
Bij 30's heeft niets met opname te maken denk ik, zo gespeeld oepsje

8) we zijn klaar om een mooi opgenomen song van Joanne te horen :halleluja

Vic

Je bedoelt met samples dat je gewoon net als bovenstaand stukje iets in 1x opneemt? En als je dus een pianostuk hebt en daarna daar zang bij op wil nemen dat je dus een tijdsverschil krijgt tussen zang en piano? Ik heb het nog niet geprobeerd, maar bij 20ms zou dat dus nog steeds geen probleem zijn?
Volgens mij zijn de kraakjes dr nu in ieder geval uit...

Ja, geen kraakjes. Alleen 1 klein tikje dus, idd bij 6sec.

Punt met tijdsverschil is dat als je de piano niet rechtstreeks hoort, maar alleen via de routing van de geluidskaart, dat je de piano pas 20ms later hoort dan dat je daadwerkelijk inspeelt.
Ook met zang, doe je dit puur met hoofdtelefoon op de Emu, dan zul je je eigen zang 20ms later horen dan dat je het zelf zingt. En dat signaal zal dan ook niet 100% in de maat zijn met de piano, maar dus net iets er achteraan.

Als dit geen probleem is, alles OK!
Anders toch even de ASIO4All uitproberen. Maar zo te horen lukt het je nu goed......

P.S. Als je van je opname een mixdown maakt via de export functie, kun je sowieso geen last hebben van 'latency' kraakjes, omdat hij daar bij renderen geen last van heeft omdat Cubase dat 'off line' doet, en niet real-time.
Als het op youtube bij jou wel stoort, ligt dat gewoon aan de instelling van je geluidskaart in Windows.

Veel succes ermee!
:okdan:

@ arno hoe bedoel je dat als je een mixdown maakt via export dat je sowieso geen last kunt hebben van kraakjes? want dat is de enige manier die ik ken om iets in wma file te zetten.

Ik heb trouwens voor zover ik weet geen koelkast op dezelfde groep staan :) dus waar dat popje dan vandaan komt?? :?

@ arno hoe bedoel je dat als je een mixdown maakt via export dat je sowieso geen last kunt hebben van kraakjes? want dat is de enige manier die ik ken om iets in wma file te zetten.

Ik heb trouwens voor zover ik weet geen koelkast op dezelfde groep staan :) dus waar dat popje dan vandaan komt?? :?

In het offline mixdown proces kunnen in principe geen kraakjes ontstaan. Die ontstaan bij en/of opnemen en/of real time exporteren/afspelen.

Naast het plopje zit je dan ook nog met die oversturing. Plopje is toch een punt met de buffer.
Oversturing (exact op 31sec) kan ik zo niet zeggen. Misschien toch nog een klein beetje zachter opnemen?

Ja ik heb nu weer geprobeerd een stukje op te nemen. Eerst een bestaande wma file inporteren en dan erbij opnemen met de microfoon. Het probleem is dan dat ik mezelf niet hoor als de mixer gelijk staan, maw de geimporteerde file overstemt alles. Het helpt wel als ik van mijn eigen opgenomen track een aantal kopieen maak en die tegelijk laat afspelen, dan klinkt het al iets harder, maar ik weet niet of dat een 'legale' manier is? Ik kan natuurlijk ook de mixer van de geimporteerde file flink omlaag zetten, maar dan wordt het geheel natuurlijk ook een stuk zachter... Pffff Moeilijk moeilijk.. ;)

Ik krijg het idee dat je een professioneel gemasterd nummer (lees: veel luider dan een niet bewerkte thuisopname) importeert en die zal je dan echt mbv de mixer wat minder hard moeten zetten.

Ik zou zeker niet je audiotrack dubbelen. Gewoon mbv de mixer harder zetten, maar blijven opletten dat de master niet in het rood gaat.

Ik vermoed trouwens dat je toch nog te zacht opneemt als je de opname zo moet versterken. Probeer eens je opname te normalizen. Wordt de golfvorm daardoor veel groter?

Alleen mbv de mixer krijg ik het volume niet hetzelfde, dus vandaar die dubbele tracks.
Dat normalizen, ik heb wel een vermoeden, maar ik begrijp niet precies wat je bedoelt.

Ach ja, ik wist dat ik het ergens had zien staan! :) thnx!

Hmmm, ik heb het denk ik toch ergens anders gezien, weet alleen niet meer waar. Volgens dat filmpje moet je met je rechtermuis op de track klikken, dan op process en dan normalize, alleen als ik met de rechtermuis erop klik krijg ik wel een lijstje, maar process staat daar gewoon niet tussen?

Als ik er alleen met de rechtermuisknop op klik, dan zie ik het ook niet staan. Wel als ik eerst links en dan rechts klik. Maw eerst selecteren wat je wilt "processen".

that does the trick ;) dankjewel!
Nu klinkt het inderdaad even hard (mss nog wel harder) als de geimporteerde muziek.

En nu proberen je opname zo hard mogelijk te krijgen (zonder dat het gaat vervormen) zodat je niet meer hoeft te normalizen. 8)

Back