Een nieuwe synth

Philly

Nieuwkomer
Hallo mensen,

Ik had dit ook in het algemene topic geplaatst, maar kreeg nog geen gehoor.

Ik zal het kort houden :)
Ik wil een synth kopen, ben nieuw tot de wereld maar heb zelf vroeger wel veel piano gespeeld. Daarnaast wil ik electronische muziek maken, bijvoorbeeld Ronald Jenkees stijl en veel (jazz) jammen. Mijn budget is rond de 500eu.

Ik heb zelf een aantal gezien, kunnen jullie deze op een lijst zetten van best naar slechtst? Om mij te helpen een beslissing te maken. Dit zijn degene die ik heb gezien voor rond de 500euro.

Korg X50, Roland GW-7, Yamaha MM6, Korg Microkorg, Korg Microstation, Roland Juno Di

Dank jullie wel!

groetjes,

Phil

ik zie je niet zo snel jazz jammen op een microkorg of microstation, maar die zijn wel leuk om experimentele electronische muziek uit te testen.

de Yamaha MM6 is het goedkopere broertje van de motifreeks, en heeft de meer degelijk realistische pianoklanken aanboord.

Voor de Roland Juno zou ik het meer in de dance gaan zoeken.

... zo, ... nu weet je het waarschijnlijk helemaal niet meer.

Beste Phil,

Ik zou voor de Yamaha gaan als ik jou was gezien de mogelijkheden en geluiden!

succes

dank je wel voor de comments!

De Korgs laten gaan dus?

Ik had ergens anders ook advies gevraagd en iemand raadde me de Yamaha MM6 sterk af, zijn uitleg:

Well, first of all - stay away from the MM6.

It's a hybrid keyboard that tries to be a synth and a workstation but fails miserably in both.

Dus dan wordt het de Roland GW-7, de Roland Juno D of de Yamaha MM6.

De GW-7 is 200euro duurder dan de Juno D of de MM6, waarom is deze 200euro duurder? Is deze dan dus waarschijnlijk 'beter' ?

De mm6 heeft wel de motif-engin in zich die instaat voor de klankopwekking van de veel duurdere motifmodellen. (in uitgang gaat daar dan wel iets af , maar kwalitatief zie ik niet direct het onderscheid voor wat je het gaat gebruiken).

... wist je dat yamaha de fabricage van de mm6 en mm8 reeks ondertussen stopgezet heeft ? ... de kwaliteit zou voor dat lage bedrag te dicht komen bij de klanken van hun motifreeksen,.. die hierdoor minder zouden verkopen

wow, ik merk dat de MM6 hier als erg goed aangeprijst (voor dat budget uiteraard) dat had ik niet verwacht.

Zijn er voor dat budget nog andere modellen die jullie aanprijzen? Of is voor rond de 500 euro de MM6 de beste koop volgens jullie?

ps. en trouwens, is het mogelijk om de (of een) synth aan te sluiten op speakers met een 3.5mm jack? Ik heb namelijk speakers staan, maar met een 3.5mm jack uitgang.

Dat kan gewoon met zo'n audio converter neem ik aan?

of kijken of je een tweedehands Yamaha MO6 kunt krijgen. Gaat misschien niet helemaal voor 500 lukken, maar is IMO wel beter dan MM6

Als je dan toch een lekkere compacte korg wilt.. zou ik voor de R3 gaan.. die heeft echt veel vollere klanken dan de broertjes (microkorg en mocrokorg XL)..

Het wordt denk ik toch de MM6, omdat ie ook een sequencer heeft.

en trouwens, is het mogelijk om de (of een) synth aan te sluiten op speakers met een 3.5mm jack? Ik heb namelijk nog een paar goeie speakers staan, maar met een 3.5mm jack uitgang.

Dat kan gewoon met zo'n audio converter neem ik aan?

Speakers met een 3.5mm jack uitgang.. hmm :erm:

Maar goed, geen probleem: koop een verloopplug van 3.5mm naar gewone jack en die ken de line/main/...-out van de synth in.

BANDRIDGE-Aansluitmateriaal-BAP-664-700664.jpg

Of een kabel (als er geen kabel aan de speakers zit)

1c6d0043b2e6aeebe29e5a87ceafa7f2.jpg

Je hebt ook wel Korg bakjes met veel mogelijkheden aan boord. Zoals de Radias, maar die gaat toch weer over de 500 heen. Misschien de MS-2000? Die krijg je wel binnen je budget, maar je moet wel weten dat dat ding maar een 4 stemmige polyfonie heeft.

Qua gedoe met speakers en jack's....
Op de meeste synth's zitten een aantal uitgangen voor geluid:
- een koptelefoonuitgang, vaak 6.3 mm stereo jack
- 2 line-signaal uitgangen, vaak 6.3 mono jack

Beide signalen zijn veel te zwak om rechtstreeks een luidspreker op aan te sluiten.
Vanaf de synth moet er een snoer naar een versterker, en dan een snoer daar de boxen.
Of je hebt boxen met een ingebouwde versterker. Die zie je tegenwoordig vaak bij computers staan. Lekker makkelijk: 3.5 mm stekkertje van de box inprikken in de uitgang van de soundkaart en hopla, klaar met de geit.

Als je ook zo'n soort setje boxen hebt, kan je met het reeds eerder getoonde stekkertje van 3.5 mm stereo naar 6.3 mm stereo je set aansluiten op de koptelefoonuitgang.
Het schijnt beter te zijn om een snoertje te regelen met aan de ene kant een 3.5 mm vrouwtjesjack, en aan de andere kant twee 6.3 mm mono jacks, die je dan in de line-uitgangen van de synth kan doen.

Als je een mooie set boxen hebt zonder ingebouwde versterker (gezien het 3.5 mm stekkertje vermoedelijk niet het geval) zit je met een groter probleem.

wil je een polyfone synth of monofoon.?
analoog of digitaal?
makkelijk, of mag het moeite kosten voordat je een geluid hebt, cq presets of volledig te editen.
ik denk dat je beter eerst wat dingen ergens kan gaan uitproberen.

:mega:

ja sorry, ben altijd een beetje in de war met die speakers, versterkers, in en uitgangen. Ik heb een set speakers en ik heb ook een versterker dus dat zit goed.

Dan toch even het apparaat, het komt voor mij neer op MM6 of Juno Di. De Juno Di heeft geen sequencer of wel? Ik gebruik eigenlijk liever het minst mijn laptop als ik muziek maak en alleen de synth.
Kijk ik ben een beginner met die apparaten en wil eigenlijk gewoon wat spelen dus het liefst geef ik niet zoveel uit.

Nee Juno Di heeft geen sequencer maar waarom is de Microstation al afgevallen? Microstation is nog steeds niet te koop en weinig filmpjes op Youtube om een goed beeld te krijgen. Het leuke aan deze is dat ie zo'n pattern-sequencer heeft en erg handig voor drumbeats. Nadeel van de Microstation is dat er wat weinig samples inzitten.
Zelf pas geleden een Juno Di gekocht en wil nu ook nog eventueel een Microstation om polyfoon mee te sequencen. Juno Di heeft 1350 samples van een hele hoge kwaliteit en voor mij het belangrijkste argument deze te kopen.
Vreemde strategie van Korg om maanden van tevoren een nieuw product aan te kondigen en hoop dat het geen nieuwe trend gaat worden.
Bekijk de filmpjes op Youtube een beetje voor een indruk:

wat is precies de meerwaarde van een (ingebouwde) sequencer? ik dacht dat je dan 'on the go' meerdere tracks kon maken op de synth zelf?

Ja klopt. Op zich kun je dat sequencen ook met de computer doen maar ik behoor tot de personen die weinig geduld hebben met pc's.
Als je lekker wilt "jazz-jammen" heb je meer aan wat grotere aanslaggevoelige toetsen lijkt mij en vallen de Korg's af. Roland E-09 en GW-8 (of 7 tweedehands) hebben wel een 16 track sequencer maar zijn meer keyboardachtig en met weinig synth-sounds.
Yamaha MM6 zou ikzelf niet nemen (wel met 8-track sequencer) en lijkt veel op een PSR E413 keyboard. Ook leuk en lekker goedkoop (300 euro) trouwens en met een tweedehands MicroKorg erbij ook leuk misschien.
Zeker als het je eerste synth is zou ik toch de Juno Di nemen: lekker veel sounds, drumbakkie en vocoder. Of een Roland E-09 (440 euro) als je met alle geweld een sequencer wilt.

bedankt voor de uitleg! ik waardeer het heel erg

Even een vraagje, waarom zou jij de MM6 niet nemen?
En is het mogelijk om zelf dan meerdere synth sounds toe te voegen op de GW7?

en waarom heeft Roland de Juno Di geen sequencer gegeven. Het wordt geprezen als een on to go synth, kan zelfs op batterijen (kan dat ook op de GW7?) werken, maar ja je hebt nog steeds een pc nodig dus.... vind ik raar.

En de Roland E09 was ook een optie voor mij, maar dat is een keyboard right, zelfs met onboard speakers.

Back