Welke Hardware

hooptjen_bucht

Nieuwkomer
Hey,

heb ff op het forum rondgekeken, en al veel mensen zijn een gelijkaardige thread gestart, maar ik ga het ook doen, gewoon om het meer gepersonaliseerd te krijgen.

Klavier:
Ik speel ondertussen al bijna 10 jaar piano (als hobby). Ik ben dus gewoon op een pianoklavier te spelen en kan absoluut niet wenne aan niet-gewogen toetsen (klinkt raar maar na m'n vorig keyboard terug te hebben gebracht naar de winkel weet ik het helemaal zeker).

Ik zou dus graag 88 gewogen toetsen hebben om op te spelen

Synth:
Momentueel cover ik redelijk veel (experimentele) rock/pop muziek op mijn piano, en zou nu daar wat afwisseling in willen brengen door het geluid te veranderen. Iedereen gaat nu waarschijnlijk zeggen: koop een keyboard. Maar, ondertussen ben ik begonnen met een bandje, en ik zou graag de demo's maken m'n computer(cubase (heb ik al)). Maar ik wil niet helemaal softsynth gaan, dus zonder computer moet ik ook kunnen spelen.

Ik zoek dus een synth met midi (logisch...) en goede piano/gitaar en liefst ook struikers geluiden.

Budget:
+- 1000 euro voor de hardware

Probleem:
De meeste synth's met 88 gewogen toetsen vallen massa's buiten m'n budget (Roland G8, Korg M3,...) Degene in m'n budget hebben geen 88 gewogen toetsen.

Oplossing: Modules kopen
En daar ligt nu het probleem, ik ben bang dat als ik een controller en een synth-module koop dat het
a) niet goed gaat samen werken
b) moeilijk te bedienen is

Heb wat rond gekeken en ik zie door de bomen het bos niet meer.

Controller:
Ik heb ondertussen al gemerkt dat er master en controller keyboards zijn, waarbij een controller keyboard eigenlijk een master keyboard is met extra knopje (die je eventueel los kan kopen (berhinger BCF2000,...)
Kan je met de knopjes, sliders,... van een controller keyboard ook iets doen als je zonder een computer werkt (dus met een module)

Zoja, dan koop ik een controller keyboard: iemand suggestie
Zonee, dan koop is een master keyboard en later wel nog een controller apart als ik het nodig begin te hebben

Module

Veel keus is er niet, maar ik haar vaak de naam Sonic Cell terug komen.
Iemand hier ervaring mee?

Opmerkingen, aanvullingen, tips, antwoorden,... post ze maar

bye

Met een masterkeyboard wordt vaak het toetsenbord aangeduid wat in de studio het meest gebruikt wordt om al het andere aan te sturen. Een controller is een generieke naam voor alles wat over 't algemeen geen geluiden er in heeft en puur als afstandsbediening gebruikt wordt. Master is een rol, controller is een type.

Modules van wat jij zoekt zijn niet moeilijk, alleen bij programmeren van geluiden. Zelfs dat valt mee - op een Motif ES wil je ook liever een computerscherm erbij.

Ik zou zoeken naar een Yamaha S80.

Allereerst, je hebt controllers zoals de BFC2000/MPD32/PadKontrol/Nocturn, wat eigenlijk een bak met sliders/knopppen/drumpads is, gemaakt voor bij de computer zeg maar, en dan heb je ook nog controller keyboards, ook met sliders/knoppen (maar mss niet zoveel als op aparte controlbak) , pitchwheels/joystick en een keuze aan hoeveel toetsen, maarja als je 88 toetsen wil... plus veel controllers, tja die combi wordt niet zoveel gemaakt (ofwel voor duur)

Zonder computer heb je aan je controllerbak niet echt veel (ja misschien in het donker als lichtjes special fx gadget, maarja dat is ook maar een paar minuten leuk)

ik kan me wel voorstellen dat je het liefst 88 gewogen toetsen wilt als alles-in-1-pakket, maarja dat kan bijna niet voor 1000 euro (zelfs een 2ehands Yamaha S90 wordt al voor meer aangeboden, maar dat zou wel een goeie zijn voor je, de S90 ES versie zou ik dan zeggen, maarja die krijg je niet voor 1000 euro ben ik bang)

ja of eh, je zou ook de Yamaha MM8 kunnen overwegen: heb je wel 88 gewogen toetsen, plus 500zoveel van de 'best of' Motif-klanken, voor 800 euro of iets (Marktplaats)... heeft wel geen sliders zoals de S90... valt dus wel binnen je budget

van die Sonic Cell weet ik eigenlijk alleen dat er SRXkaarten inpassen (apart verkrijgbaar), dat ie MP3/wav/midifiles afspeelt en dat je em ook als USB midi interface kan gebruiken, maar of het een aanrader is? Heb eigenlijk nog nooit iemand gezien/gehoord die zo'n ding daadwerkelijk in huis/op podium had, dus dat moet iemand anders maar beantwoorden...

oja zoals altijd met klavieren (en vooral 88 toetsen, waar ik als organist helemaal NIET mee kan omgaan, maar dit terzijde) probeer ze vooral uit in een goed uitgeruste winkel, want iedereen heeft een persoonlijke voorkeur, en op een forum is het ook moeilijk uit te leggen van hoe en wat er nu goed of slecht aan is....

in elk geval, veel succes!

Ik vind modules voor live spelen minder handig dan een toetsen-synth. Ivm schermpjes e.d. is een module vaak minder gemakkelijk onafhankelijk van een computer te programmeren, en ook de combinatie controllerkeyboard+module is soms wat gedoe (je moet soms wel echt iets van MIDI weten).
Maar áls je een module wil - vanwege al het andere dat je schrijft - dan is een Sonic Cell wel een fijne. Zegt een ex-eigenaar (die ook een JV1010 heeft gehad, en dat was qua gebruiksgemak voor live andere koek). Goeie sounds, plaats voor 2 SRX-kaarten, een voor modulebegrippen behoorlijk scherm en allerlei handige functies (audio input, interface, etc) erbij. Voor 1000 Euro kun je denkelijk wel aan een Sonic Cell en een goede 88-toetsencontroller komen.

Als je de sound van Yamaha wil, zou je voor een Motif (.../ES/XS) Rack kunnen gaan, maar nu komen we in het adviezendomein van ´ga zelf luisteren en uitproberen´ uit.
Of zoek toch een 2e-hands S80 of S90. Of een Korg TR88, of ...

OK, bedankt voor jullie antwoorden

Ik ben van plan om vrijdag eens bij de keymusic langs te springen voor een lange try-out sessie.

Als ik nu m'n budget met 600 optrek: dan zou een Roland V-Synth XT en een Fatar Studiologic 990 XP kopen? Hoe zijn de piano, strings, brass, ... klanken van deze synth?

Iemand commentaar op deze configuratie?

Laatst gewijzigd:
V synth is tof maar erg diep. Als je gewoon een goede piano met synth sounds wil: Yamaha S90 or (goedkoper) S80.

En een V-Synth moet je zeker NIET kopen voor piano sounds e.d. Variphrase sampling is de troef van deze synth, daarin is -ie bijzonder maakt, dus zelf audio erin stoppen en dat dan vergaand bewerken en eventueel versnijden met de synth engine, die op zichzelf trouwens niet zo bijzonder is.

Voor de sounds die je noemt kun je bij Roland naar een Fantom X kijken, die zit vol met dat soort geluiden, of zoals al genoemd een Yamaha Motif (de Yamaha's zijn meestal wat lastiger te editten, zeker voor de beginner op dit gebied) of een Korg (bijv. Triton Extreme of M3.)

kijk ook goed naar de sequencer en fx mogelijkheden van bijvoorbeeld de motif of m3 die je misschien gaat kopen. Dit kan van belang zijn als live speelt en tracks op de achtergrond wil laten meelopen.

En Kurzweil ?? Heb je dat merk al eens overwogen.. maar ook hier is het persoonlijke voorkeur die bepaald of de gewogen toetsen-feel van Kurzweil jou bevalt.

Voor de muziek die je wilt maken, zou de Kurzweil zeer geschikt zijn (hoeft niet altijd maar Yamaha of Roland te zijn naar mijn mening)

Wellicht net buiten je budget, maar zeer het overwegen waard : https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=127297&highlight=kurzweil

Binnen je budget (als je bereid bent de 1000,- met 450,- op te rekken) en echt een dijk van een bak, helaas semi-weighted maar wie weet: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=126787&highlight=kurzweil

Als laatste een thread met veel info over Kurzweil, ervaringen, etc: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=123862&highlight=kurzweil+gewogen

Alesis Fusion? 999 euro en nog een sampler ook.
Enorme bakken maar heb er zelf geen ervaring mee.
Moet ikzelf ook nog eens een keer gaan checken.

Ik gebruik een alesis fusion 8hd als controller keyboard.

't Is zeker geen slecht ding maar de sound is dan weer net niet (originele sample banks)
€500 is zat voor deze, zeg maar waar voor je geld.

Vorige week ging er nog een yamaha s90 es op ebay België weg voor €900
zoiets lijkt me wel wat voor de topic starter :biertje:

Bedankt voor de reacties

de Yamaha S90ES zie ik wel zitten. 88 toetsen, goede pianoklanken,...
Ik ga vrijdag toch zoiezo naar de keymusic en daar wat uittesten.
Waarschijnlijk hebben ze hem daar niet meer,...

zal wel niet, de nieuwe reeks is de s90xs

eer 2dehands s90es zou wel in je budjet te frommelen zijn, met wat geduld

Hoe bevalt die Fusion als sampler? Overigens heb ik pasgeleden een Microsampler gekocht (meer als MPC-achtig gebruik bij mij) en bevalt goed. Een groot zwaar controller keyboard heb ik nog niet en misschien toch iets voor mij.

Fusion wil ik dan gebruiken om chromatisch te samplen en om mee te sequencen.

Ben gisteren naar de Keymusic geweest.
Heb daar nogal wat uitgetest. Zoals te verwachten stond de S90ES er niet. De S90XS stond er helaas ook niet (om toch een beetje een indruk van het klavier te krijgen)

Ik heb me dus wat uitgeleefd op andere synths.
Ik was meteen verlief op de Roland G8: fantastiche synth, helaas ver buiten m'n prijsklasse.

Aangezien ik waarschijnlijk een oud-generatie-tweedehands-synth ga kopen ben ik op de roland Fantom X8 gestuit.

Wat is er beter aan de S90ES dan de Fantom X8 en omgekeerd (ik vind nergens een goede vergelijking, alleen reviews)

Fusion wil ik dan gebruiken om chromatisch te samplen en om mee te sequencen.

Heb wijnig ervaring met het sample gedeelte moet ik bekennen

Sequencen is redelijk te doen, niet beter als motifs en tritons etc maar ook niet veel slechter.
Groot scherm is hulpzaam en maakt het menu digging makkelijker

dik nadeel bij sequencen zijn: de eerste program van een song kan je met effecten kopieren op track 1 (met trukje) vanaf track 2 moet je de effect instellingen handmatig gaan invoeren (tijdrovend en Cut)

De arpeggiator zend z'n noten niet naar midi, ook jammer want de arp. is op zich niet slecht.

Er zijn wel heel wat samplebanken met programs voor te krijgen die de soundengine zo opvoeren tot top niveau ;)
Veel hierover vindt je op het fusionzone forum.

Wat is er beter aan de S90ES dan de Fantom X8 en omgekeerd (ik vind nergens een goede vergelijking, alleen reviews)

Voor mij de klank, in het bijzonder de pianoklank van de s90es is een toppy :okdan:
De roland zal wel een berg meer kunnen en de klank is kwestie van smaak, daar kan alleen jij zelf over oordelen :biertje:

Voor mij de klank, in het bijzonder de pianoklank van de s90es is een toppy :okdan:
De roland zal wel een berg meer kunnen en de klank is kwestie van smaak, daar kan alleen jij zelf over oordelen :biertje:

Heb ik al vaak gehoord, het grootste probleem is dat je in geen enkele winkel een fantom X8 met een S90ES kan vergelijken (tenzij mssn met enorm veel toeval in de kringloopwinkel, maar wie brengt er nu ook een synth naar de kringloopwinkel :D)

nou een muziekzaak zonder Yamaha S90 (welke letters er ook achteraan komen) vertrouw ik natuurlijk helemááál niet ;)

Stond er zelfs geen Motif XS8? Pfff, waren ze allemaal uitverkocht of wat? (ja dat zal het wel zijn dan)

Back